PA#5: update & where to go?

Par Henri sur 30 janvier 2022 · 27

Dikke dump in de komende dagen
Dikke dump in de komende dagen

Vandaag een update over PA#5 en de aanstaande hevige sneeuwval in de Noordalpen. Het meeste heb ik eergisteren in mijn weerbericht al behandeld. Nu volgt een korte update met de focus op de wind, de sneeuwhoeveelheden, het lawinegevaar en where to go.

Goede condities in Zauchensee (FB Zauchensee Skiparadies)
Goede condities in Zauchensee (FB Zauchensee Skiparadies)

Voorproefje

De afgelopen dagen waren al een mooi voorproefje op het echte werk. In bijvoorbeeld Zauchensee was het echt al top met wat meer sneeuw dan verwacht, maar ook in andere gebieden in de regio was het net diep genoeg om een heerlijke poederdag te hebben. Gelukkig komt er nog veel meer aan, want onder andere in deze regio wordt het in de komende dagen nog veel een veel dieper met 50 tot 100 centimeter sneeuw.

Sterke noordwestelijke stroming vandaag in de Oostalpen (wetter3.de, DWD)
Sterke noordwestelijke stroming vandaag in de Oostalpen (wetter3.de, DWD)
De straalstroom ligt recht boven de Oostalpen (meteociel.fr)
De straalstroom ligt recht boven de Oostalpen (meteociel.fr)

Stormachtig

De stormachtige wind is met name in de Oostalpen weer volop aanwezig vandaag. Het heeft alles te maken met de jet stream die vandaag op grote hoogte over de Oostalpen blaast. In de meeste skigebieden blijven veel hogere liften vandaag dicht door de harde wind. Ook in de komende dagen blijft deze stormachtige wind aanwezig en zullen de skigebieden nog veel problemen ondervinden door de ligging van de straalstroom. Met name op morgen ligt de straalstroom een stuk westelijker, waardoor de Franse Alpen eindelijk ook weer eens wat sneeuw gaan meepakken.

Lagedrukgebied met veel neerslag nadert de Alpen (wetter3.de, DWD)
Lagedrukgebied met veel neerslag nadert de Alpen (wetter3.de, DWD)

Morgen start van de Nordstau

Vannacht is het door toenemende hoge druk nog rustig, maar morgen begint het in de loop van de ochtend alweer vanuit het noordwesten te sneeuwen. Tegelijk met het passeren van het neerslagfront trekt de wind enorm aan. Ook in de Franse Noordalpen gaat het even sneeuwen totdat in de nacht van maandag op dinsdag de luchtdruk vanuit het weer stijgt en de sneeuwval afneemt. Hier verwacht ik zo'n 10 tot 20 centimeter, maar ga je verder naar het oosten, dan nemen de hoeveelheden snel toe.

De eerste golf met sneeuw gaat vrijwel naadloos over in de tweede, maar dinsdagmiddag neemt de intensiteit van de sneeuwval tijdelijk wat af. Op grote schaal van Centraal-Zwitserland tot aan Oost-Oostenrijk kan er 30 tot 60 centimeter sneeuw vallen met een sneeuwgrens die tot in de meeste dalen zal liggen. Dinsdag lijkt met name Zwitserland iets gunstiger te liggen qua wind, maar in de overige delen van de Noordalpen moet er op grote schaal weer rekening worden gehouden met een stormachtige wind, gesloten skiliften en een hoog lawinegevaar.

In de loop van dinsdagavond neemt de intensiteit van de sneeuwval weer toe en kan het opnieuw enorm veel gaan sneeuwen. Op grote schaal opnieuw 30 tot 50 centimeter sneeuw. In de Franse Noordalpen blijft het bij minder, maar toch kan hier opnieuw zo'n 10 tot 20 centimeter sneeuw vallen. In de Nordstaugebieden van Centraal-Zwitserland tot Oostenrijk verwacht ik in totaal dus maar liefst een meter sneeuw, met vooral de Arlberg zelfs ruim daarboven. Woensdag stroomt er wel wat zachtere lucht vanuit het westen binnen waardoor de sneeuwgrens langzaam wat stijgt. In de Westalpen eindigt deze op ongeveer 1000 tot 1200 meter en verder naar het oosten op ongeveer 700 tot 1000 meter.

Where to go?

De weerberichten op wePowder worden mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van Ortovox

Er zijn dus een aantal factoren waar we rekening mee moeten houden. Allereerst gaat de wind een enorm grote rol spelen. De krachtige straalstroom jaagt over de Alpen en de sterke noordwestelijke stroming gaat voor hoger gelegen skigebieden roet in het eten gooien. Zoek het dus vooral niet te hoog op in de komende dagen. Het lawinegevaar wordt torenhoog door de combinatie van deze storm met de grote sneeuwhoeveelheden. Duik niet meteen in steil terrein en lees voordat je op pad gaat goed de lawineberichten door!

Koploper qua sneeuwhoeveelheden lijkt dus Arlberg te worden met volgens het Duitse ICON model mogelijk tot wel anderhalf meter sneeuw. De andere modellen houden het op ruim een meter sneeuw. Ons weermodel geeft een goed beeld van de verdeling van de neerslag tot en met woensdag en identificeert de hotspots vrij goed. Tussen Centraal-Zwitserland en het oosten van Oostenrijk zit je vrijwel overal gebakken in de komende dagen. Let dus wel op dat hooggelegen skigebieden (bijv. Obertauern en Ischgl) mogelijk vooral maandag en woensdag grotendeels dicht zullen moeten blijven. Blijf dus wat lager. Check de wePowder Guide voor de eindeloze mogelijkheden in deze regio's.

Donderdag flinke opwarming

Tot slot om nog mee te nemen in de zoektocht naar een goede bestemming voor de komende week wil ik het even over donderdag hebben. De Alpen komen in rustiger vaarwater terecht en de wind neemt weer aanzienlijk af. Terwijl het in Oostenrijk nog iets langer licht door kan sneeuwen, klaart het in de Westalpen op steeds meer plekken op. Let op dat ook op donderdag het lawinegevaar op grote schaal nog erg hoog zal zijn. Langdurige kou hoeven we niet te verwachten, want vrij snel na de Nordstau volgt op donderdag vanuit het westen aanzienlijk zachtere lucht met temperaturen van tot wel 10 graden op 1500 meter in de Westalpen. In Oostenrijk blijft het wat langer koud.

Commentaires

• Patrick2
    Tourist
    Patrick2 op 30 janvier 2022 · 15:27
    Is er al iets zinnigs te zeggen over het lawinegevaar ná donderdag.
    Gaat de hogere temp. ervoor zorgen dat het sneeuwdek zich "zet", of net andersom...?

Gr. Patrick
  • petertav
    Advanced
    petertav op 30 janvier 2022 · 15:55
    Dinsdag-Woensdag ergens volk in Arlberg om bij aan te sluiten? Grtn.
  • larselzorro
    Advanced
    larselzorro op 30 janvier 2022 · 19:02
    Toevallig nog freeriders in Montafon tot woensdag?
  • GPO
    Beginner
    GPO op 30 janvier 2022 · 20:25
    Moeilijke beslissing waarheen te gaan. In vorarlberg kunnen veel liften of zelfs skigebieden gesloten blijven dinsdag en/of woensdag.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 31 janvier 2022 · 09:11
    Is er al iets zinnigs te zeggen over het lawinegevaar ná donderdag.
    Gaat de hogere temp. ervoor zorgen dat het sneeuwdek zich "zet", of net andersom...?

Gr. Patrick Patrick2 op 30 jan 2022 15:27

De hogere temperaturen gaan zeker zorgen voor een gunstige ontwikkeling, maar in eerste instantie zullen de hogere temperaturen juist voor wat problemen zorgen. De zetting van het sneeuwdek (dat is niet hetzelfde als stabilisering!!) zal de boel tijdelijk op scherp zetten en daarna komt de stabilisering op gang. Maar het dominante probleem de komende dagen is VerseSneeuw en Triebschnee en in de neerslagrijke gebieden loopt het lawinegevaar daardoor vanaf maandagmiddag gestaag op. In grote delen van Zwitserland en in bijvoorbeeld het Salzburgerland is de situatie nu nog grotendeels gunstig (niveau 1), maar de opbouw van het sneeuwdek is niet sterk en dat gaat dus (extra) problemen geven.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Patrick2
    Tourist
    Patrick2 op 31 janvier 2022 · 09:17
    @opa
    Dank voor het delen van je inzicht.
    we gaan waarschijnlijk za t/m dinsdag. Ziet er goed uit.

Dank je, Patrick
  • Opa
    Advanced
    Opa op 31 janvier 2022 · 09:20
    Waar ga je heen?
    Veel plezier! Be safe.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Patrick2
    Tourist
    Patrick2 op 31 janvier 2022 · 09:38
    @opa Vliegen op Innsruck en dan een centrale plek, bijv. Landeck boeken.
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 31 janvier 2022 · 10:26
    Gisteren al van vrienden gehoord dat veel liften Saalbach en st Anton dicht waren vanwege de wind. Damüls was heel de dag zonnig en weinig wind. Vanmorgen al verbinding mellau damüls dicht vanwege wind. Begint hier nu net te sneeuwen. Vrouwen en kinderen rijden VNV naar huis, m'n maatje en ik verkassen naar kamer in Damüls om tm donderdag wat poeder te snuiven. Ik meldt mij weer
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 31 janvier 2022 · 10:40
    viel spass @ThijsAG!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Patrick2
    Tourist
    Patrick2 op 31 janvier 2022 · 11:22
    Gracie viel spass @ThijsAG!pulverdude op 31 jan 2022 10:40
  • Patrick2
    Tourist
    Patrick2 op 31 janvier 2022 · 11:22
    Gracie viel spass @ThijsAG!pulverdude op 31 jan 2022 10:40
  • MichelA
    Tourist
    MichelA op 31 janvier 2022 · 13:14
    Vandaag veel toe in Ischgl, maar het is wel beginnen dumpen! Alst de lagere liften open zijn morgen tot juist aan de boomgrens wordt het wel lekker
    *message édité par MichelA op 31 janv. 2022 13:14 (1% bewerkt)
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 31 janvier 2022 · 18:38
    Naar Damüls gereden rond lunch, in mellau alles dicht om 12:30 vanwege wind, kinder les gecannelled. Dus naar Damüls, twee lage liftjes open. Verse sneeuw waaide allemaal gelijk weg, sneeuwt nog steeds hard door. Gaan het zien morgen
  • Petertie
    Beginner
    Petertie op 31 janvier 2022 · 20:10
    Hier rond st Gallenkirchen alles op slot vanmiddag ivm wind. Maar sneeuwt wel ! we gaan het zien morgen!
    Skiing is a dance, and the mountain always leads
  • brt
    Advanced
    brt op 31 janvier 2022 · 22:27
    Vandaag dagje Hochkonig (Muhlbach). De sneeuwval van vrijdag was bovenin helemaal weggeblazen, maar nog lekker fluffy in het bos skiers rechts van de gondel. Mooi terrein, stukken goed stijl met mooie pillows, vooral richting de beek. Vanaf 11 uur begon het te dumpen.

*message édité par brt op 31 janv. 2022 22:29 (24% bewerkt)
  • MarcoDolphin
    Advanced
    MarcoDolphin op 1 février 2022 · 06:53
    Ben net in Ehrwald, ik ga zo ff de wetterstein en Gamskar verkennen. Het sneeuwt maar nu weinig wind (07.00 uur) zijn er nog meer WePowder-leden in de buurt?
    Info: de Fernpass is gesloten 😎
    MarcoDolphin
  • micheldommel
    Advanced
    micheldommel op 1 février 2022 · 09:12
    Ik en een maat vanaf donderdag in die regio!
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 1 février 2022 · 16:12
    Ik wil morgen naar Malbun of Brandnertal. Andere freeriders in de buurt ? Freeriders ervaringen met die 2 gebiedjes ?
  • GerritA
    Beginner
    GerritA op 1 février 2022 · 16:27
    Ben net in Ehrwald, ik ga zo ff de wetterstein en Gamskar verkennen. Het sneeuwt maar nu weinig wind (07.00 uur) zijn er nog meer WePowder-leden in de buurt?
    Info: de Fernpass is gesloten 😎MarcoDolphin op 1 feb 2022 06:53

Op Wetterstein stoeltjes lift nemen, uit de lift rechtsaf slaan richting sleeplift, na links rechts bocht, links door geultje (naast pad) het bos met jonge aanplant in.
    Veel plezier.
    *message édité par GerritA op 1 févr. 2022 16:30 (2% bewerkt)
    And snow it is.....
  • GerritA
    Beginner
    GerritA op 1 février 2022 · 16:29
    Donderdag ga ik richting Landeck, hoop vrijdag op nog wat sneeuw en gunstige omstandigheden. Wie zitten daar van weekend nog in de buurt? Ben alleen en kan misschien aanhaken.
    And snow it is.....
  • evr66
    Advanced
    evr66 op 1 février 2022 · 17:36
    Donderdag ga ik richting Landeck, hoop vrijdag op nog wat sneeuw en gunstige omstandigheden. Wie zitten daar van weekend nog in de buurt? Ben alleen en kan misschien aanhaken.GerritA op 1 feb 2022 16:29
    @gerrita : zitten vanaf vrijdag in Mittelberg (KWT). Beetje uit de buurt voor je, maar als het uitkomt, geef maar een gil 😉
  • GerritA
    Beginner
    GerritA op 1 février 2022 · 21:18
    Donderdag ga ik richting Landeck, hoop vrijdag op nog wat sneeuw en gunstige omstandigheden. Wie zitten daar van weekend nog in de buurt? Ben alleen en kan misschien aanhaken.GerritA op 1 feb 2022 16:29
    @gerrita : zitten vanaf vrijdag in Mittelberg (KWT). Beetje uit de buurt voor je, maar als het uitkomt, geef maar een gil 😉evr66 op 1 feb 2022 17:36

Zit net een bergje tussen dus zou 2,5 uur moeten omrijden. Sta je op camping daar? (Ben met de Ranger).
    And snow it is.....
  • evr66
    Advanced
    evr66 op 4 février 2022 · 22:33
    @gerrita : zitten vanaf vrijdag in Mittelberg (KWT). Beetje uit de buurt voor je, maar als het uitkomt, geef maar een gil 😉evr66 op 1 feb 2022 17:36

Zit net een bergje tussen dus zou 2,5 uur moeten omrijden. Sta je op camping daar? (Ben met de Ranger).GerritA op 1 feb 2022 21:18
    @gerrita het was super gezellig, welterusten 😉
  • evr66
    Advanced

Zit net een bergje tussen dus zou 2,5 uur moeten omrijden. Sta je op camping daar? (Ben met de Ranger).GerritA op 1 feb 2022 21:18
  • evr66
    Advanced

• evr66
    Advanced

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro