Gezocht: skibroek voor de skiër die het altijd warm heeft

• Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 22 février 2019 · 13:16
    Hi!

De titel zegt het al: ik ben op zoek naar een geschikte skibroek voor warm weer. In januari met -10 skiën in normale skibroek, t-shirt en dunne jas vind ik heerlijk. Ik heb nu een jas met flinke ventilatiegaten onder de armen, dus daar zit ik ook wel goed later in het seizoen.

Ik wil nu ook een broek gaan kopen die het ook goed doet met hogere temperaturen. Het liefst een zo dun mogelijke broek die niet meteen zeiknat wordt van de sneeuw die eraan plakt, en lekker skiet zowel in de resorts als af en toe een paar dagen touren.
    Ik wil sws iets kopen met ventilatiegaten, maar liefst ook een materiaal dat wel het vocht een beetje buitenhoudt en tegelijk het niet te warm maakt.

Ik hoor graag jullie tips!
    Alvast dank
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 22 février 2019 · 13:36
    Ola,

ik zou eens kijken naar een Lyngen Hybrid pant van Norrona, is combi van softshell en sommige inzetten hardshelle en voldoende ventilatieopties.

Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 février 2019 · 14:10
    Ik heb een lyngen hybrid setje en ik heb het altijd koud dus dat zou moeten werken. Als je niet de hele dag in de sneeuw gaat rollen is het waterdicht genoeg.
    splitfest.nl
  • vasco
    Advanced
    vasco op 22 février 2019 · 18:52
    Een waterdichte (eVent/goretex) broek met lange ritsen voor de ventilatie.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 février 2019 · 19:37
    Een lyngen hybrid ademt veel beter en is minder warm dan goretex of event. Bovendien kost het de helft.
    splitfest.nl
  • jago
    Beginner
    jago op 22 février 2019 · 20:14
    Vertical mountain heeft goede tourbroeken in de aanbieding. Als je naar de rossignol site wordt soortgelinkt. Kies dan een andere browser.

Ze werken met Mp+. En dit is beter dan goretex
    *message édité par jago op 22 févr. 2019 20:15 (16% bewerkt)
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 22 février 2019 · 21:46
    Mammut eisfeld is ook een aanrader. Helemaal softshell dus niet te warm.
  • kjiratsiekoedel
    Tourist
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 23 février 2019 · 09:13
    Vertical mountain *knip*

Interessant! Weet je meer van dat spulletje dan dat op hun site staat? Wie het fabriceert bijvoorbeeld of wat voor membraanmateriaal ze gebruiken?
    *message édité par Rinus op 23 févr. 2019 09:13 (1% bewerkt)
  • jago
    Beginner
    jago op 23 février 2019 · 10:35
    Vertical mountain *knip*

Interessant! Weet je meer van dat spulletje dan dat op hun site staat? Wie het fabriceert bijvoorbeeld of wat voor membraanmateriaal ze gebruiken?Rinus op 23 feb 2019 09:13

Vertical mountain is een onderdeel van Rossignol. Vorig jaar in Val Thorens advies gekregen van een bevriende eigenaresse van een winkel daar. Ik heb het ook altijd snel warm. Gelukkig hadden ze de windy jacket niet in mijn maat. Want toen ik thuis op de site keek was ie flink in de aanbieding (139 euro). Heb toen ook gelijk de windy pants gekocht(108euro). En een hybride insulated jacket. De broek is stretch maar zit als een normale broek met verstevigingen op zitvlak en knieën. Zeker ook geschikt voor snowboarden. De broek ademd goed en kan aan de zijkanten volledig worden opengeritst. Je zou de pijpen zelfs kunnen omslaan zodat je een korte broek krijgt. Misschien is dit gedaan voor omhoog touren bij warm weer. De jacket is echt geweldig vorige week in willingen geweest en het was bloed heet. Toch was de jas niet nat aan de binnenkant. Terwijl ik voorheen met mijngoretex het gevoel had dat ik een plastic zak aan had. Ik ben kort en rond en heb daarom een maatje groter nodig. De insulated jacket zou je bij koud weer onder de had kunnen dragen of bij warm in plaats van. Want deze is winddicht en waterdicht. Ik heb hiervan er nog een besteld want heb m deze winter dagelijks gedragen. Is warm als het koud is en ademt als het warm is. Dus ideaal voor mijn werk in en uit de auto. Mp+ membraan wordt ook door raidlight gebruikt. En dit is voor trailrunners. Ilovetrails is een goede site in Nederland daarvoor.

Ps ze hebben dit merk ook bij ekosport en snowinn
    *message édité par jago op 23 févr. 2019 10:47
  • jago
    Beginner
    jago op 23 février 2019 · 10:53
    Oja. Heb er voor mij trip naar Bali ook nog de camilio regenjas van gekocht. Ivm de warmte, en regenseizoen. Ook hier ademde de stof goed.

De eigenaresse gaf aan dat Mp+ al gelijk ademt. Tov goretex die pas ademt als de stof vochtig wordt.

Je begrijpt uit mijn woorden dat ik niet meer enthousiast over gore Tex ben. Voor mij werkt het gewoon niet.

Heb geen belangen in vertical mountain. Want dan gad ik ze wel verteld dat ze hun marketing afdeling mogen ontslaan. Online zijn ze haast niet zichtbaar
    *message édité par jago op 23 févr. 2019 10:56 (18% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 23 février 2019 · 17:56
    Als je een broek wil die niet warm is dan moet je het volgende zoeken:
    -uiteraard ongevoerd
    -zo dun mogelijke stof
    -lucht doorlatend membraan (air permeability*) Hierdoor kan warme lucht worden afgevoerd. Dit is NIET hetzelfde als ademend vermogen! Event is een klein beetje luchtdoorlatend, Polartech Neoshell en andere membranen zijn nog veel meer.
    -In je openings post geef je niet aan of je echt waterdicht of alleen water afstotend wil. Als het dat laatste is, dan zijn softshell broeken ZONDER membraan de beste keus, mit’s niet te dik.
    -lange ventilatie ritsen. Ritsen zonder gaas koelen VEEL beter af, en zijn dus het beste voor toerskien, waar je het warm hebt bij het lopen. Ritsen afgedekt met gaas kun je zonder angst om te vallen open late staaan tijdens het skien en zijn dus mischien een betere keus voor lift-skien, waar je het het warmst hebt tijdens de afdaling.

Patagonia Descensionist, Outdor Research Ascent Shell of Strafe Cham2 broeken bijvoorbeeld voor de waterdichte modellen.

*https://blisterreview.com/recommended/outerwear-201-marketing-wars-new...
    *message édité par Slim op 23 févr. 2019 18:11 (18% bewerkt)
  • jago
    Beginner
    jago op 24 février 2019 · 16:22
    Hier uitleg over de verschillen tussen membranen en coatings
    bron: https://www.randonner-leger.org/wiki/doku.php?id=membranes_imper-respi...

Vertaling:
    Ademende waterdichte membranen en coatings
    principes
    membranen
    Er zijn twee soorten waterdicht ademende membranen:

Membraantype Gore Tex (Teflon membraan gelamineerd aan buitenstof) en type MP +

Het principe van Gore Tex
    vertrouwt op de aanwezigheid van kleine gaatjes in de ptfe.

ondoordringbaarheid : de gaten worden bestudeerd om geen druppels water door het membraan te laten. De waterafstotende behandeling die op de buitenstof wordt aangebracht, maakt het mogelijk om het te "natmaken" door de oppervlaktespanning van de druppels te verhogen.
    ademend vermogen : de gaten in dit membraan zijn echter voldoende groot om een ​​molecuul water (en dus een molecuul water in de gasvormige toestand) te laten passeren. Dus als je zweet, creëert het zweet dat door je lichaam wordt geproduceerd een vochtige atmosfeer tussen jou en het membraan dat vervolgens door de kleine gaatjes ervan gaat. Het principe is hetzelfde als de verdamping van een waterbassin in de zon ⇒ een beetje water wordt gas, zelfs als de temperatuur niet 100 ° C bereikt.
    De voorwaarden die nodig zijn voor een goede ademhaling zijn:

> de buitenstof moet droog blijven zodat de waterdamp kan ontsnappen (waterafstotende behandeling).
    > de waterdamp die door het lichaam wordt geproduceerd, moet zo min mogelijk condenseren op het binnenoppervlak van het kledingstuk.
    > sommige kleding (3 lagen genoemd) hebben een polyurethaancoating die in direct contact met de huid staat om te voorkomen dat vuil de teflon-gaten verstopt. Deze laag vermindert mechanisch het ademend vermogen van het kledingstuk.
    Het principe van MP +
    is "chemisch"; dat wil zeggen gebaseerd op de aanwezigheid van hydrofiele moleculen in het materiaal.

waterdichtheid : gemakkelijk! Het membraan MP + heeft geen gaten (nou ja, heel klein)! Dus ondoordringbaarheid verzekerd mechanisch.
    ademend vermogen (dat is waar het ingewikkeld wordt):

De hydrofiele moleculen passeren op hun beurt de gasvormige watermoleculen totdat ze naar buiten worden geëvacueerd. Het is het verschil in temperatuur en relatieve vochtigheid dat ervoor zorgt dat de moleculen naar buiten afgevoerd worden in plaats van andersom.

coatings
    om te realiseren

testen
    ondoordringbaarheid
    De waterdichtheid van een stof wordt vaak getest volgens ISO 811: 1981. Een monster wordt onderworpen aan een waterkolom met toenemende hoogte. De druk wordt uitgedrukt in schmerber of mm op het moment dat het water op het derde punt door het monster passeert. Waterdichte apparatuur volgens deze norm moet een rating van 1500 schmerber of meer hebben.

Druk is de verhouding van een kracht tot een oppervlak. Dus, op zeeniveau, de sfeer rond ons heeft op onze huid een gemiddelde druk van 1 bar of ongeveer 1 kg / cm 2 . In een waterkolom stijgt de relatieve druk om de 10 m met 1 bar. Om een ​​voorbeeld te geven, een persoon van 80 kg zittend oefent een druk uit van 1800 schmerber of 180 mb en knieën van 8000 schmerber of 800 mb.

ademend
    Het ademend vermogen van een stof wordt getest volgens ISO 11092. Het resultaat wordt uitgedrukt in RET (verdampings-thermische weerstand). RET meet de energie die nodig is om waterdamp door het weefsel te voeren. Meer kleding ademt en de RET zal zijn laag . Deze index wordt voornamelijk gebruikt door Amerikaanse merken zoals Goretex maar ook Decathlon in Frankrijk.

RET (Weerstand - Verdamping - Transmissie)
    RET <6: zeer goed ademend
    6 20: niet-ademend
    MVTR (vochttransmissie snelheid)
    De oude standaard uiten MVTR ( "Transmission Rate Waterdamp" in de taal van Molière), uitgedrukt in g / m² / 24h de hoeveelheid water (als stoom zo) dat de stof gaat in 24. Het is niet al te actueel (de RET ligt dichter bij veldomstandigheden) maar wordt soms nog steeds gebruikt, vooral bij Extremtextil, waar we veel te bieden hebben.

In tegenstelling tot de RET, hoe meer de uitgedrukte waarde is hoog , hoe meer de stof is ademend:

MVTR = 30.000: extreem goed ademend kledingstuk
    MVTR = 20.000: kledingstuk met zeer goed ademend vermogen
    MVTR = 10.000: ademende kleding
    MVTR = 5.000: weinig ademende kleding
    Gegevens van de fabrikant
    De verschillende membranen en coatings geclassificeerd door "ademend vermogen".

Opmerking : de Novadry (Décathlon) een label , geen model membraan of coating.

model Membraan of coating ondoordringbaarheid Ademend vermogen (RET) merken Opmerkingen
    MP + Ultra membraan 10000 2.2 verticaal link
    MP + licht membraan te specificeren 2.7 verticaal link
    MP + sterk membraan te specificeren 4.4 verticaal link
    eVENT membraan te specificeren 2.7 Montane / RAB / Integral Designs / Kayland / Vaude link
    Marmot MemBrain® 2 lagen membraan 17.000 <5 marmot link
    Marmot MemBrain® 3 lagen membraan 17.000 <6 marmot link
    PreCip ™ Plus bekleding 10.000 <6 marmot link
    PreCip ™ -technologie bekleding 10.000 <7 marmot link
    Gore-tex XCR 3 lagen membraan > 28.000 6 Veel! link
    Gore-tex XCR Scretch membraan > 28.000 6 Veel! link
    Gore-tex 2 lagen membraan > 28.000 9 Veel! link
    Gore-tex 3 lagen membraan > 28.000 13 Veel! link
    Gore-tex Paclite membraan > 28.000 4 Veel! link
    Gore-tex XCR 2 lagen membraan > 28.000 4.5 Veel! link
    Gore-tex één 1 laag membraan > 30.000 30.000 Veel! link
    Sommige tests zijn gedaan
    Vergelijkende test van ademende materialen gemaakt door het Amerikaanse leger Soldier Systems Center - Natick Labs " PDF-document op Mark VERBER's website

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf...

Ik zie dat niet alles goed zichtbaar is op deze site...dus misschien makkelijker om naar de originele site te kijken.
    het komt er dus op neer dat de eigenaresse van de winkel en mijn ervaring kloppen.. mp+ is meer ademend dan Gore Tex.

*message édité par jago op 24 févr. 2019 16:28
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 février 2019 · 18:04
    Even voor de duidelijkheid: Kleding, membranen, coatings, etc ademen niet!

Verder vraagt TS om een broek voor gebruik bij warmere omstandigheden en niet om een discussie over de in and outs van technische kledij!
    When life gets too complicated.... SKI
  • vasco
    Advanced
    vasco op 24 février 2019 · 21:50
    @jago: Dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Fijn om eens een test te zien van al die claims die door de fabrikanten worden gemaakt.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 février 2019 · 11:04
    Om het topic nog even verder te vervuilen 😋. In de testen die @jago noemt wordt getest met Goretex XCR. Dit is een jaar of 8 geleden vervangen door Pro Shell (nu Pro). De tijd en de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan en zijn de materialen ook verbeterd. Nog een leuk filmpje waar de air permability wordt getest van Pro Shell en Pro:

@Slim geeft een betere uitleg waar je als gewone sterveling meer mee kan dan de cijfers uit die testen.
    *message édité par AlexSki op 25 févr. 2019 11:05
  • jago
    Beginner
    jago op 25 février 2019 · 16:28

Denk dat deze video het nog beter uitlegt (is ook uit 2014 dus tech kan inmiddels verbeterd zijn) ps dit is geen topic vervuiling...TS zoekt een broek die goed de warmte doorlaat en waterbestendig is..dus kom je op de technische kleding uit...echter vaak wordt gore tex genoemd...dankzij hun goede marketing. Terwijl er tegenwoordig betere opties zijn.

oa die broek van verticaal mountain met mp+.
    *message édité par jago op 25 févr. 2019 16:28 (5% bewerkt)
  • dick
    Advanced
    dick op 25 février 2019 · 18:52 --
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 février 2019 · 20:00
    @jago sorry het klinkt misschien lullig, maar hij zoekt een broek en zit waarschijnlijk niet te wachten op ons technisch geneuzel.

Dat gezegd hebbende is @Reinoud na zijn post van de radar verdwenen 😜
  • sanderbashir
    sanderbashir op 26 février 2019 · 08:20
    Goede ervaringen met de Black Diamond dawn patrol series en TNF Purist broek, deze heeft aan de binnen en buitenkant risten waardoor je letterlijk lucht langs je benen pompt tijdens het touren en skiën. Heel fijn systeem.
  • Reinoud
    Beginner
    Reinoud op 26 février 2019 · 11:47
    Dat gezegd hebbende is @Reinoud na zijn post van de radar verdwenen 😜AlexSki op 25 feb 2019 20:00

Haha ik was inderdaad even van de radar.

@Iedereen: heel veel dank voor alle goede suggesties, en voor uitgebreide uitleg mbt verschillende materiaalsoorten. Aantal dingen hier zitten wat boven mijn budget, maar ik ga met deze kennis ook eens kijken of ik nog ergens wat 2e hands kan scoren.
    Nogmaals dank!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro