Vraag over telemarkski's en normale bindingen

• nivek2000
    nivek2000 op 17 mai 2018 · 15:39
    Hallo,

Ik heb een vraag over telemarkski's en normale bindingen.

Ik heb op het internet een paar mooie ski's gevonden die ik graag zou willen hebben. Nu las ik ergens dat het mogelijk is om normale skibindingen over te zetten op telemarkski's, maar is dat wel zo? Want het lijkt me dat je dan de prestaties van de ski's beïnvloedt, toch?. En de boorgaten zullen vast niet hetzelfde zijn. Dus als er dan extra gaten bijkomen, heeft dit dan effect op de wendbaarheid van de ski's?

Het gaat dus om telemarkski's met telemarkbindingen die ik dan zou vervangen voor normale skibindingen. Ik heb geen ervaring met telemarkski's, vandaar mijn vraag.

Groet, Kevin
  • Havana
    Beginner
    Havana op 17 mai 2018 · 19:16
    Telemarkski's bestaan niet.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 mai 2018 · 09:21
    Helemaal eens met Havana, een tele-binding kan je overal op schroeven. Maar iets minder summier samengevat: De eigenschappen van sommige skies zijn wel wat lekkerder dan bijvoorbeeld de K2 pontoon om maar wat te noemen.

'Welke eigenschappen?' hoor ik je denken. Begin niet pontoon-breed. 85 mm kan al meer als zat zijn. En ja, dan heb je elke vijfde winter een dag dat je denkt 'had ik maar pontoons', maar daar kan je altijd nog een paar bindingen op schroeven.
    Wil je verder een pontoon-achtige bananen-stijfheid of meer een stijve ski waar je Alberto Tomba nog op in kan halen?
    Zoek er iets tussenin, liefst met een wat stijvere achterkant. Daar kan je in moeilijkere passages nog eens munt uit slaan als telemarker.

En als je echt twijfelt tussen wat skies, zie dan Havana's punt nog een keer 😉
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 18 mai 2018 · 11:09
    Eens. Er zijn wel een paar obscure merkjes die specifiek telemark ski's bouwen. Denk aan scottybob, maar je zult bij de grote merken geen aparte telemark lijn tegenkomen.

Andere bindingen monteren geeft een paar gaten die je niet zult gebruiken. Die kan je gewoon opvullen.

Over welke skis heb je het en wat voor bindingen komen er vanaf?
    *message édité par Anton op 18 mai 2018 11:12 (18% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 mai 2018 · 11:12
    Wacht, oeps, ik heb je vraag toch precies verkeerd-om gelezen in al m'n onhandigheid en haast.
    Lijkt me gewoon een kwestie van schroeven (misschien met wat hulp van een soldeerbout ofzo) losdraaien, oude gaten dichten met epoxy en dan nieuw gaten een cm of 1,5 - 2 verderop. Als je dan niet zo kieskeurig bent als Alberto Tomba maakt het niet zo veel uit.
    *message édité par EmileHendrix op 18 mai 2018 11:13 (1% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • mitely
    Expert
    mitely op 20 mai 2018 · 15:27
    Hallo
    Weet niet of je al omgebouwd hebt, maar... (om eerlijk te zijn , een beetje meer info , welke ski, welke binding etc. is handig gewesen
    Zoals Anton ook schrijft)
    Let er wel op, dat de schoen niet meer 100% op de ''Ski-mitte'' markering kommt ! als dat meer dan ca 2cm is beinvloed dat zeker
    het karakter van de Ski.
    Ps. Telemark bindingen zal ik alleen op ''solide'' gebouwde skis monteren, bv. geen lichte Tourenski die geen
    massive hout kern hebben.
    (is het toevallig nog een oude K2 Ski met Inserts...?)
    Mitely

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro