Sub & midlayers outfit

• ShibbyDV
    ShibbyDV op 4 novembre 2019 · 15:26
    Hoi,

niets zo spannend zoals de gear voor te bereiden voor komende winter.
    Nu ben ik de eerste stapjes (pun intended) aan het zetten in het touren/backcountry/freerando
    Ski's zijn onderweg, botten staan klaar!. Nu rest er me nog wat kledij gear.
    Een hardshell jas heb ik al. Nu kan ik wel wat advies en eventueel een aanbod van wat gear (who knows) gebruiken.
    Ik ben van nature iemand die het zeer snel warm heeft en nogal wat kan transpireren bij serieuze inspanning.
    Wat kunnen jullie me adviseren onder mijn hardshell (ook naar het gemak van afnemen/wegstoppen in rugzak) qua sub & midlayer?
    Thermische kledij als base?

Op dit moment heb ik ook de keuze tussen een gevoerde skibroek of een thermisch + buitenshell (shell is zeer licht en niet echt geschikt voor poeder)

Handschoenen heb ik nog, maar zijn waarschijnlijk veel te dik & zwaar.

tips/aanbiedingen ... allemaal welkom !
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 4 novembre 2019 · 15:35
    Voor het hiken naar boven:

* Ik zou als base merino nemen. Stinkt het minst en heeft de beste thermo eigenschappen vind ik. Er zijn heel wat merken die tegenwoordig merinos hebben.
    * Je kunt als tweede laag ook een merino nemen die wat dikker is voor de koudere dagen.
    * Als er wat wind staat kun je dan je shell erover aandoen. Een goede shell ademt genoegt om bij straffe inspanning toch voldoende je transpiratievocht weg te laten vloeien.

Op de top:
    * zorg dat je een puffy bij de hand hebt. Syntetisch neemt minder water op,, maar dons is weer warmer (maar het minst diervriendelijk). Niets lekkerder dan op een ridge waar bijna altijd wel wat wind staat op een gure dag snel je puft aan doen. Een beetje een puffy heb je tegenwoordig in alle soorten en maten (en prijzen).

Broek: thermisch + buitenshell

May the powder be with you.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 novembre 2019 · 15:56
    Mijn ervaring leert, en heb me laten vertellen, dat Merino uitstekend is als je weinig zweet maar als de holle vezels zich vullen met vocht door teveel zweten blijft het veel langer nat.. Ben zelf ook een keer flink naar geworden van een merino shirt dat maar nat bleef en begon te bevriezen. Ik raad dus, als mede warmloper, aan om een synthetische thermo te dragen. Stinkt wel wat meer 😃. Merino draag ik nu alleen in de hut/kamp/thuis. Verder heb ik nooit een shell aan omhoog eigenlijk (behalve als t belachelijk koud is), alleen een bodywarmer die de wind op de core tegen kan houden. En als broek een shell die helemaal opengeritst kan worden tot de naked skin 😃. En voor de rustpauzes inderdaad een donsjasje en snel alle ritsen dicht doen. Een hele goede richtlijn voor mij is; If you are not freezing at the trailhead, you are way overdressed!

PS. T kan natuurlijk zijn dat er merino-mixjes zijn of nieuwe technologieën die ik niet ken, want het merino dat ik heb is al een paar jaar oud en dacht 100% 😃.
    *message édité par Tim3 op 4 nov. 2019 16:02 (1% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 4 novembre 2019 · 16:04
    Heb je een voorbeeld (merk of iets dergelijks) van zo'n synthetische base & windstopper?
    Als ik mijzelf ietwat kan inschatten, ga ik de eerste keer deze winter met vol enthousiasme aan de tocht beginnen en na 50meter meteen mijn rugzak mogen vullen met alles behalve mn thermische base =)

Heb jij dan nog een baselayer onder je broekshell?

@Morris, neemt zo'n puffy niet teveel plaats in?

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 novembre 2019 · 16:09
    Ik heb als windstopper de North Face Hybrid softshell (bodywarmer) en als synthetische shirts standaard dingen van Craft of Helly Hansen. Onder m'n hardshell broek soms de synthetische 3/4 broek van Helly Hansen, maar vaak is dat meer omdat hardshell op de huid niet super lekker is. Dat broekje van HH heb ik grappig genoeg al 12 jaar, kostte maar paar tientjes en doet het nog uitstekend (en geen gaten). Donsjas heb ik de Patagonia Nano Puff hoody. Niet het kleinste in pakvolume maar verder super tevreden mee.. Ben toch vaak op natte plekken, dus synthetisch dons was voor de hand liggend.
    *message édité par Tim3 op 4 nov. 2019 16:13 (8% bewerkt)
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 4 novembre 2019 · 17:08

@Morris, neemt zo'n puffy niet teveel plaats in?
    ShibbyDV op 4 nov 2019 16:04

Een beetje een Puffy is vooral lucht. Die kun je heel compact maken en stop je vrij gemakkelijk in je backpack.
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 novembre 2019 · 17:20
    Als eerste laag staan wollen netting shirts helemaal aan het topje van mijn ijspegel...
    Dat gezegd hebbende, en alle nuttige tips hierboven gelezen hebbende,...
    ...zou ik voor de buitenste laag alleen nog aanraden om zoveel mogelijk rits te zoeken. Minstens wat op je bovenbenen, en als het kan ook het nodige onder je oksels. Een open rits ventileert mij toch beter dan een goed ventilerende shell waar nog een rugzak tegenaan zit, plus dat je er ook nog wat mee kan varieren.
    Maargoed, netting dus...
    (en een linertje voor je handen...)

*message édité par EmileHendrix op 4 nov. 2019 17:21 (4% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 novembre 2019 · 20:26
    @EmileHendrix; wat bedoel je precies met netting shirts? Als ik google kom ik op het volgende uit. Is dat wat je ongeveer bedoelt?

Wat betreft ademend vermogen zit het dan zeker goed 😀.
    *message édité par Tim3 op 4 nov. 2019 20:28 (29% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 novembre 2019 · 20:33
    (edit, plaatje hieronder...)
    😃 Als je daarover nog een 'normaal' 2e laagje draagt ben je verder snel klaar, zeker als het allebei wol is. Isoleert als een malle en zweet werd bij mij ook minder koud/probleem.
    *message édité par EmileHendrix op 4 nov. 2019 20:37 (25% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 novembre 2019 · 20:36

edit, zoiets dus ja
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 novembre 2019 · 20:39
    Haha ah oke. Dus de leren hotpants hebben niet specifiek toegevoegde waarde?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 novembre 2019 · 20:49
    Daar heb ik geen ervaring mee 😀 Hoor 't graag van je als ik dat gemist heb, maar ik heb m'n ideale setje wel bijna rond geloof ik 😉
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 5 novembre 2019 · 08:02
    Leren hotpants & zweet ... Doet me denken aan Ross in Friends😮
    Zijn de decathlon varianten kwalitatief genoeg voor de base & midlayers?
    Heb opgemerkt dat tourskien ook zijn intrede heeft gemaakt in hun gamma
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 5 novembre 2019 · 09:07
    Heb van de Decathlon een paar Merino shirts met lange mouw sinds 3 jaar. Bevallen prima
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 5 novembre 2019 · 09:20
    Mijn ervaring met de Decathlon producten is dat de value evenredig is met de prijs. Voor mensen die geen extreme condities tegen komen (zowel op vlak van zweten, als kou) zijn die producten goed.
    Probleem met de de bergen is dat als het weer omslaat, een relax tripje er plots heel anders kan uitzien. En om dan tot besef te komen dat je gear niet voldoende is omdat je erop hebt bespaard, kan bijzonder pijnlijk worden.

Iedereen is vrij om te kiezen wat en hoe, maar besef goed dat in de meeste gevallen als plots heel oncomfortable wordt, je nog steeds op een berg staat en daar niet binnen de 10minuten weg geraakt.
    En dan ben je heel blij als gear doet wat het moet doen, je droog en warm houden.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 novembre 2019 · 09:50
    Een Decatlon baselayer is echt 100% goed genoeg voor iedere vorm van freeride en touren in de Alpen en ver daarbuiten. Het is gewoon een shirtje, maak er geen hocus pocus van we zijn niet op Antartica ofzo.

Voor alleen touren zou ik aanraden te beginnen met een goedkoop SYNTHETISCH thermoshirt en broek van bijvoorbeeld Decatlon, dus geen gewoon merino. Merino is heel fijn en ook lekker warm, maar werkt als een soort spons en droogt ook heel langzaam. Voor freeride en snowsurfen gebruik ik wel merino. Voor broeken ook wel eens. Als ik een meerdaagse tocht doe gebruik ik ook Merino vanwege de geur absorberende eigenschappen, dan is het tempo ook wat lager bij mij meestal dus dan zweet ik niet echt.

Als midlayer/wame laag zou ik eerder echt dons aanraden dan kunstof omdat dat compacter in te pakken is. Let er wel op dat het "diervriendelijk" dons is (bestaat natuurlijk niet, maar in ieder geval niet levend geplukt enzo snapje) . Een lichte down bodywarmer is vaak al genoeg met touren als je niet heel lang boven op je vrienden hoeft te wachten 😉

De Aclima onderlaag die Emile toont heb ik ook, dat is helemaal hight tech en werkt ook echt. Maar je vrienden lachen er wel een beetje om en ze zijn moeilijk te vinden in Nederland. Misschien een beetje overkill voor de beginnende tourder. Dit is wat ik met touren ook vaak zelf draag: Aclima shirt, lichte merino tussenlaag of grid fleece als het nog kouder is, shell. Puffy in mijn tas voor als ik stil sta of moet wachten.

Je hebt het ook over een lichte shell broek die niet geschikt zou zijn voor poeder, maar ik denk voor touren wel hoor. Zeker beter dan een gevoerde broek. Ik tour meestal met een softshell broek of een hele dunne shell. Een drielaags goretex shell is totaal niet nodig voor touren, en zelfs niet echt fijn.

Dit is ook maar een mening natuurlijk, ieder zal zo zijn favorieten hebben.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 5 novembre 2019 · 10:26
    ...De Aclima onderlaag die Emile toont heb ik ook, dat is helemaal hight tech en werkt ook echt. Maar je vrienden lachen er wel een beetje om en ze zijn moeilijk te vinden in Nederland. Misschien een beetje overkill voor de beginnende tourder...

...Dit is ook maar een mening natuurlijk, ieder zal zo zijn favorieten hebben.
    ieism op 5 nov 2019 09:50

Het is met zo'n aclima-shirt natuurlijk wel een stevige fashion-faux-pas om daarmee 's middags in een hut te gaan zitten afkoelen ja. Daar moet je wel op letten 😉 En dat met die eigen mening en favorieten klopt ook als een bus: 't blijft een beetje een smaakzaak. Die handschoen liners die ik ook aanstipte zijn misschien niet zo spannend, maar voor mij gek genoeg nog belangrijker. Ik kan bijna niet zonder. Zeker als er getourd wordt.
  • Moos
    Moos op 5 novembre 2019 · 15:59
    @EmileHendrix en @ieism: Zoals ik begrepen heb is de functie van de aklima puur vocht doorgeven naar de volgende laag en de huid drooghouden. Werkt het ook echt zo?
    Ik heb een woolpower die ik graag draag en die heeft een terry knit (weefsel zoals badstof) op de huid en die houdt mij ook goed droog.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 novembre 2019 · 17:40
    Deels ja, maar het gaat idee is wel dat het hoofdzakelijk ook echt een isolerende laag is. Dat werkt ook echt goed zolang je er dus iets overheen hebt.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 novembre 2019 · 14:44
    Die terry knit ken ik niet maar klinkt chique.
    En als 'ie je droog houdt......moet ik plotseling denken aan de wijze woorden van ene Bas van Toor:
    "Never change a winning team" 😃

Met jullie inspiratie van hierboven heb ik in de lunchpauze een naaimachine gezet in een oude afgedankte midlayer. Wie weet wordt dat nog wat.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 novembre 2019 · 19:16
    Ik heb het ook snel warm en zweet veel. Na een aantal jaar Merino ben ik toch terug naar basis lagen 100% synthetisch of eventueel een Merino mix van bijvoorbeeld Super Natural.
    Ik heb ook een 2 laags jasje van Supernatural. De binnenste laag is Merino mix. De buitenste laag is meer winddicht, maar niet volledig, dus waait het net even lekker door. Als het te hard waait dan is het tijd voor de hardshell. Een donsjack zou ik niet op de top aandoen, want dan zweet ik alleen nog meer en langer. Het kan wel lekker zijn voor de lunch of zo (na goed uitgezweet te zijn).
    Een droge onderlaag is meer wenselijk.
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
  • shredgar
    Beginner
    shredgar op 6 novembre 2019 · 19:29
    Hmm ik ben ook zon snelle zweter 😃 Heb voor base layer een Airblaster ninja suit (alweer n paar jaar oud maar nog super) en daarnaast voor mid een dunne fleecebroek en evt een puffer (Patagonia down sweater) onder de GoreTex shell (jas en bib) die ook erg klein oprolt in zn eigen binnenzak en zo de rugtas in. Deze combo gebruik ik nu al jaren en kan me dus ook mooi kleden op ieder weertype (of snel aanpassen)
  • Desie
    Beginner
    Desie op 6 novembre 2019 · 22:01
    Hoi!
    - Als Baselayer voor het touren, (ook bij veel zweten), kan ik de mesh-baselayers van Devold en Aclima aanbevelen! Deze hebben wij zelf getest. Deze baselayers hebben een merino-netstructuur, waardoor ze je zweet snel weg-transporteren, sneller drogen/minder nat aanvoelen, maar wel voldoende warm houden.
    (B.v. Devold Wool Mesh, je hebt deze als shirt, maar ook als 3/4 broek; .https://www.funktionsunterwaeschewelt.com/8_devold-of-norway...
    Aclima Woolnet is ook zeker een aanrader, deze vind ik persoonlijk iets warmer; https://www.funktionsunterwaeschewelt.com/10_aclima... ) .
    (Wanneer het geen merinowol mag zijn, kan ik het merk UYN zeker aanbevelen; en dan de Evolutyon lijn, deze is licht, droog snel, perfect voor hoge intensiteit https://www.funktionsunterwaeschewelt.com/11_uyn).
    - Midlayers; Devold Tinden Jacket is erg fijn (paar van mijn favorieten vind je onder deze link; voor heren; https://bit.ly/2JY3Wiu en voor dames; https://bit.ly/36KuRZd)
  • Desie
    Beginner
    Desie op 6 novembre 2019 · 22:03
    Een Decatlon baselayer is echt 100% goed genoeg voor iedere vorm van freeride en touren in de Alpen en ver daarbuiten. Het is gewoon een shirtje, maak er geen hocus pocus van we zijn niet op Antartica ofzo.

Voor alleen touren zou ik aanraden te beginnen met een goedkoop SYNTHETISCH thermoshirt en broek van bijvoorbeeld Decatlon, dus geen gewoon merino. Merino is heel fijn en ook lekker warm, maar werkt als een soort spons en droogt ook heel langzaam. Voor freeride en snowsurfen gebruik ik wel merino. Voor broeken ook wel eens. Als ik een meerdaagse tocht doe gebruik ik ook Merino vanwege de geur absorberende eigenschappen, dan is het tempo ook wat lager bij mij meestal dus dan zweet ik niet echt.

Als midlayer/wame laag zou ik eerder echt dons aanraden dan kunstof omdat dat compacter in te pakken is. Let er wel op dat het "diervriendelijk" dons is (bestaat natuurlijk niet, maar in ieder geval niet levend geplukt enzo snapje) . Een lichte down bodywarmer is vaak al genoeg met touren als je niet heel lang boven op je vrienden hoeft te wachten 😉

De Aclima onderlaag die Emile toont heb ik ook, dat is helemaal hight tech en werkt ook echt. Maar je vrienden lachen er wel een beetje om en ze zijn moeilijk te vinden in Nederland. Misschien een beetje overkill voor de beginnende tourder. Dit is wat ik met touren ook vaak zelf draag: Aclima shirt, lichte merino tussenlaag of grid fleece als het nog kouder is, shell. Puffy in mijn tas voor als ik stil sta of moet wachten.

Je hebt het ook over een lichte shell broek die niet geschikt zou zijn voor poeder, maar ik denk voor touren wel hoor. Zeker beter dan een gevoerde broek. Ik tour meestal met een softshell broek of een hele dunne shell. Een drielaags goretex shell is totaal niet nodig voor touren, en zelfs niet echt fijn.

Dit is ook maar een mening natuurlijk, ieder zal zo zijn favorieten hebben.
    ieism op 5 nov 2019 09:50
    Zag wat je schreef over merino "spons", mocht je merino fijn vinden en dit minder willen; check dan eens merino mesh shirts b.v. van devold of aclima.
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 8 novembre 2019 · 08:56
    Thanks voor alle tips!
    Baselayers ga ik eens op zoek in de AS Adventures & Decathlons 😃
    Maar voor midlayer ... heeft iemand hier iets in de aanbieding? Maat M/L

• ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 9 novembre 2019 · 15:49
    Ja, merino mesh is geniaal, op de berg zijn ze iets te koud denk ik, maar voor fietsen zweer ik bij rapha merino mesh base layers. Heb ook 2x kask merino, 120&180 maar blijft langer nat ja. Ik vind zelf dons te warm, heb als midlayer nu Black diamond first Light hybrid hoodie, voordeel is dat rug amper geïsoleerd is, en goed ademt, je hebt toch altijd je gear op je rug. Dus je kan er vrij lang in door blijven lopen. En anders alleen in thermo omhoog of met fris windje m'n hele dunne fietsbody mee.
  • piethein
    Tourist
    piethein op 9 novembre 2019 · 22:59
    Thanks voor alle tips!
    Baselayers ga ik eens op zoek in de AS Adventures & Decathlons 😃
    Maar voor midlayer ... heeft iemand hier iets in de aanbieding? Maat M/L

ShibbyDV op 8 nov 2019 08:56

gewoon een simpele fleece is echt dikke prima als midlayer
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 9 décembre 2019 · 20:55
    Even aanhaken op dit topic van vorige maand, heeft iemand ervaring met de medium en heavy-weight donsjassen van Rab? Ik ben op zoek naar een jas voor bij het winterkamperen, rondhangen in kamp en reizen naar koudere regio's op de planeet etc. Zeg tussen de 0 en -20 graden. Zit te twijfelen tussen de Rab Electron (https://www.bever.nl/p/rab-electron-jas-adbgd52017.html?channable=e118...) en de Rab Neutrino pro (https://www.switchbacktravel.com/reviews/rab-neutrino-pro...). De Electron is wat meer allrounder, vaker te dragen, zelfs evt in NL-winters te gebruiken en kan je natuurlijk aanvullen met laagjes, terwijl de Neutrino pro absoluut warm genoeg is voor alles wat ik verwacht tegen te komen en het is een echte prijswinnaar volgens verschillende gear websites. De Electron heb ik kunnen passen bij de Bever en zit perfect (de L). Maar het probleem is; die Neutrino pro is nergens te passen/voelen in NL (voor zover ik heb kunnen zien). Dus heb moeite om de gok te nemen de Neutrino pro te bestellen uit het buitenland met kans op overkill (in looks en warmte) en hem daardoor niet zo vaak te kunnen gebruiken of de Electron te kiezen met kans dat ik nèt niet die echt goede jas koop en alsnog het loodje leg die enkele keer dat ik met -20 op een winderige Noorse vlakte sta... Als iemand wat input hierop heeft hoor ik het graag!
    *message édité par Tim3 op 9 déc. 2019 21:49 (1% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 décembre 2019 · 22:33
    Haha ah oke. Dus de leren hotpants hebben niet specifiek toegevoegde waarde?Tim3 op 4 nov 2019 20:39
    Vanochtend op de fatbike had ik wel het Brynje net-ondergoed aan, met softshell er over heen, maar helaas de leren hotpants vergeten. Perfect comfort, niet te warm niet te koud in de wind, behalve in het kruis, dus had ik die hotpants toch aan moeten hebben! 😁
    *message édité par Slim op 9 déc. 2019 22:35 (9% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 décembre 2019 · 22:33
    Automatische dubbel post
    *message édité par Slim op 9 déc. 2019 22:34 (91% bewerkt)

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro