Dalbello Quantum schoenen

• Slim
    Beginner
    Slim op 16 septembre 2021 · 17:59
    Omdat er (nog) weinig info over deze schoenen te vinden is, wilde ik even mijn pas-ervaringen delen. Helaas nog geen ski ervaringen, maar hopelijk is het voor sommigen toch nuttig.

De Quantum’s hebben een normale toerski zool, niet de super korte zool van veel lichtgewicht schoenen. Hierdoor passen ze in alle toerbindingen, ook Tecton, Kingpin, Shift en frame of MNC alpine bindingen. Dit in tegenstelling tot de meeste superlichte schoenen die alleen in ‘pure’ tech bindingen passen door hun super korte en kromme zolen.
    Door de langere en minder gekromde zool is het loop comfort, vooral op harde ondergrond, denk ik wel wat minder.

De Quantum serie toerski schoenen van Dalbello zijn dit seizoen in twee versies op de markt:
    De ‘gewone’ Quantum’s hebben een skimo-race type sluiting, waar de hendel van de ski/loop stand een koord aantrekt dat tegelijk de enkel sluit. De ‘klomp’ sluit met een dun koordje met draai mechanisme, lijkend op Boa, maar niet van dat merk. Dit koordje gaat helemaal tot bovenaan de wreef, waar het binnen in de schoen loopt, en vastzit net onder de enkel botten. Hierdoor wordt de voet heel goed gefixeerd, zeker in loopstand. Door links of rechts te draaien kun je de spanning ook heel precies en snel
    strakker of losser maken.

De Quantum ‘Free’ modellen, hebben op de wreef een Z-kabel buckle, die veel meer lijkt op een normale skischoen buckle, maar om gewicht te sparen sluit 1 gesp via die Zigzag kabel, ongeveer hetzelfde als 2 normale buckles.
    Bij de enkel hebben de Free modellen een powerstrap en een buckle die via een staalkabeltje de twee helften van de manchet samentrekt. Voor de loopstand kun je hem opengooien maar wel op zijn plek laten zitten. Erg makkelijk. Er zijn helaas ook genoeg schoenen waar de buckles niet wijd genoeg open gaan om te lopen, en dan moet je ze dus om hangen naar een nieuwe haakje bij iedere transitie. Dit is o.a. bij mijn Zero G Tour het geval.

Ik het zowel mijn Cochise als mijn Zero G Tour Pro, in maat 27.5. Mijn voeten meten 28.5cm lang, met een klein beetje hoge wreef.
    De Quantum’s heb ik in 28.5 gepast. Ze vielen veel korter dan mijn Zero G’s. Dat lijkt ook de ervaring van anderen.
    Een ‘Shell fit’ leverde ook ongeveer dezelfde ruimte achter de hiel.
    De totale schoenlengte (BSL) is daar ook naar:
    Zero G 27.5 = 313mm lang
    Quantum 28.5 = 315mm lang.

Hier de gewichten die ik gemeten heb voor 1 buitenschoen (geen liner, wel boot board):

Zero G Tour Pro 27.5 = 1160g
    Quantum Free Factory 130 28.5 = 1088g
    Quantum Asolo (groen zwart) 28.5 = 960g

Ik heb de schoenen gepast met de binnenschoen van mijn Zero G, en met de Intuition ProTour binnenschoenen uit mijn Cochise. Allebei die binnenschoen zijn naar mijn voeten gevormd en voorzien van Bootdoc custom inleg zolen.

Op sommige fora, en volgens de specs op de website van Dalbello is de Free ruimer(100mm) dan de ‘gewone’ Quantum. Ik kon dat niet voelen, dus als het al zo is, dan licht dat puur aan de binnenschoen. De buitenschoen komt ook uit dezelfde mal (je kunt de kuiltjes voor het koord van de gewone Quantum zien in de schaal van de Free, al worden ze daar niet benut) en meet even breed aan de buitenkant. Gezien de kosten van een mal, zou dat ook vreemd zijn.
    Misschien is er een klein verschil in het ‘boot-board’ onder in de schoen, maar ik merkte het niet echt.

Ik vond de breedte zowel bij de voordoet als rond de hiel, ongeveer gelijk aan mijn Zero G, ook al zijn die officieel een maat kleiner. Er is wel iets meer hoogte in de Quantum 28.5, maar dat komt (vooral) ook omdat de buitenschoen helemaal open is over de wreef.
    De vorm bij de toppen van de tenen van de schoen is iets puntiger bij de Quantum, vooral misschien iets minder lengte voor de grote teen. Iets meer voor de kleinste teen.
    In het geheel scheelde het echter weinig.
    Bij de overgang van wreef naar enkel was de Quantum voor mij veel comfortabeler. Ik heb daar wat meer ruimte nodig boven de wreef, maar toch strak rond de enkel. DeZero G heeft daar juist een vorm die mij daar minder goed past. Door het ‘open’ ontwerp van de Quantum is die plek denk ik voor de meesten geen probleem.

Het loop gemak met allebei de Quatums is vele malen beter dan met de Zero G. Als je korte passen maakt valt het verschil wel mee, maar als je langere passen maakt en/of je been verder naar voren buigt (in steiler terrein met weinig hiel lifters) dan is zowel de bereik veel groter, maar belangrijker is dat de weerstand tegen het naar voren buigen veel minder is. Dat scheelt energie en is comfortabeler.
    Mocht je te voet naar beneden moeten lopen, of op lastige steile hellingen met vellen omhoog, dan bieden de Quantum Free ook veel beter comfort en controle, omdat je de gespen strak kunt houden, zodat je voet niet in de schoen heen en weer schuift, en toch aardige loopstand hebt. In de Zero G moet ik de bovenste buckles altijd helemaal open gooien om een beetje te kunnen lopen.

Afdalen:
    De Zero G Tour Pro (4 buckles, overlap, Carbon manchet) is meer dan stijf genoeg voor mij. Laten we het een 130 flex noemen. Ook is de flex prettig progressief, en dicht bij die van een alpine schoen.
    Vergeleken daarmee zijn de Quantum’s behoorlijk wat zachter. Ik heb alleen de voorwaartse flex kunnen proberen in de woonkamer ingeslikt in mijn ski’s. Maar, ik vermoed dat de zijwaartse stijfheid zich ongeveer hetzelfde verhoudt.
    Later we het 120 Flex noemen. Wat opviel was dat beide Quantum’s ongeveer gelijk voelden. Behalve helemaal aan het begin, omdat je de gewone Quantum moeilijk echt heel strak krijgt, terwijl, als je dat wil, de Free wel loeistrak om de kuit kan.
    Wel vind ik de voorwaartse flex heel aardig aanvoelen. Geen raar gevoel van eerst stijf dan ineens niets.

Helaas wordt er in de review bij deze winkel melding gemaakt van problemen met de koord sluitingen. Dat is wel vaker het geval bij superlichte schoenen, maar het slechte hier is dat reparatie en vervangingsonderdelen lastig bleek.

https://skimo.co/dalbello-quantum-asolo-factory

Boa heeft best een goede duurzaamheids reputatie, en als ze stuk gaan zijn nieuwe onderdelen ruimschoots verkrijgbaar. Helaas heeft Dalbello heir een ‘no-name’ sluit systeem gebruikt.

Ik vind het goede schoenen, maar de 130 en 110 flex van de Free modellen is behoorlijk overdreven.

*message édité par Slim op 16 sept. 2021 18:13
  • Slim
    Beginner
    Slim op 9 janvier 2022 · 00:26
    Vanwege de potentiële duurzaamheid aspecten van de “gewone” Quantum, heb ik uiteindelijk besloten om voor de Free te gaan. In mijn maat was de Free 130 uitverkocht, maar voor zover ik kon na gaan, is de buitenschoen van die twee identiek, en is het dus uitsluitend een prijs verschil, met een mindere binnenschoen en powerstrap bij de 110 dan bij de 130. De stijfheid en ski performance zal dus gelijk zijn.

Ik heb de binnenschoen en powerstrap vervangen.

Inmiddels een paar eerste indrukken:
    Voor mij de perfecte schoen. Belangrijkste, natuurlijk, dat hij mij goed past.
    Genoeg stijfheid om ook met mijn Wayback 106, 185cm goed te skiën, en de voorkant van de goed druk te geven.

Tegelijk, een super loopstand, met heel weinig wrijving, en heel veel graden vrijheid, zowel naar voor als naar achter.
    Bovendien, is het mogelijk om ook met gesloten manchet, nog heel aardig te lopen, bijvoorbeeld als het er ijzig is, of als je gaat bootpacken met stijgijzers.
    Het andere dat ik minder vind aan mijn Zero G’s, is het grote gedoe bij het switchen loop naar ski stand (en omgekeerd).
    Met de Dalbello Quantum Free’s gaat dat heel aardig (natuurlijk niet zo snel als met de gewone Quantum’s, of vergelijkbare modellen):
    loopstand hendel, bovenste schnal omklappen, (blijft gewoon op hetzelfde haakje) en powerstrap vast/los (en daarom heb ik een Dynafit powerstrap gemonteerd, iets zonder klittenband. De 130 heeft dat standaard). Eventueel de schnal op de wreef open of dicht, als dat wil.
    Enige min punt voor het lopen, is dat de schoen een norm heeft, en het scharnier punt dus verder naar voren zit dan de schoenen met een kortere zool, laat staan dan de “Sharknose” modellen van Dynafit,
    Voordeel daarvan is dan wel weer, dat hij ook in Tecton, Kingpin, Shift, frame en zelfs MNC alpine bindingen past.

Als hij je past, dus zeker een aanrader in dit segment van: skiet goed genoeg (niet zo goed als de echte “beef boots”, maar loopt en switcht heel goed (niet zo goed als de echte race schoenen).

https://cdn.wepowder.com/forum/15/62e077b272c707638e473ac58b527742_0f6...

*message édité par Slim op 9 janv. 2022 01:20 (17% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 janvier 2022 · 15:14

Maat 28.5 (valt klein)
    Met Dynafit TLT8 Powerstrap , in plaats van de standaard klittenband powerstrap. De Quantum Free130 heeft standaard zo’n soort powerstrap.
    Met Palau Power LT binnenschoen. De standaard binnenschoen in de 110 is maar gedeeltelijk gesloten cel schuim. Ik wil altijd 100% gesloten cel schuim, dat is steviger voor betere controle over je ski’s, en zodat je niet later op de dag, of tijdens meerdaagse tochten (hoop nog te doen) natte binnenschoenen hebt. Ook zijn deze beter vormbaar naar je voeten.
    De 130 heeft (zoals bij de meeste skischoenen series) een betere binnenschoen, met meer gesloten cel schuim.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro