Punta Helbronner terug naar Courmayeur - zonder gids

• powderfranky
    Advanced
    powderfranky op 6 février 2020 · 11:10
    Zit vanaf eind volgende week een paar dagen met familie in Courmayeur. Ik heb de Mont Blanc kant daar nog nooit geskied. Nu bood mijn broer aan om samen met de kinderen de punta helbronner lift eens retour te pakken voor het panorama terwijl ik dan naar beneden zou skiën. De vraag is, is een gids echt noodzakelijk of is gezond verstand en veel offpiste ski ervaring genoeg om in je eentje die afdaling te doen? De vallee blanche aan de andere kant is bijvoorbeeld meestal tracked / veel riders en relatief OK te doen. Ga uit van goed zicht en laag lawine gevaar anders doe ik het uiteraard überhaupt niet in mijn eentje.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 février 2020 · 11:50
    Tja, in de regel mag je zelfs niet alleen offpiste... Ik ken nu wel veel mensen die dat wel doen, overigens ervaren freeriders, maar das hun beslissing. Krijgen ze iets voor, al is het maar kruisbanden gescheurd, dan hebben ze mogelijk een levensbedreigend probleem... Om maar te zwijgen van een lawine of een spalt...

Ook de Mont Blanc zelf wordt evengoed met of zonder gids gedaan, die afdaling die jij aanwijst waarschijnlijk ook... Maar wij gaan hier zeker niet aanbevelen dat je dat perfect op je eentje kan doen... Het feit dat je daaraan twijfelt geeft misschien al aan dat je het niet moet doen... Ik zou het niet doen, ik weet nog van de vallee blanche dat daar best wel behoorlijke spalten zitten, die je van bovenuit niet zag, vanonder wel (maar dan is het niet meer relevant). Een gids/local weet deze beter zitten dan een toerist....
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 février 2020 · 11:55
    PS: als ik alleen ben (op gezinsvakantie) vind ik een pistetoer of een toerskitochtje naar een lauwe minder-dan-30-graden-top-waar-de-gemiddelde-oostenrijker-zijn-hond-uitlaat bij lawine gevaar 2 (lekker veel marge) best OK... Still having fun, en de kans dat ik thuiskom is wat groter dan op die geile helling van 35+ graden bij lawinegevaar 3 en mistig weer... Of leer snowboarden als je skiet, of omgekeerd, dan wordt die rode piste plots weer uitdagend! 😀 Een typisch voorbeeldje van poederstress?
    *message édité par JohanP op 6 févr. 2020 11:56 (4% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 février 2020 · 12:01
    In je eentje niet. De route is problematisch, moeilijk te vinden en deels heel technisch. Als je verkeerd uitkomt is het zelfs ronduit dodelijk, ook tussen de bomen is het heel lastig de weg vinden. Dit is naar mijn mening totaal niet een afdaling die je in je eentje moet doen, ook al staan er sporen in. De locals nemen soms een route waar opeens een cliffdrop van 3 verdiepingen in zit. de bergredding heeft het druk genoeg daar, die zitten echt niet op jouw avontuur te wachten. Huur gewoon een gids of ga wat anders doen.
    splitfest.nl
  • powderfranky
    Advanced
    powderfranky op 6 février 2020 · 12:23
    Prima dan regel ik een gids. Dank voor jullie reactie's!
  • ErikDutch
    Tourist
    ErikDutch op 6 février 2020 · 13:38
    zoiezo harnas aan maar daar heb je alleen ook niets aan
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 6 février 2020 · 14:01
    Ik herinner me een tijdje geleden gelezen te hebben dat de trap naar de Toula gletsjer dicht is omdat ie op instorten staat. Ik weet niet of je die trap altijd nodig hebt voor de routes daar of dat er ook andere entrees zijn, maar het is iets om rekening mee te houden/na te vragen.
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 6 février 2020 · 14:10
    May the powder be with you.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 6 février 2020 · 19:58
    Over grote deel is zuid expositie en warmt snel op. Van te voren even checken of het wel de moeite is om naar het dal te skiën. Anders van top naar mid station. Zitten meerdere opties, trap niet perse nodig. Wel aan te raden om met iemand samen te gaan.

• HavekotteJos
    Advanced
    HavekotteJos op 6 février 2020 · 20:26
    Heb hem meerdere keren gedaan met gids. Trap is (was) beste optie om op de wand te komen anders zeer uitdagend.
    Route is complex met veel onstabiele wanden boven je. Alles behoorlijk steil en vaak zware drap sneeuw. Echte Italiaanse pasta ipv poeder.
    Bijna nooit helemaal naar beneden te doen, beste is naar middenstation lift terug gaan. Daar bijkomen met dikke warme chocolade.

Nooit alleen!
  • wittelijnen
    Tourist
    wittelijnen op 6 février 2020 · 20:34

Dit is Marbree gisteren.

Meerdere keren zijn grote zuidexposities al naar beneden gekomen dit jaar aan de Hellbronner kant. Zie ook weinig beeld van lokale gasten daar vooralnog. Die mijden die kant zo lijkt het er op. In het begin van het seizoen zijn er twee Italianen gesneuveld op de hellbronner route. Als je goed zoekt kan je daar nog wel wat van vinden op de social etc. Flank eruit zoals op dit beeld.
    FB.com/koenbakkers.skier
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 6 février 2020 · 22:30
    Vorige week nog met @robbert wat gegleden. Het meest uitdagende is het couloir wat je kunt pakken vanaf de refugio Torino.(supersnel compleet verspoord, en daardoor ook vielbefahren) Daarna is het weinig spannend tot aan het middenstation. Het blijft echter wel deels gletscher, en een lawine kan je natuurlijk nooit uitsluiten

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro