Franse skigebieden dit jaar [2020] niet meer open!

• ctm
    Advanced
    ctm op 25 novembre 2020 · 01:05
    Franse skigebieden dit jaar niet meer open
    De Franse skigebieden, die ook bij Nederlanders zeer populair zijn, mogen door de coronacrisis zeker niet op tijd voor de kerstvakantie heropenen. Volgens de Franse president Macron is een start in januari waarschijnlijker.

In een tv-toespraak over versoepeling van de coronamaatregelen zei Macron dat de risico's van het coronavirus het "onmogelijk" maken om de wintersport snel te laten hervatten. Macron zei dat hij met zijn Europese partners gaat overleggen om de begindata voor het winterseizoen te coördineren.

Het heeft de voorkeur, aldus Macron, om een heropening van de gebieden in januari te plannen, maar alleen als de omstandigheden gunstig zijn. Hij beloofde begin december met nieuwe informatie te komen.

Sommige regio's in de Franse Alpen zijn op dit moment coronabrandhaarden. Gezondheidsautoriteiten waarschuwden al dat ziekenhuizen daar snel helemaal vol kunnen raken met massa's skiërs uit Frankrijk en het buitenland.

Frankrijk telt in totaal 350 skigebieden met in het hoogseizoen 120.000 medewerkers. De wintersport brengt jaarlijks naar schatting 10 miljard euro op.
    Ciao, Christian
  • dick
    Advanced
    dick op 25 novembre 2020 · 07:49
    heel erg buk inderdaad.. benieuwd naar wat de andere landen gaan doen
    --
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 25 novembre 2020 · 08:54
    Italië & Duitsland delen diezelfde mening. Oostenrijk is nog twijfelachtig omwille van ontbreken Europees kader.
    Als er op Europees niveau afspraken worden gemaakt, houdt Oostenrijk ook de boel dicht
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 25 novembre 2020 · 09:18
    Elk nadeel heb zijn voordeel: lekker tourskiën op de piste's, een heel gebied voor waarschijnlijk wat locals en enkele fanatiekelingen.
    Er zijn wel wat gebieden waar je met de auto hoog kan komen zodat je niet per se vanuit het dal moet klimmen.
    knowledge is powder
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 25 novembre 2020 · 09:37
    Hmm dubbel: Frankrijk houdt ze dicht omwille van reeds overbelasting ziekenhuizen en willen er geen ski-ongelukken bij ... Of je nu de lift neemt of niet, dat risico blijft wel.
  • ctm
    Advanced
    ctm op 25 novembre 2020 · 10:30
    IDD nu mag je Frankrijk; 1 KM rond je huis voor max 1 uur zijn of verder alleen voor boodschappen met QR justicative. In maart, toen de liften dicht gingen, was Touren ook verboden.
    Ciao, Christian
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 25 novembre 2020 · 10:45
    IDD nu mag je Frankrijk; 1 KM rond je huis voor max 1 uur zijn of verder alleen voor boodschappen met QR justicative. In maart, toen de liften dicht gingen, was Touren ook verboden.ctm op 25 nov 2020 10:30

Maar vanaf 1 december gaat dat al veranderen (max 20km voor 3 uur), en vanaf 15 december wordt het opgeheven, en blijven alleen de restaurants, bars en wss ook de skigebieden dicht. Dit is onder voorbehoud van de coronacijfers natuurlijk. Dus tourskien vanaf de 15e zou best wel eens kunnen.
    Freeride = Life
  • ctm
    Advanced
    ctm op 25 novembre 2020 · 11:24
    "Dus tourskien vanaf de 15e zou best wel eens kunnen."

Het zou mooi en terecht zijn, buiten krijg je immers geen corona. En ongevallen met Touren is verwaarloosbaar in aantal/percentage tov gewoon skien!

hieronder van Jelle Staleman:
    Off piste skiën terwijl je weet wat je doet (in de tabel; Backcountry skiing in Austria (using normal risk reduction measures)) is even gevaarlijk als 1 uur auto rijden per dag'(in de tabel;Driving a car 1 hour per day). ( 2 doden ten opzichte van 2 doden per miljoen dagen)
    Off piste skien terwijl je niet weet wat je aan het doen bent bij lawine gevaar 3 (in de tabel; centerpunching 10 slopes/day at considerable risk without risk reduction measures) is 150 keer zo gevaarlijk ten opzichte van offpiste skiën terwijl je wel weet wat je doet. (2 doden ten opzichte van 300 doden per miljoen dagen)
    Het rijden naar de alpen (in de tabel; driving a car 8 hours per day) is 4 keer zo gevaarlijk als off piste skiën in Oostenrijk (in de tabel; Backcountry skiing in Austria (using normal risk reduction measures))
    Ciao, Christian
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 novembre 2020 · 11:33
    Dus eigenlijk moeten we nergens naartoe rijden want daar zit het gevaar...?

Verbier afgelopen zondag.

Reactie van HansK van wintersport forum. Hans woont in Zwitserland; "Dat valt wel mee hoor. Natuurlijk woon ik in Zwitserland, maar persoonlijk vind ik dat ze beter dicht kunnen gaan. Vorige week zondag was ik op Glacier 3000 en als je ziet hoe druk het was met volle parkeerplaatsen, volgepakte gondel, heb ik wel mijn bedenkingen over veiligheid. Wat me ook wakker heeft geschud is dat er die dag een dodelijk ski ongeluk is gebeurd op de Glacier waar toch 15 mensen en twee helicopters voor langere tijd bezig zijn geweest. En dat op een moment dat er geen IC bedden In Zwitserland meer beschikbaar zijn is de belasting voor de zorg naar mijn mening te groot. Morgen is er overigens om 16h weer een persconferentie en komen er waarschijnlijk weer wat meer maatregelen. Waar de mensen ook rekening mee moeten houden is dat de restaurants en berghutten op de pistes dicht zijn, waar de pistes open zijn. Niet overal, maar wel op de meeste plaatsen. Dus van een normale winter kan je op dit moment in Zwitserland niet spreken."

Maar ik weet dat niet iedereen hier er het zelfde tegen aankijkt.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ShibbyDV
    ShibbyDV op 25 novembre 2020 · 12:00
    Bovenstaande foto is absoluut geen goeie reclame 😞
    Terwijl reisorganisaties & ski toerisme beweert dat skiën (zonder café & resto) ook veilig kan, krijg je zo'n foto voorgeschoteld
  • MTV
    Beginner
    MTV op 25 novembre 2020 · 12:01
    @kanski Zal niet makkelijk voor je zijn om dit standpunt in te (moeten) nemen. Hoe kom je deze droge periode door? Sterkte en alle succes gewenst.
  • ctm
    Advanced
    ctm op 25 novembre 2020 · 12:07
    Die Rij die je laat zien, dat kan eenvoudig wat uit elkaar getrokken worden. Enfin de kans dat je buiten besmet raakt, is bijna nihil. De gondel dat is een ander verhaal, ik neem aan met mondkapje, ramen open en minder mensen, dan normaal per rit?

Kijk als je het niet veilig vindt, ga dan niet [eenvoudige oplossing] of ga alleen. Hetzelfde met mondkapjes in NL, het is je recht om ze in de supermarkt te dragen, maak daar gebruik van. Verplichten is een andere categorie, zeker voor maatregelen die nauwelijks helpen. Wat je nu ziet is dat 2-4 mensen met mondkapje boodschappen doen ipv 1 en nauwelijks afstand houden, dat is het negatieve effect van mondkapjes.

Ciao, Christian
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 25 novembre 2020 · 14:59
    Frankrijk telt in totaal 350 skigebieden met in het hoogseizoen 120.000 medewerkers. De wintersport brengt jaarlijks naar schatting 10 miljard euro op. ctm op 25 nov 2020 01:05

Dat zijn nog maar de aantallen mensen die direct in het ski tourisme werken, maar indirect zijn het er nog veel meer.
    Wij wonen in Samoëns en vanmorgen bij het ontbijt met onze jongens besproken welke beroepen de papa's en mama's van hun klasgenootjes uitoefenen. Beide konden de helft tot 2/3 van een van de ouders noemen (en soms beide ouders) die in/direct ik het winter toerisme werken; chalet en hotel eigenaren, ski leraren, accompagnateurs, schoonmaakbedrijven, restaurateurs, lift bedienden, catering bedrijven, skishops, etc...
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 25 novembre 2020 · 15:14

ctm op 25 nov 2020 12:07

Kun je de bron delen waar dit vandaan komt? Ben wel benieuwd naar het onderzoek of de data die deze uitspraken onderbouwen.
    One step at a time.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 25 novembre 2020 · 15:33

ctm op 25 nov 2020 12:07

Kun je de bron delen waar dit vandaan komt? Ben wel benieuwd naar het onderzoek of de data die deze uitspraken onderbouwen.MickeydeHaas op 25 nov 2020 15:14

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/noren-als-weinig-mensen-besmet-zijn-hee...

Noors onderzoek, link in de tekst. Er was achteraf wel wat discussie over..
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 25 novembre 2020 · 16:04
    @ThijsL

Thanks voor het delen!

Zal er even doorheen spitten. Viel me gelijk op dat de berekening van hierboven, op basis is van de huidige situatie in Noorwegen en gemaakt is in Juni. Toen waren de besmettingen vrijwel nihil en ze geven ook aan dat de effectiviteit van de mondkapjes kan toenemen als er meer besmettingen zijn.

Ander dingetje, maar afgelopen zomer waren de liften in Graubünden goed gevuld. Nog nooit zo veel fietser en wandelaars in het zomer seizoen gezien. Voornamelijk de gondels draaide voor de bike parks en men stond toch vaak met 40 man in een gondel voor 100. Zover ik weet heeft dit niet tot uitbraken of toenames geleid, maar de algemene trend was toen ook heel anders dan nu. Dus is misschien niet helemaal representatief voor skiërs in een gondel in de winter.
    *message édité par MickeydeHaas op 25 nov. 2020 16:09 (1% bewerkt)
    One step at a time.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 25 novembre 2020 · 16:42
    Allereerst hoop ik dat iedereen er zo gezond mogelijk door komt. Daarnaast ook dat de mensen die werk maken van onze hobby, de financiele schade kunnen beperken.

Die Rij ....dat kan eenvoudig wat uit elkaar getrokken worden. ctm op 25 nov 2020 12:07
    Aan de andere kant... die rij KAN... maar na 3/4 jaar ellende gaat men, waarschijnlijk voor een deel uit gewoonte, nog steeds zo in de rij staan. Ook niet gek dat een overheid die gezondheid/levens wilt redden dan eens nee zegt.

Maar inhoudelijk laat je bron zien dat er in juni in Noorwegen (volstrekt andere besmettingsgraad dan nu en in de rest van europa) een consensus was dat het toen onder die voorwaarden niet zo’n zin had.

Dat ging over 1 mogelijk verspreidend persoon/ 50000 inwoners.
    Nederland heeft nu geloof ik in de ordegrootte 29k ziektegevallen per 1miljoen inwoners. Iets in de ordegrootte van 1400 ziektegevallen /50000 inwoners kom ik dan op uit.
    Nou hoop ik dat iemand uit de medische hoek dit sommetje even echt wilt maken, maar ik ben voorlopig nog dankbaar dat men maskers draagt en voorzichtig is.

Edit, die 29k kwam hier vandaan: https://www.worldometers.info/coronavirus/?utm_campaign=homeAdUOA?Si...
    *message édité par EmileHendrix op 25 nov. 2020 16:46 (4% bewerkt)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 25 novembre 2020 · 17:04
    Ik wordt niet goed van de paniek die wordt verbreid, met behulp van een fototje van een paar mensen die in een rij staan... wie lezen kan is duidelijk in het voordeel. Het lijkt er op dat bij deze personen geldt : omdat ik niet kan, wil ik dat anderen ook niet gaan. In CH mogen we skiën en ik kan uit oost zwitserland melden dat er heel gedisciplineerd wordt gehandeld en ik me nog geen 30 sec. Onveilig heb gevoeld op de berg!
    Wat zie je op de foto:
    Mensen staan in een rij met skilengte afstand of vrouwlief aan zijn zijde,
    Iedereen draagt mondkapjes, een 'eng' contact van meer dan 15 min. Is niet aan te nemen, er staat niemand in de ronde te brullen die zijn aerosolen door de lucht wirbelt, wetenschappelijk onderzoek laat zien dat deze aerosolen in de buitenlucht in secondesnelle naar de bodem afzakken, in de buitenlucht is het infectierisico 20x kleiner als in een gesloten ruimte, enz. Enz. ... goed hierbij een paar screenshots met info van de BAG (ch) en uitspraken van het Robert Koch instituut (De) Kan iedereen zelf ook vinden maar blijkbaar is het nodig om foto's met een paar mensen te gebruiken, om paniek te zaaien, en een groepje 'verzamelde' mensen als infectiehaard te willen bestempelen. 🤦‍♀️😤
    De liften zijn in CH open, de foto stamt uit West CH waar de cijfers allemaal dalen, geldt voor heel zwitserland! De geopende skigebieden hebben niet gezorgd voor een steiging van het aantal geïnfecteerden! De ziekenhuizen heb het druk (gehad) maar er is nooit sprake geweest van een overbelasting. Max 78% van de ic bedden zijn bezet geweest! Het aantal gecertificeerde bedden was even op, maar reservebedden waren en zijn er nog genoeg. Zo goed als Ieder jaar is is de IC wel eens tot 75% gevuld! HOU TOCH OP MET FOTOTJES VAN HET INTERNET PLUKKEN EN DAT ALS SERIEUZE INFO TE VERKOPEN.

Zo, klaar met deze onzin. Ik hoop dat iedereen gezond blijft en van de sneeuw kan gaan genieten. Ik ga nu naar Davos om te skiën en les te geven!
    ‘It’s about the memories we create’ www.skiandsmile.com
  • kanski
    Elite
    kanski op 25 novembre 2020 · 19:24
    @kanski Zal niet makkelijk voor je zijn om dit standpunt in te (moeten) nemen. Hoe kom je deze droge periode door? Sterkte en alle succes gewenst.MTV op 25 nov 2020 12:01

Ach... als mijn mensen komen begin december gaan we gewoon aan de slag. Ik denk ook dat in de buitenlucht het besmettingsgevaar minimaal is. Alleen deze rijen heb je dus ook voor de gondels... tja, daarvan hoop ik toch echt dat ze gaan inzetten op controle wat op het moment in Verbier nog niet aan de orde is.

Verder denk ik dat Zwitserland beter in overleg met de rest van Europa haar route uit zou kunnen stippelen, maar dat is een moeilijk verhaal. Van een vriendin die werkt in de verschillende hospitaals in Valais weet ik dat ze tot de nok toe gevuld zijn en covid patiënten naar ander kantons vliegen om de minimale aantal ic bedden vrij te houden waartoe ze verplicht zijn. Reguliere zorg operaties moeten in Valais op het moment uitgesteld worden aangezien ze daar nu geen tijd en plaats voor hebben. In mijn familie is de eerste nu ook positief (leeft toch erg teruggetrokken, maar blijkbaar niet genoeg) nadat al een aantal vrienden ziek geweest zijn in Nendaz en Valais.

Verder vind ik de clean and safe actie in Zwitserland meer iets weg hebben van een WC-eend reclame! Wij van WC-eend raden aan...

*message édité par kanski op 25 nov. 2020 19:26
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • victorvaneerd
    Advanced
    victorvaneerd op 26 novembre 2020 · 10:26
    Een vraag die bij mij naar boven komt naar aanleiding van dit bericht. Zijn er gevolgen voor de activiteiten van de lawinediensten of gaan deze ongestoord door als in een normaal seizoen?

Kortom als de gebieden dicht blijven en we gaan lekker touren is de info van de lawineberichten net zo volledig als in een normaal seizoen. Of worden de activiteiten van lawinediensten ook terug geschroefd?
  • ....
    Expert
    .... op 26 novembre 2020 · 11:24
    @kanski ..maar lijkt me toch echt beter dat je thuis blijft, veel te onverantwoordelijk.. zoals je iedereen probeert te vertellen en te verduidelijken met je fotos. Beetje tegenstrijdig Hr. Kan(alles) Tevens is de informatie wederom niet juist.. maar goed je weet alles blijkbaar beter. De reguliere operaties zijn, met tegenstand van de ziekenhuizen, door de overheid verplicht stop gezet, in heel Zwitserland. Die 35 patiënten die in andere ziekenhuizen zijn gevlogen maken je drama verhalen niet goed.
    Je opgekropte frustratie tegenover Zwitserland komt duidelijk uit een andere hoek, maar fijn als je dmv corona eindelijk je ei kwijt kan! Ik hoef mijn 'persoonlijke mening' niet te profileren, alle instanties in alle landen, doen wat ze menen te moeten doen, en ik schenk ze mijn volle vertrouwen en medewerking! Tschau en succes met alles
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 26 novembre 2020 · 12:21
    Een vraag die bij mij naar boven komt naar aanleiding van dit bericht. Zijn er gevolgen voor de activiteiten van de lawinediensten of gaan deze ongestoord door als in een normaal seizoen?

Kortom als de gebieden dicht blijven en we gaan lekker touren is de info van de lawineberichten net zo volledig als in een normaal seizoen. Of worden de activiteiten van lawinediensten ook terug geschroefd?victorvaneerd op 26 nov 2020 10:26

Das een hele goeie vraag!

Verder ben ik ook van plan lekker te gaan touren. Weg van alle liften, stilte om me heen: ook zonder covid prettig, en ik doe eigenlijk hetzelfde alsof ik lokaal zou gaan fietsen... En is zeker zo duurzaam als die energievretende liften, iets meer dan 100 jaar geleden moest je ook gewoon omhoog wandelen om te skiën...
  • ....
    Expert
    .... op 26 novembre 2020 · 12:38

Kortom als de gebieden dicht blijven en we gaan lekker touren is de info van de lawineberichten net zo volledig als in een normaal seizoen. Of worden de activiteiten van lawinediensten ook terug geschroefd?victorvaneerd op 26 nov 2020 10:26

De lawinencommissies doen hun werk natuurlijk niet hoofdzakelijk voor de wintersporters. Ook dit seizoen moeten ze hun beoordelingen doen om infrastructuur, dorpen, wegen etc te beschermen. Dit is een doorgaand proces en ik kan me niet voorstellen dat ze dit voor wintersporters gaan uitsluiten. Als er een algeheel verbod op beweging in de bergen komt, zoals in de EU landen in het voorjaar het geval was, wordt het misschien als 'drukmiddel' gebruikt ??! Maar daarmee speel je natuurlijk ongelukken in de hand, dus lijkt me heel onwaarschijnlijk.
  • victorvaneerd
    Advanced
    victorvaneerd op 26 novembre 2020 · 12:53
    @.... Ik ben me bewust dat er zoveel meer mee gemoeid is dan de wintersporters waarvoor ze hun analyses doen. Echter het specifiek gerichte werk voor de wintersporten kan misschien deels afgeschaald worden? Pistes hoeven niet meer vrijgegeven te worden omdat er geen gasten zijn?

Ik kan me berichten herinneren waarin aan het begin van een seizoen gewezen werd naar de beknopte info omtrent opbouw van het sneeuwdek omdat de diensten nog aan het opstarten waren. Als dit voorkomt in het begin van een seizoen kan ik me voorstellen dat het in deze situatie ook invloed kan hebben.

Hopelijk is dit niet het geval want zoals je zegt worden daarmee ongelukken in de hand gespeeld. Vandaar de vraag.. (met als hoop dat iemand hier kan bevestigen dat het niet het geval is 😃.

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 26 novembre 2020 · 16:20
    Lawinediensten werken niet alleen voor de recreanten, maar ook voor de veiligheid van wegen, spoorwegen, dorpen etc. Je kan er dus vanuit gaan dat dat gewoon doorgaat. Bij ons (SLF) wordt in ieder geval gewoon doorgewerkt, eventueel vanuit home office. Ook is er een veiligheidsconcept om bij eventuele besmetting in de LWD te kunnen blijven draaien.
    Maar: de lawinedienst is voor de totstandkoming van het dagelijkse bulletin naast weer- en sneeuwmodellen, en automatische metingen ook afhankelijk van feedback van mensen die in de bergen onderweg zijn. Wanneer dit beperkt wordt heeft dit dus wel een invloed op de hoeveelheid informatie die beschikbaar is om tot een inschatting te komen.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 26 novembre 2020 · 16:31
    Dank @bertjebertje (niet Ernie) voor de update.
    Vanuit de kant van de reddingsdienst kan ik toevoegen dat wij in Wallis op volle sterkte van start gaan om gewonde wintersporters te helpen. In tegenstelling tot het voorjaar hebben de diverse ambulance- en helireddingsdiensten nu de tijd gehad om zich goed voor te bereiden. Taken zijn verdeeld, opdat naast de zorg voor "normale" zieken en gewonden (alsmede de Covid-transporten) ook wintersporters (op of naast de piste) snelle en hoogwaardige medische hulp krijgen.

ps: zojuist is bekend geworden dat de Zwitserse regering vooralsnog de skigebieden volgens plan open laat (gaan).
    *message édité par MennoBoermans op 26 nov. 2020 16:47 (1% bewerkt)
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 27 novembre 2020 · 12:01

Dit gaat over Frankrijk, de Franse lawinedienst (Meteo France) krijgt het grootste deel (meer dan 90%) van zijn metingen binnen via pisteurs in skigebieden. Als deze dichtgaan dan wordt er nog wel een lawinebulletin gemaakt maar in een veel beknoptere vorm. Net als in april en mei.

Dus als skigebieden dichtblijven zullen de lawinebulletins veel beperkter zijn in Frankrijk. Meteo France heeft gewoon niet de mankracht om dit zelf allemaal in het terrein te gaan bekijken.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 novembre 2020 · 12:06
    @Rogier Zoeken ze nog vrijwilligers? 😉
    splitfest.nl
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 27 novembre 2020 · 14:13
    @Rogier Zoeken ze nog vrijwilligers? 😉 ieism op 27 nov 2020 12:06
    +1 😃
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 27 novembre 2020 · 14:23
    Reden te meer om (nog eens) op pad te gaan met een (locale) gids en het beste te maken van deze bijzondere tijden.

De hele polemiek rond mondmaskers dragen, afstand houden ea boeit me niet, ik doe wat er van me verwacht wordt, houd me aan de regels en maak er het beste van.
    Alle respect voor de mensen die getroffen worden door deze crisis. Mensen die een dierbare zijn verloren, mensen die keihard moeten werken oa in de zorgsector en respect voor ondernemers en werknemers die hun job en/of levenswerk kwijt zijn.

Indien de omstandigheden of regelgeving het niet toelaat, zal ik mij er niet aan wagen maar indien het kan en mag, zijn we op pad.
    Sterkte allemaal en laat je niet al te zeer verzuren...
    knowledge is powder

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro