Lichte ski's voor achter op de fiets

• Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 31 octobre 2022 · 22:26
    Hi!

Ik ben op zoek naar een lichte ski, met lichte bindingen. Ik zoek zoiets niet alleen vanwege gewicht maar ook omdat ik graag een tourset koop voor gebruik in de toekomst. Mijn gedachte is om dat te combineren met de noodzaak tot minimaal gewicht voor op de fiets zonder al te veel in te boeten op de piste.

Eerst even een situatieschets.

Aanstaand voorjaar, april en mei, wil ik met mijn vriendin in de Oostenrijk en Italië fietsen en skiën. We nemen alles mee; fiets uiteraard, karretje, tent, kook spullen etc. snowboard en ski’s, schoenen. Gewicht en volume worden een ding.
    We gaan het voorjaar vooral op de gletsjers skiën en snowboarden. Waar we in de buurt komen van een ander klein gebied dat nog open is, en er is tijd, gaan we er zeker omhoog! Mijn vriendin heeft nog heel weinig offpiste ervaring en ik ben er sinds vorig jaar pas serieus mee aan de slag gegaan. Het zal niet vaak zijn, maar ik wil een aantal keer op pad met een gids of toegankelijke offpiste uitproberen!
    De ski’s die ik mee wil nemen zijn dus vooral piste georiënteerd. Maar gewicht blijft belangrijk in onze reis. Ik heb twee paar skis. Een voor het pistewerk. De ander meer allmountain. De laatste, elan ripstick, is al 2680 gram.

Een tourski met een tourbinding zal wat betreft gewicht gunstiger uitvallen. Maar daarmee is de pisteprestatie wellicht minder. Maar waar zit de sweetspot? Ik begrijp dat er ook techbindingen zijn die aan een DIN normering voldoen als het gaat om release? Is een setup van bijvoorbeeld de DPS Pagoda tour icm een Marker kingpin 13 een goed idee? Of probeer ik een combinatie te vinden die het slechtste uit de tourski’s en bindingen haalt?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen!

*message édité par Hairofthedog op 31 oct. 2022 22:27
  • Slim
    Beginner
    Slim op 1 novembre 2022 · 01:29
    Hmm,
    Een Ripstick is vrij licht. 2680 gram is heel veel. Ik neem aan dat je bedoelt dat de ski en de binding samen zoveel wegen? Welke Ripstick is het?

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen welke ski voor jou het beste compromis is. Dat is immers afhankelijk van waar en hoe je skiet en hoeveel je weegt, en hoe graag wil je gewicht sparen? Er zijn immers ski’s van 700g en van 2300g, is 2000g licht genoeg? Of moet het onder de kilo?

De enige plek waar ik wel een gok zou durven wagen is de schoenen: Technica Zero G Peak Pro zijn lichter dan alle andere schoenen die even goed skiën, en kunnen zelfs goed mee komen voor lift accessed skiën.
    Maar ja, ze moeten wel passen.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 1 novembre 2022 · 03:58
    Over bindingen is het misschien handig om je een paar dingen te realiseren:
    De norm voor (Tech)toerbindingen is NIET hetzelfde als de norm voor alpiene bindingen.

En dan het gewicht:
    Even ter vergelijking:
    De ATK Crest , een Tech binding met stoppers en vertikaal en horizontaal instelbare release, en lengte compensatie, weegt 380g.

Zo even uit mijn hoofd is de Fritschi Vipec de lichtste gecertificeerde binding met 595 gram (per binding)
    Gevolgd door:
    Dynafit Rotation ST 615 g
    Kingpin M Werks 666 g.
    Tecton 695 g

En dan komt de Shift met 905 gram, die aan de alpiene norm voldoet, en waar je ook in skiet zoals een alpiene binding.

Als we het over bindingen hebben dan hebben we het over veiligheid en over hoe goed iets skiet. Het eerste is heel moeilijk om meer zekerheid iets over te zeggen, je kunt immers op zoveel manieren vallen, en andere dingen die een rol spelen.

De Fritschi Bindingen (Vipec en Tecton) hebben de zijdelingse release bij te voorbak, net als een alpiene binding. Sommige mensen zijn van mening dat dat veiliger is om onderbeen breuk te voorkomen als je voor de voet iets raakt. Ze hebben ook een beetje zijwaartse elasticiteit, net als een gewone binding (maar minder). Wat zeker op harde sneeuw een voordeel kan zijn voor het skiën.
    Alle andere Tech bindingen, hebben de zijwaartse release aan de achterbak. Dat is veiliger voor je voorste schuine kruisband, maar onderbeen breuk is meestal een ernstiger probleem.

En dan hebben we het nog niet over de betrouwbaarheid van de pin-schoen interface, of de gevaren van een schoen met Tech inserts of een rubber zool in een alpiene binding (aka Shift).
    Kortom, er is niemand die met zekerheid kan zeggen wat veiliger is.

Qua ski performance is het misschien iets makkelijker, dat kun je immers testen, maar ook daar hangt het erg af van iemands wensen, skistijl, prioriteiten en waar en hoe je skiet.
    Veel mensen zouden waarschijnlijk met plezier op een Vipec skiën, Terwijl anderen nog niet gelukkig zijn met een Shift.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 1 novembre 2022 · 03:58
    Over bindingen is het misschien handig om je een paar dingen te realiseren:
    De norm voor (Tech)toerbindingen is NIET hetzelfde als de norm voor alpiene bindingen.

En dan het gewicht:
    Even ter vergelijking:
    De ATK Crest , een Tech binding met stoppers en vertikaal en horizontaal instelbare release, en lengte compensatie, weegt 380g.

Zo even uit mijn hoofd is de Fritschi Vipec de lichtste gecertificeerde binding met 595 gram (per binding)
    Gevolgd door:
    Dynafit Rotation ST 615 g
    Kingpin M Werks 666 g.
    Tecton 695 g

En dan komt de Shift met 905 gram, die aan de alpiene norm voldoet, en waar je ook in skiet zoals een alpiene binding.

Als we het over bindingen hebben dan hebben we het over veiligheid en over hoe goed iets skiet. Het eerste is heel moeilijk om meer zekerheid iets over te zeggen, je kunt immers op zoveel manieren vallen, en andere dingen die een rol spelen.

De Fritschi Bindingen (Vipec en Tecton) hebben de zijdelingse release bij te voorbak, net als een alpiene binding. Sommige mensen zijn van mening dat dat veiliger is om onderbeen breuk te voorkomen als je voor de voet iets raakt. Ze hebben ook een beetje zijwaartse elasticiteit, net als een gewone binding (maar minder). Wat zeker op harde sneeuw een voordeel kan zijn voor het skiën.
    Alle andere Tech bindingen, hebben de zijwaartse release aan de achterbak. Dat is veiliger voor je voorste schuine kruisband, maar onderbeen breuk is meestal een ernstiger probleem.

En dan hebben we het nog niet over de betrouwbaarheid van de pin-schoen interface, of de gevaren van een schoen met Tech inserts of een rubber zool in een alpiene binding (aka Shift).
    Kortom, er is niemand die met zekerheid kan zeggen wat veiliger is.

Qua ski performance is het misschien iets makkelijker, dat kun je immers testen, maar ook daar hangt het erg af van iemands wensen, skistijl, prioriteiten en waar en hoe je skiet.
    Veel mensen zouden waarschijnlijk met plezier op een Vipec skiën, Terwijl anderen nog niet gelukkig zijn met een Shift.
  • Steef
    Advanced
    Steef op 1 novembre 2022 · 07:27
    Ff een vraag: draait je trip voornamelijk om het skiën? Of is je fietstocht het hoofddoel? In dat laatste geval zou ik gewoon lekker af en toe wat materiaal huren als je een gebied bezoekt. Dat zullen eind april en mei voornamelijk de gletsjers zijn want na Pasen/half april sluiten over het algemeen veel (kleinere) gebieden.
    Scheelt je veel gewicht en gedoe volgens mij...
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 1 novembre 2022 · 10:34
    Ha @Slim,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Mijn ripstick 88 zijn inderdaad mét bindingen 2600 gr.
    Ik hoop met deze zoektocht een ski te vinden rond de 2 kg incl. Bindingen.

Veiligheid en gewicht zijn tegenstrijdigheden vaak. Daarom inderdaad ook de vraag, probeer ik teveel in één aankoop te proppen?
    Toch geven de recensies van outdoorgearlab bijvoorbeeld aan dat de marker kingpin ook een geschikte optie zou kunnen zijn voor inbound skiën.
    De tecton is vergelijkbaar in gewicht en normering.
    Ik ben een redelijk ervaren skiër, werk door het jaar heen aan m'n techniek en wil graag meer tourskiën!
    Vandaar deze gedachte.

Is de tech binding zoveel minder veilig voor een goede technische skiër op de piste?

Boots zou natuurlijk ook nog wat op kunnen besparen maar dacht in eerste plaats aan mn ski's, met in het achterhoofd de investering op langere termijn in een goed tour setje.

• Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 1 novembre 2022 · 12:41
    Ff een vraag: draait je trip voornamelijk om het skiën? Of is je fietstocht het hoofddoel? In dat laatste geval zou ik gewoon lekker af en toe wat materiaal huren als je een gebied bezoekt. Dat zullen eind april en mei voornamelijk de gletsjers zijn want na Pasen/half april sluiten over het algemeen veel (kleinere) gebieden.
    Scheelt je veel gewicht en gedoe volgens mij...Steef op 1 nov 2022 07:27

T is echt de combi die het mooi maakt denk ik. In het begin van de vakantie ligt de focus meer op skiën. Later in mei meer op fietsen. We starten in Innsbruck. Oost om naar Italië over de
    Reschenpas.
    Ik neem sowieso eigen schoenen mee. De rest is ook al vrij veel volume, dus een karretje is waarschijnlijk onontkoombaar. Dan zou ik m'n ski's graag meenemen in plaats van elke keer langs een verhuur. Plus ik kan t wellicht als investering doen in toekomstig tourskiën
    *message édité par Hairofthedog op 1 nov. 2022 12:43
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 1 novembre 2022 · 14:01
    Heb je schoenen met tech inserts?
    *message édité par Ee1co op 1 nov. 2022 14:01 (4% bewerkt)
  • Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 1 novembre 2022 · 15:21
    Jes! Ook al wel gebruikt voor korte tours met een gids in St Anton! Waarschijnlijk koop ik op termijn nog lichtere schoenen maar voorlopig gaat dit prima!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 1 novembre 2022 · 16:05
    @Hairofthedog,
    < 2 kg voor ski+binding?
    Oef, dan zit je echt aan het pure toerski materiaal. Immers met een Tecton of zo, moet je dan een ski van 1350g hebben. Dat is echt niet meer in de 50/50 categorie. En met zo’n lichte ski is zo’n zware binding een beetje een vreemde combi.
    Of, met een lichte, pure toer binding, bijv. de Crest, dan zit je op een ski van net boven de 1600 gram. Dat is zo’n beetje de grens van toer en 50/50 categorieën (hangt natuurlijk ook af van de lengte en breedte).

Als voorbeeld: De toerskis van mijn dochter, 171 cm lang en 96mm breed, met Vipec Evo bindingen, wegen 2265 gram!

Als 2 kg zo’n beetje je streef gewicht is, zou ik gewoon vol voor lichte, niet te brede, toerski’s gaan, met lichte toer bindingen. En dan aan het begin van je trip eventueel huren voor het piste skiën. Als de pistes open zijn, is de verhuur ook niet zo moeilijk, en dan kun je lekker kiezen: iets agressief voor harde sneeuw, of zware, brede freeride ski’s als het dumpt, etc.
    Als je ergens maar een (half) dagje bent, dan kun je altijd nog die toerski’s pakken, en dan doe je het gewoon wat rustiger aan.

Dat heeft ook als voordeel later in het seizoen. Dan is het toch vooral toerskien, en op harde sneeuw, met langere aanlopen, misschien met ski’s op de rug, allemaal dingen waar lichtere, smallere ski’s prettiger zijn.

• vasco
    Advanced
    vasco op 2 novembre 2022 · 08:06
    Ik ski altijd op vrij lichte tourskies (nu volkl vta). Prima om te toeren, en ik heb veel lol zolangs de sneeuw wat meegeeft (zelfs bruchharz is ook ok). Op harde pistes is dat niet leuk, te weinig kantengrip om leuk te skieen.

Op lichte en smalle skies is een tourbinding prima (ik heb vipecs). Zwaardere bindingen zoals tektonische of kingpin zijn pas nodig als je veel bredere en zwaardere skies hebt.

Vorig jaar heb ik twee dagen goede piste skies gehuurd. Wat een verschil! Veel meer grip en stabiliteit. Toen was het plots wel leuk om op harde pistes te skieen (volgens een van de reviews waren het skies waarmee je kunt carven zonder snelheidsllimit, nadeel is wel dat je dan zo snel weer onder aan de lift staat 😃 ) Als ik weer een dag ga piste skieen huur ik zeker weer skies, dan is het tenminste leuk.
  • Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 3 novembre 2022 · 22:09
    Ha @slim, @vasco,

Dank voor jullie antwoorden! Ik vrees dat ik teveel tegelijk zoek.

Ik ga kijken naar een lichter tweedehands setje voor de piste en deze vakantie.
    Dan huur ik toerskis waar nodig. Voordeel dat ik daarmee heb is dat ik veel verschillende spullen kan uitproberen en tot een goede afweging voor een nieuw setje kan komen!
    Eerst eens kijken naar een lichtere paste setup, hopelijk kan ik daar nog wat schaven!

• waingro
    Advanced
    waingro op 23 novembre 2022 · 19:21
    Welke fietscar gebruik je trouwens? Daar valt mss ook wel wat gewicht te besparen...
    Ik heb zelf laatst een reacha fietscar gekocht (tbv windsurf/sup)

https://reacha-trailer.nl/products/bike-trailer-reacha-sport...

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2693/1390/files/reacha_SPORT_street2...

tip: Indien je hem bij bergfreunde bestelt ipv direct bij de bron, dan zit de bikeconnector er al bij geleverd

Ik ben er iig erg tevreden mee.

Succes met de trip en vergeet je tripreport niet 😃
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Hairofthedog
    Beginner
    Hairofthedog op 23 novembre 2022 · 23:39
    Hey! Die ziet er ook niet gek uit!
    Ik ga denk ik voor een tout terrain mule. Nog iets lichter (6,7kg). Moet nog wel een beugel bedenken voor m'n ski's. Wellicht zijn twee of drie voile straps al wel genoeg...
    Ik twijfel toch nog over een lichte setup, ben er nog niet helemaal over uit! Kwam laatst op Marktplaats een ripstick 88 tegen met Kingpin 13 bindingen. Beetje vreemde setup wellicht maar ook iets wat ik nu eigenlijk een beetje zoek!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro