Zwakke lagen ontdekken met de lyte probe

• Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 11 janvier 2021 · 20:45
    Zou het werken?

The Lyte Probe is a smart backcountry ski pole designed to measure avalanche conditions.

Its packed with sensors and packaged in a durable and repairable ski pole allowing you to actually ski with it. The Lyte Probe is designed to help you keep track of conditions as fast as the change. Taking a measurement only takes 45 seconds so can check and compare conditions across more terrain faster than ever. Since 2013 the Lyte probe has been under intense scrutiny internally and through multiple beta tests.

https://adventuredata.com/shop/lyteprobe/

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 11 janvier 2021 · 21:02
    Wow, sensors.
  • Flant
    Advanced
    Flant op 11 janvier 2021 · 21:13
    Zou wel mooi zijn als iets degelijks betrouwbaar zou werken. Als een pistedienst op die manier snel meer meetpunten kan maken wordt het lawinebericht mogelijk nog beter. Maar voor nu wacht ik nog even met kopen en mn plannen er vanaf laten hangen....
  • evr66
    Advanced
    evr66 op 12 janvier 2021 · 08:47
    Geen idee of er uiteindelijk een werkend product uitgekomen is. Deze conclusie trokken de mannen zelf, het lijkt er op, dat er (in ieder geval toen) nog een flinke weg te gaan was:

In an attempt to create a platform that brings the NIR technology being used by snow scientists to practitioners, a NIR light emitting and receiving probe was prototyped. During its testing, two snowpack features were consistently identified, which were crusts and faceting. In particular the probe detected faceting with notable sensitivity. The shape of the facet layers proved to be recognizable and may have the potential for further characterization. For the probe to further bridge this gap, the depth sensing and the wireless communication ability must be resolved. These issues are currently being corrected in preparation for a follow up study planned for the 2016/2017 winter.

• Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 12 janvier 2021 · 09:48
    @bertjebertje: de sensors op zich zijn niet zo spannend inderdaad maar als deze stok in staat is om de verschillende lagen nauwkeurig te detecteren, is het best interessant toch? Als er eventueel met AI nog goede voorspellingen aan worden toegevoegd, zou het nog interessanter worden.

Ik vermoed dat het product nog niet zo ver is (zeker gezien het promofilmpje waar eigenlijk helemaal niks over het product wordt gezegd en dat zegt iets voor Amerikaanse producten) maar die potentie heeft het mijns inziens wel.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glen Plake
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 12 janvier 2021 · 10:10
    Op de site staat wat meer details over achterliggend onderzoek: https://adventuredata.com/case_study/

Op het instagram account van de fabrikant wordt gezegd dat je nu nog een laptop bij je moet hebben en dat ze werken aan app voor op de telefoon. Het product lijkt nog wel in ontwikkeling te zijn.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 14 janvier 2021 · 17:06
    @bertjebertje: de sensors op zich zijn niet zo spannend inderdaad maar als deze stok in staat is om de verschillende lagen nauwkeurig te detecteren, is het best interessant toch? Als er eventueel met AI nog goede voorspellingen aan worden toegevoegd, zou het nog interessanter worden.

Ik vermoed dat het product nog niet zo ver is (zeker gezien het promofilmpje waar eigenlijk helemaal niks over het product wordt gezegd en dat zegt iets voor Amerikaanse producten) maar die potentie heeft het mijns inziens wel.Polhovsky op 12 jan 2021 09:48

zeker interessant, mijn commentaar was ook eerder cynisch vanwege het gebrek aan detail in de beschrijving.
    Ik heb echter al meerdere van dit soort producten voorbij zien komen, en hoewel ik het een leuk initiatief vind hebben we met grotere, zwaardere onderzoeksapparatuur nog steeds moeite om zwakke lagen betrouwbaar te detecteren. Vandaar dat ik een beetje skeptisch ben over een product dat dat wel zou kunnen in een draagbare vorm.
    Uitendelijk is sneeuwdekstabiliteit toch best complex en laat dat zich lastig vangen in een simpel metertje, hoe graag we het ook willen....
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 14 janvier 2021 · 18:02
    In het paper wat ze erover gepubliceerd hebben (in 2017) staat wel meer detail: https://adventuredata.com/case_study/issw-paper/ ze gebruiken een near infrared sensor waarmee ze haaks op de probe meten. Na een snelle blik op het paper lijken ze vooral problemen te hebben met het accuraat inschatten van de diepte waarop de sensor zich bevindt. Ook hebben ze voor het paper nog niet erg diep in het sneeuwdek gekeken, tot 85cm.
  • misteriks
    Beginner
    misteriks op 18 janvier 2021 · 13:12

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro