TR: Familie ski Yellowstone Park

• Slim
    Beginner
    Slim op 27 avril 2021 · 00:10

Hierbij een trip report van onze familie toerski trip naar Cooke City, Montana, aan de noordoost hoek van Yellowstone National Park in de VS.

's Winters keert de sneeuwruimer om als hij aan het eind van het gehucht komt (50 inw.), de weg over de Beartooth pas (3330m) naar Redlodge is dan alleen voor sneeuwscooters. Je kunt er met de auto dus alleen komen door via Yellowstone National Park te rijden. (voor ons 17.5 pure rij uren, oef)

De valleien van Yellowstone Park liggen zo rond de 2000m en waren zo midden April dus al sneeuw vrij. Maar de bergen er omheen, met name richting het Beartooth plateau waren natuurlijk in prima voorjaar condities.

Deze trip deed ik samen met mijn vrouw en dochters van 10 en 13 jaar.

Het was een combinatie van toerskien (4 dagen) en sightseeing in Yellowstone. Cooke City is in April verlaten, de meeste locals nemen dan even vrij af, tussen het winter en zomer toeristen seizoen.

Mammoth hot springs in Yellowstone:

Een Kievit geniet van de warmte:

Pronghorn Antelope (is geen echte antiloop):

*message édité par Slim op 27 avril 2021 00:15 (3% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 27 avril 2021 · 00:24
    Omdat er in Cooke City dus maar 1 echte weg en een paar grind steegjes zijn, konden we elke dag aan de hoofdstraat parkeren, en vandaar uit op pad gaan.

Hier ski ik aan het eind van de dag, zo het dorpje in:

3 van de 4 ski dagen gebruikten we een sneeuwscooter om snel een paar km de bergen in te komen, tot aan de voet van een mooie ski helling. De meiden achter de gids op de scooter, en mijn vriiuw en ik aan touwen er achteraan skien. Dat viel nog niet altijd mee, vanwege de enorme bulten die op een sneeuwscooter trail instaan, zeker nu ze voor het seizoen gestopt waren met preparen van de scooter routes. het voordeel was wel, dat we rustig in plekken konden skien waar scooters zijn toegestaan, zonder dat ze ons om de oren stoven.

Sterker nog, we hebben geen enkele 'pure' scooter rijders gezien, en slechts een handvol 'sled-skiers' die elkaar met de sneeuwscooter omhoog rijden om dan om de beurt naar beneden te skien kwamen voorbij.

De tweede dag hebben we de hele dag geen mens gezien. Heerlijk rustig in het voorjaar zonnetje. De meiden deden het heel goed. de meeste dagen waren we lang op pad, maar dankzij het rustige tempo van skigids Nina, met wie ze lekker over paarden konden kletsen, kwamen ze elke keer toch weer boven.
    2 keer heb ik een sleeptouw gebruikt, omdat de jongste een beetje begon te vertragen en verveeld raakte. Maar toen ze dat eenmaal aanhad, bleef het elastiek de meeste tijd slap hangen.
    Zo konden ze op dinsdag in totaal 900 hoogte meters lopen en skien, en op Vrijdag, een helling van 600 hm lopen en klimmen, met een paar km vlak door het bos er voor en er na.

*message édité par Slim op 27 avril 2021 00:27 (2% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 27 avril 2021 · 00:35
    Op de rustdag reden we Yellowstone in en konden we, behalve allemaal geo-thermale dingen ook weer veel dieren bekijken.

Het begon meteen goed met deze elanden in het ochtend licht:

En uitzicht op kraanvogels , met een arend in de spiegel te zien:

De wolven waren helaas te ver weg voor mijn camera, maar met de verrekijker en telescoop konden we zewel zien, en van twee kanten horen huilen.

Maar alle schattige bizon kalfjes waren wel goed in beeld.
    Hier probeert een bizon-koe haar kalfje tot opstaan aan te porren, iets waar ik me als ouder goed in kan inleven:

• Slim
    Beginner
    Slim op 27 avril 2021 · 00:41
    Moeder en 10 jarige dochter samen in de sneeuw:

• Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 27 avril 2021 · 08:16
    Prachtige trip Slim! The wild west!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 27 avril 2021 · 12:11
    Dat ziet er heerlijk uit. Leuk dat jullie al due beesten hebben gezien. Wanneer komen de grizzlies weer uit winterslaap? En hebben ze dan extra veel honger?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 27 avril 2021 · 13:36
    Dat ziet er heerlijk uit. Leuk dat jullie al due beesten hebben gezien. Wanneer komen de grizzlies weer uit winterslaap? En hebben ze dan extra veel honger?vasco op 27 apr 2021 12:11

Een paar weken geleden, en ja dan zijn ze vast chagrijnig en hebbben ze vast erge honger.

Dit is dus de eerste keer dat ik behalve pieper, schep en sonde ook bear spray aan de rugzak had tijdens het skiën..

Zie hier aan de heupband van mijn vrouw d’r rugzak:

Gelukkig was er hogerop, in de sneeuw, waar we aan het skiën waren, minder kans om er een tegen het lijf te lopen, omdat daar nog weinig te eten is voor de dieren.
    Die prachtige dennen, die er bijna uitzien als loofbomen met dennennaalden, met een gladde zilveren bast, zijn ‘Whitebark Pines’. Heerlijk voor skiers, omdat ze onderaan smal zijn, en pas boven breed worden.
    Maar ook zijn de pittten daarvan een van de belangrijkste voedselbronnen van Grizzlies in de herfst.

*message édité par Slim op 27 avril 2021 14:13 (1% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 27 avril 2021 · 18:29
    Ik heb onze route van donderdag nog eens bekeken, en het blijkt dat we toen zo'n 14.5 km en 1130 hm hebben afgelegd. Van 9:00 tot 17:00 op pad. We waren iets voor de top omgekeerd vanwege stijgend lawine gevaar, anders was het nog iets meer geweest.

Ik ben echt enorm onder de indruk van de meiden!
    *message édité par Slim op 27 avril 2021 18:30 (5% bewerkt)
  • dimsum
    Advanced
    dimsum op 27 avril 2021 · 21:13
    Fantastisch avontuur met het gezin, top!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 28 avril 2021 · 09:57
    Vette trip! Ik kijk er naar uit om met ons gezinnetje zulke trips te maken!
    En idd een knappe prestatie!
    knowledge is powder
  • Slim
    Beginner
    Slim op 28 avril 2021 · 13:58
    Vette trip! Ik kijk er naar uit om met ons gezinnetje zulke trips te maken!!3zel op 28 apr 2021 09:57
    Dat klinkt alsof je een een jong kind hebt? Net als iedereen, ga ik je vertellen dat de tijd vliegt, en voor je het weet ben je hier.
    Geniet lekker van wat je nu hebt, maar weet dat als je met je ogen knippert, je ineens een puber in huis hebt.

Bij mij was het een lange termijn planning. Eerste stap was piste skiën, 8 jaar geleden voor het eerst voor mijn vrouw, mijn oudste (die was toen 4.5] en mij. De jongste moest nog 2 jaar wachten. Wel grappig om te denken dat die dus nu hier zo toerskiet, terwijl ze pas 6 jaar op skies staat.
    Paar jaar geleden voor het eerst met een gids een dagje toerskien, volgdende jaar hetzelfde met de meisjes, toen die 10 en 7 waren. Toen lawine cursus voor ons twee ouders, en kleine tochtjes en offpiste skiën met de meiden.
    Ook langlaufen we regelmatig.

En idd een knappe prestatie!3zel op 28 apr 2021 09:57
    Mijn ervaring (als je kinderen een beetje regelmatig bewegen tenminste), is dat het 90% psychologisch is hoe lang of ver ze kunnen.
    De gids hielp enorm. Ten eerste door met ze te praten en ze af te leiden (andere kids mee zou nog beter zijn, maar ja, da’s lastig),
    en ten tweede door een mooi stijgspoor, niet te steil, en met een heerlijk rustig tempo te lopen.

Het leuke was ook om te zien dat de andere gids ook een vader en dochter mee had, maar die dochter was 26!

*message édité par Slim op 28 avril 2021 14:00 (8% bewerkt)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 avril 2021 · 10:54
    Wat een trip-report, wat een boel beesten, heerlijk! Dank voor het delen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 29 avril 2021 · 12:24
    Mooi avontuur @slim! Wonen en skiën jullie al jaren in de US of is dit recentelijk?

Die foto van die kraanvogel die snap ik niet; hoe kan het dat we die arend zien; is dat in je auto spiegel in dezelfde foto, of heb je iets 'geplakt'?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 29 avril 2021 · 16:56
    Mooi avontuur @slim! Wonen en skiën jullie al jaren in de US of is dit recentelijk'?dejongarno op 29 apr 2021 12:24

Ik woon in inmiddels zo’n 18 jaar in Amerika, in Duluth, MN. Mijn vrouw en dochters hun hele leven 😉.
    Alpine Skiën eigenlijk pas de laatste paar jaar. Dit is ons 10e ski seizoen. (Hierboven had ik het verkeerd geteld)

Die foto van die kraanvogel die snap ik niet; hoe kan het dat we die arend zien; is dat in je auto spiegel in dezelfde foto, of heb je iets 'geplakt'?dejongarno op 29 apr 2021 12:24
    Inderdaad, de Arend is zichtbaar in de zijspiegel van de auto. Puur toeval, ik keek alleen naar die twee kraanvogels, haha
    *message édité par Slim op 29 avril 2021 16:59 (14% bewerkt)
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 30 avril 2021 · 16:42
    Vette trip! Ik kijk er naar uit om met ons gezinnetje zulke trips te maken!!3zel op 28 apr 2021 09:57
    Dat klinkt alsof je een een jong kind hebt?
    Slim op 28 apr 2021 13:58

Die zit zelfs nog in de buik maar dromen mag hé...
    Ja, rustig opbouwen en plezier maken, no stress...
    Ik zou nu niet meer teveel knipperen met je ogen als ik jou was. Voor je het weet, ben jij die vader met dochter(s) van 26 😉
    knowledge is powder
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 11 mai 2021 · 14:33
    Gave trip!
    Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro