lichtkogel in je backpack!?

• Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 7 janvier 2011 · 23:58
    freeriders,

zit nu thuis lekker te babbelen met een vriend waar ik vaak mee zeil op de catamaran op zee. Hij vroeg zich af waarom freeriders geen lichtkogel in hun backpack hebben....

Op de zeilvereniging kom je niet door de jaarlijkse veiligheidskeuring heen als je geen werkende lichtkogel in je reddingsvest hebt zitten...

misschien wat ver gezocht, maar als je ver(der) de backcountry in gaat, is het misschien helemaal niet gek om zo'n ding in je backpack te stoppen... kost en weegt niks!
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 8 janvier 2011 · 00:21
    geen id...
    Omdat localisatie/zichtbaarheid een stuk lastiger is met al die bergen ertussen,
    Omdat je vaker een telefoon bij de hand hebt (mits bereik, of iridium),
    Omdat je vaker je gegevens en ETA achterlaat,
    Omdat je minder goed weet wanneer iemand je kogel mogelijk gaat zien (je hebt maar één kans)?

Ik zie de voordelen, maar hou mijn flares voorlopig alleen aan boord. Als ik al iets mee zou nemen om mee gevonden/gezien te kunnen worden heb ik liever een EPIRB of een telefoon, die geven imho een stuk meer winkans...
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 8 janvier 2011 · 00:49
    eens, eens, eens, eens Jaap,

natuurlijk gebruik je eerst je mobile telefoon, afgelopen december gaf mijn gloednieuwe, opgeladen telefoon bij - 20 echter weinig respons...

Het was ook meer een idee voor; "stel het zou zover komen"
    Het (bijkomend) voordeel lijkt mij dat het een extra optie is, nogmaals; het neemt niet (erg veel) extra ruimte of gewicht in, de kosten zijn ook zeer laag.

Daarnaast heb je in deze setting meer dan 1 kans, freeriden doe je immers niet alleen...

Ook is er een degelijk verschil tussen een flare en een lichtkogel, een flare hou je naar mijn mening in je hand en heeft dus minder reach, een lichtkogel gaat wat hoger en kan op langere termijn wel zeker een lokatiebepaling geven, ook naar mensen in de omgeving....

ik zie voor die 200 gram extra weinig nadelen, dat ding ligt 's winters toch in mijn reddingsvest in de schuur, ik prop 'em wel in mn backpack

greetz Bob

Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • Ors
    Advanced
    Ors op 8 janvier 2011 · 01:26
    Ik zie het al helemaal voor me. Je valt, je sonde krast net over je schep. Een vonk spat precies op die lichtkogel en BOEM. Zonne grotte vuurbal jonguh!
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 8 janvier 2011 · 09:32
    @ ors,

ski jij nog steeds in het rond met een metalen schep en sonde die kunnen vonken? het schijnt dat je tegenwoordig hele mooie lichtgewicht, kunststof spulletjes hebt... 😉
  • GenesiZ
    Tourist
    GenesiZ op 8 janvier 2011 · 09:51
    Niet beginnen over lichtgewicht kunstof scheppen, die zijn niet zo sterk 😉
    www.MarkMeisner.com
    D300, 12-24, 35, 85 - Bataleon Jam 157 & Union Force SL
  • Yugooo
    Tourist
    Yugooo op 8 janvier 2011 · 10:09

misschien wat ver gezocht, maar als je ver(der) de backcountry in gaat, is het misschien helemaal niet gek om zo'n ding in je backpack te stoppen... kost en weegt niks!

maak dat revolvertje geen knal bij het afschieten van een lichtkogel? zo ja, dan zou dat ding makkelijk een lawine kunnen veroorzaken. zo niet; dan lijkt het geen overbodige luxe.
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 8 janvier 2011 · 11:01
    Ja, waarom niet eigenlijk.
    De helft van de spullen in mn rugzak heb ik bij me om nooit te gebruiken. Maar als het 1x nodig is geweest ben je achteraf blij dat je het bij je hebt.
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 8 janvier 2011 · 11:41

Ik zie het al helemaal voor me. Je valt, je sonde krast net over je schep. Een vonk spat precies op die lichtkogel en BOEM. Zonne grotte vuurbal jonguh!
        ;D

Goede vraag. Zou het eigenlijk aan zo'n reddingsdienst in de bergen moeten vragen. Maar geeft zo'n lichtkogel niet een enorme knal??
    -> Heb je eindelijk je maatje gevonden, jij schiet een lichtkogel af; BANG ! Ongewild trigger je nog een lawine boven je, lig je er zelf onder.... Nou dan heb in iedergeval wel een lichtkogel afgeschoten  😉
    Live to the extreme
  • poling
    Beginner
    poling op 8 janvier 2011 · 14:01
    raakt die knal de zwakke laag dan??
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 8 janvier 2011 · 14:10
    Als je niet goed mikt  😀
    Live to the extreme
  • semmel
    Expert
    semmel op 8 janvier 2011 · 14:32
    geloof niet dat lokalisatie met een lichtkogel echt makkelijk gaat zijn in de bergen, en hoe hoog gaat zo'n ding?...
    Respect the Mountains..!
  • poling
    Beginner
    poling op 8 janvier 2011 · 16:06

Als je niet goed mikt  😀

LOL. maar in welke situaties zou je het gebruiken? bedoel, als je een beetje goed bezig bent weet je tenminste op welke col je bezig bent...en een lichtkogel..das makkelijk in geval van grote vlaktes, maar idd in de bergen....volgens mij verteld het weinig. doet me wel wat denken zo'n superman we need you lichtbundel... 😃
  • Pinguin
    Tourist
    Pinguin op 8 janvier 2011 · 17:32
    ;D die lichtbundel was van batman, en bij thundercats  :-[
  • zwiebertje
    Tourist
    zwiebertje op 8 janvier 2011 · 22:29

geloof niet dat lokalisatie met een lichtkogel echt makkelijk gaat zijn in de bergen, en hoe hoog gaat zo'n ding?...

Zo'n ding gaat verbazingwekkend hoog. Als je op open zee zit heb je wellicht geen andere boten in de buurt in een straal van, weet ik veel, 40 mijl. Volgens mij zijn er zelfs speciale lichtkogels voor in de bergen!
    edit:

Rood wordt in de watersport gebruikt als noodsignaal en kan voor korte- maar ook voor lange afstand bedoeld zijn. Afhankelijk van het projectiel schiet het meteen naar een grote hoogte, 120 tot 300 meter, en kan daar zelfs enige tijd aan een parachute blijven hangen. Het wordt ingezet als alle andere communicatiemiddelen geen effect meer hebben.

300 meter is behoorlijk. Ik denk dat dit, zelfs in de bergen, goed zichtbaar kan zijn. Als iemand dit ziet, zal hij zeker iemand waarschuwen en wordt er waarschijnlijk veel eerder hulp op afgestuurd om te kijken wat er aan de hand is.

Maar wanneer gebruik je nou zoiets?? Als jijzelf onder zon lawine belandt heb je echt de tijd niet om dat ding uit je rugzak te pakken en af te schieten?!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 janvier 2011 · 12:52
    Over de knal:
    Als je op een plek bent waar spontane lawines voorkomen (die losgaan dor een knal, het vallen van een blaadje, of een hoestbui, heb je al veel eerder wat foutjes gemaakt, die je met een lichtkogel niet meer kan oplossen… Bovendien geeft een parachute-flare (het soort wat het meest praktisch/goedkoop is in je rugzak) amper een knal, eerder een holle 'plop'.

zichtbaarheid:
    Met 'flare' doel ik idd op een parachute-flare (itt tot een handgeld flare, of vuurpijl-revolver), zoals jij volgens mij ook bedoelt. Die schieten zich af als een vuurpijl en blijven aan een parachute een minuutje in de lucht hangen; op zee garanderen ze 20 mijl visibility-radius, in de bergen verdwijnt ie een stuk eerde rachter de 'horizon'.
    Als ie niet hoger dan 200 meter komt, kom je dus dus al bijna niet meer het dal waar je je in bevind uit.

Het 'beter mee verlegen dan om verlegen'-argument weet mij vooralsnog niet te overtuigen.
    Ik kan een hele hoop spullen bedenken waar ik liever mee verlegen ben dan om verlegen, maar de kans dat ik er iets aan heb moet wel reëel zijn, en in verhouding staan tot de moeite die het kost om ze mee te nemen.

Uiteindelijk zal het heel erg afhangen van het gebied/de route waar je je in bevind, maar over het algemeen geef ik meer om een telefoon met goeie batterij voor ieder groepslid, en iemand in de bewoonde wereld die weet waar ik heen ga en wanneer ik terug zou moeten komen.
  • poling
    Beginner
    poling op 9 janvier 2011 · 13:27

;D die lichtbundel was van batman, en bij thundercats  :-[

sword of omen, give me sight beyond sight...ooooh hee thundercats.

aaja batman, maar ik las altijd soeperman, die had dat ook.

on topic, volgens mij is het totaal nutteloos!  ;D
  • Sanno1
    Tourist
    Sanno1 op 9 janvier 2011 · 13:47
    gewoon met twijgjes help spellen op de sneeuw werkt vast ook goed
  • Ors
    Advanced
    Ors op 10 janvier 2011 · 21:23

Zo'n ding gaat verbazingwekkend hoog. Als je op open zee zit heb je wellicht geen andere boten in de buurt in een straal van, weet ik veel, 40 mijl

wtf?? Kost dat? Als je dan toch moet kiezen tussen lichtkogel en of ABS-patroon dan vooruit: verkeerd mikken en gaan met die banaan!
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro