Ik ben net terug van mijn eerste trip Hokkaido en heb gekozen voor de luxe optie: georganiseerde roadtrip. Dat was tegen alle verwachting in toch wel heel fijn. Normaliter vind ik het leuk om dit soort dingen zelf te doen maar uiteindelijk besloten dat je eigen weg vinden in Japan toch net ff iets anders is als je eigen weg vinden in Canada/USA. Daar ben ik achteraf heel erg blij om geweest. Efin, hier komen mijn toevoegingen nav deze trip;
- Helaas waren wij in één van de slechtste sneeuw periodes van de afgelopen jaren terecht gekomen. Wij hadden gekozen voor gidsen die daar het hele sneeuwseizoen actief zijn en dat was in deze situatie wel echt z'n geld waard. We hebben veel zoekende groepen gezien die net ff niet de plekjes wisten te vinden die wij wel voorgeschoteld kregen.
- Zelf de weg vinden vind ik leuk, maar kost toch ook tijd / energie. En die tijd en energie geef ik het liefst zo veel mogelijk op de berg uit.
- Het bovenstaande punt hangt ook samen met jetlag. Ik heb daar behoorlijk last van gehad. Een week lang sliep ik niet meer dan 3 - 4 uur per nacht terwijl ik doodop naar bed ging. Ik ben dus heel blij dat ik niet achter het stuur hoefde te zitten. Achteraf bezien heb ik spijt dat ik op de heenweg mij daar niet op heb voorbereid. Op de heenvlucht (via Helsinki naar Sapporo) had ik gewoon niet moeten eten en meteen moeten gaan slapen. Ik zou zeggen koop een Bose NC700 koptelefoon, slaapmasker en boek een JAL vlucht. Dan heb je in de economy class ook nog goede beenruimte en zit je ski-gear gewoon in het ticket inbegrepen.
- Het weerbericht voor de volgende dag klopte vaak niet. We hebben diverse sites getest en hebben vaak geconcludeerd dat de weersverwachtingen lang niet zo goed zijn als die van Wepowder. Ook daarvan hebben we gemerkt dat lokale kennis toch wel handig is als je maximaal rendement wil. Alhoewel, misschien is dit laatste niet zo'n sterk argument in een goed jaar. Ik neem aan dat er dan toch overal veel sneeuw ligt.
- Ga niet naar Niseko. Ik wilde er persé naar toe want het is toch beroemd en zal dus wel goed zijn. Nou niet wat mij betreft. Het is er gewoon erg druk (met westerlingen) waardoor alle prijzen zo ongeveer drie keer hoger liggen dan alle andere resorts terwijl het skiën door drukte lang niet zo leuk is.
- Op Wifi / Internet heb ik een "hele studie" losgelaten (mijn baan vereist dat ik on-line vaak een oogje in het zeil moet houden). Een wifi-accesspoint is nog altijd veel goedkoper dan een internet bundel van een telecomaanbieder in Nederland. Daarom heb ik mij verdiept in de dekking van verschillende wifi-accesspoints in Japan. Daarbij ging mijn interesse niet persé uit naar de goedkoopste, maar wel naar de hoogste snelheid en dekking. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij één van de goedkoopste aanbieders
http://rental.cdjapan.co.jp. Je besteld het accesspoint on-line een week voordat je vertrekt. Bij aankomst op het vliegveld haal je je bestelling op bij het postkantoor. Bij vertrek stuur je het accesspoint gewoon weer terug met de meegeleverde envelop.
Zelfs met het voor Japanse begrippen slechte seizoen was deze trip zeer de moeite waard. Om mijn roomie te citeren" ik heb geen idee wat ik nog in Canada heb te zoeken".
*message édité par fjh op 7 févr. 2020 18:09