pieperzoeken: enkele vragen

• kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 18 janvier 2020 · 14:24
    Zojuist terug van sneeuwschoen lawine cursus. Goede opfrisser & ook weer leerzaam natuurlijk.

Ik had zelf paar vragen over t pieperzoeken.

Er werd uitgelegd dat bij het signaal zoeken je de pieper naast je oor houdt een ronddraait tijdens de lawine kegel zigzaggen.
    1. is dat ronddraaien nog nuttig? Bij laatste pieperfest werd verteld van niet.
    2. Ik zigzag tot ik signaal heb met de pieper voor mij. Vind ik makkelijker (=sneller) lopen.

Er werd ook uitgelegd dat zodra je signaal hebt je deze plek markeert met een stok.
    3. wat is hier t nut van? Ik zie t alleen maar tijd kosten bij de meeste deelnemers (stok prikken tot hij blijft staan)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 janvier 2020 · 17:26
    Het voordeel van hem naast je hoofd houden is dat je niet steeds op je scherm kijkt, maar beter de lawinekegel bekijkt voor dingen als handschoenen, of skistokken die uit de sneeuw steken, waar dan mogelijk een persoon aan vastzit.
    De pieper daarbij draaien is waarschijnlijk niet zinvol met de moderne piepers, omdat je uiteindelijk via de aanwijzingen op je scherm de snelste weg naar het slachtoffer zoekt. Dan heb je je pieper uiteindelijk voor je, in horizontale stand en niet schuin in de hoek waarin je voor het eerst een signaal oppikte, omdat dat de oriëntatie was waarin de twee antennes parallel lagen.
    Dus: gewoon snel de lawinekegel afgaan tot het eerste (blijvende) signaal, met de pieper naast je hoofd, of voor je zonder op het scherm te kijken (struikel je ook minder snel), en dan de aanwijzingen op het scherm volgen.
    Pieper naast je hoofd om alledrie de assen roteren resteert mogelijk nog uit de tijd van de één-antenne-piepers.
    De stok plaatsen is om je weg over de lawinekegel voort te zetten, om niks te missen, als je de slachtoffers van het eerste signaal hebt gelokaliseerd en er mogelijk nog meer slachtoffers onder de lawine liggen.
    *message édité par Aryen op 18 janv. 2020 17:51 (1% bewerkt)
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 18 janvier 2020 · 17:52
    De stok plaatsen is om je weg over de lawinekegel voort te zetten, om niks te missen, als je de slachtoffers van het eerste signaal hebt gelokaliseerd en er mogelijk nog meer slachtoffers onder de lawine liggen.

die snap ik nog niet
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 janvier 2020 · 18:18
    Je wilt systematisch de kegel afzoeken om geen blinde plekken te creëren. In zigzag als je alleen loopt, of in rechte lijnen als je met meer bent. Als je een signaal hebt en naar slachtoffers loopt, en van daaraf verder gaat zoeken naar mogelijke andere slachtoffers, zonder dus terug te gaan naar je oorspronkelijke plek waar je de zigzagroute verlaten hebt, dan mis je misschien een slachtoffer in de punt van de niet-gelopen zigzag.
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 18 janvier 2020 · 19:21
    ah, dus niet relevant voor 1 slachtoffer. Maar voor multi-burial dus wel
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 janvier 2020 · 19:27
    Zoals ik het geleerd heb, en tijdens oefeningen altijd doe, is mijn handschoen (of wat dan ook beschikbaar is) leggen op de plak waar ik het meest ondiepe signaal (kortste afstand/laagste waarde) heb uitgekruist. Dit heeft voor mij niets te maken met meerdere slachtoffers, maar met dat sneeuw wit is, een lawine uit brokstukken bestaat en je op dat moment, zeker als het "echt" is, bol staat van de adrenaline en stress. Onderschat niet hoe snel je dat punt letterlijk uit het oog verliest als je van je pieper opkijkt. Alle sneeuw is wit, en je wilt niet opnieuw moeten uitkruisen. Dus: zodra je je kleinste waarde heb gevonden: de plek markeren. handschoen, helm, stok, maakt niet uit, als het maar duidelijk is.

En pas dan kan je opstaan, opkijken, naar je buddies roepen: "Ik ga sonderen!!" en je sonde en schep pakken zonder bang te zijn dat je de precieze plek uit het oog bent verloren. In het geval van meerdere slachtoffers prik je je sonde op die plek in de sneeuw (en je pakt je handschoen weer mee!) markeer het slachtoffer in je pieper, en je gaat op zoek naar de volgende.

Ik ga er van uit dat in het laatste scenario je met je maatjes hebt afgesproken toen de lawine afging, dat jij de zoeker zou zijn en zij hebben hun schep en sonde al klaar en kunnen het uitprikken en graven van je overnemen (en vergeet dan niet een sonde van je buddies mee te nemen voor het volgende slachtoffer. Het systematische is om fouten te voorkomen in een potentieel superstressvolle situatie. Vandaar de noodzakelijkheid van vaak oefenen. Zodat je weet wat je moet doen zelfs als je hersens eigenlijk aalleen maar hard aan het gillen zijn) Wat ook kan, is dat de zoeker ook sondeert tot h/zij het slachtoffer gevonden heeft, roept "HIT!!!" waarop je maatjes als gekken beginnen te graven terwijl jij een van hun sondes pakt en verder gaat zoeken naar overige slachtoffers. Bijvoorbeeld als jullie ter plaatse kwamen net nadat de lawine afging en niet zeker weten of er meerdere mensen onderliggen. Dat wil je dan voor de zekerheid nalopen door de hele kegel af te zoeken.

Er zijn mensen die andere manieren erop nahouden (wel/ niet de sonde al uit de rugzak bij het zoeken, samen pieperzoeken of juist maar een pieperzoeken) en voor zover ik kan overzien zijn andere manieren niet noodzakelijkerwijs verkeerd. Maar het is wel belangrijk met elkaar te bespreken welke strategie je volgt. En dus vaak te oefenen, zodat je, op het moment dat die lawine afgaat, meteen tot actie kunt overgaan zonder lang overleg. Dan zijn een paar woorden genoeg.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 janvier 2020 · 19:28
    Volgens mij dus ook relevant voor een enkel slachtoffer. Zoals ik het geleerd heb, en tijdens oefeningen altijd doe, is mijn handschoen (of wat dan ook beschikbaar is) leggen op de plek waar ik het meest ondiepe signaal (kortste afstand/laagste waarde) heb uitgekruist. Dit heeft voor mij niets te maken met meerdere slachtoffers, maar met dat sneeuw wit is, een lawine uit brokstukken bestaat en je op dat moment, zeker als het "echt" is, bol staat van de adrenaline en stress. Onderschat niet hoe snel je dat punt letterlijk uit het oog verliest als je van je pieper opkijkt. Alle sneeuw is wit, en je wilt niet opnieuw moeten uitkruisen. Dus: zodra je je kleinste waarde heb gevonden: de plek markeren. handschoen, helm, stok, maakt niet uit, als het maar duidelijk is.

En pas dan kan je opstaan, opkijken, naar je buddies roepen: "Ik ga sonderen!!" en je sonde en schep pakken zonder bang te zijn dat je de precieze plek uit het oog bent verloren. In het geval van meerdere slachtoffers prik je je sonde op die plek in de sneeuw (en je pakt je handschoen weer mee!) markeer het slachtoffer in je pieper, en je gaat op zoek naar de volgende.

Ik ga er van uit dat in het laatste scenario je met je maatjes hebt afgesproken toen de lawine afging, dat jij de zoeker zou zijn en zij hebben hun schep en sonde al klaar en kunnen het uitprikken en graven van je overnemen (en vergeet dan niet een sonde van je buddies mee te nemen voor het volgende slachtoffer. Het systematische is om fouten te voorkomen in een potentieel superstressvolle situatie. Vandaar de noodzakelijkheid van vaak oefenen. Zodat je weet wat je moet doen zelfs als je hersens eigenlijk aalleen maar hard aan het gillen zijn) Wat ook kan, is dat de zoeker ook sondeert tot h/zij het slachtoffer gevonden heeft, roept "HIT!!!" waarop je maatjes als gekken beginnen te graven terwijl jij een van hun sondes pakt en verder gaat zoeken naar overige slachtoffers. Bijvoorbeeld als jullie ter plaatse kwamen net nadat de lawine afging en niet zeker weten of er meerdere mensen onderliggen. Dat wil je dan voor de zekerheid nalopen door de hele kegel af te zoeken.

Er zijn mensen die andere manieren erop nahouden (wel/ niet de sonde al uit de rugzak bij het zoeken, samen pieperzoeken of juist maar een pieperzoeken) en voor zover ik kan overzien zijn andere manieren niet noodzakelijkerwijs verkeerd. Maar het is wel belangrijk met elkaar te bespreken welke strategie je volgt. En dus vaak te oefenen, zodat je, op het moment dat die lawine afgaat, meteen tot actie kunt overgaan zonder lang overleg. Dan zijn een paar woorden genoeg.
    *message édité par Dutchess op 18 janv. 2020 19:34
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 janvier 2020 · 19:33
    En wat dat betreft kan ik alleen maar de praktijk cursussen van snowsafety.nl van harte aanbevelen, want daar word je getraind in dat soort dingen en geven ze ook een paar zo echt mogelijk aanvoelende scenario's waarin in de echte sneeuw gezocht moet worden. Je leert er veel van, leert mede-poederliefhebbers kennen, en je staat een paar dagen in hartstikke mooie bergen.

Ik denk dat je in jouw geval wel een groepje mede sneeuwschoen wandelaars bij elkaar moet zien te krijgen, daar de cursussen meestal zijn volgeboekt met skieers en snowboarders.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 janvier 2020 · 21:36
    @Dutchess De vraag van kjiratskiekoedel gaat over de locatie waar je in je pad over de lawinekegel (signalsearch) je eerste signaal hebt en je vanaf dat moment een pad gaat volgen dat de pieper aangeeft en niet meer je pad (zigzag of rechte lijn, afhankelijk van of je alleen of met meer mensen zoekt) van de signalsearch.
    Wat jij aangeeft, handschoen of iets dergelijks op de positie van de laagste waarde die de pieper aangeeft is ook zeer zinvol, maar dat betreft de finesearch fase.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 janvier 2020 · 21:39
    ah, dus niet relevant voor 1 slachtoffer. Maar voor multi-burial dus welkjiratsiekoedel op 18 jan 2020 19:21
    inderdaad
  • kjiratsiekoedel
    Beginner
    kjiratsiekoedel op 18 janvier 2020 · 22:15
    T gaat mij idd niet om finesearch markeren. Die snap ik wel.

En ski&board ook prima. Maar snowsafety weken kwamen niet goed uit + dit was ook voorbereiding op (mogelijk) IML opleiding
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 janvier 2020 · 00:13
    Aha, ik heb te snel te oppervlakkig gelezen. Sorry!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 19 janvier 2020 · 11:42
    Ik heb destijds geleerd om het eerste punt dat je een signaal hebt te markeren. Dit signaal is vask heel zwak, en dan is het beter om je zoekpatroon af te lopen totdat je het sterker tegenkomt (om te voorkomen dat je een hele lange bocht maakt als je de veldlijn volgt). Mocht je nu geen sterker signaal vinden, dan kun je alsnog dat punt met zwak signaal terug vinden.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro