Begin Februari was ik met Morris en Haas op stap, eerst op de ISPO en daarna in de bergen (zie Morris' tripreport
https://wepowder.com/nl/forum/topic/264883)...hieronder een klein review van de Powfinder Split 157 😃
Wat een magische ochtend was het, aangekomen op de parking in Fieberbrunn, de Powfinder Split (die ik twee dagen voordien voor het eerst live had mogen bewonderen) zachtjes op de sneeuw leggen en de bindingen erop bevestigen. De groene kleur tekent mooi af tegen het wit van de sneeuw, optisch is het alvast een heel geslaagd board, met als ‘added detail’ de geluk brengende ‘die cut’ in de tip: een klavertje vier om extra poeder te scoren.
Er hing heel wat gezonde spanning in de lucht…ik had de eer om als eerste op dit productiemodel van de nieuwe Powfinder te mogen staan, natuurlijk onder het goedkeurende oog van z’n baasjes,
@Haas en
@Meteomorris.
Een beetje zenuwachtig stapte ik richting lift, ik probeerde het niet te laten merken maar ik voelde toch een zekere druk; stel dat ik het maar niets zou vinden, stel dat deze plank teleur zou stellen…wat moest ik dan gaan zeggen?
Sowieso voelt een split altijd wat onwennig aan (waarschijnlijk puur psychologisch) maar nadat we uit de lift waren gestapt, ik de bindingen had dicht gestrapt en de eerste bochten had gedraaid viel de meeste twijfel meteen weg. Het board voelde niet zo heel anders aan dan m’n trouwe Signature Shape 157. Na een halve piste waagde ik me aan de eerste carves en tot m’n grote verbazing beet deze plank zich bijna nog beter in de sneeuw (het waren natuurlijk nagelnieuwe kanten). Naarmate de dag zou vorderen werd het duidelijk dat deze plank op de piste alvast geen nadelen heeft en extreem lekker carvet.
Om een poederboard te testen moest er natuurlijk ook poeder gereden worden. Gelukkig was er nog genoeg te vinden op de noordhellingen en tussen de bomen.
En daar voelt deze plank zich natuurlijk helemaal thuis. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik meer moest ‘werken’ om hem om te gooien tussen de bomen of dat ik stabiliteit miste in de open stukken. Dit board reageert zoals je van een Powfinder verwacht en voelt heerlijk floaty en surfy in de diepsneeuw. De brede neus laat zich gewillig sturen en de swallow tail zorgt er voor dat je lekker centered en relax door de poeder kan knallen.
’Gelukkig’ kwamen we ook wat slechtere stukken sneeuw tegen, verharde sporen en lastiger terrein met hobbels en bulten. Ook daar heb ik niet echt een verschil gemerkt, misschien enkel in m’n hoofd, je hebt toch het gedacht dat zo’n board minder bestand is tegen al die bulten en hobbels maar in de praktijk blijkt dat dus niet zo te zijn.
Eerlijkheidshalve moet ik twee zaken bekennen. Ten eerste ben ik een ‘lichtgewicht’ dus heel veel druk heeft het board misschien niet ondervonden al heb ik me nergens ingehouden en heb ik m’n best gedaan zoveel mogelijk volgas te gaan, ook op hobbelig terrein.
Ten tweede heb ik het board enkel getest in z’n downhill capaciteiten dus niet tijdens het splitten zelf maar om eerlijk te zijn geloof ik dat wel. Het board is lekker licht en de tip wijst mooi naar boven waardoor je volgens mij zelfs in smallere stijg sporen, mochten die er al zijn 😉, nooit in de problemen komt.
Technisch hebben Haas en Meteomorris het ook heel mooi opgelost. De swallowtail is op zich niet evident om te splitten, zeker niet als de stance zo dicht bij de swallow zelf ligt. Maar de achterste clip (slot) hebben ze mooi bevestigd vóór de achterste binding, waardoor je de angle van de binding naar wens kan aanpassen en je toch niet moet inboeten op stance width. Op die plek trek je het board dus bij elkaar met de binding. Er is ook een extra inkeping gemaakt die bijna tot de achterste binding loopt. Dit vond ik tijdens het switch rijden op de piste wat griezelig maar ik heb er (buiten de extra opspattende sneeuw) geen nadeel van ondervonden. Ook bij de laatste afdaling van de dag waar we eindigden op een ijzige piste hielden de kanten echt goed en is de grip fenomenaal, geen enkel moment heb ik het gevoel gehad dat ik zou gaan schuiven.
Ik kan voorlopig weinig negatiefs zeggen over dit board…buiten het feit dat ik er zeker eentje wil en dat dat me dan weer centen gaat kosten, maar dat is bijzaak 😃
Het is de extra aanvulling op de Signature Shape en wie weet zelfs de vervanger, echt een top board.
*message édité par Pistenbulcky op 12 avril 2019 21:24