Gleitschneeprobleem in Oostenrijk

• Erwin
    Elite
    Erwin op 18 janvier 2019 · 11:13
    In het lawinebericht hier in Salzburg wordt al meerdere dagen gewaarschuwd voor een gleitschneeprobleem. Toen ik gisteren met een groepje op pad was, kwamen we dit schoolvoorbeeld van een gleitschneelawine tegen in een oosthelling op ongeveer 1000 m hoogte, net boven de hoofdweg. Het sneeuwdek was zeker 2 meter dik. Natuurlijk zijn we niet in die helling afgedaald.

• JanWillem1965
    Beginner
    JanWillem1965 op 18 janvier 2019 · 11:31
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 18 janvier 2019 · 15:34
    @erwin, je specifieert de expositie van de helling. Doe je dit om een bepaalde reden?
    Ik dacht dat Gleitschneeproblematiek niet specifiek expositie-gevoelig is. Kan je dit duiden AUB?
    thx!
    knowledge is powder
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 18 janvier 2019 · 15:42
    enig idee wat de hellingshoek is van die helling?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 janvier 2019 · 16:25
    @erwin, je specifieert de expositie van de helling. Doe je dit om een bepaalde reden?
    Ik dacht dat Gleitschneeproblematiek niet specifiek expositie-gevoelig is. Kan je dit duiden AUB?
    thx!3zel op 18 jan 2019 15:34

Ja, meestal zet je bij een lawine erbij wat voor expositie het is en op welke hoogte. Steilheid van de helling weet ik niet precies, ik schat zo'n 30-35 graden. Ben waar ik zat niets op de westhellingen tegengekomen. Paar dagen geleden in een ander gebied wel heel veel Fischmäule en Gleitschneelawinen in de zuidhellingen.

https://www.slf.ch/de/lawinenbulletin-und-schneesituation/wissen-zum-l...

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro