PA#8: tot en met vrijdag top, weekend wordt opletten!

Par meteomorris sur 9 janvier 2019 · 21

Snowmageddon weet van geen wijken. Sinds dinsdag sneeuwt het weer in de Noordalpen en vooral vandaag (woensdag) en donderdag sneeuwt het lekker door. Tot en met vrijdag wordt er nog eens 60-100 cm verse sneeuw verwacht. Gevolg is dat het lawinegevaar in delen van Steiermark en Niederösterreich inmiddels gestegen is tot ZEER GROOT. Deze gebieden zijn daarmee een NO GO geworden voor je stormchase. Bij lawinegevaar 5 is er sprake van een acute bedreiging voor het maatschappelijk verkeer. Dan kun je beter ergens anders achter de poeder aanjagen. De komende geldt er een code rood voor grote delen van Oostenrijk. Stap daarom niet zomaar in de auto om richting de gebieden met de meeste sneeuw (in de verwachting) te sturen. Steeds meer gebieden hebben delen van het skigebied gesloten of zijn helemaal dicht. Snowmageddon heeft zeker een donkere zijde. Maar wie zich goed informeert en de juiste keuzes maakt kan hele diepe dagen meemaken. Maar Steiermark en Niederösterreich kun je alvast van je lijstje schrappen.

Voorwaarschuwing komend weekend

Het weekend van 12-13 januari gaat milde lucht een poging doen de Noordalpen in te trekken. Dit kan tijdelijk voor regen en natte sneeuw gaan zorgen. Gevolg is dat er warmere en zwaardere sneeuw gaat vallen op een koud sneeuwdek dat vandaag en donderdag valt. Een weinig ideale situatie die tijdelijk het sneeuwdek fors zal instabiliseren. Gevolg is een enorme lawine activiteit. En dat net in een weekend dat veel poederzoekers er op uit willen trekken. Het kan zijn dan de weermodellen de warmte later niet terug laten komen, maar beter nu al gewaarschuwd dan te laat.

PA#8 tot en met vrijdag

Ieder nadeel heb zijn voordeel. Dat moge duidelijk zijn. Werd er in aanloop naar de kerst nog om extra verse sneeuw gesmeekt in het oosten van Oostenrijk. Inmiddels is een deel van de lokale bevolking het witte spul wel zat. Aan de andere kant zie ik de meest bizarre beelden voorbij komen. Het is op veel plaatsen in Oostenrijk inmiddels zo diep dat cliffs die normaal niet te springen zijn nu super mooie pillows zijn geworden.

Het is diep
Het is diep

Met name vandaag en donderdag gaat het flink sneeuwen. De temperatur daalt daarbij lekker met uiteindelijk sneeuw wederom tot diep in de dalen.

Sneeuwverwachting tot en met vrijdagochtend
Sneeuwverwachting tot en met vrijdagochtend

De koude lucht die in de loop van de woensdag binnenstroomt gaat weer voor heerliijke koude en losse sneeuw zorgen. Met name donderdag en vrijdag wordt de sneeuw diep, koud en luchtig. Een echt cold smoke blower pow alert. Veel lucht in de sneeuw maakt het sneeuwdel zo licht dat je faceshot na faceshot scoort. Met alle nieuwe sneeuw gaat het ook goed worden in het oosten en centrale deel van Zwitserland zodat je ook die kant op kunt en de te diepe gebieden in het oosten van de Alpen kunt mijden. Kies tussen vandaag en vrijdageen klein maar fijn poedergebied in:

INFORMEER JE VAN TEVOREN WEL VAN:

• HET LOKALE LAWINEBERICHT
  • OF HET GEBIED WEL OPEN IS (BLIJFT MET ALLE NIEUWE SNEEUWVAL)
  • OF HET GEBIED BEREIKBAAR IS (BLIJFT MET ALLE NIEUWE SNEEUWVAL)

Veel plezier tijdens je stormchase nu en/of de komende dagen. Blijf nadenken! Laat poederstress niet de overhand nemen, lees de lawineberichten, praat met pistediensten en pisteurs en rijd conservatief. Oh ja... en geniet. Het hoeft niet altijd übersteil te zijn.

Groot lawinegevaar in Oostenrijk en Oosten van Zwisterland

Dat zoveel sneeuw voor problemen zorgt moge duidelijk zijn. Op dit moment is er sprake van GROOT lawinegevaar in grote delen van Oostenrijk (bron) en lokaal zelfs ZEER GROOT. Ook voor het oosten en het centrale deel van Zwitserland is lawinegevaar inmiddels gestegen naar GROOT.

Check kortom dagelijks je lokale lawinebericht en stem er je plannen op af. Het voordeel van een dergelijke grote hoeveelheid sneeuw is dat ze door de massa uiteindelijk wel makkelijker zet. Als de sneeuwmassa eenmaal geconsolideerd is dan zou het wel eens een zeer stabiele basislaag op kunnen leveren voor de rest van het seizoen. Het Altschnee probleem waarover men in Oostenrijk en Zwitserland tijdens de winters van 14-15, 15-16 en 16-17 in rep en roer was zal zich deze winter in de roodgekleurde gebieden niet gaan voordoen. Zoveel is zeker.

Maar van een stabel sneeuwdek is nu zeker nog geen sprake. De lawinesituatie is zeer kritisch. Sinds de start van het nieuwe jaar eiste sneeuw al 9 dodelijke slachtoffers. Zes in Oostenrijk en drie in Zwitserland. Skitouren is op grond van de heersende condities niet aan te raden en wie zich boven de boomgrens beweegt begeeft zich in zeer gevaarlijk terrein op dit moment. Hoe groot de stoke ook is, nogmaals de quote van akimäkitaipale die het op wepowder.com heel treffend omschrijft: Still, even it is quite unique now - safety first. Winter has just begun, no point to end life because of that.

Aan de andere kant moeten we het ook niet enger maken dan het is. Gezond verstand en de juiste kennis kunnen ook in deze periode voor de mooiste en onvergetelijke poederdagen zorgen. Vermijd de gebieden met voornamelijk terrein boven de boomgrens. Blijf weg boven de boomgrens, veel te tricky! Rijd poeder tussen de bomen en vermijd grote open en steile stukken. Ook steile open stukken boven een bos zijn gevaarlijk omdat lawines tot ver in de bossen kunnen komen. Kies niet voor de allerdiepste bestemmingen en vergeet ook vooral niet om plezier te hebben. Maar blijf nadenken! Kennis is de sleutel, poederstress daarentegen niet.

Arjen en ik wensen jullie het allerbeste toe voor 2019. Diepe poeder, mooie avonturen en onvergetelijke rides met vrienden. Dat 2019 diep mag zijn, maar dat 2019 je ook voldoende wijsheid mag brengen om nog jaren poeder te kunnen rijden. En om dat concreet te maken kun je tot en met zondag 14 januari Module 2 nu met 40% korting aanschaffen.

Met de code DEEPER2019 betaal je nu slechts 35 eurootjes in plaats van 60 euro als je nu direct met module 2 start. Je kunt hier direct starten, de code inwisselen, je korting scoren en je kennis verdiepen. De 25 euro die je bespaart kun je mooi gebruiken om nog ergens een extra dagpasje te scoren. Lees hier meer.

Het bijbehorende boek
Het bijbehorende boek

Wat te doen komend weekend?

Vrijdag neemt de neerslag even af, maar voor komend weekend staat er alweer een volgend alert op de kaarten. Het is nog niet helemaal duidelijk wat het zwaartepunt gaat worden. Sommige modellen hinten vooral op het noordwesten, andere modellen op een combinatie van noordwesten en noorden van de Alpen. Belangrijkste vraag is: wat gaat de temperatuur doen en wat betekent dit voor de stabiliteit van het sneeuwdek? Ik hoop je daarover donderdag meer te kunnen vertellen.

Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!

Stay stoked Morris

Commentaires

• pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 9 janvier 2019 · 09:39
    @meteomorris Het wordt voor komend weekend een lastige puzzel zoals het er nu naar uit ziet. Ook is op de gebiedspagina's te zien dat de wind ook flink gaat aantrekken. Kan je daar al wat meer over zeggen? Waarschijnlijk zullen dan nog meer liften sluiten dan nu al het geval is.
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 9 janvier 2019 · 14:21
    @pulverdude zorg dat je zeer flexibel bent, last minute keuzes maakt en eventueel zelfs besluit om komend weekend niet te gaan.
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 9 janvier 2019 · 14:21
    @pulverdude zorg dat je zeer flexibel bent, last minute keuzes maakt en eventueel zelfs besluit om komend weekend niet te gaan.
    May the powder be with you.
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 9 janvier 2019 · 14:51
    Het is jammer dat ik vrijdag niet de hele dag kan meepakken. Voor zaterdag/zondag/maandag heb ik er inderdaad een hard hoofd in.
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • BasvdW
    Beginner
    BasvdW op 9 janvier 2019 · 16:09
    Morris, wat is je advies voor maandag? graag meenemen in je weerbericht morgen.
    Bas
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 9 janvier 2019 · 17:52
    Bregenzerwald was schitterend vandaag! Sneeuw idd veel luchter dan de vorige 2 dagen, en geen hond op pad! Ondertussen terug op de trein naar België en die zet hier ook de ene spray/stofwolk na de andere, nog steeds in de whiteroom. Wederom bedankt voor de forecast
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 9 janvier 2019 · 18:38
    Bregenzerwald was schitterend vandaag! Sneeuw idd veel luchter dan de vorige 2 dagen, en geen hond op pad! Ondertussen terug op de trein naar België en die zet hier ook de ene spray/stofwolk na de andere, nog steeds in de whiteroom. Wederom bedankt voor de forecastSamSam op 9 jan 2019 17:52

Hey SamSam,
    ben nog een beetje de temperatuurstijging aan het afwachten voor dit weekend maar zat te denken vanaf maandag Bregenzerwald aan te doen. Heb jij getreind op Bregenz en vanaf daar met openbaar vervoer? Of ander treinstation...
    Heb zelf nu gecheckt voor prijzen tot Bregenz en dat valt vanuit Brussel goed mee.

Dank voor nuttige info. En super dat je deze diepe dagen hebt kunnen meepikken 😀
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 janvier 2019 · 19:24
    Met de trein op poederjacht! Kudos!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Jeffrydejong
    Beginner
    Jeffrydejong op 9 janvier 2019 · 19:38
    Geen haast, winter is pas net begonnen. Heb absoluut geen zin het halve land af te rijden voor een beetje poeder. Komt vanzelf naar mij toe. Gaan we met de vriendin dagje op de piste.
    De Visboer
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 9 janvier 2019 · 19:39
    Met de trein op poederjacht! Kudos!Dutchess op 9 jan 2019 19:24

Ja dat dacht ik ook als ik z'n bericht las...bij mij is het van moeten...wagen aangereden en nog steeds niet hersteld...maar misschien toch nog een poedermaatje die kan rijden, who knows...en anders de trein 😃 een nieuw soort avontuur.
    (tenzij het echt te warm wordt)
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 9 janvier 2019 · 22:05
    Bregenzerwald was schitterend vandaag! Sneeuw idd veel luchter dan de vorige 2 dagen, en geen hond op pad! Ondertussen terug op de trein naar België en die zet hier ook de ene spray/stofwolk na de andere, nog steeds in de whiteroom. Wederom bedankt voor de forecastSamSam op 9 jan 2019 17:52

Hey SamSam,
    ben nog een beetje de temperatuurstijging aan het afwachten voor dit weekend maar zat te denken vanaf maandag Bregenzerwald aan te doen. Heb jij getreind op Bregenz en vanaf daar met openbaar vervoer? Of ander treinstation...
    Heb zelf nu gecheckt voor prijzen tot Bregenz en dat valt vanuit Brussel goed mee.

Dank voor nuttige info. En super dat je deze diepe dagen hebt kunnen meepikken 😀
    Pistenbulcky op 9 jan 2019 18:38

Het is enorm meegevallen en het avontuur eindigt idd niet, nu nog steeds, als de ene na de andere trein vertraging heeft of het begeeft door de sneeuw. En toch sta ik denk ik morgen op mijn werk terwijl ik vandaag tot 13u PA8 heb meegepikt. De deutsche bahn is ook gewoon echt super. Ik had een super spar preis ticket van € 119, 2 dagen op voorhand geboekt, maar dat was dus met bepaalde hoge snelheids ICE treinen met vaste plaatsen (die trouwens schitterend zijn en tot 300 km/h richting Alpen razen). Toen ik daarnet ging uitleggen dat ik die treinen heb gemist omdat er 50 cm sneeuw was gevallen en de bulgarengrens onderuit was gegaan en ik het echt niet kon laten, vertelden ze me vriendelijk dat ze een slaapplaats voor mij zullen zoeken en mij morgen asap terug op weg zullen zetten. Vriendelijke duitsers. Maar dus de info: Ga idd via Bregenz. Goeie busverbinding in Bregenzerwald, bussen 35 en 40, op vmobil.at rechts bovenaan kan je de tijden etc checken. Toen ik gisteren in Andelsbuch te horen kreeg dat ze niet open gingen stond daar 2 minuten later de buschauffeur met een lege bus die me wist te vertellen dat Mellau ook dicht was, waarna ze haar man belde om te vragen of die eens kon uitvissen of Diedamskopf open was en wat de condities daar waren. Mijn persoonlijke meteomorris met een privébus (met borsten dan wel). Installeer zeker de app van DB (deutsche bahn), héél goede app. Je krijgt in real time info of je trein te laat zal zijn en of je de volgende trein al dan niet nog zal halen, en wat dan de alternatieve verbindingen allemaal zijn. Die app kan zo informatief zijn dat het allemaal een beetje te veel wordt, want er zijn veel opties van bregenz naar Brussel, inclusief een bus van Saarbrucken naar Luxemburg, een nachttrein van Munchen naar Keulen, ik ben ondertussen overgestapt naar gewoon point en shoot, uitstappen, op het bord kijken wat de 1e de beste trein is die een beetje verder richting belgië gaat en GO. Ik heb de auto ook echt niet gemist. Vanmorgen toen het eerst leek dat DDkopf niet open ging gaan sprongen de enige andere collega's stressy in hun busje en weg waren ze. Bij gebrek aan auto kon ik niet anders dan even wachten, en iets later was ik de 1e die naar boven mocht. Het kan soms misschien ook wel anders lopen, met minder geluk, zo was er eerder op de dag een mevrouw die me wist te vertellen dat het tijdens volle nordstau risky kan zijn om savonds als het gaat vriezen nog de trein te proberen nemen weg uit de Allgau. Eens je voorbij Menningen of Kempten bent zou het goed moeten zijn zei ze, maar probeer dat te doen voor de avond valt. En Munchen vermijden, ze was niet te spreken over Munchen. Conclusie: voor en nadelen, je stinkt een beetje, want veel kleren in combinatie met een paar surfplanken is al snel zwaar. Ik heb dan ook logischer wijs gekozen voor 2 boards en iets minder onderbroeken. Maar ik ben nu al zeker dat het voor mij waarsschijnlijk niet de laatste keer zal zijn met de trein. Als je nog vragen hebt shoot
  • lauryhertogs3909
    lauryhertogs3909 op 9 janvier 2019 · 23:19
    Wanneer zijn de zuid alpen aan de beurt?
  • japser_be
    Advanced
    japser_be op 10 janvier 2019 · 00:09
    Vandaag super diep in Mayrhofen. Elke run werd gewoon beter...

Rare is dat gisteren in Zell am ziller we weg geblazen werden en er hier echt opvallend minder wind staat.

Na 3 dagen is er een zwarte piste open gegaan. Deze was te diep om te rijden gewoon. Je scoort gewoon faceshots op de piste. Geen gedoe met lawines en terrein gewoon de piste paaltjes volgen.

Morris de powfinder heeft het al enkele dagen zwaar om boven te blijven maar hij houdt goed stand 😁
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 10 janvier 2019 · 10:05
    [Maar ik ben nu al zeker dat het voor mij waarsschijnlijk niet de laatste keer zal zijn met de trein. Als je nog vragen hebt shoot SamSam op 9 jan 2019 22:05

SamSam, dat is gewoon een fantastisch verhaal! En heel nuttige info waarvoor zeer veel dank. Ben benieuwd of je goed op je werk bent geraakt. Vroeger ben ik zelf heel vaak met de trein gegaan (heerlijke manier van reizen vind ik) maar voor het last minute beslissingen nemen vond ik de auto de laatste jaren echt makkelijk maar het kan inderdaad anders uitdraaien (zoals jij heel veel geluk had bij DDkopf) Het is nog even afwachten bij mij of het de auto of de trein wordt deze keer maar een (poeder)avontuur wordt het sowieso! DDkopf lijkt me een goeie optie trouwens...
  • evan
    Advanced
    evan op 10 janvier 2019 · 21:41
    @SamSam, heb je op de heenweg wel per ICE gereisd? Ik meen gelezen te hebben dat de ICE geen plaats biedt aan ski's/snowboards.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 12 janvier 2019 · 21:50
    @SamSam, heb je op de heenweg wel per ICE gereisd? Ik meen gelezen te hebben dat de ICE geen plaats biedt aan ski's/snowboards.evan op 10 jan 2019 21:41

Oei, dan heb ik een probleem...ik vertrek morgenavond richting Oberstdorf en een deel van het traject is met de ICE...kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen. Heb in het verleden al vaak met de trein gereisd en nooit problemen gehad.

Met de trein op poederjacht! Kudos!Dutchess op 9 jan 2019 19:24

Ik zal jullie laten weten hoe het was 😃
    Als alles goed gaat sta ik maandagochtend tegen 8 uur in Oberstdorf Bahnhof...
  • KrisL
    Beginner
    KrisL op 12 janvier 2019 · 22:45
    Vorig jaar met oa de ICE naar Memmingen gegaan (om door te vliegen naar Georgië) mét snowboardtas (Burton wheelie gig bag) en alle gear en geen problemen gehad! Heerlijk ontspannen reizen... tas past precies in het schap boven je hoofd...😉
    winter is definitely coming!
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 12 janvier 2019 · 23:45
    Nice! Idd, totaal geen probleem in de praktijk. Ook niet op de ICE treinen naar Frankfurt etc. Veel plezier
  • MTV
    Beginner
    MTV op 13 janvier 2019 · 09:04
    Ik heb dan ook logischer wijs gekozen voor 2 boards en iets minder onderbroeken.SamSam op 9 jan 2019 22:05
    Held😀
    *message édité par MTV op 13 janv. 2019 09:04
  • evan
    Advanced
    evan op 16 janvier 2019 · 15:55
    Let wel op dat als je een dag voor vertrek een voordelige treinreis ziet, je dan voor middernacht boekt. Ik wilde gisteren om 0:10 de terugreis boeken maar kreeg een veel hogere prijs (meer dan tweemaal zo hoog) voorgeschoteld. Het werkt dus anders dan bij luchtvaartmaatschappijen waar je vaak nog een paar uur voor vertrek een voordelige vlucht kunt scoren.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 18 janvier 2019 · 08:04
    De poedertrip zit er bijna op...ik schrijf dit terwijl ik op de ICE zit tussen Frankfurt en Brussel.
    En die trein dat was zoals @SamSam al schreef geen enkel probleem. Op de heenweg niet echt veel geslapen maar genoeg om de volgende dag toch al een hoop poeder te scoren 😃
    Door de grote sneeuwval was er geen treinverkeer tussen Immenstadt en Oberstdorf maar dat werd natuurlijk heel goed opgevangen door de DB. Een vervangende bus stond klaar en vertrok meteen...dus bijna geen vertraging, joepie.
    En dankzij WePowder had ik in Oberstdorf wat andere poeder enthousiastelingen waar ik bij aan kon sluiten. Thanks @Sportgillie, Frenk en René voor de onvergetelijke dagen. De bossen in KWT hebben bijna al hun geheimen prijs gegeven al waanden we ons soms in een betoverd woud waar we niet altijd op dezelfde plek uitkwamen 😉
    In sommige van de kleinere gebieden leken we wel de enige freeriders waardoor er plots heel veel terrein enkel ter onzer beschikking kwam.
    Alleen de laatste dag (gisteren, donderdag) was het wat minder, te warm geworden en alles afgekrast. Maar ma/di/wo waren diep en onze poedersmiles zullen nog wel een paar weken niet van onze gezichten te branden zijn.
    Terugreis met de trein ook super trouwens. In Augsburg de nachttrein (op de heenweg had ik een gewone ICE) richting Frankfurt en eigenlijk wel goed geslapen in een 'Liegeplatz', zo'n bed uit een zetel gemaakt, waar je met nog 5 andere stinkende en ronkende medepassagiers een coupé deelt...om 5u30 vriendelijk gewekt door de treinbegeleidster en nog een kopje thee gekregen.

Voor wie het interesseert, ik betaalde ongeveer 300€ heen en terug, wat een goeie prijs is aangezien ik twee overnachtingen heb uitgespaard...en geen autorit achter de kiezen heb.
    TreinPow(d)er voor herhaling vatbaar!

@Sportgillie met een lekkere spray

@Sportgillie en René met poedersmiles op het gezicht

Frenk kijkt toe hoe @Sportgillie een leuke pillow neemt

*message édité par Pistenbulcky op 18 janv. 2019 08:11 (3% bewerkt)

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro