Tourskien in de Ardennen

• Teze
    Tourist
    Teze op 14 janvier 2021 · 11:27
    k denk dat een aantal skistations in Ardennen snowboarden verbieden omdat ze oude moeilijke/raket sleepliften hebben.

Sommige zijn al moeilijk voor beginnende skiërs; als ze beginnende snowboarders zouden toelaten, bestaat de kans dat er bijna niemand meer boven komt. Dan zouden er wel lege pistes zijn 🤪
  • popski
    Advanced
    popski op 14 janvier 2021 · 11:59
    k denk dat een aantal skistations in Ardennen snowboarden verbieden omdat ze oude moeilijke/raket sleepliften hebben.

Sommige zijn al moeilijk voor beginnende skiërs; als ze beginnende snowboarders zouden toelaten, bestaat de kans dat er bijna niemand meer boven komt. Dan zouden er wel lege pistes zijn 🤪Teze op 14 jan 2021 11:27

Dat klopt Teze,
    Op de zeldzame dagen dat de skiliften in de Ardennen open zijn, is het meestal zo druk dat je makkelijk een kwartier of langer staat aan te schuiven. Het is meestal chaos wanneer de skiliften open gaan. Ik ga enkel wanneer de liften gesloten zijn.😊
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 14 janvier 2021 · 16:06
    Hier een poging voor de sneeuwhoogte voor vandaag

*message édité par 3zel op 14 janv. 2021 16:08 (7% bewerkt)
    knowledge is powder
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 14 janvier 2021 · 16:10
    Als ik op basis van bovenstaande een empirische inschatting moet maken valt er +15 cm in Ovifat 😉
    knowledge is powder
  • Hendrik5
    Hendrik5 op 14 janvier 2021 · 16:19
    Is het nog de moeite om zondag af te zakken naar de Ardennen om wat te gaan spelen? Wat denken jullie?
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 14 janvier 2021 · 16:26
    Er zal nog moeten bijvallen want als ik naar de 'sneeuwcams' van vandaag kijk is er niet veel bijgevallen...
    https://www.meteo.be/nl/weer/waarnemingen/webcams/sneeuw-webcam-mont-r...
    Zondag is er opnieuw sneeuw voorspeld.
    *message édité par 3zel op 14 janv. 2021 16:29 (4% bewerkt)
    knowledge is powder
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 14 janvier 2021 · 18:43
    Is het nog de moeite om zondag af te zakken naar de Ardennen om wat te gaan spelen? Wat denken jullie?Hendrik5 op 14 jan 2021 16:19

Ik vermoed van wel. Ze geven nog een 10 tal cm extra zaterdag rond de hoge venen. Vandaag is er +- 5cm bijgevallen als ik de webcam van Waimes-Botrange bekijk. @3zel, de kaart met de sneeuwhoogte van hierboven is de totale sneeuwhoogte. Voor Ovifat lag er al een pak voor vandaag en dat zat al meegeteld in die kaart. vandaar dus ook geen 15 cm extra.

Ik ga morgen met het splitboard naar Ovifat als startplaats. Het plan is om van daaruit de omliggende hellingen wat aan te sporen en wat mee te nemen van de langlaufpistes in de buurt. @popski en anderen... Hebben jullie daar ervaring mee? Liggen de grindpaden in de buurt goed om op te splitten en hebben deze enig verval?
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 14 janvier 2021 · 19:19
    @SimonDS geen ervaring met de grindpaden maar toen ik er was lag echt alles onder een dik pak sneeuw dus geen enkel probleem. Al is er op die week waarschijnlijk wel wat veranderd.
    @3zel inderdaad, ik schat dat maandag beter wordt...
  • popski
    Advanced
    popski op 14 janvier 2021 · 20:31
    In Ovifat vind ik enkel de rode piste echt leuk. De andere piste en de omliggende grindpaden hebben te weinig verval.
    Hou er rekening mee dat er momenteel enkele cm vers liggen op een harde en ijzige onderlaag vanwege de regen en daarna de vorst.
    Met de verse sneeuw die zondag voorspeld is, zou het in de loop van de dag wel OK worden denk ik.

• outdoorjoy
    Advanced
    outdoorjoy op 14 janvier 2021 · 23:18
    Er zal nog moeten bijvallen want als ik naar de 'sneeuwcams' van vandaag kijk is er niet veel bijgevallen...
    https://www.meteo.be/nl/weer/waarnemingen/webcams/sneeuw-webcam-mont-r...
    3zel op 14 jan 2021 16:26

De KMI webcam van Mont Rigi zit al enkele dagen vast op 10 januari, technisch defect.
    Ik was trouwens zondag in Ovifat om te sleeën. Ik zag idd dat de blauwe piste te weinig verval heeft om goed te freeriden. Door de afsluiting van de Hoge Venen viel de drukte in Ovifat wel mee, zeker in vergelijking met Ferme Libert en Xhoffraix.
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 14 janvier 2021 · 23:30
    In Ovifat vind ik enkel de rode piste echt leuk. De andere piste en de omliggende grindpaden hebben te weinig verval.
    Hou er rekening mee dat er momenteel enkele cm vers liggen op een harde en ijzige onderlaag vanwege de regen en daarna de vorst.
    Met de verse sneeuw die zondag voorspeld is, zou het in de loop van de dag wel OK worden denk ik.

popski op 14 jan 2021 20:31

Ok, thanks voor de info. We gaan zien wat het geeft. Ik heb vooral zin om wat te randonneren en wil zo wel een keer de hoge venen verkennen. Ik heb de onderstaande route uitgestippeld met vertrek en aankomst aan de rode piste. Voor de rest volgt die de langflaufroutes en nog wat andere paden. Ik zal nadien laten weten hoe het geweest is.

Ik neem ook zeker mn crampons mee tegen het ijs 😉

Route: https://www.strava.com/routes/2784877967729554982
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 15 janvier 2021 · 22:10
    Ok, zoals beloofd hier een klein verslagje.
    Vanochtend rond 9u vertrokken richting Ovifat via Jahay/Signal de botrange. Opvallend was dat alle parkings waren afgesloten. Ook naast de weg stonden borden om aan te geven dat het verboden was om te parkeren. De parking van de skipiste van Ovifat was ook gesloten dus na wat rondrijden hebben we ons een plekje gevonden waar we wel mochten staan.

Na een kleine wandeling van 5 minuten stonden we dan uiteindelijk op de piste. De kwaliteit was niet top en inderdaad zoals aangegeven een hardere onderlaag met daarboven een zachtere laag van 5 centimeter na de sneeuwval van gisteren. Hier kqn ik wel uit opmaken dat de base zeer goed is en dat de condities top zullen zijn na de voorspelde sneeuw van morgen!!!
    Eens beneden aan de piste hebben we ons splitboard omgebouwd en zijn we beginnen splitten richting de Hautes Fagnes langs de waterval van Bayehon. Daar hebben we het smalle wandelpad naar boven genomen, maar ik denk dat het beter zou zijn om de helling vlak ervoor aan de rechterkant op te vellen ( komende van het oosten). Het wandelpad zelf was wat smal en ijzig.

Eens op het open veengebied zijn we beginnen splitten door het venen heen. Dit was prachtig en goed te doen omdat er 50 cm sneeuw op lag. Ook geen wandelaars in de buurt want deze geraken niet op deze stukken. Wel even oppassen dat je niet heel opzichtig de venen inloopt want strikt genomen is dit niet toegelaten omdat het een natuurgebied betreft!

Al bij al wel een prachtige dag beleefd en zeker voor herhaling vatbaar. Veel verval is er wel niet, maar als je puur wil randonneren is dit geweldig. Even not wat foto's en mijn strava track: https://www.strava.com/activities/4625732813

• Bedde
    Tourist
    Bedde op 15 janvier 2021 · 22:36
    Ok, zoals beloofd hier een klein verslagje.
    Vanochtend rond 9u vertrokken richting Ovifat via Jahay/Signal de botrange. Opvallend was dat alle parkings waren afgesloten. Ook naast de weg stonden borden om aan te geven dat het verboden was om te parkeren. De parking van de skipiste van Ovifat was ook gesloten dus na wat rondrijden hebben we ons een plekje gevonden waar we wel mochten staan.

Na een kleine wandeling van 5 minuten stonden we dan uiteindelijk op de piste. De kwaliteit was niet top en inderdaad zoals aangegeven een hardere onderlaag met daarboven een zachtere laag van 5 centimeter na de sneeuwval van gisteren. Hier kqn ik wel uit opmaken dat de base zeer goed is en dat de condities top zullen zijn na de voorspelde sneeuw van morgen!!!
    Eens beneden aan de piste hebben we ons splitboard omgebouwd en zijn we beginnen splitten richting de Hautes Fagnes langs de waterval van Bayehon. Daar hebben we het smalle wandelpad naar boven genomen, maar ik denk dat het beter zou zijn om de helling vlak ervoor aan de rechterkant op te vellen ( komende van het oosten). Het wandelpad zelf was wat smal en ijzig.

Eens op het open veengebied zijn we beginnen splitten door het venen heen. Dit was prachtig en goed te doen omdat er 50 cm sneeuw op lag. Ook geen wandelaars in de buurt want deze geraken niet op deze stukken. Wel even oppassen dat je niet heel opzichtig de venen inloopt want strikt genomen is dit niet toegelaten omdat het een natuurgebied betreft!

Al bij al wel een prachtige dag beleefd en zeker voor herhaling vatbaar. Veel verval is er wel niet, maar als je puur wil randonneren is dit geweldig. Even not wat foto's en mijn strava track: https://www.strava.com/activities/4625732813

SimonDS op 15 jan 2021 22:10

Prachtig toch?! 👊
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 15 janvier 2021 · 22:56
    Heerlijk om te zien/lezen.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 15 janvier 2021 · 22:56
    ...en dat allemaal dankzij @popski!
    *message édité par Pistenbulcky op 15 janv. 2021 22:57 (84% bewerkt)
  • popski
    Advanced
    popski op 17 janvier 2021 · 20:35
    Voor de afwisseling zijn we een keer in het donker gaan touren. 😊
    Met een lekkere gluhwein als afsluiter.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 17 janvier 2021 · 21:37
    Voor de afwisseling zijn we een keer in het donker gaan touren. 😊
    Met een lekkere gluhwein als afsluiter. popski op 17 jan 2021 20:35

Keeping the Belgian Stoke alive 🙂
    Fantastisch avontuur lijkt mij!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 janvier 2021 · 07:27
    Ski+avontuur+culinair (als de glühwein zelfgemaakt was, of minstens zelf opgewarmd/ingeschonken😉) = Mooi werk @popski!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ruudlenaerts3731
    Beginner
    ruudlenaerts3731 op 18 janvier 2021 · 07:38
    Dat zag er weer gezellig uit! Ik ga zo ook nog eens wat rondjes maken.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 janvier 2021 · 10:58
    Mooie verhalen allemaal! Pakken wat je pakken kan ten voeten uit! 😃

Ik ben zelf ooit in een grijs verleden een keer naar de Ardennen gereden voor een paar bochten. Dat zal rond 2000 ergens geweest zijn. In mijn herinnering zijn we toen naar Val de Wanne geweest en mochten we toen gewoon met onze boards in de "lift".

Sneeuwkettingen gehuurd bij two seasons of hoe de shop waar Edgar destijds werkte ook maar heette en in de mk1 Ka van mn toenmalige vriendin op pad gegaan. In de Ardennen overnacht in een of ander oudbollig pensionnetje met wollen dekens op het bed en vloeren die kraakte bij iedere stap die je zette.

Mooi avontuur was dat 😃 #vroegah
    *message édité par Willem2k op 18 janv. 2021 11:01
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • popski
    Advanced
    popski op 23 janvier 2021 · 21:39
    Is weer goed aan het sneeuwen in de Ardennen.
    Morgenvroeg opnieuw een spoortje trekken. 😊
  • popski
    Advanced
    popski op 24 janvier 2021 · 21:02

Was weer leuk.
    Vandaag een toerski drieluik naar de interessantste hellingen van de Ardennen.
    Ovifat - Ferme Libert - Mont des Brumes
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 26 janvier 2021 · 17:03
    hey @popski, zou morgen met de kinderen eens willen gaan kijken, waar liggen de beste condities? Mont de brumes niet te laag? Zou het wel graag eens verkennen, dit jaar nog maar enkel op de baraque geweest
  • Elke
    Elke op 26 janvier 2021 · 19:13
    Zijn er onder jullie die coördinaten van leuke hellingen weten om gewoon met de kinderen een toffe namiddag te gaan sleeën 🛷? Dus niet op de normale skipistes?
  • Teekidiezie
    Beginner
    Teekidiezie op 26 janvier 2021 · 19:51
    Hoogte kaart checken in combi met Google maps. In de buurt van Stoumont en Coo zijn een paar fijne velden. Wel opletten voor ondergesneeuwd prikkeldraad. Morgen ga ik met mijn dochter een snowboard rondje doen, earn your turns. Ik zal nadien wat info posten.
  • Teekidiezie
    Beginner
    Teekidiezie op 26 janvier 2021 · 19:51
    Hoogte kaart checken in combi met Google maps. In de buurt van Stoumont en Coo zijn een paar fijne velden. Wel opletten voor ondergesneeuwd prikkeldraad. Morgen ga ik met mijn dochter een snowboard rondje doen, earn your turns. Ik zal nadien wat info posten.
  • popski
    Advanced
    popski op 27 janvier 2021 · 09:57
    hey @popski, zou morgen met de kinderen eens willen gaan kijken, waar liggen de beste condities? Mont de brumes niet te laag? Zou het wel graag eens verkennen, dit jaar nog maar enkel op de baraque geweestdorfke op 26 jan 2021 17:03
    Beste condities voor freeride momenteel in Ovifat vanwege de hoge ligging.
    Mont des Brumes heeft net voldoende sneeuw, maar af en toe komt er een beetje gras erdoor.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 27 janvier 2021 · 12:18
    @popski lekker bezig, zo kom je toch aan de ski meters
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 27 janvier 2021 · 19:10
    Vandaag bij monts de brumes geweest maar @popski had het al redelijk getrasht. Dooi was al aan het inzetten dus zware sneeuw maar overall wel nog leuk al zal het vanaf morgen terug wat minder zijn.
    Misschien later in het seizoen nog eens terugkeren want wel een lekkere hellingshoek en wat hoogtemeters.
  • dorfke
    Beginner
    dorfke op 27 janvier 2021 · 19:10
    Vandaag bij monts de brumes geweest maar @popski had het al redelijk getrasht. Dooi was al aan het inzetten dus zware sneeuw maar overall wel nog leuk al zal het vanaf morgen terug wat minder zijn.
    Misschien later in het seizoen nog eens terugkeren want wel een lekkere hellingshoek en wat hoogtemeters.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro