Summing up; Pyrenëen 2018-2019

• Medicine
    Beginner
    Medicine op 11 mai 2019 · 12:52
    TL;DR Veelbelovend begin, veel (te veel) zon, eigenlijk maar een significante storm-cyclus, toch nog veel genoten.

Winter 2017-2018 was me er eentje in de spaanse Pyrenëen. Voor veel gebieden meeste sneeuw in de afgelopen 20 jaar, eigenlijk elke week wel sneeuw, maar met het idee dat door uni er weinig tijd zou zijn geen Baqueira seizoenpas gekocht. De kleine gebieden waren fijn, maar zijn het eigenlijk gewoon net niet. Veel slecht weer (en regen) betekende ook dat het tourseizoen niet ideaal was.

Dat zou dit seizoen dus anders worden. Waarom niet net zo veel sneeuw, iets beter weer de weekends en wel gewoon seizoen draaien in Baqueira? stress van uni bleek minder dan verwacht, dus toch maar die 1000 euro neergelegd: volgende winter niet meer, maar deze doen we het gewoon.

Toen eind oktober de eerste significante sneeuwval plaatsvond begon het interessant te worden. Masella ging dus ook al 1 november open... en begin november bleef het sneeuwen. Winter maand te vroeg? geen probleem. Heerlijke tour lijnen, begin november in Port Ainé op bekend (vrijwel) steenloos terrein, medio november doken we al de alpine in. Kom maar op.

Dus toen de stormen niet meer echt doorbraken was ongerust nog niet het woord, maar de situatie was niet ideaal. De pre-season stormen kwamen uit het zuiden, dus december was in Baqueira een sneeuwloos drama. Dan maar local; pisteskiën in Espot.

Januari begon eigenlijk gewoon net zo. Opde kaarten stond sinds eind december telkens een dikke storm op +144, maar hij kwam maar niet dichterbij, telkens weer +24 verderop. Het was ondertuseen wel bizar; sinds november eigenlijk gewoon geen sneeuw. Soms een 10, 15 cm hier en daar maar er was mid januari nog geen base.

Toen die storm dus eindelijk daadwerkelijk begon was het bijna niet te geloven. Dikke vlokken vielen overal van eind januari tot begin Februari. +20, +40. +60.... tot wel 2, 3 meter vielen er in die weken.

Stormen uit het noorden, dus de kleine gebiedjes aan de zuidkant hadden soms een dagje rust, terwijl het in baqueira doorsneeuwde. Toch maar dagje Port Ainé pakken. Mellow terrein tussen de 2000 en 2400 meter, veel bos en lekkere sneeuw met die korte dagen.

En toen was het voorbij. Maandag 4 Februari, hands down beste dag van het seizoen, voor sommige van de crew "beste dag ooit" inclusief een last run van 2300 tot 1700 halverwege de Bonaigua pas volledig door untracked blower. "Holy shit, best run ever". Was het er niet helemaal mee eens, maar lekker was het wel. Eerste serieuze Peülla dag van het seizoen, dus full send mode was er nog niet helemaal, maar met al die sneeuw kwam dat nog wel, toch?

Toen ging het gadverdamme regenen op de nacht naar 5 februari. Fingers crossed, misschien is het niet dramatisch, misschien is er boven een beetje sneeuw, misschien heeft de sneeuw de nacht naar 6 februari wel kunnen uitstralen...

Eerste helft van Februari was episch. Met veel dank aan uistraling, dust on crust en legs of steel.

2e helft werd het warmer, dus werd het poeder op noord, corn op zuid. Niks te klagen.

Maar toen was het toch wel maart en sneeuw bleef eigenlijk vrij schaars. Dan maar creatief zijn, beetje off the beaten path en het beste maken van de warme dagen.

Het seizoen in spanje "moet" eigenlijk van minimaal 6 December tot Pasen spannen. Boffen wij dat pasen dit jaar zo laat valt, anders waren de skigebieden al veel langer dicht geweest. Sleeper pow days in April, relatief hoge sneeuwgrens betekende dat de weg gewoon schoon bleef terwijl je boven in 40 cm poeder stond, die later toch een beetje nat werd, maar steil ist geil en knallen maar. Eind van de maand maar een keertje Boi Taüll proberen. Leuk gebied tussen de 2000 en 2750 meter, goed voor in de lente, jammer dat er nagenoeg geen sneew meer lag dit jaar...

Volgend jaar maar de leukere lijnen van de Cara Norte, dit jaar te veel lawine activiteit en te weinig base...

Nou... dat was het dan. 17 dagen Espot, 28 dagen Baqueira, 5 dagen Port Aine, dagje Boí Taüll en zo nu en dan een tour. Komt nog ergens een tour dagje bij op afgelegen sneeuwtongen of een coulouirtje ergens... winter 2018-2019 zit er op.

Winter 2019-2020, bring it on
  • popski
    Expert
    popski op 11 mai 2019 · 22:12
    Wow, boeiend seizoen gehad zo te zien en te lezen.
    Ik kan best genieten van je foto's. Mooie lijnen en puik skiwerk.

• MC*freeride-looi
    Advanced
    MC*freeride-looi op 12 mai 2019 · 06:52
    cool seizoen!! mooi verslag!!
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 12 mai 2019 · 07:42
    Leuk om eens een wrap up over de Pyreneeën te lezen! Na vorig jaar wil ik zeker weer een keer terug.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 mai 2019 · 10:26
    Lekker! Als het volgend seizoen een keer de moeite is om te gaan mag je het best laten weten. De Pyreneeën hou ik qua sneeuw totaal niet bij, dus ben ik altijd te laat.
    splitfest.nl
  • MTV
    Beginner
    MTV op 12 mai 2019 · 11:29
    Holy Mack, jij kunt skiën man! Mooi bericht om in mei te lezen, bedankt.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 12 mai 2019 · 15:46
    Inspirerend! En hier en daar ook een paar echt puike platen. Dank voor 't delen 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 13 mai 2019 · 10:43
    BAM! Lekker hoor...
    knowledge is powder
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 13 mai 2019 · 13:13
    EXOTISCH ondertussen !!! Schone beelden !!
    sbs roelz
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 13 mai 2019 · 19:36
    Lekker! Als het volgend seizoen een keer de moeite is om te gaan mag je het best laten weten. De Pyreneeën hou ik qua sneeuw totaal niet bij, dus ben ik altijd te laat. ieism op 12 mei 2019 10:26

Iemand (misschien jijzelf?) Had al zoiets gevraagd een tijd terug. 4 februari wou ik het delen, maar toen kwam die regen en dacht dat het niet meer de moeite zou zijn. Was nog wel lekker skiēen, maar niet de poeder die ik wil hebben als mensen hier komen om de pyreneen te proeven.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 mai 2019 · 20:05
    Lekker! Als het volgend seizoen een keer de moeite is om te gaan mag je het best laten weten. De Pyreneeën hou ik qua sneeuw totaal niet bij, dus ben ik altijd te laat. ieism op 12 mei 2019 10:26

Iemand (misschien jijzelf?) Had al zoiets gevraagd een tijd terug. 4 februari wou ik het delen, maar toen kwam die regen en dacht dat het niet meer de moeite zou zijn. Was nog wel lekker skiēen, maar niet de poeder die ik wil hebben als mensen hier komen om de pyreneen te proeven.Medicine op 13 mei 2019 19:36

Klopt, ik wil heel graag weer eens die kant op en ik ben vrijwel de hele winter standby. Dus als er kans op goede condities zijn hoor ik het heel graag.
    splitfest.nl

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro