Tripreport: Team Synchro does catski @ Eskimo

• Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 13 décembre 2019 · 13:02

Vorig jaar ben ik samen met mijn vaste poedermaatje @xs2Arjan (aka team synchro) afgereisd naar Eskimo Freeride in (Noord) Macedonië.
    Voor de avontuurlijk ingestelde freerider is het zeker de moeite van het bezoeken waard, wij hebben in ieder geval een fantastische week beleefd.
    De organisatie via Cloud was dik in orde. Na een prima vlucht met air Adria met overstap in Ljubljana waren we met een taxibus binnen anderhalf uur in het skigebiedje van Popova Sapka. Daar werden we direct getrakteerd op een heerlijke maaltijd, het eten was sowieso de hele week van uitstekend niveau.
    De volgende ochtend maakten we kennis hoe de organisatie in de Balkan verloopt. Geen briefing of een lijstje met daarin de indeling van wie, waar, hoe laat en in welke cat en met welke gids... Stap in een cat en let's see...
    Gelukkig zaten wij in een cat met een erg leuke groep. Britten, Denen, Italianen, Duitsers, Australiërs en een Kroatische gids.
    De sfeer was uitstekend en na wat sneeuwval werden we die dag beloond met treeruns.
    Later in de week zijn we ook regelmatig veel verder de Shar mountains in geweest, waarbij we regelmatig dagen hadden met 20+ runs. Een paar keer kwamen we zelfs pas na 18:00 terug in het hotel. Het skiën erg afwisselend. Wij hebben alle soorten sneeuw meegemaakt en ook heel gevarieerd terrein gereden. Van treeruns tot glooiende niet al te steile weides tot serieus stijl en uitdagend. Maar na iedere run weer lekker de cat in waar je de tijd hebt voor een praatje, wat eten, muziekje aan en soms zelfs een klein dutje.
    Ondertussen heb je continu uitzicht op de mooie bergen, waarin vooral de rust opvalt. Nergens zie je passen, liften, gebouwen of andere vormen van menselijk leven.
    Het hotel was uiterst simpel, maar toch ruim voldoende voor ons. Wat heb je naast een bed, sauna, bar en goed eten eigenlijk nog meer nodig?
    Wat verder opviel was de gezelligheid in de lobby. De wifi was hier erg zwak, maar de biertjes des te vriendelijker geprijsd. Na iedere dag zat iedereen hier dan ook gezellig met elkaar te kletsen. De medewerkers van het hotel en van Eskimo deden hier vrolijk aan mee. Niks dan lof over de gastvrijheid.
    Wij hadden gekozen voor een wat langere trip. Acht overnachtingen en 6 dagen catsski. De laatste twee dagen wilden we gaan touren. Uiteindelijk hebben we na drie dagen op een dag met slecht zicht een rustdag ingelast. Het was geen probleem om onze dagen te ruilen. De laatste skidag was nog een uiterst gave. Wij zaten die dag in een cat met slechts 4 klanten. Twee sterke skiërs uit Spanje, wijzelf en de gidsen. Die dag lag het tempo heerlijk hoog en hebben we echt geknald door de Firnschnee.
    De laatste dag hebben we uitgeslapen, het skiën overgeslagen en zijn we Skopje ingedoken, waar we nog een erg leuke tijd hebben beleefd. Compleet met wederom heerlijk eten, een biercafé en als slagroom op de taart een band die a la the blues brothers stond te spelen achter kippengaas…
    Voor wie na de alpen, Noord Amerika, Scandinavië, Japan, etc. op zoek is naar een nieuw avontuur kan ik cat skiën in Macedonië zeker aanbevelen.

Na meerdere gave trips over verschillende continenten wat dit echt weer een mooie aanvulling. Redelijk dichtbij huis, maar toch zo anders

• Slim
    Beginner
    Slim op 13 décembre 2019 · 14:19
    Heel leuk om te zien!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 13 décembre 2019 · 15:24
    Lekkerrrrrrr
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 14 décembre 2019 · 01:15
    Gaaf, al een paar keer getwijfeld, mede door de onzekerheid over sneeuwkwaliteit en ( gebrek aan ) diversiteit v/h terrein. Toch maar eens beleven, ik zet hem weer op het lijstje 😃 Thanks voor het report!
  • iPow
    Advanced
    iPow op 14 décembre 2019 · 08:34
    Top mannen!
    Ik zie al uit naar het volgende tripreport...

Gr. Martin
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 14 décembre 2019 · 11:50
    Klinkt goed, leuk report!
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 14 décembre 2019 · 17:15
    Gaaf, al een paar keer getwijfeld, mede door de onzekerheid over sneeuwkwaliteit en ( gebrek aan ) diversiteit v/h terrein. Toch maar eens beleven, ik zet hem weer op het lijstje 😃 Thanks voor het report! ThijsL op 14 dec 2019 01:15

Dit! Staat bij mij ook op de lijst, leuk om er eens een tripreport van te lezen 😃
  • Medicine
    Beginner
    Medicine op 14 décembre 2019 · 18:29
    Gaaf, al een paar keer getwijfeld, mede door de onzekerheid over sneeuwkwaliteit en ( gebrek aan ) diversiteit v/h terrein. Toch maar eens beleven, ik zet hem weer op het lijstje 😃 Thanks voor het report! ThijsL op 14 dec 2019 01:15

Interessante gedachtengang. Ik lees over steil terrein en treeruns, jammergenoeg zie ik in de video eigenlijk alleen wat windbuff op mellow terrein. Ook in de achtergrond niets veel spannends te bekennen. Met een google search en wat earth zie ik hier en daar wat mooie bergen, en voor catskien zal het wel betaalbaar zijn met veel runs/day... Maar voor lekker poeder skiën met veel terrein kan je toch beter naar een klein afgelegen gebiedje gaan met weinig poederstress? het is met al die mensen om je heen nou ook niet bepaald untracked... Zelfs in grotere gebieden vind je zulke hellingen ook nog wel untracked dagen na de storm.. of met een hike van een kwartier. En grote kans dat je ook wat uitdagender terrein tegen kan komen.

In de Alpen heb je er vast 1000, maar voorbeeld die ik ken; Tavascan in de Catalaanse Pyrenëen

Disclaimer: heb het alleen over skiéen, cultuur is vast super interessant en maakt de trip de moeite waard.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 14 décembre 2019 · 20:02
    Maar voor lekker poeder skiën met veel terrein kan je toch beter naar een klein afgelegen gebiedje gaan met weinig poederstress? het is met al die mensen om je heen nou ook niet bepaald untracked... Zelfs in grotere gebieden vind je zulke hellingen ook nog wel untracked dagen na de storm.. of met een hike van een kwartier. En grote kans dat je ook wat uitdagender terrein tegen kan komen.
    Medicine op 14 dec 2019 18:29

Dit zal inderdaad niet de trip zijn waar je de diepste poeder rijd of die de naam stijl is geil gelabeld krijgt.

Maar net waar je doel ligt, hier zou dat persoonlijk minimaal de helft beleving zijn. Als voorbeeld, 2 jaar geleden Vallee blanche gereden. De diepste poeder ooit? Nee bij lange na niet. Meer manshoge buckels en druk...... Maar had het niet willen missen.

File.. - Vallee Blanche.

The best freerider, is the one with the biggest smile on his face. Toch? Fijn weekend!
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 15 décembre 2019 · 09:30
    Ik ben geen steven spielberg met filmpjes maken, maar ik denk dat het filmpje geen volledig beeld geeft van de sneeuwkwaliteit en de mogelijkheden in de bergen aldaar. Ik denk dat dit filmpje slechts beelden bevat van 2 of 3 dagen, terwijl wij daar 8 dagen zijn geweest. Wij gingen regelmatig ver de bergen in richting Kosovo en Albanië, en daar is echt wel serieus terrein.

En nee, we hebben zeker niet de beste sneeuw ever geskied. Daarvoor schijn je in Japan en Canada te moeten zijn. En alhoewel ik daar zeker ook erg goede sneeuw heb gehad, heb ik ook wel eens in januari in Japan met 8 graden plus en zeikregen besloten, dat het die dag niet eens de moeite waard was om een dagpas te kopen. Of in Brazilië in november besloten dat het die dag niet de moeite was om mijn kite op te pompen, omdat het niet hard genoeg waaide

Dat is het risico wat je loopt, wanneer je ver van te voren een reis boekt naar een niet voor de hand liggende bestemming.
    Voor mij is het reizen en ergens fijn skiën op een bijzondere plek, dan vaak net zoveel waard als perfecte poedersneeuw,
    Daarom zijn wij ook regelmatig de camper ingestapt en hebben we in minigebiedjes wel perfecte poedersneeuw gereden, zie dit verslag;

https://wepowder.com/nl/forum/topic/256086?page=2

• Medicine
    Beginner
    Medicine op 15 décembre 2019 · 10:27
    Zoiets bedoelde ik, ja. Heerlijk, dank voor het delen! En als je nog foto's of video's hebt van die bergen richting de grens ook graag erbij plakken 😀

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro