Hardboots splitboard

• netraam
    Beginner
    netraam op 22 février 2019 · 17:58
    Misschien is dit al eens besproken hier, kon het niet vinden. Zijn er hier mensen die splitten met hardboots?

Ik wil upgraden van het goedkope voile systeem met snowboardbindingen naar óf normale splitboardbindingen óf een hardboot setup. Het rijden maakt me niet zoveel uit, het gaat me vooral om hoeveel je wint aan controle op stijle en ijzige traverses tijdens het skinnen. Wat ik heb gelezen geven hardboots je hier meer controle, en dat klinkt ook logisch. Maar vinden jullie het opwegen tegen de hogere prijs, en misschien minder plezier tijdens afdalen? Ik ben van plan om in de toekomst wel steeds meer richting het alpine te gaan, dus waarschijnlijk wel veel ijs en stijl skinnen. Is het dan de moeite vinden jullie?
    *message édité par netraam op 22 févr. 2019 17:58 (4% bewerkt)
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
  • Bros
    Advanced
    Bros op 23 février 2019 · 21:02
    Bijkomend voordeel is dat het met stijgijzers makkelijker/stabieler werkt dan met softboots. Het kan ook met softboots heb ik mij laten vertellen (Maar ik ben een skier.....).
    Ik bedoel dus stijgijzers, direct voor onder de schoenen...geen crampons
    *message édité par Bros op 23 févr. 2019 21:04 (18% bewerkt)
    Bros
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 février 2019 · 21:38
    Ik ken er wel wat die hardboots splitten, dat zijn dan vaak mensen die in het verleden al met hardboots geboard hebben met een race achtergrond ofzo. Maar het is echt wel heel anders rijden, sommigen wennen daar nooit aan.
    Deeluxe heeft nu een prototype met een harde onderkant en een softboot schacht. Misschien dat dat in de toekomst de oplossing gaat worden voor een probleem dat er eigenlijk niet echt is. Je kan ook gaan skiën, dat is op ijs en traverse nog handiger.
    splitfest.nl
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
  • Slim
    Beginner
    Slim op 24 février 2019 · 17:08
    Bijkomend voordeel is dat het met stijgijzers makkelijker/stabieler werkt dan met softboots. Het kan ook met softboots heb ik mij laten vertellen (Maar ik ben een skier.....).
    Ik bedoel dus stijgijzers, direct voor onder de schoenen.Bros op 23 feb 2019 21:02

Ik ben ook een skiër tegenwoordig, maar als je iets zoals de K2 Aspekt schoenen gebruikt, denk ik dat dat niet veel zal schelen met hardboots qua instap gemak in stijgijzers en controle tijdens het gebruik. IJsklim schoenen zijn ook niet (meer) van plastic.

Ik kan me niet voorstellen dat het op traverses veel uitmaakt. Mijn snowboard boots zijn stijver dan mijn backcountry langlauf boots, en daar heb ik all op 50* ijs mee getraverseerd.

De gids waar ik laatst mee op pad was gebruikt hardboots. Ik heb het hem niet gevraagd maar ik weet direct 3 voordelen:
    -Toerski schoenen hebben een loopstand
    -Toerski schoenen zijn lichter
    -Vol automatische stijgijzers zijn iets lichter, en vooral kleiner in te pakken
    -Je kunt een “pin-tech” voorbak gebruiken voor het lopen, dan hoef je niet bij elke stap je binding op te tillen.

Voor en nadelen afhankelijk van hoe je het bekijkt:
    -Stijvere schoen en binding

Hier bespreekt Blister de Fitwell Backcoutry boot en ze bespreken ook het verschil dat een stijve schoen maakt:
    https://blisterreview.com/gear-reviews/snowboard-reviews/fitwell-backc...
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 24 février 2019 · 17:56
    tlt 6 schoenen worden vaak gebruikt....., zie topic hiervoor 😃
  • poedergeit
    Tourist
    poedergeit op 25 février 2019 · 12:18
    @netraam de reactie van @janvannieuwenhuijzen van 5 mei 2016 · 12:26 in topic https://wepowder.com/nl/forum/topic/227480 dekt wat mij betreft echt de landing.

Het klinkt alsof voor de kant die jij op wilt het zeker de moeite van overwegen waard is.

*message édité par poedergeit op 25 févr. 2019 12:19 (1% bewerkt)
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 25 février 2019 · 20:39

Dat prototype van Deeluxe lijkt me niet direct een meerwaarde.
    Geen forward/backward stride want er zit geen scharnierpunt op de enkel.
    Geen tech inserts.
    Dit is gewoon een carveboot met een leren schacht.
  • netraam
    Beginner
    netraam op 27 février 2019 · 19:46
    Wauw die deeluxe schoen ziet er bijzonder uit! Maar inderdaad gaat een beetje aan het idee voorbij als je er geen pinbinding mee kan gebruiken
    *message édité par netraam op 27 févr. 2019 19:46 (1% bewerkt)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 28 février 2019 · 10:29

Ik ben ook een skiër tegenwoordig, maar als je iets zoals de K2 Aspekt schoenen gebruikt, denk ik dat dat niet veel zal schelen met hardboots qua instap gemak in stijgijzers en controle tijdens het gebruik. IJsklim schoenen zijn ook niet (meer) van plastic.

Ik kan me niet voorstellen dat het op traverses veel uitmaakt. Mijn snowboard boots zijn stijver dan mijn backcountry langlauf boots, en daar heb ik all op 50* ijs mee getraverseerd.
    Slim op 24 feb 2019 17:08

Gek vergelijk aangezien een split deel al snel 130mm breed is en een langlauf ski een stuk smaller. Goed vergelijk zou zijn als je met de langlauf boots op je split door 50* ijs traverseert. Daarnaast is 50* ijs traverseren op alles nagenoeg onmogelijk en onhandig. In dat terrein heb je waarschijnlijk stijgijzers aan, wel zo veilig.

De gids waar ik laatst mee op pad was gebruikt hardboots. Ik heb het hem niet gevraagd maar ik weet direct 3 voordelen:
    -Toerski schoenen hebben een loopstand
    -Toerski schoenen zijn lichter
    -Vol automatische stijgijzers zijn iets lichter, en vooral kleiner in te pakken
    -Je kunt een “pin-tech” voorbak gebruiken voor het lopen, dan hoef je niet bij elke stap je binding op te tillen.

Voor en nadelen afhankelijk van hoe je het bekijkt:
    -Stijvere schoen en binding

Slim op 24 feb 2019 17:08

- Kopt er zit een loopstand op toerski schoenen. Sommige split softboots hebben dit ook (Jones 32). Loopstand bij een toerski schoen vind ik essentieel, bij een softboot is dit niet zo nodig omdat er altijd wel voldoende flex in de schoen zit en de forward lean minder agressief is.
    - Toerski schoen is niet altijd lichter dan een Snowboardschoen. Bijvoorbeeld de TLT6 Maat 26.5 (te klein voor mijn voet) is 1196 gram. Burton Driver X maat 25.5 (past perfect) is 1124 gram

interessant onderwerp aangezien ik al vrij lang bezig ben met het idee van hardboots voor alpine toeren. De overstap nooit kunnen voltooien omdat ik het board gevoel mis bij hardboots en de Fitwel softboot varianten. Daarnaast lukt nog steeds alles op softboots (Driver X).
  • poedergeit
    Tourist
    poedergeit op 28 février 2019 · 20:08
    @robbert meten is weten, haha. Toch blij dat er nog meer mensen zijn die hun spullen op de keuken weegschaal zetten.

• janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 28 février 2019 · 20:13
    Je moet ook het gewicht van de bindingen meenemen en dan wel het gewicht dat tijdens het klimmen aan je board zit. Het kost 7x zoveel energie om gewicht op je board omhoog te zeulen dan wanneer het in je rugzak zit. Bij grote afstanden is het verschil in flex tussen een softboot en een hardboot zeer merkbaar en ook de directere verbinding met je kanten kost minder energie. Energetisch is ook de positie van het teenstuk beter dan bij softboot bindingen. Maar van dit alles merk je weinig tot niets bij kleine afstanden en eenvoudige hellingen. Je merkt het eigenlijk vooral wanneer je met skiers onderweg bent op een meerdaagse uitdagende tocht, die net zo fit zijn als je zelf bent of minder en je ze met een softboot setup niet bij kunt houden en met een hardboot setup wel, of mijn techniek en fitness zijn behoorlijk verbeterd (-; Na enkele jaren en de nodige tochten heb ik ook steeds meer de neiging om mijn reparatieset sterk te reduceren...in tegenstelling tot mijn eerdere softboot setup gaat er nooit iets stuk...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 1 mars 2019 · 10:57
    @robbert meten is weten, haha. Toch blij dat er nog meer mensen zijn die hun spullen op de keuken weegschaal zetten.

poedergeit op 28 feb 2019 20:08

Yes meten is weten gissen is er naast pissen 😃
  • Slim
    Beginner
    Slim op 1 mars 2019 · 13:48

poedergeit op 28 feb 2019 20:08

Yes meten is weten gissen is er naast pissen 😃
    robbert op 1 mrt 2019 10:57

Heel goed @Robbert, meten is weten wilde ik ook net zeggen. 😉

Mijn snowboard schoenen zijn al ouder en hebben geen Intution binnenschoen, had ik even niet aan gedacht inderdaad
    *message édité par Slim op 1 mars 2019 13:50 (5% bewerkt)
  • caveman
    Advanced
    caveman op 1 mars 2019 · 14:50
    Hallo,

Sinds enige tijd rijd ik met hardboots (Atomic Backlands) en Phantom bindingen, voorheen reed ik met Karakorum bindingen en Fitwel boots.
    Ik moet zeggen wat een verschil, zeker in gewicht maar ook in gemak. Voor te rijden voel ik bijna geen verschil tussen de 2. Je kan de hardboots veel beter afstellen tov de Fitwells met veters. Vermits mijn voorkeur het alpine terrein is zijn ze daar schittterend in, crampons passen beter en je kan nu de steilste lijnen beklimmen op je crampons wat anders niet goed ging met de softboots.
    Ook bij de afdaling een zeer direckt gevoel op je board wat handig kan zijn in bv technische afdalingen.
    De stijgmessen (Dynafit) werken ook beter dan die van Karakorums die waardeloos zijn op ijs.
    Ik ga nu ook met hardboots rijden op mijn solidboard.
    Ook gebruik ik de de Verts erop.
    *message édité par caveman op 1 mars 2019 14:51 (2% bewerkt)

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro