hoe berg ik snowboards op?

• andrevantgeloof
    Beginner
    andrevantgeloof op 19 avril 2020 · 11:41
    Tot nu toe heb ik snowboards rechtop opgeborgen, maar ik neig ernaar om ze nu in een kast te leggen. Kan dat kwaad, als ik er vier op elkaar leg?
    kiteventure.nl
  • Sannie1
    Advanced
    Sannie1 op 20 avril 2020 · 08:35
    Snowboards (en ski's) staan van nature op spanning, afhankelijk van type board/ski is dat hol, bol of combinatie van beide (camber, rocker, hybride, etc.). Als je je boards (en/of ski's) op elkaar legt en opslaat loop je het risico dat deze spanning er uit gaat wat de rij eigenschappen nadelig beinvloed. Ik zou ze dan ook niet liggend op elkaar opslaan maar staand of in ieder geval los van elkaar.
    Daarnaast is het ook verstandig om je boards een 'zomer' wax te geven (een dikke laag, dacht dat hier weleens eerder een topic van tukker over is geweest maar kan dat niet zo snel vinden) dit beschermt tegen uitdrogen, roest van de staal kanten.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 avril 2020 · 13:13
    Ik zou ze recht op laten staan of ophangen.

Zomerwax zou ik niet doen. Zonde van de wax en mogelijk het werk. Belag kan niet uitdrogen en oxideert niet. PE is lekker inert. Dus wees zuinig met die olieproducten en op het milieu.
    Als het belag wat wit uitgeslagen is in de herfst: gewoon uitborstelen die uitgekristalliseerde wax en lekker glijden, of pas dan een nieuw laagje wax aanbrengen. Tegen roestige staalkanten helpt even krijten met een stukje wax, of eventueel een waxinelichtje, afdoende.
  • andrevantgeloof
    Beginner
    andrevantgeloof op 22 avril 2020 · 00:43
    Dank jullie voor jullie reacties! Ik laat ze staan, maar ze krijgen wel een andere plek.
    kiteventure.nl
  • Sjaak27
    Tourist
    Sjaak27 op 22 avril 2020 · 08:27
    Hoezo is (zomer)wax zonde? Ik wax mijn ski's gewoon zoals altijd, alleen ik schraap en borstel ze niet af als het even gaat duren voor ze weer gebruikt gaan worden. Na die periode schrapen en borstelen en good to go. Verder zou ik ze ook los van elkaar opslaan (staand/hangend).
    Children of the snow, never grow old.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 avril 2020 · 12:09
    Dat lijkt me ook prima, Sjaak. Het is gewoon niet nodig om ze extra dik in de wax te zetten. Het belag hoeft niet beschermd te worden, ook niet als ski's of boards lang niet gebruikt worden.
    Je hoort mij niet zeggen dat wax zonde is, integendeel. 😃
    *message édité par Aryen op 22 avril 2020 12:11 (14% bewerkt)
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 22 avril 2020 · 12:22
    Na jaren van proberen ben ik er uiteindelijk uit dat onderstaande oplossing de beste is voor de ski's, en ik denk dat het voor snowboards ook geschikt is.

Door te blijven rijden houden je ski's hun natuurlijke flex, en door de temperatuurschommelingen blijft de wax ook goed gehydrateerd!

Mocht iemand interesse hebben in deze opslagruimte dan kan ik de bouwtekeningen wel eens op het forum posten. @bertjebertje en @robbert kunnen waarschijnlijk hun ervaringen nog wel delen over dit systeem.

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 avril 2020 · 12:49
    Ook goed dat je je stokken in hetzelfde systeem opbergt, @Roelaano, zodat de wax op de tellers ook op dezelfde professionele manier gehydrateerd blijft. Top systeem, lijkt me. 😀
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 avril 2020 · 20:30
    Dit is inderdaad verreweg de beste manier. Mocht je nou geen bestelwagen hebben en zit je partner niet te wachten op ski's in zijn/haar nek in de zomermaanden, dan heb ik eventueel nog 5 plekken te huur voor 50E per plek!

Het lijkt misschien duur, maar het is ook meer voor de wat serieuzere freerider bedoeld. Je ski's vervangen of een stonegrind is nog veel duurder natuurlijk. Bij meerdere sets krijg je korting, wel zelf halen en brengen graag.
    splitfest.nl
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 24 avril 2020 · 11:18
    Roelaano, mooi systeem maar de temperaturen in de zomer achter in een auto betekent natuurlijk wel dat de fluors en andere componenten uit de wax hun effectiveit zullen verliezen door sublimatie. Dan is het hydraterend effect natuurlijk weer weg en loop je een ernstig risico dat de tellers uitdrogen! in de zomer onder deze omstandigheden minimaal 1x per maand de tellers waxen.

*message édité par fanneige op 24 avril 2020 11:19 (1% bewerkt)
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Steef
    Advanced
    Steef op 24 avril 2020 · 19:52
    Toch wel bijzonder Roeler....ze hebben toen 2x je bus open gebroken en al je gereedschap meegenomen....maar de echte pareltjes laten ze dus steeds liggen schijnbaar...Of kwam dat omdat jij altijd op 2 linker ski's skiet en dat verkoop natuurlijk slecht in het duistere criminele circuit?
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • maxvreeken
    maxvreeken op 2 mai 2020 · 10:40
    @andrevantgeloof verticaal of horizontaal opslaan maakt geen verschil. Je moet alleen geen druk op het snowboard leggen waardoor deze plat gedrukt wordt. Als je dat wel doet is dat slecht voor de flex van je snowboard. Het belag droog in de zomer ook uit daarom is het handig om nu een waxlaag aan te brengen, deze hoef je verder niet af te krabben. Wij hebben net een hele training ontwikkeld over het opbergen van ski's en snowboard die we op dit moment gratis weggeven. Wellicht is dit wat voor jou. https://www.waxguru.nl/cartflows_step/zomer-service-cursus/...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 2 mai 2020 · 20:59
    Oh moeder ...

😃
  • Kabouter Plofzak
    Advanced
    Kabouter Plofzak op 5 mai 2020 · 18:51
    Wij hebben net een hele training ontwikkeld over het opbergen van ski's en snowboard die we op dit moment gratis weggeven.

Wow een hele cursus opruimen!?!
    Wel ontwikkeld door een gecertificeerde opberg coach, en met na afronding een oorkonde die je tussen je gasterennen uitslagen kan hangen neem ik aan.

Gelukkig wel gratis.
  • Daniel
    Advanced
    Daniel op 8 mai 2020 · 18:51
    Zucht,

Ik snap dat we allemaal super zuinig zijn op onze boards.

Gooi het in een stoffige hoek ergens uit zicht, denk er niet over na, haal wellicht het board weer op na een paar jaar, en zie een beetje roest dat je er zo af slijpt...

Laat de zwaartekracht je helpen
  • eropleer
    eropleer op 27 mai 2020 · 10:32
    Dank jullie voor jullie reacties!
    https://www.rabato.com/nl/action

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro