Belangrije info m.b.t. Pieps DSP pro/sport

• kanski
    Elite
    kanski op 11 octobre 2020 · 18:06
    Belangrijke info voor Pieps DSP pro/sport gebruikers;

https://www.instagram.com/p/CGKiX6FnesY/?igshid=1j2xtjyvkx9gq...

Profielfoto van christinalusti
    christinalusti
    Notable part 4:

In the following days I was in disbelief that Nicks transceiver had turned off. The experience left me questioning the Integrity of the Pieps DSPpro. A few days after the incident I sent a email to the guiding community enquiring about similar experiences or issues with this device.

I was surprised to see my email flooded with similar accounts, even dating back to 2017. ⚠️The problem being it can switch modes easily without the user’s knowledge⚠️ Due to poor design the button wears out and no longer provides resistance allowing it to slide out of send mode.

We suspect the impact from Nick being dragged through the trees switched his to off, burdening us with a full burial with no signal.

This only confirmed our lack of confidence in the device, a piece of equipment that is paramount to the safety of backcountry riders.
    We as a community should not question the reliability of rescue gear and should demand industry standards.

Nick has been in conversation with Black Diamond/Pieps with hopes of a product recall of the Pieps DSP pro/sport models and dismantling sales of this product. No recall has been publicly communicated and this device is still for sale online. Our main goal is to get this device off of users in the ski industry, so this doesn’t happen again and again.

•If you or someone you know owns one I would suggest contacting BD/Pieps warranty and request a replacement upgrade model.

*message édité par kanski op 11 oct. 2020 18:24
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • MTV
    Beginner
    MTV op 11 octobre 2020 · 18:15
    Thanks voor het delen. Ik heb een Pro, maar kan me haast niet voorstellen dat als je ‘m gewoon in het harnas draagt, de schakelaar van mode verandert. Weet nog niet wat ik hier van leer. Ga de pieper iig nog niet afschrijven.
  • kanski
    Elite
    kanski op 11 octobre 2020 · 18:23
    Thanks voor het delen. Ik heb een Pro, maar kan me haast niet voorstellen dat als je ‘m gewoon in het harnas draagt, de schakelaar van mode verandert. Weet nog niet wat ik hier van leer. Ga de pieper iig nog niet afschrijven.MTV op 11 okt 2020 18:15

Ik heb wegens display issues bij mijn Pieps DSP pro vorig jaar een nieuwe aangevraagd, maar de verbeterde versie Pieps Pro BT. Helaas ook na herhaaldelijk aandringen toch hetzelfde model (Pieps DSP pro) weer terug gekregen maar dan een nieuwe.

Ga het onderzoeken hoe of wat naar aanleiding van dit filmpje en als de uitkomst me niet bevalt zal ik dan eindelijk ook overschakelen naar een Mammut. Maar ik schrijf hem ook niet direct af.
    *message édité par kanski op 11 oct. 2020 18:26
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 octobre 2020 · 09:37
    1) Let goed op hoe je je Pieps lawinepieper in z’n holster doet. Lees de handleiding en doe het op die manier.

2) Berg jouw lawinepieper altijd op in z’n holster als jouw zendfunctie gecontroleerd wordt tijdens de piepercheck. Dit doe ik altijd met mijn cursisten. Zo weet ik dat er niets raars gebeurd tijdens het opbergen en ook dat de pieper goed zendt op de plek waar hij gedragen wordt. Dit ook ivm eventuele interferentie en/of verstoringen.

3) Ga altijd voorzichtig om met je lawinepieper. Volgens mij is nooit uit te sluiten dat slijtage aan bepaalde onderdelen plaatsvindt.

• ieism
    Tourist
    ieism op 12 octobre 2020 · 10:09
    Huh, bizar. Nieuw is de schuifknop vrij stroef, dan zie ik dat niet gebeuren. Er zit ook een lock op. Is het niet zo dat de oudere DSP Sport dan exact dezelfde knop heeft?

Wat Erwin zegt klopt denk ik wel, maar ook weer niet. De knop heeft drie standen, en OFF is de onderste stand. SEND is de middelste en SEARCH de bovenste. Als je de pieper in het hoesje doet op de juiste manier kan je de schuif dus naar OFF duwen per ongeluk. Andersom in het hoesje resulteert dan in verschuiven naar SEACH, daar schiet je ook niet vele mee op behalve dat je wellicht het piepsignaal zou horen.

Ik deze pieper al een tijdje niet meer zelf, maar ik heb me ook ooit wel eens afgevraagd waarom ze dat zo doen. Ideaal zou zijn SEND beneden in dit geval. Punt 1 is hier dus niet de oplossing, want als je het zoals in de gebruiksaanwijzing doet kan hij naar OFF schuiven (in theorie dan).

Punt 2 van Erwin is dus super slim, want met een pieper check merk je dit dan meteen. Er zijn wel meer piepers met rare knoppen en een foutje is ook zo gemaakt.

Heeft iemand hier wel eens dezelfde issue gehad?
    *message édité par ieism op 12 oct. 2020 10:15 (8% bewerkt)
    splitfest.nl
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 octobre 2020 · 10:34
    Wat Erwin zegt klopt denk ik wel, maar ook weer niet. De knop heeft drie standen, en OFF is de onderste stand. SEND is de middelste en SEARCH de bovenste. Als je de pieper in het hoesje doet op de juiste manier kan je de schuif dus naar OFF duwen per ongeluk. Andersom in het hoesje resulteert dan in verschuiven naar SEACH, daar schiet je ook niet vele mee op behalve dat je wellicht het piepsignaal zou horen.
    ieism op 12 okt 2020 10:09

Dit zegt Pieps zelf.
  • Niekbeijneveld
    Beginner
    Niekbeijneveld op 12 octobre 2020 · 11:50
    Bedankt voor dit bericht, zag net op de instagram van Cody Townsend een zelfde bericht voorbij komen. Ik stond op het punt om deze pieper te bestellen, echter overweeg ik nu toch om voor die Mammut te gaan.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 octobre 2020 · 12:05
    Ga het onderzoeken hoe of wat naar aanleiding van dit filmpje en als de uitkomst me niet bevalt zal ik dan eindelijk ook overschakelen naar een Mammut. Maar ik schrijf hem ook niet direct af.kanski op 11 okt 2020 18:23

Heb je ook nog een link naar dit filmpje?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 octobre 2020 · 12:08
    Heb je ook nog een link naar dit filmpje?vasco op 12 okt 2020 12:05

Check de Insta link in het allereerste bericht
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 octobre 2020 · 12:37
    Heb je ook nog een link naar dit filmpje?vasco op 12 okt 2020 12:05

Check de Insta link in het allereerste bericht Erwin op 12 okt 2020 12:08

Ok, je moet twee keer naar rechts klikken om daar bij het filmpje te komen.

BSA tracker twee heeft ook het "euvel" dat hij op zoeken kan komen te staan. Gaat die eigenlijk automatisch zenden als hij te lang niet beweegt?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 octobre 2020 · 12:45
    BSA tracker twee heeft ook het "euvel" dat hij op zoeken kan komen te staan. Gaat die eigenlijk automatisch zenden als hij te lang niet beweegt?vasco op 12 okt 2020 12:37

Ik weet niet welke BCA tracker je bedoelt. Tracker DTS, Tracker 2, 3 of 4. Voor meer info over auto-revert obv beweging of tijd verwijs ik je door naar de handleiding. Oa. te vinden op: www.beaconreviews.com

*message édité par Erwin op 12 oct. 2020 12:47
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 12 octobre 2020 · 12:47
    Terug naar Pieps. Ik heb even gekeken of ik nieuwe dingen vind op hun website, of die van Black Diamond.

En ja, blijkt dat ze nu een service gestart zijn om je apparaat te laten controleren door Pieps zelf. Eerste keer na 3 jaar, dan na vijf jaar en daarna ieder jaar:

https://www.pieps.com/de/inhalt/banner-page
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 12 octobre 2020 · 14:16
    uit een eerder bericht van Christina Lusti:

"@aronasaurus1 walked around, checking that each of our transceivers was in send mode. Checking everyone's transceiver was in send before entering the backcountry was ingrained into our morning routine. After double-checking the rest of our gear, we started up the dark valley on sleds."

en na het incident:
    "Sitting him up and off the snow, we started a full body check. Ian checked his transceiver and confirmed it was in off mode. (Pieps DSP pro model worn properly in its harness around his chest)"

Er even vanuit gaande dat die check is uitgevoerd terwijl iedereen volledig was aangekleed, lijkt het dus door de val te komen en niet door het slecht opbergen in het harnas. Althans dat is hun conclusie.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 octobre 2020 · 19:01
    Het is al bijna onmogelijk om zelf de BCA Tracker 2 aan en uit te zetten. Dat de Tracker 2 door een val of anderszins per ongeluk uit gezet wordt is dan ook zeer onwaarschijnlijk. Ook zal de Tracker 2 niet door een val op zoeken geschakeld worden vanuit zendmodus, omdat je daarvoor een flinke knop moet uit trekken.
    Ondanks dat ik voor de familieleden steeds de Trackers 2 moet aan en uitzetten (ik ben de enige die af en toe het krachthonk opzoekt 😀 ) zijn het (na 10 jaar?) nog steeds heel fijne, simpele, en betrouwbare piepers.
    *message édité par Aryen op 12 oct. 2020 19:04 (1% bewerkt)
  • vasco
    Advanced
    vasco op 12 octobre 2020 · 20:31
    Het is al bijna onmogelijk om zelf de BCA Tracker 2 aan en uit te zetten. Dat de Tracker 2 door een val of anderszins per ongeluk uit gezet wordt is dan ook zeer onwaarschijnlijk. Ook zal de Tracker 2 niet door een val op zoeken geschakeld worden vanuit zendmodus, omdat je daarvoor een flinke knop moet uit trekken.
    Ondanks dat ik voor de familieleden steeds de Trackers 2 moet aan en uitzetten (ik ben de enige die af en toe het krachthonk opzoekt 😀 ) zijn het (na 10 jaar?) nog steeds heel fijne, simpele, en betrouwbare piepers.Aryen op 12 okt 2020 19:01

Ik heb hem ook, en ben wel blij met die grote knop waar je alleen maar aan hoeft te trekken. Dat kan ook met handschoenen aan, en je zet hem nooit per ongeluk uit. Ik heb vorig jaar een drupje silicone spray in het aan/uit knopje gedaan, en nu kan het ook zonder waterpomptang weer 😃.
  • SidiNick
    SidiNick op 13 octobre 2020 · 11:20
    Ikzelf heb een Pieps powder BT en vraag me af als dat ook hier een probleem gaat worden. Die knop heeft namelijk hetzelfde ontwerp, maar aangezien hij nog nieuw is is de knop nog heel stroef.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 13 octobre 2020 · 12:13
    Ikzelf heb een Pieps powder BT en vraag me af als dat ook hier een probleem gaat worden. Die knop heeft namelijk hetzelfde ontwerp, maar aangezien hij nog nieuw is is de knop nog heel stroef.SidiNick op 13 okt 2020 11:20

Die knop heeft een ander ontwerp
  • BasP
    Advanced
    BasP op 14 octobre 2020 · 22:52
    Ik had dit topic even gemist en had mijn eigen geopent.

https://wepowder.com/nl/forum/topic/277380#

De reactie van Pieps is het volgende: https://www.instagram.com/p/CGT6EzAlgLn/?utm_source=ig_web_copy_link......

Na controle bleek mijn 3 jaar oude DSP Sport scheurtjes in het lock mechanisme te hebben. Ik verwacht gezien de huidige slappe reactie helaas weinig positiefs. Persoonlijk zal ik momenteel sowieso overstappen naar een ander merk.

*message édité par BasP op 14 oct. 2020 22:53
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 octobre 2020 · 07:48
    Op de site van beaconreviews staat meer info over de Pieps DSP en de switch:

https://beaconreviews.com/Specs_PiepsDSP_switch.php...

Zoals ik eerder al aangaf, betreft dit alleen de DSP modellen en niet de nieuwe BT modellen.
  • SidiNick
    SidiNick op 15 octobre 2020 · 09:15
    Op de site van beaconreviews staat meer info over de Pieps DSP en de switch:

https://beaconreviews.com/Specs_PiepsDSP_switch.php...

Zoals ik eerder al aangaf, betreft dit alleen de DSP modellen en niet de nieuwe BT modellen. Erwin op 15 okt 2020 07:48

Merci voor de geruststelling
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 15 octobre 2020 · 12:28
    Hier ook 1 met kleine barstjes, aan nummer 2 is niets te zien, maar die gaan we ook opsturen als de eerste terug is.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 15 octobre 2020 · 13:24
    Dank voor het delen, ging inderdaad ook rond op de socials

ik lees deze info ook over de oudere versie van de Pieps, de DSP original (meer gele met de grijze knop). Maar de discussie lijkt zich te focussen op de groene meer recente versie. Is het echt zo dat de original ook "effected" is?

en ook even een vraag voor onze snowsafety helden(@erwin en @sanderkan) in de discussie hierover werd er een aantal keer aangeraden om sowieso een beacon te vervangen na een aantal jaar. ik ken die discussie niet en heb @Opa daar eigenlijk nooit over gehoord. Behalve natuurlijk de oude F1 die niet meer op 457 frequency blijven omdat het kristal oud wordt, maar dit zijn digitale apparaten.
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 octobre 2020 · 13:39
    Dank voor het delen, ging inderdaad ook rond op de socials

ik lees deze info ook over de oudere versie van de Pieps, de DSP original (meer gele met de grijze knop). Maar de discussie lijkt zich te focussen op de groene meer recente versie. Is het echt zo dat de original ook "effected" is?

en ook even een vraag voor onze snowsafety helden(@erwin en @sanderkan) in de discussie hierover werd er een aantal keer aangeraden om sowieso een beacon te vervangen na een aantal jaar. ik ken die discussie niet en heb @Opa daar eigenlijk nooit over gehoord. Behalve natuurlijk de oude F1 die niet meer op 457 frequency blijven omdat het kristal oud wordt, maar dit zijn digitale apparaten.Vinnie op 15 okt 2020 13:24

Om op je eerste vraag terug te komen. Het mechanisme is van eenzelfde soort: een drukknop waardoor een schuifschakelaar ontgrendeld is. Ik hoor in de social media hierover niets, maar kan me voorstellen dat ook daar dingen kapot zouden kunnen gaan. Ik ben zelf altijd heel voorzichtig geweest als andere mensen met mijn pieper aan de slag gingen. Sommige mensen zien de drukknop echt over het hoofd en willen de schuifschakelaar met geweld naar boven of beneden schuiven. Als je zoals ik zuinig bent op je gear, dan gaat je Pieps echt jaren mee - dat zien we ook gewoon in de praktijk.

Je tweede vraag heb ik eerlijk gezegd geen idee. Vandaar dat ik het wel een goed idee vind om je lawinepieper goed te inspecteren of te laten controleren. Het voordeel van mijn Pieps DSP Pro is de ingebouwde frequentiecheck bij de groupcheck. Daarmee heb ik al een aantal keer een lawinepieper met problemen ontdekt.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 15 octobre 2020 · 19:11
    Ik heb vandaag nog even met mijn pieps gespeeld. Met mijn pieper wilde door de knop heendrukken niet. Wat wel kan: de pieper gaat al aan voordat het lockknopje weer vastgesprongen is. Ook dat is een slecht ontwerp. De pieper zal goed werken bij de groepscheck, maar de schuif kan heel makkelijk schuiven. Als je daar dus niet goed op let kan ik me heel goed voorstellen dat die uit gaat als hij in het harnas heen en weer schuift.
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 octobre 2020 · 19:56
    Thanks voor het delen. Ik heb een Pro, maar kan me haast niet voorstellen dat als je ‘m gewoon in het harnas draagt, de schakelaar van mode verandert. Weet nog niet wat ik hier van leer. Ga de pieper iig nog niet afschrijven.MTV op 11 okt 2020 18:15

Ik heb wegens display issues bij mijn Pieps DSP pro vorig jaar een nieuwe aangevraagd, maar de verbeterde versie Pieps Pro BT. Helaas ook na herhaaldelijk aandringen toch hetzelfde model (Pieps DSP pro) weer terug gekregen maar dan een nieuwe.

Ga het onderzoeken hoe of wat naar aanleiding van dit filmpje en als de uitkomst me niet bevalt zal ik dan eindelijk ook overschakelen naar een Mammut. Maar ik schrijf hem ook niet direct af.kanski op 11 okt 2020 18:23

Heb mijn beide DSP's pro beide volledig getest.

De eerste foto is het eerste model DSP waarbij het palletje afgebroken is. Deze gebruik ik vaak nog als oefenpieper in een tupperware bakje.
    De oudste DSP pro; buiten het feit dat de oudste ( 5+ jaar) de display schade laat zien in een hoekje van het display, is de schuif knop echt NIET in de OFF modus te krijgen zonder de schuifknop kapot te maken! Je moet echt heel brut te werk gaan om dit voor elkaar te krijgen. Dit gaat niet lukken door impact als je hem goed in het harnas op je lichaam draagt. Daar ben ik van overtuigd.
    Er zitten ook geen vermoeidheidsscheurtjes in de schuifknop. Dit zou eigenlijk, na jaren intensief gebruik niet eens raar zijn. Aangezien ik ook de praktijkweken voor het Snow Safety Center begeleid kan je je indenken dat het apparaat echt veel gebruikt wordt.

De nieuwste ; deze heb ik als garantie gekregen voor de display issues en het uitbreken van het touwtje bij de vorige zijn natuurlijk geen problemen behalve dat het palletje voor de draad wel weer zal uitbreken. Dat kan je nu al zien aan het plastic. Dit blijft natuurlijk een tekortkoming waarvan ik HOOP dat deze bij de Pieps Pro BT verbeterd is.

Dus indien goed gebruikt denk ik dat de DSP PRO geen problemen geeft.

De scheurtjes op de foto hierboven bij de Pieps DSP sport is natuurlijk heel slecht!

*message édité par kanski op 15 oct. 2020 20:04 (3% bewerkt)
  • MTV
    Beginner
    MTV op 17 octobre 2020 · 09:29
    Dank je @kanski en anderen. Hierbij nog wat meer achtergrond bij de reactie van BD/Pieps:

https://www.tetongravity.com/story/gear-tech/whats-going-on-with-those...

Stelling van BD is o.a. dat andere piepers onder vergelijkbare zware impact ook tekortkomingen zullen hebben. En dat geloof ik ook best. Tegelijkertijd maken de berichten over de DSP me toch een beetje nerveus. Niet per se rationeel. Maar wel in de zin dat ik graag het gevoel wil hebben er alles aan te doen om risico’s te verkleinen binnen die zo super gave hobby. En met m’n DSP heb ik dat gevoel nu minder. Ratio zegt: “kans van 1 op heel veel”, zeker bij mijn niet-intensieve gebruik. Gevoel zegt “toch maar een Mammut of BCA”. Die hebben dan ook vast weer dingetjes...
  • Ors
    Advanced
    Ors op 22 octobre 2020 · 00:50 Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • MTV
    Beginner
    MTV op 22 octobre 2020 · 08:09
    Dank je @Ors. Ik heb een mailtje aan Pieps/BD gestuurd. Zal hier het vervolg melden.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 22 octobre 2020 · 10:19
    @BobvanIterson , check dit ff
    *message édité par xs2arjan. op 22 oct. 2020 10:19 (4% bewerkt)
    xs2arjan
  • Murky
    Expert
    Murky op 22 octobre 2020 · 21:36
    Dank je @Ors. Ik heb een mailtje aan Pieps/BD gestuurd. Zal hier het vervolg melden.MTV op 22 okt 2020 08:09

Ben benieuwd in welke vorm!
    Skier turned Snowboarder turned Skier..

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro