Wat is het toch een K-winter

• Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 20 février 2020 · 09:05
    Eh... ja, maar... eh, nee. Het is waar wat je zegt maar toch is het niet helemaal waar. We hebben meer nodig dan alleen maar wat wij individueel doen. Geen vlees en melkproducten eten, niet of maar heel spaarzaam vliegen, half lauw douchen.. het helpt wel een tikkie, maar niet meer dan dat. En niet snel genoeg.

Deze schrijver kan veel beter uitleggen wat ik bedoel:
    https://www.vn.nl/pleidooi-tegen-consumentenactivisme/...
    Dutchess op 19 feb 2020 22:07

Dank voor de leestip, i get your point. Ik hoop dat we met z’n allen het systeem snel genoeg op de schop kunnen nemen..
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 20 février 2020 · 15:18
    Als je weet dat de cruise-schepen van Canival Cruises ( 26 schepen ) samen meer Co2 uitstoten dan het ganse wagenpark van EU per jaar, besef je pas hoe graag wij onszelf het leven moeilijk maken.
    En ja,inderdaad, alle beetjes helpen, maar die gekende massavervuilers aanpakken zou pas echt de zaak vooruit helpen. Maar ja, Carnival heeft dan weer de juist politieke connecties om te maken dat ze bijna minimale hinder ondervinden van strenger wordende milieu regelgeving.

Morgen vertrek ik dan maar met mijn Euro6 diesel richting de alpen....
  • Haas™
    Advanced
    Haas™ op 20 février 2020 · 17:21
    Carnival heeft dan weer de juist politieke connecties om te maken dat ze bijna minimale hinder ondervinden van strenger wordende milieu regelgeving.

Tegelijkertijd blijven we als mens massaal cruises boeken bij Canival Cruises. Daarnaast willen we ook het liefst elke dag vlees eten, elke jaar een nieuwe smartphone, shoppen bij kledingmerken die elke 3 maanden een nieuwe collectie uitbrengen en gaan we meerdere keren per jaar naar een ander continent op vakantie met het vliegtuig.

Persoonlijk zie het als een massaconsumptie probleem. Er wordt in dit topic al meerdere malen geroepen dat de individuele impact nihil is. Dat klopt, maar als we alle 7 miljard wat bewuster worden en handelen dan is het probleem opgelost toch? In de tussentijd kunnen we wel het vingertje blijven wijzen naar de grote boze corporaties als Shell, maar we kunnen ook allemaal stoppen met het financieren van deze partijen door hun producten links te laten liggen en daarnaast de betere alternatieven te steunen. Uiteindelijk bepaalt onze vraag het aanbod. Ik zie dan ook niet veel heil in het wachten op de politiek om het voor ons op te lossen.
    *message édité par Haas™ op 20 févr. 2020 17:22
    Rex Monte - Amor Nix
  • Skisoul
    Skisoul op 20 février 2020 · 19:50
    Vandaag een paar cm vers poeder in het Zillertal. Vaak net genoeg om de de crust niet te voelen. Heerlijke dag gehad. (En ja, 50 cm vers is nog lekkerder)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 février 2020 · 12:18

Persoonlijk zie het als een massaconsumptie probleem. Er wordt in dit topic al meerdere malen geroepen dat de individuele impact nihil is. Dat klopt, maar als we alle 7 miljard wat bewuster worden en handelen dan is het probleem opgelost toch? In de tussentijd kunnen we wel het vingertje blijven wijzen naar de grote boze corporaties als Shell, maar we kunnen ook allemaal stoppen met het financieren van deze partijen door hun producten links te laten liggen en daarnaast de betere alternatieven te steunen. Uiteindelijk bepaalt onze vraag het aanbod. Ik zie dan ook niet veel heil in het wachten op de politiek om het voor ons op te lossen. Haas™ op 20 feb 2020 17:21

Er is wel een probleem als, je zegt het zelf, grote boze corporaties welbewust feiten verdraaien, misleidende informatie geven door 'alternatieve feiten' rond te strooien, stiekem en minder stiekem miljoenen in lobby campagnes steken om uiteindelijk meer winst te halen over de rug van onwetende consumenten.
    Het kapitalisme faalt hier en de corporaties zullen hier niet snel iets aan willen veranderen als ze op korte en middellange termijn nog kunnen binnenlopen en voor hun aandeelhouders nog wat 'value' kunnen creëren.
    De oplossing bij de consument leggen, omdat die zogenaamd iets te kiezen heeft, is het bedrijfsleven naar de mond praten, zodat zij ongestoord verder kunnen gaan met de boel verzieken.
    Voor een voorbeeld, zie bijvoorbeeld het artikel op Follow the Money "Agrolobby presenteert zich als onderzoeksbureau"

Had je het artikel in The Guardian trouwens gelezen? Over misleiding en bedrog gesproken.
    *message édité par Aryen op 29 févr. 2020 12:19
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 29 février 2020 · 12:55
    Als je denkt dat een paar linkse progressieve mensen een significante impact kunnen maken door hun gedrag te veranderen dan

1. Heb je een naief beeld van de financiele en morele situatie van een groot deel van de (wereld) bevolking
    2. Heb je de schaalgrootte van het probleem niet helemaal helder.

Dat wil niet zeggen dat we geen bewuste consumenten-keuzes moeten maken, want dat is moreel het juiste. Maar zonder stringente wetgeving gaat er niet genoeg veranderen, en al helemaal niet snel genoeg. Alle grote bedrijven presenteren zich als zeer begaan en als 'thought leaders', maar doen dit vooral om ons er zo van te overtuigen dat wetgeving niet nodig is en dat zij het zelf wel zullen klaren. Wat tot op heden totaal niet gelukt is.

Maar ik kwam hier eigenlijk om te zeiken over het weer. Nu ben ik weer aan het werk in het weekend. Bah.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 février 2020 · 14:05
    Nog iets anders om te lezen: The Uninhabitable Earth (A story of the future) van David Wallace-Wells. Over de schaalgrootte van het probleem gesproken. Daar wordt je wel even stil van, van wat ons allemaal te wachten staat. We gaan het dan niet redden met een dammetje om de Noordzee, want mogelijk is de zeespiegelstijging nog niet eens het grootste probleem.
    We zullen snel aan de bak moeten, overheden, corporations ... Als we gaan wachten tot de wereldbevolking (de consumenten) de draai gaan maken dan zullen we blij zijn als de temperatuurstijging uiteindelijk tot 4 graden beperkt blijft, maar 8 graden is dan een reële mogelijkheid.
    Als ik dan hoor hoe hier door de regering teleurgesteld wordt gereageerd dat er al een tijd geen nieuwe olie- en gasvelden worden gevonden in 'onze' Noordzee en dat dat slecht is voor de economie, dan wordt ik wel een beetje moedeloos. We moeten die troep in de grond laten zitten en waarschijnlijk als de donder CO2 vast gaan leggen. Als dat laatste al gaat lukken als steeds meer bossen affikken door de opwarming en de daaruit volgende droogte periodes. Daar sta je dan naast je afgefikte airmiles-compensatiebosje ... weg, weg, helemaal niks meer van over behalve zwartgeblakerde grond die met de eerstvolgende storm weg spoelt. Ook weg die vruchtbare bodem. Waar zal ik nu m'n peultjes zaaien?

Het is geen vrolijk boek, maar het stemt tot nadenken en bemoeilijkt het wegkijken en wensdenken.
    https://www.bookdepository.com/Uninhabitable-Earth-David-Wallace-wells...
    *message édité par Aryen op 29 févr. 2020 14:25
  • rdrck
    Advanced
    rdrck op 29 février 2020 · 15:15
    In de Rhône vallei van Zwitserland een zeer sterke föhn en 17 graden (!!!). Boven (op 1600 m) net onder de 10 graden....
    *message édité par rdrck op 29 févr. 2020 15:44
  • Haas™
    Advanced
    Haas™ op 29 février 2020 · 19:38
    Als we gaan wachten tot de wereldbevolking (de consumenten) de draai gaan maken dan zullen we blij zijn als de temperatuurstijging uiteindelijk tot 4 graden beperkt blijft, maar 8 graden is dan een reële mogelijkheid.
    Maar als we gaan wachten op onze regeringen om het op te lossen dan zal de temperatuurstijging minder zijn? Je geeft in die anekdote over een teleurgestelde regering al aan dat dat niet erg waarschijnlijk is. Als daarbovenop de wereldbevolking ook niet erg begaan is met het probleem, dan hebben regeringen al helemaal geen reden om zich er iets van aan te trekken, dan zijn er immers geen stemmen te winnen in een volgende verkiezing op dat onderwerp. Ik ben bang dat het pas op de agenda komt op het moment dat mensen er echt fysiek last van beginnen te krijgen en dan is het waarschijnlijk al veel te laat.

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar ik noem het naïef om te denken dat onze regeringen dit probleem serieus gaan oppakken in dit stadium. Daarentegen is het waarschijnlijk even naïef van mijzelf om te denken dat de wereldbevolking een impact kan hebben door middel van bewustwording 😃
    *message édité par Haas™ op 29 févr. 2020 19:44 (1% bewerkt)
    Rex Monte - Amor Nix
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 février 2020 · 19:49
    Ik ben ook niet hoopvol, dat heb je goed begrepen, maar dat is wel waar de grote ingrepen vandaan moeten komen. Het bedrijfsleven lijkt alleen cosmetisch groener te gaan opereren (als je niet dwingend iets oplegt), met als voorbeeld Shell, dat met, ik meen, één cent per liter je uitstoot gaat compenseren. Hoe komen ze er op?
    Van consumenten kun je het niet echt verwachten, zeker niet als ze aan de onderkant zitten en al moeite hebben gewoon het hoofd boven water te houden.
    Het wordt er ook alleen maar uitzichtlozer op als regeringsleiders als Trump c.s. instituties als de VN gaan lopen uithollen en zich terugtrekken in eigen land, terwijl een mondiale aanpak nodig is.
    *message édité par Aryen op 29 févr. 2020 19:54 (3% bewerkt)
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 1 mars 2020 · 09:33
    Net een paar superdagen met mijn splitboard groep gehad. Je gaat helaas nooit kunnen afdwingen dat je trip goed gaat worden, het is meer een kwestie van geluk en ook je eigen instelling.

En als je pech hebt, geniet gewoon van de bergen en het buiten zijn. Er was ook een dag bij dat we op een ijskorst hebben gelopen, maar wel een mooie top bereikt met mega uitzicht.

• ieism
    Tourist
    ieism op 1 mars 2020 · 19:04
    Weer zo'n K-weekend.

Ik had misschien toch beter voor de zekerheid thuis kunnen blijven, dan had ik mijn belastingaangifte nu af gehad. 😉
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 4 mars 2020 · 07:42
    Hier nog een voorbeeld hoe men vanuit de fossiele brandstof industrie heimelijk probeert de energietransitie te frustreren.
    https://www.theguardian.com/world/2020/mar/04/climate-action-the-lates...
    *message édité par Aryen op 4 mars 2020 07:43 (2% bewerkt)
  • camielvandorst
    camielvandorst op 4 mars 2020 · 13:51

Taaie dagen gehad in La Plagne, misschien wel de beste van de hele winter!
  • twintipmafia
    Beginner
    twintipmafia op 4 mars 2020 · 14:06
    Vorige week toch nog mooie dagen gehad in Galtur
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 4 mars 2020 · 14:38
    Dat is heel goed, dat jullie goede dagen hadden, maar je begrijpt dat dit shifting baselines zijn hoop ik? "Oh, maar we hebben een paar goede dagen gehad" Is natuurlijk heel leuk, maar over twintig jaar zijn we tevreden met vijf poederdagen van twintig centimeter poeder per jaar, want het is nog steeds geil en lekker, maar het is niet wat het was. Sorry dat ik de bitch ben die jou je steeds ongemakkelijk doet voelen, geniet vooral van die poederdagen die je kan pakken, maar vergeet niet wat er ondertussen sluipenderwijs aan het gebeuren is.
    *message édité par Dutchess op 4 mars 2020 14:43 (3% bewerkt)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 4 mars 2020 · 14:42
    Wat vingerwijzen naar Shell betreft -ik vingerwijs supergraag naar die club- en alle grote jongens: besef je wel dat het niet de consumenten zijn die bepalen wat er op de markt komt, hoe graag wij dat ook zouden willen geloven. Wel waar het het midden en kleinbedrijf betreft, maar niet voor de grote jongens. Die bepalen voor ons wat wij kunnen kopen op de markt. Producten die elke twee drie jaar kapot gaan bijvoorbeeld.

Begrijp me niet verkeerd, overconsumptie is inderdaad een groot probleem en eenieder van ons is indvidueel verantwoordelijk om te consuminderen, maar overconsumptie wordt ons ook niet slechts aangepraat, maar zeker ook opgedrongen.

Echt. Wel. In dit artikel dat ik al eerder deelde staan een paar goede voorbeelden:
    https://www.vn.nl/pleidooi-tegen-consumentenactivisme/...

(En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat je in het huidige syteem elk jaar meer moet verdienen om je stijgende kosten steeds maar weer te dekken, iets wat voor ons net zo hard geldt als voor bedrijven en de overheid wat overproductie en consumptie alleen maar aanjaagt en zo zitten we met zijn allen in een giftige mallemolen)
    *message édité par Dutchess op 4 mars 2020 14:52 (3% bewerkt)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 mars 2020 · 15:54
    ' by far the hottest recorded in Europe' https://www.theguardian.com/environment/2020/mar/05/truly-extreme-wint...
    *message édité par Aryen op 5 mars 2020 15:54 (1% bewerkt)
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 9 mars 2020 · 16:28
    Coronavirus lijkt het totale systeem incl consumptie en reizen op wereldschaal wel aardig op z’n kop te zetten. Als het niet vanuit de regeringen of de consumenten komt, dan maar per toeval?!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 mars 2020 · 17:37
    Coronavirus lijkt het totale systeem incl consumptie en reizen op wereldschaal wel aardig op z’n kop te zetten. Als het niet vanuit de regeringen of de consumenten komt, dan maar per toeval?!Boarderbuis op 9 mrt 2020 16:28

Ik help het je hopen. Maar of we er van gaan leren valt nog te bezien. Het is in ieder geval duidelijk dat je ecomie laten leunen op beursspektakel en een paar grote jongens die allemaal hun goederen uit hetzelfde land halen (China) een zwak systeem is. En mensen leren over het algemeen sneller tijdens crises, niet tijdens goede tijden.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 mars 2020 · 17:38
    Nog eentje voor wie nog naar informatie zoekt:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/09/klimaatscepsis-is-een-gepasseerd-...
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 12 mars 2020 · 18:00
    Coronavirus lijkt het totale systeem incl consumptie en reizen op wereldschaal wel aardig op z’n kop te zetten. Als het niet vanuit de regeringen of de consumenten komt, dan maar per toeval?!Boarderbuis op 9 mrt 2020 16:28

https://patents.google.com/patent/EP3172319A1/en bestaat toeval?!
    ‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 12 mars 2020 · 23:13
    Yep K- winter ..bladibladibladiblabla ..... ik ga het water op in April.... bladibladibladiblabla Berber Ski & Smile op 16 feb 2020 22:09

Nou... wordt nog waar ook, zonder dat ik iets mis ..
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 13 mars 2020 · 10:36

https://patents.google.com/patent/EP3172319A1/en bestaat toeval?! Berber Ski & Smile op 12 mrt 2020 18:00

toen ik in de jaren 90 (tijdens mijn afstudeer stage) aan Feline coronavirus werkte (bij katten dus) was men al opzoek naar een vaccin tegen het virus. Het probleem met dit virus is dat (net als bij bv RS virus) vaccinatie met bv het spike eiwit (een structureel eiwit) leidt tot een ernstiger ziekte beeld (dit heet antibody dependent enhancement of Antibody mediated infection). Het gebruik van NSP (niet structurele eiwitten) als vaccin is dan ook logisch, maar lastiger, omdat je mogelijk geen goed genoeg imuunrespons krijgt. Dit is dus geen toeval, maar iets waar al 30 jaar onderzoek aan vooraf is gegaan.
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 13 mars 2020 · 11:16
    @Rutger, thanks! Goede bijdrage.
    Know where to go!
  • Markie
    Tourist
    Markie op 13 mars 2020 · 12:07
    Ofwel een C-winter..
    DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 13 mars 2020 · 12:54
    @Rutger thx interesant.. komt bij mij wel volgende vraag op : waarom wordt er gezegd dat de wetenschap nu wel (in aanzienlijk korte tijd) met een vaccin, of (misschien heb ik het fout) een medicatie, de testfase in gaat? Is dat op basis van NSP en gaan ze dat op al betroffen patiënten testen?
  • SamSam
    Advanced
    SamSam op 13 mars 2020 · 12:54
    ik probeer aan "Count your blessings" te doen, minder poedertrips dit seizoen = geld over voor iets anders zoals een nieuw board, ik duik terug in mijn excell tabellen
  • Boarderbuis
    Advanced
    Boarderbuis op 16 mars 2020 · 10:06

Ik help het je hopen. Maar of we er van gaan leren valt nog te bezien. Het is in ieder geval duidelijk dat je ecomie laten leunen op beursspektakel en een paar grote jongens die allemaal hun goederen uit hetzelfde land halen (China) een zwak systeem is. En mensen leren over het algemeen sneller tijdens crises, niet tijdens goede tijden. Dutchess op 9 mrt 2020 17:37

We leren in ieder geval dat er (gek genoeg) genoeg eten beschikbaar is terwijl er wereldwijd 70-90% minder wordt gevlogen.... al ligt het wellicht nog in een distributiecentrum.
    3 weken lang leren hoe het ook en anders kan zal hopelijk een verfrissende werking hebben, al is er ook een aardige kans om in totale chaos te belanden als dit te lang duurt 😞
  • Rutger
    Beginner
    Rutger op 16 mars 2020 · 17:02
    @Rutger thx interesant.. komt bij mij wel volgende vraag op : waarom wordt er gezegd dat de wetenschap nu wel (in aanzienlijk korte tijd) met een vaccin, of (misschien heb ik het fout) een medicatie, de testfase in gaat? Is dat op basis van NSP en gaan ze dat op al betroffen patiënten testen? Berber Ski & Smile op 13 mrt 2020 12:54

Of er snel een vaccin is betwijfel ik. Om uit te leggen waarom is heel complex. Maar het heeft er mee te maken dat het fusie eiwit (het eiwit waarmee het vius aan de receptor bindt en zo de cel binnen komt) 2 conformaties heeft. Een pre en een post fusie vorm.
    Daarnaast is enhanced infection beschreven voor corona virus door aanwezigheid van antistoffen tegen dit fusie eiwit. Ook dit is een complex immunologisch verschijnsel. Hierbij zorgen juist aanwezige antistoffen voor een versnelde infectie vd wittebloed cel.
    Normaal is dit juist onderdeel voor bestrijding vh pathogeen echter nu misbruikt het virus deze weg.( Dit is ook het geval bij oa RSV, HIV en denque). Therapeutisch vaccin dmv een monoclonaal zou wel snel kunnen,(zie bv Wrapp et al, Science 2020: Cryo-EM stucture of the 2019-nCoV spike in the prefusion conformation) maar die zijn vaak heeel duur. (Wederom zie RS virus, waar het niet lukt om een vaccin tegen te ontwikkelen). En zal dus alleen als behandeling gebruikt worden bij een enkel ic patient.

Tevens , mocht er al een vaccin komen dan zou die wrs alleen gegeven worden aan risicogroepen, denk ik.

Er is weinig reden om te verwachten dat het virus verdwijnt vd zomer, Het science paper laat zien dat dit cov19 veel beter (hogere aviditeit) op de receptor past dan sars. Dus het zal wrs blijvenn circuleren (niet epidemisch) en dan wrs weer toenemen in de herfst.

Sommige mensen hier zijn heel erg onder de indruk vd case fatality rate.(meestal onjuist door elkaar gebruikt met mortality of death rate) en proberen mensen bang te maken dat 2 a 3% vd wereldbevolking gaat sterven. Maar daar is geen sprake van! (Overigens is cfr altijd tijd en plaatsgeboden en variert vaak ook sterk in verschillende leeftijdsgroepen)

Op dit moment kan je er rustig van uitgaan dat tussen de 10 en 30.000 mensen geïnfecteerd zijn (geweest) in Nederland. (Wetenschappers zijn altijd zeer conservatief zolang er geen keiharde reproduceerbare data is, en die er nu nog niet)
    Het testen is allang weer teruggeschaald (want zinloos, kost geld tijd en mankracht)
    Informatie zal gehaald moeten worden uit serosurveillance. Dus er zullen voor nederland representatieve cohorten worden gesampled (serum , cellen ,speeksel) vd zomer, mits er een goede serologische test ontwikkeld kan worden! En misschien is over 3 jaar 99% wel een keer geïnfecteerd (wederom net zoals rsv)

Er sterven overigens 2.6 miljoen mensen jaarlijks aan een pneumonie/lage luchtweg infecties. Waarvan 1.2 milj 70+ ers
    Vnl door pneumococcen (H.inluenza,RSV en influenza volgens op gepaste afstand)
    CDC estimates that 150,000 hospitalizations from pneumococcal pneumonia occur annually in the United States. Pneumococci account for up to 30% of adult community-acquired pneumonia. Bacteremia occurs in up to 25–30% of patients with pneumococcal pneumonia. The case-fatality rate is 5–7% and may be much higher among elderly persons. Complications of pneumococcal pneumonia include empyema, pericarditis, and respiratory failure.
    https://www.cdc.gov/pneumococcal/clinicians/clinical-features.html...

Op basis van tenminste 10.000 infecties is 150 hospitalisaties en 20 doden, echt niet zo dramatisch.

The object in life is not to be on the side of the majority,

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro