Brede Ski"s overrated?

• Haas
    Expert
    Haas op 1 décembre 2018 · 16:02
    Brede ski's voor de diepe pow?
    Helemaal niet nodig blijkt!
    In de veelheid van vette beelden uit japan was deze uit 2014 mij even ontgaan.
    Lekker filmpje. Kijk intergraal of check het bewijs voor bovenstaande stelling. vanaf 5:15

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • doov
    Advanced
    doov op 1 décembre 2018 · 16:50
    Zo herkenbaar.
    Wel eens samen met SPAM een poederrondje gedaan in 3V met een local.
    Zo'n gast die in het hooggebergte is geboren en eerder kon skiën dan lopen.
    Hij op slalomlatjes ,maatje lucifer, en wij op onze brede poederlatten.
    Hij reed het snot van onze neuzen.

Laatst verkoopt de Mountainking een motor aan een Zweed.
    De poederbakken staan in de garage opgesteld naast de af te leveren motor.
    Ja, de Zweed skiet ook off piste.
    En nee, "on our home mountain we don't use these wide ski's".

Breed is kennelijk voor laaglanders. Met een aangeboren techniek heb je ze niet nodig.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 1 décembre 2018 · 17:08
    Love it! Thanks for sharing Haas!

Mike Douglas skied tegenwoordig ook weer op 99mm #skiinthepowder
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 1 décembre 2018 · 20:06
    Heel vet zeg. Face shots zijn een keuze!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 décembre 2018 · 20:18
    Gaaf. Dank voor het delen.
    Ook m'n GS-latjes maar eens in de poeder proberen 😃
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 1 décembre 2018 · 21:23
    Ik heb ook eens een off piste cursus gevolgd in het Kleinwalsertal. De lokale gids sprak van 5 paar ski’s thuis, waarvan de toerski’s van 94mm waar hij dat weekend op reed zijn breedste waren.
    Hij was er geboren en meende nooit zoveel sneeuw gezien te hebben, dat zijn huidige ski’s ontoereikend zouden zijn.

*message édité par El-Andres op 1 déc. 2018 21:24 (1% bewerkt)
  • ERES
    Beginner
    ERES op 1 décembre 2018 · 22:40
    Het kan ook wel op smallere ski's....maar met brede ski's heb je dat surfende gevoel. En laten we eerlijk zijn, zo goed kunnende de meeste laaglanders niet skiën en als je met een brede bak dan meer plezier uit je vakantie haalt omdat het makkelijker is.... 😉
    *message édité par ERES op 1 déc. 2018 23:05 (6% bewerkt)
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 1 décembre 2018 · 22:41
    @haas, sinds wanneer sta jij (weer) op skies dan? 🤔🤫
    xs2arjan
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 2 décembre 2018 · 11:51
    It is rarely the tools....

• sanno
    Tourist
    sanno op 2 décembre 2018 · 13:17
    faceshots vs surf: de eeuwigdurende discussie.
    Toerisski
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 décembre 2018 · 14:24
    Heerlijk allemaal zo op de zondagmiddag.
    Mike Douglas skied tegenwoordig ook weer op 99mmVinnie op 1 dec 2018 17:08
    Ik zou zeggen dat 99 toch al een redelijk brede bak is 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 2 décembre 2018 · 16:28
    Haha, heerlijk Haas.
    Mijn "ski teacher" op Hokkaido doet het ook op 89 mm tandenstokers.
    Submersion skiing noemt ie het, je moet bij elke bocht wel heel diep zinken immers...
    Alleen dan krijg je de 50+ faceshots per minuut 😃

*message édité par MennoBoermans op 2 déc. 2018 16:49 (16% bewerkt)
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 2 décembre 2018 · 22:37
    Aaah heerlijk dit heb ik gemist. Kort, lang, dik, dun.... Tijd dat er weer eens wat sneeuw valt... 😀
    die skizone vibe lijkt de kop op te steken, te lang, te kort , te breed, straks eindigdigen alle discussies nog met tralalalal 1080 foil. ( Klotedingen vond ik overigens) 😂😋😁
    *message édité par fanneige op 2 déc. 2018 22:39 (6% bewerkt)
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 2 décembre 2018 · 23:12
    Hoe smaller je ski, hoe eerder je bij een zwakke laag terecht komt...
    Zoals mij gebeurde in Lawine I met 87mm onder de voet. @kanski zei het nog, "he, heb jij je slalomski's meegenomen?". De voorzienigheid liet een van mijn ski's achter in de Zwitserse sneeuw, en toen had ik maar 1 ski van 87mm om weer terug te gaan. En dat was echt wel te weinig, al is het geweldige powertraining voor je bovenbenen. Wel tijdig wisselen van been... 😉...

Nu zit ik op 120mm voor alle omstandigheden.
    Dat gaat meestal prima, maar met harde sneeuw en veel traverseren of spitzekehren beleef je iets minder plezier met deze brede bakken op het vlak van controle en grip op de helling.
    Met de kennis en ervaring van nu zou ik mijn 87mm nog wel eens willen proberen...
    (Als iemand een Rossignol Bandit met Diamir Freeride heeft gevonden bij het Ratschenjoch haal ik hem graag bij je op, dan heb ik weer een paar... 😉.... )
    Avalensemble!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 3 décembre 2018 · 15:06
    99mm leuk voor piste en poeder!
    Breder ga je inderdaad teveel van wissewassen 😃
    Volgende keer neem ik mijn schaatsen mee! dan ga ik geheel tot de bodem.

@KRover was dat niet een steentje toen? En ook met een 20cm ski zou je hem toen geraakt kunnen hebben.

Vliegen doet geen pijn...
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 3 décembre 2018 · 15:43
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • skiester
    Advanced
    skiester op 3 décembre 2018 · 17:15
    Aaah heerlijk dit heb ik gemist. Kort, lang, dik, dun.... Tijd dat er weer eens wat sneeuw valt... 😀
    die skizone vibe lijkt de kop op te steken, te lang, te kort , te breed, straks eindigdigen alle discussies nog met tralalalal 1080 foil. ( Klotedingen vond ik overigens) 😂😋😁fanneige op 2 dec 2018 22:37

Mss wordt het dan ook tijd om het weer eens te hebben over het nut van race tellers op je stokken. 😀
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 3 décembre 2018 · 19:23
    😂
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 décembre 2018 · 23:25
    De afgelopen jaren een hele collectie van 64 tot 122 onder de voet de Alpen ingesleurd. Nu sinds kort nog 1 lat. 98 onder de voet met redelijk korte radius en dat is eigenlijk alles. Ik ski de anderen het snot voor de neus op de piste en in de poeder ben ik geen kneus en heb plezier zoals ik dat zelf beleef! En zoals @Doov het al aangaf, zolang de gardien op zijn lucifers uit het zicht verdwijnt heb ik nog wat te leren😀
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • petertav
    Beginner
    petertav op 5 décembre 2018 · 16:05
    Evengoed, toch heb ik 122mm gekocht in de voorbije uitverkoop einde seizoen. Want dat surfgevoel in Japan, daar ga k toch ook graag voor.
    Maar wat wél is, skiën leer je op de piste, niet naast de piste. En daar zit het soms wel fout... De poeder roept idd bij iedereen even hard, maar zie dat je op de piste "baas" bent, en duik dan pas de poeder in. Welke technieken je soms ziet in de poeder...
  • Slim
    Tourist
    Slim op 11 décembre 2018 · 16:55
    Inderdaad, als je face-shots wil, dan is breed natuurlijk niet je vriend.

Maar, er valt ook veel te zeggen VOOR bredere ski’s:

Zouden brede ski’s mensen mischien helpen om conservatievere routes te kiezen, omdat ze ook in diepe sneeuw op minder steile hellingen fijn skien, terwijl je met smalle ski’s steilere hellingen nodig hebt om vaart te maken en lekker bochten te kunnen draaien?

En voor mensen (zoals ik 😉. ) met wat mindere vaardigheden, bredere skis zijn makkelijker te skien in diepe sneeuw, dus val je minder, dus is het veiliger.
  • Sten
    Advanced
    Sten op 12 décembre 2018 · 11:04
    De 2010 '1080 pocket rockets 101' gaan gewoon weer mee dit jaar. Welliswaar als 'shark' poederbakken.
    never grow up.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 12 décembre 2018 · 11:25
    Daarom snowboard ik inmiddels al jaaren.. Surfen in de poeder incl. faceshots en carven/speels op de piste😉 All-in-one
    WE´ve got the POWDER
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 16 décembre 2018 · 22:02
    @skiester , Ja mijn zoon Casper skiet al jaren poeder en begon met lekkere smalle kinderski's en zijn Leki wedstrijdstokken met racetellers. Pas afgelopen jaar voor het eerst op allmountain herenski's. Ik moet zeggen dit was de perfecte leerschool voor hem want hij heeft hierdoor een enorm goede off-piste techniek geleerd waarmee het gebrek aan techniek niet gecompenseerd hoeft te worden door bredere latten. Zelf ski ik ook nog vaak off piste met bescheiden breedte allmountain ski's en daardoor blijf je scherp op je techniek. Tenslotte gebruikten we voor ons skileraren examen in de buckels, slalom en off piste dezelfde racecarvers 😃
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 16 décembre 2018 · 22:24
    Tjah, freeride op racecarvers... Het kan inderdaad, maar het is dan ook net als zeilen in Friesland. Waarom zou je het willen?
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 16 décembre 2018 · 22:49
    @fanneige Zeilen in Friesland kan net zo gaaf zijn als een atlantische oversteek! ik spreek uit ervaring en je kan een atletische oversteek ook met zo'n comfortabele 45 voet Beneteau doen maar ik deed het met een First 30 voet. Dat laatste is toch voor mij een grotere uitdaging even zo als poeder skien met smallere ski's dan easy going brede poeder bakken
  • SneeuwHaas™
    Advanced
    SneeuwHaas™ op 17 décembre 2018 · 10:42
    Tjah, freeride op racecarvers... Het kan inderdaad, maar het is dan ook net als zeilen in Friesland. Waarom zou je het willen? fanneige op 16 dec 2018 22:24

Mee eens.

Dat bredere skis het makkelijker maken om in de poeder te skien is evident, maar daar zal het voor velen niet om gaan denk ik. Wat sanno zegt slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop:

faceshots vs surf: de eeuwigdurende discussie.sanno op 2 dec 2018 13:17

Dus, brrede skis overrated? Wat mij betreft absoluut niet. Om er nog een lekkere vage vergelijking in te gooien: je kunt met een Volvo op diep profiel banden prima het circuit op, maar het is met een Porsche op banden zonder profiel veel sneller en leuker 🤔🤔🤔
    Rex Monte - Amor Nix
  • Mars
    Tourist
    Mars op 17 décembre 2018 · 12:23
    Om er nog een lekkere vage vergelijking in te gooien: je kunt met een Volvo op diep profiel banden prima het circuit op, maar het is met een Porsche op banden zonder profiel veel sneller en leuker 🤔🤔🤔SneeuwHaas™ op 17 dec 2018 10:42

Niet mee eens. Met de Porche op het circuit is zeker leuk. Maar de oude Volvo's waren bij ons mateloos populair voor de Bangraces in Belgie. Poeder en racen; het is een keuze. Timing is everything.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 17 décembre 2018 · 14:18
    @fanneige Zeilen in Friesland kan net zo gaaf zijn als een atlantische oversteek! ik spreek uit ervaring en je kan een atletische oversteek ook met zo'n comfortabele 45 voet Beneteau doen maar ik deed het met een First 30 voet. Dat laatste is toch voor mij een grotere uitdaging even zo als poeder skien met smallere ski's dan easy going brede poeder bakkenJobLomans op 16 dec 2018 22:49[/quote

Oceaan oversteken? Nog niet gedaan. Ik zeil liever op Oosterschelde, Scheldemonding en zelfs op zomerse overvolle dag op Veerse meer. Ik moet bekennen dat mijn niet al te goed werkend evenwichtsorgaan Friesland veruit het prettigst vond, maar daar bestaat ook Dramanine voor. Voorverkoop rest was het mij de rit van ruim 4 uur gewoon niet waard.
    Om terug te komen op ski's, heb met ongeveer alles op en buiten de piste gestaan maar bredere ski's hebben toch echt mijn voorkeur. Ik kan dan andere lijnen kiezen, heb net wat meer eer mogelijkheden in bochten en ritme om maar wat te noemen. Wat het belangrijkste is, het kost mij minder energie. Dat betekent dat ik mijn dag met een uurtje langer kan maken.
  • Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 18 décembre 2018 · 17:54
    We gaan inmiddels behoorlijk #offtopic.

Helaas heb ik zelden het probleem dat er 1 m verse sneeuw ligt zoals de broers Falquet 😞.
    Ik heb van mijn 6e tot mijn 30 op 'smalle' ski's off piste geskied en natuurlijk gaat dat. Maar wil je surf ga je breed, wil je diep dan pak je je schaatsen 😃

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro