Vraag over telemarkski's en normale bindingen

• nivek2000
    nivek2000 op 17 mai 2018 · 15:39
    Hallo,

Ik heb een vraag over telemarkski's en normale bindingen.

Ik heb op het internet een paar mooie ski's gevonden die ik graag zou willen hebben. Nu las ik ergens dat het mogelijk is om normale skibindingen over te zetten op telemarkski's, maar is dat wel zo? Want het lijkt me dat je dan de prestaties van de ski's beïnvloedt, toch?. En de boorgaten zullen vast niet hetzelfde zijn. Dus als er dan extra gaten bijkomen, heeft dit dan effect op de wendbaarheid van de ski's?

Het gaat dus om telemarkski's met telemarkbindingen die ik dan zou vervangen voor normale skibindingen. Ik heb geen ervaring met telemarkski's, vandaar mijn vraag.

Groet, Kevin
  • Havana
    Beginner
    Havana op 17 mai 2018 · 19:16
    Telemarkski's bestaan niet.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 mai 2018 · 09:21
    Helemaal eens met Havana, een tele-binding kan je overal op schroeven. Maar iets minder summier samengevat: De eigenschappen van sommige skies zijn wel wat lekkerder dan bijvoorbeeld de K2 pontoon om maar wat te noemen.

'Welke eigenschappen?' hoor ik je denken. Begin niet pontoon-breed. 85 mm kan al meer als zat zijn. En ja, dan heb je elke vijfde winter een dag dat je denkt 'had ik maar pontoons', maar daar kan je altijd nog een paar bindingen op schroeven.
    Wil je verder een pontoon-achtige bananen-stijfheid of meer een stijve ski waar je Alberto Tomba nog op in kan halen?
    Zoek er iets tussenin, liefst met een wat stijvere achterkant. Daar kan je in moeilijkere passages nog eens munt uit slaan als telemarker.

En als je echt twijfelt tussen wat skies, zie dan Havana's punt nog een keer 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 18 mai 2018 · 11:09