Arrogant en voorbeeld !?

• Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 18:31
    Bij lws 3 is er toch echt minder werk voor de reddingsdiensten ... ik leg het graag anders uit : Grote droogte uitdrukkelijke waarschuwingen voor het maken van vuur, en er is een enorme brand die zelfs voor de dorpen gevaarlijk kan worden.. alle man aan dek! En dan komen er 4 onafhankelijke belletjes van privé, vanwege BBQ-brand .. Nou daar hebben ze dus dan eigenlijk echt geen tijd voor .. de sergeant van de brandweer was trouwens 1 van de BBQ-ers.
    ‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 janvier 2019 · 18:52
    Je hoeft het niet uit te leggen hoor, we hebben een andere mening. Ik veroordeel niet wat een ander doet, dat is mijn taak niet. Ik tour of freeride zelf met die condities niet, maar ik heb donderdag met stufe 4 een prima dag gehad met heel weinig risico. Minder dan heel veel andere dagen in het seizoen. Dat je met stufe 4 automatisch te veel sneeuw hebt om op <30° om vaart te houden is natuurlijk totale onzin, dat hangt van heel veel dingen af.
    splitfest.nl
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 19:00
    @ieism Ik kan me aan jou helaas niet uitleggen omdat je niet goed leest! Maar is niet erg, ik begrijp je mening omdat je daarmee je eigen keuzes ook goedkeurd 🙏 ik gun iedereen heerlijke runs, en wens dat het goed blijft gaan .. maar ik ben wel pissed off als andere dan de puinhoop mogen opruimen.. en klinkt erg vreemd als je Zegt dat je bij zulke condities niet offpiste gaat, maar donderdag bij 4 wel een heerlijk dag had ?? Was je dan op de Piste aan het genieten? Of houd je jezelf voor de gek? 🤔
    *message édité par Berber Ski & Smile op 13 janv. 2019 19:05 (24% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 janvier 2019 · 19:29
    Met stufe 2 en 3 maken mensen ook bedenkelijke keuzes. Ook dan moet de reddingsdienst de rommel opruimen, wat echt heldenwerk is soms. Ik verwacht niet dat een bergredder zijn leven op het spel zet om mij te redden, dat is ook niet aan de orde want het protocol verbied dat.
    Ik zeg vrij duidelijk dat touren met stufe 4 stom is. Gewoon freeriden ook al bijna onmogelijk.
    Ik heb inderdaad op de piste en op hellingen onder de 30 graden met mijn noboard gespeeld donderdag. De sneeuw was heel licht, en op een helling van 20graden kwam je nog prima vooruit. Maar het ging niet over mij. Het ging erom wat wij vonden van de skischoolhouder. Dat heb ik gemeld. Als dat niet met jouw mening overeenkomt, dan moet je het misschien niet vragen.
    splitfest.nl
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 19:40
    Wij? Ik speel ook in de poeder met mijn hond met lws 5 ..
    verder geen zorg mening aangenomen hoor .. : iedereen mag doen en laten waar ie zin in heeft! Top
  • Haas
    Expert
    Haas op 13 janvier 2019 · 19:42
    Jongens, ik maan tot rust...

Het is altijd al zo geweest dat dit soort discussies oplaaien na ongelukken.
    Soms resulteert dit zelfs in een discussie over de afschaffing van off piste skiën. Ik werd eens gebeld door een redacteur van de Volkskrant of ik voor een verbod op offpiste skiën was... Ik zei toen volmondig Ja!
    Ja! Ik ben voor een verbod op offpiste skiën in Nederland. Het gesprek werd snel beëindigd.
    Ook van alle tijden is dat mensen zich graag profileren door het geven meningen en of waarde oordelen over het handelen van anderen in de off piste zodra die in de problemen zijn gekomen.

Hoewel ik me ook van tijd tot tijd verbaas over de risicobereidheid van anderen (niet alleen in de off piste trouwens) lijkt het me raadzaam dat wij hier op wepow niet over elkaar heen gaan vallen, impulsief reageren en / of elkaar bashen.
    Liever zou ik een topic start zien die wat meer constructief van aard is. Zoiets als: Lawine gevaar 4. Kan ik dan nog een heerlijke dag offpiste skiën?
    Note:
    Zelfs mensen met een voorbeeldfunctie gedragen zich niet altijd voorbeeldig... En ja. Ook dat is van alle tijden.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 13 janvier 2019 · 19:49
    De 4 mannen in Lech droegen inderdaad alle safety gear mogelijk . De airbags hebben ze ook getrokken (zover berichtgeving) de 3 gevonden lichamen hadden meerdere verschillende verwondingen en de schlachtoffers zijn gestikt. Bij de koude sneeuw en deze hoeveelheden ga ik uit van een staubschnee lawine, gestikt door het inademen van sneeuw, longen bevriezen acuut.. een grote, vanwege de verwondingen. Einzugsgebiet niet in de gaten gehouden , vervalste zekerheid door de keuze van de skiroute? Heel naar dit
    De telegraaf schrijft al dat de airbags de personen op de lawine hadden moeten houden .. 🤦‍♀️💆‍♀️ Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 12:19

Ik denk dat lawines van deze omvang zo krachtig zijn dat airbags gewoon aan flarden gaan. Weet niet of er degelijke studies bestaan wat de doodsoorzaak is van lawineslachtoffers: verstikking, impacttraumas of onderkoeling.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 13 janvier 2019 · 19:56
    @haas +1
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 janvier 2019 · 19:56
    Wij? Ik speel ook in de poeder met mijn hond met lws 5 ..
    verder geen zorg mening aangenomen hoor .. : iedereen mag doen en laten waar ie zin in heeft! Top
    Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 19:40

Ik denk dat het okee is om na zo'n actie je vraagtekens er bij te zetten. En het is zeker ook interessant om andere meningen te horen voor mij, zeker als het mensen zijn met verstand van zaken. Dus wat mij betreft is dit gewoon een beleefde discussie en helemaal prima, als het niet meer leuk ik doe ik de computer wel dicht.. 😃
    splitfest.nl
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 13 janvier 2019 · 20:14
    Wat de reddingsdiensten in het artikel suggereren is om hen via een telefoon app te contacteren en om daarbij de instellingen zo te maken dat je gps coordinaten automatisch worden doorgegeven. Iets wat in dit geval de redding in uiterst risicovolle omstandigheden had kunnen bespoedigen. Omdat dit zo expliciet wordt vermeld vermoed ik dat dit hun enige lokalisatie mogelijkheid was en de man inderdaad geen (actieve) pieps droeg.
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 20:29
    Ik vind het een serieus thema en stel de vraag of het nog lekker offpiste skiën is bij lws 4 sowieso niet .. (speelt alleen maar in de hand dat mensen gaan denken dat de lws 3 dan eigenlijk best veilig is) ik vraag me sinds jaren waar we eigenlijk naar toe gaan .. cursusje gepakt, airbag om, brede latten onder de voeten en nog genoeg info te vinden over waar je met een lws 4 lekker kan shredden ... WAAROM!!!???? En een topprofi doet het nog even lekker voor ..
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 13 janvier 2019 · 20:42
    Ik vind het een serieus thema en stel de vraag of het nog lekker offpiste skiën is bij lws 4 sowieso niet .. (speelt alleen maar in de hand dat mensen gaan denken dat de lws 3 dan eigenlijk best veilig is) ik vraag me sinds jaren waar we eigenlijk naar toe gaan .. cursusje gepakt, airbag om, brede latten onder de voeten en nog genoeg info te vinden over waar je met een lws 4 lekker kan shredden ... WAAROM!!!???? En een topprofi doet het nog even lekker voor .. Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 20:29

Ik zit bij jou voor de open haard. Stufe 4 wil volgens mij nog altijd zeggen dat het gewicht van 1 skiër in een vallei lawine kan triggeren op beide flanken. Dus enkel valleien waar nergens plus 30° zijn veilig. Volgens mij ben je dan in Limburg.
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 13 janvier 2019 · 21:19
    Ik vind het een serieus thema en stel de vraag of het nog lekker offpiste skiën is bij lws 4 sowieso niet .. (speelt alleen maar in de hand dat mensen gaan denken dat de lws 3 dan eigenlijk best veilig is) ik vraag me sinds jaren waar we eigenlijk naar toe gaan .. cursusje gepakt, airbag om, brede latten onder de voeten en nog genoeg info te vinden over waar je met een lws 4 lekker kan shredden ... WAAROM!!!???? En een topprofi doet het nog even lekker voor .. Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 20:29.

Deze discussie vanaf de zijlijn gevolgd maar als je dit vindt en het de moeite waard vindt om dit op een forum te delen met mensen die poedersneeuw erg tof vinden, wees dan niet verbaasd dat anderen hier anders over denken. De manier van typen, de manier van het lijdend voorwerp van je bericht neerzetten en daarna de manier waarop je discussie voert (er zullen altijd mensen zijn die het met je oneens zijn, ongeacht onderwerp; be aware!) leiden heel erg af van je eigenlijke vraag over al dan niet offpiste gaan met stufe 4. Die discussie zou best gevoerd kunnen zoals hier boven al aangegeven. Als je alleen op zoek bent naar mensen die je mening bevestigen, had je de vraag hier niet moeten stellen denk ik.

Als antwoord op de vraag; ik ben van mening dat het wel kan om met stufe 4 offpiste plezier te beleven. Je moet dan wel verstand van zaken hebben. Zelf zou ik me er niet aan wagen want die kennis en ervaring heb ik niet. Daarnaast is de eerder genoemde risicobereidheid per persoon anders. Dat de persoon im frage geluk heeft gehad lijkt me duidelijk, dat hij daarna grof is naar de bergredding toe duidt meer op een slechte opvoeding...
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 21:55
    @thijsb ja ik ben nou eenmaal in alle talen die ik beheers niet de beste ! Lijdend voorwerp? Spijt me weet niet wat het precies is.
    Ben het helemaal met je eens en hoor ook graag andere meningen, wel graag on topic. De meerderheid verdedigt blijkbaar de mening dat iedereen moet kunnen doen waar hij zin in heeft. Pro gelijkgesteld aan recreant! En vele menen kennis van zaken te hebben om zelf veilig te kunnen blijven offpiste, ook bij lawine warnstufe 4. Dus valt in verloop van de discussie mijn vraag of de profi met maatregelingen zou moeten worden bestraft, helemaal weg. Willend niet naar pro’s luisteren is blijkbaar wat de toekomst is.. de pro’s luisteren er niet eens meer naar 😭😤
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 13 janvier 2019 · 21:56

Deze discussie vanaf de zijlijn gevolgd maar De manier van typen, de manier van het lijdend voorwerp van je bericht neerzetten en daarna de manier waarop je discussie voert (er zullen altijd mensen zijn die het met je oneens zijn, ongeacht onderwerp; be aware!) leiden heel erg af van je eigenlijke vraag over al dan niet offpiste gaan met stufe 4. Die discussie zou best gevoerd kunnen zoals hier boven al aangegeven. Als je alleen op zoek bent naar mensen die je mening bevestigen, had je de vraag hier niet moeten stellen denk ikThijsB op 13 jan 2019 21:19[/post]

@thijsB: dat is niet de vraag van Berber, maar van Haas 😉. Berber stelt de vraag of dergelijk gedrag zonder consequenties kan blijven.

Ik ga me in die discussie niet mengen (ik ben al eens eerder beetje emotioneel uit de bocht gevlogen 😉. Wat ik wel nog wil opmerken is dat het in Nederland wel eens voorkomt dat iemand ontslagen wordt vanwege prive gedrag. Dat het nooit iets uitmaakt wat iemand prive doet is dus niet waar. (Bijvoorbeeld Juri v Gelder ontslag na cocaine gebruik prive; piloot ontslagen na deelname illegale straatrace etc). Juist bij een voorbeeldfunctie/veiligheidsfunctie kan zoiets meetellen en dat is vermoed ik waar Berber op doelt).

Ride safe everyone 😃.
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 22:01
    @nicky 👌🙏 on topic !
  • DirkH
    Beginner
    DirkH op 13 janvier 2019 · 22:13
    Er is al lang een discussie gaande over de quotering van lawinerisicos. Sommige experts vinden 5 stufen onvoldoende en willen graag meer nuance tussen 3 en 4. Er is echt een immens verschil tussen 3 en 4. Stufe 4 heeft volgens mij niks meer met kennis te maken eerder met Russische roulette. Ik kan de verontwaardiging van Berber ski best begrijpen en zelfs waarderen. Het gaat hier niet over al of niet gelijk hebben maar over mensenlevens, Ik stel ook vast dat velen de kracht van lawines schromelijk onderschatten. Ben zelf ooit afgeschoten door een lawine die door 1 skiër boven me was getriggerd. Impacttrauma en onderkoeling waren me bijna fataal geworden. Ik ski nog steeds buiten piste. Maar met een gids die ik vertrouw. Ik bekijk ontsnappingsmogelijkheden. Ik heb de juiste gegevens in mijn telefoon. Ik weet waar ik ben. Kies voor het laagste risico. Geniet van de bergen maar denk heel goed na en come home safe again.
    *message édité par DirkH op 13 janv. 2019 22:14
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 13 janvier 2019 · 22:47

Deze discussie vanaf de zijlijn gevolgd maar De manier van typen, de manier van het lijdend voorwerp van je bericht neerzetten en daarna de manier waarop je discussie voert (er zullen altijd mensen zijn die het met je oneens zijn, ongeacht onderwerp; be aware!) leiden heel erg af van je eigenlijke vraag over al dan niet offpiste gaan met stufe 4. Die discussie zou best gevoerd kunnen zoals hier boven al aangegeven. Als je alleen op zoek bent naar mensen die je mening bevestigen, had je de vraag hier niet moeten stellen denk ikThijsB op 13 jan 2019 21:19[/post]

@thijsB: dat is niet de vraag van Berber, maar van Haas 😉. Berber stelt de vraag of dergelijk gedrag zonder consequenties kan blijven.

Ik ga me in die discussie niet mengen (ik ben al eens eerder beetje emotioneel uit de bocht gevlogen 😉. Wat ik wel nog wil opmerken is dat het in Nederland wel eens voorkomt dat iemand ontslagen wordt vanwege prive gedrag. Dat het nooit iets uitmaakt wat iemand prive doet is dus niet waar. (Bijvoorbeeld Juri v Gelder ontslag na cocaine gebruik prive; piloot ontslagen na deelname illegale straatrace etc). Juist bij een voorbeeldfunctie/veiligheidsfunctie kan zoiets meetellen en dat is vermoed ik waar Berber op doelt).

Ride safe everyone 😃.Nicky op 13 jan 2019 21:56

Excuus, geheel juist. Haas stelde vraag. De manier waarop stoort me dan. En daarnaast de manier van reageren als mede wePowderaars iets doen wat niet in het straatje van Berber past.

Dan probeer ik het nog een keer on topic. Ik ben van mening dat je moet kunnen doen wat je wilt, maar neem voor mezelf de regel dat anderen er geen last van hebben en ik mezelf niet in gevaar breng. Als iemand met veel ervaring en diploma's op offpiste gebied zichzelf dan in gevaar brengt, tja... hopelijk heeft hij er van geleerd. Volgens mij kunnen gidsen alleen worden vervolgd als ze aan het touren zijn met klanten en er gaat iets mis. Om hem dan alleen te straffen op basis van dit ongeval (waar alleen hij bij betrokken is) lijkt mij (te) hard. Als het één vd vele dingen zijn die hij heeft uitgespookt, is het wellicht anders, maar ik ken hem niet. Zou jammer zijn als ook hier weer iemand die een inschattingsfout maakt (want idd, doen we dat niet eens allemaal) het verpest voor riders die wél weten wat ze doen.
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 13 janvier 2019 · 22:55
    Is het niet zo, dat dat het restrisico bij elke stufe gelijk is als je je puur aan de reductiemethodes houdt? Ik vraag me dan ook af waarom je bij een bepaalde stufe minder off piste zou kunnen rijden? De mogelijkheden nemen natuurlijk af, maar dat is een logisch gevolg.

Objectieve risico's zoals spontane lawines hebben natuurlijk ook een grotere waarschijnlijkheid, maar daar hebben wij als mens geen invloed op en dat is dus gewoon een vorm van pech hebben.

Ik vraag me dan ook af of er net zo heftig gereageerd zou worden als dit bij stufe 2 was gebeurt ipv. 4?
    *message édité par Roelaano op 13 janv. 2019 23:00 (1% bewerkt)
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 22:59
    @dirkh thx! En goed dat je nog van de mooie bergen, het skiën en de poedersneeuw kan genieten! Vertrouwen in een goede guide hebt en gewoon safety first aanhoudt zo wordt je een oude tevreden freeriden!

Het is idd zo dat er nog immens veel speelruimte in en tussen de warnstufen is. Totdat het genuanceerder opgedeeld is voor expliciet wintersport geldt gewoon dat 4 een No-go is voor wintersporters, en met de hoeveelheid sneeuw in bepaalde gebieden, is vlak terrein bijna geen optie. De wind is met orkaansterkte door de bergen getrokken en het zicht was dagen lang te slecht om observeringen te kunnen maken.. met kennis , zonder kennis .. onberekenbaar. En dan zetten ze hem op 4 of zelfs 5. Lokaal kunnen mensen met echte kennis, vaak genoeg, nog wat vinden om af te dalen, omdat ze weten waar en waar niet, de 3 of 4 echt tot zijn recht komt. Dat er een genuanceerdere lws bij de planning wordt ‘berekend’ is eigenlijk altijd al zo! Om voor groot publiek te zeggen : Lekker poederen met lws 4 vindt ik onverantwoord. En als het dan wordt goedgekeurd dat een profi ....

Ik hoop echt dat mensen hier over na denken en ook eerlijk nadenken over welke keuzes ze zelf kunnen verantwoorden!

NIEMAND DIE ROEPT DAT JE NIET OFFPISTE MOET GAAN MET LWS 4 heeft er een slechte bedoeling bij! En de poeder blijft nog een paar dagen langer liggen..
    Contacteer een guide van vertrouwen en ik hoop dat geen enkele profi nog ons beroep door de modder trekt dit jaar!
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 23:24
    @thijsb maar hoe kun je nou zeggen dat hij alleen zichzelf in gevaar heeft gebracht of jij jezelf?? Daar mist een heel groot gedeelte in het verhaal.. de reddingsteams begeven zich allemaal in dat zelfde gevaarlijke gebied, doen dat vrijwillig, op ieder tijdstip van de dag, met kinderen thuis zittend.. dat zijn ook maar mensen die echt ongelofelijke reddingen moeten uitvoeren ! Helaas is het gewoonweg niet zo dat je alleen jezelf in gevaar brengt er ontstaat een rettungskette waar heel veel mensen bij betrokken zijn! Ik heb een papa en twee kinderen uitgegraven.. kan je zeggen dat dat niet leuk is . mama was er ook al niet meer.. . de kinderen hebben overleeft..
    Alle reddingsmedewerkers, ruim 100 man, hebben dat mee naar huis genomen.
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 janvier 2019 · 23:43
    @roelano ja dat klopt dat de reductiemethode zo werkt . Dat wij op spontane lawinen geen invloed hebben klopt niet. De vibraties die door ons ontstaan kunnen ver weg van ons een zwak punt in de sneeuwlaag triggeren. In Ost Tirol heb ik in een situatie gestaan waar we door te roepen en springen, tegenoverliggende hellingen hebben getriggert!
    De problematiek is dat de veiligheid van de dorpen/dalen, de infrastructuur bij 4-5 niet meer zeker gesteld kan worden. Zoals ik al eerder zei mogen we niet vergeten dat de scala niet alleen voor wintersport opgesteld is! Er wonen mensen in die dorpen waar zo ongelofelijk veel sneeuw valt in zo korte tijd, die hebben echt andere zorgen zoals hun daken sneeuwvrij maken de infrastructuur in stand houden naar het dagelijks werk komen en retour.. Helaas waren de laatste tijd ook veel ‘kamaraden’ Bij urenlange reddingsacties bezig.. niemand van de freeriders die hun daken hebben geruimd in de tussentijd !! De reactie is dus logisch dat mensen echt boos worden dat er nog altijd skiërs offpiste gaan bij lws 4-5..
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 14 janvier 2019 · 00:02
    @roelano ja dat klopt dat de reductiemethode zo werkt . Dat wij op spontane lawinen geen invloed hebben klopt niet. De vibraties die door ons ontstaan kunnen ver weg van ons een zwak punt in de sneeuwlaag triggeren. In Ost Tirol heb ik in een situatie gestaan waar we door te roepen en springen, tegenoverliggende hellingen hebben getriggert! Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 23:43
    Dan is er dus sprake geweest van een fernauslosung door personen, en niet van een spontane lawine.

Er moet wel serieus lawinegevaar zijn geweest, als je door te springen/schreeuwen iets kan triggeren aan de overkant... Persoonlijk zou ik dan liever bij de openhaard zitten. 😉

De problematiek is dat de veiligheid van de dorpen/dalen, de infrastructuur bij 4-5 niet meer zeker gesteld kan worden. Zoals ik al eerder zei mogen we niet vergeten dat de scala niet alleen voor wintersport opgesteld is! Er wonen mensen in die dorpen waar zo ongelofelijk veel sneeuw valt in zo korte tijd, die hebben echt andere zorgen zoals hun daken sneeuwvrij maken de infrastructuur in stand houden naar het dagelijks werk komen en retour.. Helaas waren de laatste tijd ook veel ‘kamaraden’ Bij urenlange reddingsacties bezig.. niemand van de freeriders die hun daken hebben geruimd in de tussentijd !! De reactie is dus logisch dat mensen echt boos worden dat er nog altijd skiërs offpiste gaan bij lws 4-5.. Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 23:43
    Naar mijn weten is er toch niemand verplicht om aan te treden bij een reddingsactie? Als mensen het belangrijker vinden om hun daken schoon te vegen, of thuis bij de familie te zitten dan is dat wat mij betreft ook geen probleem.

Op een reddingsactie mag je hopen, maar niet verwachten. Het is tenslotte je eigen keus geweest om te gaan freeride

Ik vraag me dan ook af of er net zo heftig gereageerd zou worden als dit bij stufe 2 was gebeurt ipv. 4?Roelaano op 13 jan 2019 22:55
    Graag hier ook je mening over.

*message édité par Roelaano op 14 janv. 2019 00:03
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 14 janvier 2019 · 00:32
    @roelano ga jij daar maar eens staan en evalueren of de spontane lawine die met 200kmh zomaar langs kwam donderen door jouw uitademen, de turn, je jump kwam of door een berggeit of zauberhaft vanzelf ..
    die theorie voorkauwen hoef je me hier niet ..
    de situatie waar ik in stond was vredig met een glas wijn op een veilige heuvel op de tegenhang.. geen openhaard wel een houtkachel.

Gelukkig zijn er heel veel mensen die ten alle tijden willen helpen ongeacht de persoon of zijn/haar acties. Er bestaat voor deze redders geen bedenktijd, wij zijn er verantwoordelijk voor dat we ze niet onnodig aan het werk zetten ! Ons denken wordt vooraf verlangt . Is het kwaad gebeurd rukken zij uit zo was het altijd al!
    Aangezien het dus gebruik is in de alpenlanden is het ook erg asociaal om zich zo lakoniek op te stellen Roel!
    De meeste freeriders zijn nog altijd te gast in de gebieden waar ze, ‘ik kies ervoor om te freeriden en alles andere gaat me niets aan’ werkelijk niet kunnen waarderen! Daarom gaat het je weldegelijk wat aan.

Aangezien de 4 een no-go voor offpiste wintersport is zal er daadwerkelijk anders gereageerd worden bij de voor wintersporters acceptabele lws 2 .. en dat mag ook hun goed recht zijn !
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 janvier 2019 · 05:20
    Wie zegt dat Stufe 4 is per definitie een no go is off piste dan? Wijs aub even aan waar dat staat dan. Alle mij bekende methoden werken tot stufe 4 voor zover ik weet. Ik snap wel dat je vrij weinig reductiefactoren over hebt, maar als het sommetje klopt dan klopt het.

Dat het moeilijk is en er veel kennis en ervaring nodig is ben ik met je eens. En discipline. Maar dat je local of profi moet zijn om dan nog van de bergen te genieten vind ik onzin. Iedereen is te gast in de bergen, jij ook.

In het gebied waar ik donderdag was was zelfs de ski-route open, die ik zelf te steil en tricky vond.

Ik deel de mening dat de meeste mensen met stufe 4 beter op de piste kunnen blijven. Absoluut. Dat staat ook altijd heel duidelijk in het lawinebericht, dus dat is geen nieuws toch?
    splitfest.nl
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 14 janvier 2019 · 09:49
    @Berber Ski & Smile

Ik denk dat iedereen hier je punt wel snapt en deelt, dat de bewuste meneer een voorbeeldfunctie heeft, beter had moeten weten en mede vanwege zijn voorbeeldfunctie minimal een stevige reprimande verdient, net zoals een militair of agent ook zwaarder gestraft wordt bij overtreding dan een normale burger. Tevens na redding een meer ingetogen houding tov de redders moeten tonen. Ik ken de bewuste man niet, maar als ik @ieism mag geloven die hem eerste hand heeft meegemaakt, is het blijkbaar niet het type die zich de les laat lezen of ingetogen opstelt... Tja ik weet niet of er een overkoepelend organ is die hem op het matje kan roepen, maar hier jezelf in 10posts gefrustreert herhalen levert iig ook niks op ben ik bang😉

Wat wel redelijk stoort, en blijkbaar meerdere mensen hier, is dat je naast jouw (zeker ervaren) mening dat je bij Stufe 4 met een duur glas wijn achter de open haard moet gaan zitten (overigens prima alternatief als je 50+dagen in de alpen bent en de periode af kunt wachten, maar als je 1 weekje hebt, wil je toch proberen wat te rijden met de reductie theorie en ga je iig de piste op) nogal veroordelend en generaliserend bent over de mensen die offpiste gaan/dit forum bezoeken. Je trekt de bewuste meneer met de forumbezoekers die het niet met je eens zijn behoorlijk over 1 kam of schildert deze en passent af als onwetende GOPRO fetisjisten (iedereen herkent deze personen).

@thijsb De meerderheid verdedigt blijkbaar de mening dat iedereen moet kunnen doen waar hij zin in heeft. Pro gelijkgesteld aan recreant! En vele menen kennis van zaken te hebben om zelf veilig te kunnen blijven offpiste, ook bij lawine warnstufe 4. Dus valt in verloop van de discussie mijn vraag of de profi met maatregelingen zou moeten worden bestraft, helemaal weg. Willend niet naar pro’s luisteren is blijkbaar wat de toekomst is.. de pro’s luisteren er niet eens meer naar 😭😤Berber Ski & Smile op 13 jan 2019 21:55

Ik weet niet of deze frustrerende en veroordelende toon de beste manier is om hier mensen te bewegen respect te tonen voor gebied, bergredders(iedereen heeft respect voor deze mensen), gidsen, mede freeriders (en zichzelf), etc.
    Ik ben het met je eens dat er een groepje is die schijt aan alles heeft en niet nadenkt of met respect handelt, en deze groep toeneemt, maar ik denk/ga ervanuit dat iedereen die hier op het forum is tenminste bewust bezig is met wat hij/zij doet en een constructievere post beter werkt om mensen te doordringen van het feit dat bij
    WE´ve got the POWDER
  • robbert
    Advanced
    robbert op 14 janvier 2019 · 10:24
    Ik ben het deels met je ( @Berber Ski & Smile ) eens dat profi's een voorbeeld functie hebben. Ook kan ik begrijpen dat andere profi's het vervelend vinden als een collega iets stoms doet en zo het beroep een slechte reputatie geeft. Ik zou het goed vinden als vanuit de beroepsgroep deze man wordt aangesproken, misschien dat de OSV iets kan doen.

Voor de discussie is het niet handig om enkel je eigen standpunt te willen horen of om een voorbeeld te geven van een spontane lawine wat volgens de beschrijving geen spontane lawine was.

Uit de reactie van @Roelaano haal ik niet dat hij een laconieke instelling heeft. Hij geeft aan dat een redding niet altijd 100% zeker is. Je kan er niet vanuit gaan dat je geholpen wordt. Ik ben het met je eens dat het vooraf nadenken en bewust zijn van de gevolgen van je handelen noodzakelijk is voor elke bergsporter (Profi, Local, en toerist). Helaas doet niet iedereen dat.

Verder is dit niet het juiste medium met de juiste deelnemers om de lawine gevaren scala te herdefiniëren. op https://www.slf.ch/files/user_upload/SLF/Lawinenbulletin_Schneesituati... is de complete versie te vinden.
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 14 janvier 2019 · 10:49
    Het is al lang uit de hand gelopen! En het wordt hier allemaal maar goedgekeurd want ‘we herkennen deze personen, maar wij zijn het niet..‘ nou helaas pindakaas, hier op wepowder zitten ook mensen die grove fouten maken en overal lak aan hebben en zoals wordt geschreven poederstress hebben omdat ze maar 1 week hebben.. dan gelden de regels gewoon even niet en ik bepaal dat zelf wel want er hoeft niemand op mij op te passen.
    Voor mijn schrijfweise kan ik weinig en mocht je je aangevallen voelen zal dat wel berechtigt zijn en vanwege mijn verontwaardiging over het algemene gedrag (die ook uit bepaalde reacties te lezen zijn). Maar goed mijn hoofd denkt nou eenmaal in een andere taal aangezien ik sinds 25 jaar geen Nederlands meer leer en 365 dagen per jaar in de Alpen woon!
    Ik verbiedt niemand om te gaan skiën bij Lws 4, en dure glazen wijn?! allemaal flauw.. lws4 is gewoonweg niet voor wintersporters.. dat was altijd al zo en tot er een voor de wintersport een specifiekere en genuanceerdere opdeling bestaat, lijkt het me duidelijk dat we ons aan de regelingen van de lokale diensten hebben te houden! Als zij duidelijk zeggen niet off piste, gesperrt of hoe dan ook, dan is andere beslissingen maken not ok en ja het is vervelend dat daarmee grenzen worden gezet en je daardoor een paar daagjes even niet kan doen waar je zin in hebt, en dat kunnen er veel niet accepteren. Sorry dat ik zo penetrant over de werkelijkheid doorga, maar ik kijk niet van de zijlijn mee, jullie zouden het hele theater eens vanuit onze optiek moeten bekijken! Het is zorgwekkend en lachwekkend te gelijkertijd. (Feel free me nog eens af te kraken op mijn taalgebruik, daar hebben we allemaal wat aan)
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 14 janvier 2019 · 10:53
    Ride safe, houd je aan de regels, ga geen nieuwe eigen regels opstelllen! All i say

*message édité par Berber Ski & Smile op 14 janv. 2019 11:15 (31% bewerkt)
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 14 janvier 2019 · 12:06
    hier op wepowder zitten ook mensen die grove fouten maken en overal lak aan hebben en zoals wordt geschreven poederstress hebben omdat ze maar 1 week hebben.. dan gelden de regels gewoon even niet en ik bepaal dat zelf wel want er hoeft niemand op mij op te passen.

ik sinds 25 jaar geen Nederlands meer leer en 365 dagen per jaar in de Alpen woon!

Ik verbiedt niemand om te gaan skiën bij Lws 4, en dure glazen wijn?! allemaal flauw..
    lws4 is gewoonweg niet voor wintersporters.. Als zij duidelijk zeggen niet off piste, gesperrt of hoe dan ook, dan is andere beslissingen maken not ok en ja het is vervelend dat daarmee grenzen worden gezet en je daardoor een paar daagjes even niet kan doen waar je zin in hebt, en dat kunnen er veel niet accepteren. Berber Ski & Smile op 14 jan 2019 10:49

Ik vind je erg zwart/wit Berber en je legt mensen dingen in de mond die niet gezegd of beweerd worden dit hele topic al. We hebben niet overal lak aan doen niet allemaal zomaar maar waar we zin in hebben en hebben schijt aan de regels om te shinen op een gopro filmpje (Ik heb niet eens een gopro), als we niet jouw regel: Stufe 4 is achter de openhaard plaatsnemen negeren.

Nergens staat dat wanneer er poederstress is daardoor geen regels gelden, wel dat er met steeds meer terughoudendheid gereden moet worden. Dat je bij een weekje in de Alpen kijkt of er binnen deze "regels" ergens verantwoord poeder valt te scoren of iig de piste op te gaan ipv alleen achter een haardvuurtje te zitten, wat natuurlijk ook fijn is, zeker als je de komende maanden toch elke andere perfecte dag kunt scoren. Persoonlijk ben ik terughoudend met het nemen van risico's op dit soort dagen, maar er zijn er zeker die dat minder zijn. Gespert is gespert idd, daar zijn we het over eens!

Overigens val ik niet over je taalgebruik hoor, wel je penetrante manier van vinger wijzen naar nagenoeg iedereen hier😉 Probeer wat genuanceerder en constructiever te zijn, anders negeer ik dit topic vanaf nu en valt je bereik nog verder weg.

Note: Je zegt "gewone wintersporter" en: neem een gids (zoals jij). Getuige het toch vrij grote aantal ongevallen met gidsen afgelopen jaren is ook dit geen garantie.. Er is en blijft altijd een (rest)risico, hoe ervaren je ook bent, daarom ook oa de 3 eenheid.
    Ook jou kan dit overkomen (bij een lagere stufe) waarin je iets over het hoofd hebt gezien en wil je ook een constructieve discussie en geen vingerwijzen achteraf. Overigens gewaardeerd je betrokkenheid, want je kunt ook je mond houden!
    WE´ve got the POWDER

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro