onderhoudstopic: Wat? Waar? en tips...

• TomDV
    Beginner
    TomDV op 9 janvier 2011 · 22:59
    Beste poederaars!

Aan de hand van de vele "welke skis moet ik kopen"-topics leid ik af dat er hoe langer hoe meer beginners richting dit forum trekken. Om hen (en mezelf) te helpen lijkt het me handig om het een en ander te bundelen in dit topic. Ik ben al even opzoek gegaan in oude topics en daar regelmatig tegengekomen hoe jullie het doen, maar niet echt waar jullie het kopen.

Daarom vraag ik jullie dus: Wat heb ik allemaal nodig om zelf een basisonderhoud uit te voeren? En waar kan ik dit voordelig kopen? Aangezien ik (en de rest van de familie) voorlopig nog meer harde sneeuw zien dan ons lief is, is behoorlijk glijden nog wel een must. En dus dacht ik aan de volgende tools:

- wax-ijzer (heb al gehoord bij de bommas, maar die hebben niets ouds meer liggen)
    - schraper
    - borstel: harde en zachte? welke heb je voor wanneer nodig?
    - wax: 1x allround wax, 1x voor de koude dagen en 1x voor de warme dagen (er moeten al sowieso 4 sets gewaxt worden, en wsl nog extra van vrienden dus vandaar niet gewoon 1 blokje)

Het slijpen zal ik voorlopig nog aan de professionelen overlaten tijdens een grondiger onderhoud. Maar tips voor andere Wepowderaars zijn natuurlijk altijd welkom.

Zijn er nog aanvullingen nodig? En waar kan ik deze tools goedkoop vinden (webshop of iets dergelijks)?

Alvast bedankt!

Tom
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 janvier 2011 · 02:00
    enkel voor het waxen heb je nodig:
    een wax-ijzer
    wax (allround werkt goed)
    een plexi schraper
    een borstel

voor het effectieve waxen heb je een pak tutorials op youtube

na het waxen laat je de ski ff afkoelen en schraap je de overtollige wax eraf.
    de borstel is om achteraf je ski met uit te borstelen zodat de "base-structure" terug vrij komt, dit zijn zeer kleine ribbeltjes in de base die zorgen voor de water-afvoer.
    wanneer je dit niet doet is gaat er een zuig-effect optreden wanneer je skiet...
    vergelijk het met een blad papier dat je op een natte tafel legt, dit kleeft ook vast aan het oppervlak, wanneer je daarentegen allemaal kleine plooitjes in het blad maakt zal dit niet meer vast kleven ....

een goedkoop maar goed (of zelfs beter) alternatief voor een brush is zo een groen schuursponsje (scotchbrite pads)

weet ook wel dat de bepalende factor voor een snelle ski de conditie van de base of loopvlak is...
    (niet of ie al dan niet gewaxt is ...)
    dit houdt in dat het loopvlak recht is, dat er een structuur op zit en dat ie niet "harig" is ...

als je base versleten is kan je die in een respectabele shop laten onderhouden met een "stonegrind" waarbij ze het bovenste laagje base eraf "grinden" en er een nieuwe structuur in zetten ....
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 janvier 2011 · 02:01
    al dit materiaal kan je ondertussen wel in de meeste wintersport winkels vinden, misschien moet je er eens achter vragen ...

schuursponsjes vindt je in de supermarkt  ;D
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 janvier 2011 · 13:47
    eneuh, ik wax mijn skis meestal om de week...
    soms vaker als de sneeuw slecht is en ik kan zien dat de base uitgedroogd is ....
    voor mijn ep pros gebruik ik misschien een kwartje van een blokje toko allround wax (en dat is al overdreven)
    dus met zo'n toko setje van 2 repen kan ik die gemakkelijk 8 a 10keren waxen....
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 10 janvier 2011 · 14:37
    Alvast bedankt voor de replys Frats, maar er moeten toch bepaalde merken zijn die beter zijn dan andere? Het zou namelijk wel leuk zijn dat als ik een wax-ijzer koop, dat het even mee gaat.

Ik kwam op internet dit setje tegen: http://shop.strato.com/epages/61491330.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/614...

Zit er ineens een borstel bij voor het aanbrengen van structuur en voor het voorbereidende werk. Bovendien zit er ook reinigingsmiddel bij zodat ze tijdens de zomer proper opgeborgen kunnen worden op de zolder. Nu weet ik niet of dit een redelijke prijs is en of dit een deftig merk is?
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 10 janvier 2011 · 15:02
    http://www.demonsnow.com/ heeft ook een hele onderhoudslijn en wordt verkocht in diverse shops in Nederland.
  • Frats
    Expert
    Frats op 10 janvier 2011 · 15:47
    ziet er wel een strakke set uit, holmenkol is zeker een goed merk!
    van de specifieke onderhouds merken zoals holmenkol, toko of swixx kan je eigenlijk bijna niet verkeerd gaan....

140euro is wel wat veel vind ik persoonlijk, kdenk dat je voor minder even goed vertrokken bent!
    zo heb je in die set bijvoorbeeld een wax remover, 2 brushes, een kurkpad en nog een fleece dingetje, allemaal dingen die je als beginnende "waxer" niet meteen gaat nodig hebben ....

ikzelf heb een volledige toko set, waxijzer (t8), red en yellow wax, brush en scraper, dit was eigenlijk puur toeval omdat toko nu eenmaal een courant merk is ...

van de dakine waxijzers heb ik ook al wel goede reviews gelezen....

eneuh, die wax remover of reinigingsmiddeltjes om je bord op te bergen in de zomer ?
    wax remover wordt door bijna elke ski-tech afgeraden, wanneer je board of planken echt vuil zijn kan je ze beter reinigen met een hotscrape.
    wat is een hotscrape?
    Je neemt wat allround wax en waxt je board hiermee, wanneer de wax nog warm is schraap je hem er meteen af, zo komt al de wax en al het vuil uit de porieën er ook mee uit en is je plank als nieuw !

let wel op, zowel een hotscrape als een basecleaner verwijderen bijna alle wax uit je base, dus moet je nadien wel terug ff waxen....

voor de zomer zet ik mijn planken altijd in een dikke laag wax en laat deze er heel de zomer op staan, in het begin van het seizoen gewoon ff schrapen en brushen en je skis zijn er klaar voor!

bewaar je skis ook rechtopstaand en liefst ergens droog, indien je ze toch in de garage opbergt zorg dan dat ze niet rechtstreeks op de grond staan, dat ze niet met straps dichtgebonden zijn en smeer eventueel wat wax of vaseline over je staalkanten zodat deze niet roesten (niet dat dit echt noodzakelijk is, maar dan blijven ze wel top ! )
  • thesnow-plough
    Tourist
    thesnow-plough op 10 janvier 2011 · 15:49
    Om goedkoop te beginnen:

- koop een strijkijzer met een gesloten onderkant (waarbij de temperatuur te regelen is) kan je vaak tweedehands kopen voor 5 euro (bij gebruik zorgen dat de wax smelt en niet rookt vandaar de temperatuur instelling)
    - neem inderdaad schuursponsjes
    - ik gebruik meestal toko wax (basic wax is prima misschien nog koud en warm, begin niet aan rare poeders, fluoride waxen etc. tenzij je een wedstrijdskiër/boarder bent)
    - neem een geodriehoek om mee te schrapen is die niet sterk genoeg neem dan een ander dikker recht stuk plastic met een (scherpe) rand.
    - Belangrijkste neem je tijd vooral voor het schrapen (daar mag je best wat kracht voor gebruiken) en polijsten

Alles bij elkaar ben je dan rond de 10 euro kwijt voor herbruikbaar materiaal en de rest is kosten van je wax.
    I live for this shit.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 10 janvier 2011 · 22:24 And snow it is.....
  • rdd
    Tourist
    rdd op 10 janvier 2011 · 23:15
    Perry Sport is nog wel wat goedkoper:

http://www.perrysport.nl/tegel/snow/3988_onderhoud/...

Ik was van plan om daar zo'n bus base cleaner (swix) te halen, wat van die spex reparatiestaafjes, een brok universele wax (swix) en dan een lineaal oid te gebruiken voor het schrapen. Een ouderwets strijkijzer moet wel ergens te scoren zijn, lijkt me. Bij oma misschien?  ;D

Vraag me nog wel af wat het beste werkt qua uitborstelen. Je ziet overal weer andere tools: borstels met nylon/koper/paardehaar/geitensik/etc. of allehande schuurspons-achtig zaken.
    Werkt een simpele schuurspons van de appie gewoon goed?
  • jriph
    Tourist
    jriph op 11 janvier 2011 · 13:02
    ijskrabbers werken ook wel goed als krabber ( 2 euro). een lineaal is te slap.

Voor op koude poeder heb je eigenlijk geen wax nodig op je ski. wel IN je ski vanwege de butsen.

je moet het vooral niet overdrijven je bent geen racer en je merkt het verschil in borstel nooit.

Wat ik doe:
    nieuwe skies een paar keer waxen achter elkaar (belag verzadigen met basis wax), afkrabben, eventueel met een schuursponsje ( AH/sorbo/3M ist alles egal) polijsten.

Zeker als het echt koud is is geen wax/geen structuur vaak nog beter dan wel wax. Laatst bij -20 leek het bij mijn nieuwe pas gewaxte latten wel alsof ik de stijgvellen er nog onder had zitten.

wel handig voor in je tas.. blokje koude wrijf fluoro wax .. want soms heb je van die sneeuw die als schuurpapier is en dan is dat een day saver !

Wax : Toko molybdeen wax werkt goed allround.. wel ranzig (zwart) op witte bases

extra stuctuur kan bij slush wel helpen om het vastzuigende effect wat te verminderen maar meestal maakt het allemaal niet echt uit. als je harder wilt kan je ook minder bochten maken  8)

basegrind.. zo min mogelijk, er gaat per keer al gauw een 0.5mm af dus je houdt al snel geen belag meer over. daarom wax ik vooral zelf omdat ze anders je skies te pas en te onpas over een schuurband jagen.

kanten: bij houden.. liever elke dag een heel klein beetje dan wachten tot rond en dan een uur zwoegen.
    klein diamant vijltje werk hiervoor uitstekend en past in je jaszak.. kan je wachtend in de lift doen.

Opslag:

Droog.Met een blokje er tussen bij skies met camber. ik heb ze plat liggen  maar dat zou niet uit moeten maken.

Bindingen: Ik vergeet het vaak, maar terugdraaien op de laagste DIN stand is in theorie zinnig (met is immers een variatie op een moment sleutel en die draai je ook terug voor opslag zodat je veer constante minder veranderd)
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 11 janvier 2011 · 13:12

klein diamant vijltje werk hiervoor uitstekend en past in je jaszak.. kan je wachtend in de lift doen.
    Hier mag je wel even dieper op in gaan als je wilt 😃 Ik denk niet dat ik ooit al in een lift gezeten heb waar ik mijn kanten deftig had kunnen doen. Ik neem trouwens aan dat je diamant + guide bedoelt, met de losse hand wat over je kanten gaan zou ik nooit doen.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 janvier 2011 · 13:17

Hier mag je wel even dieper op in gaan als je wilt 😃 Ik denk niet dat ik ooit al in een lift gezeten heb waar ik mijn kanten deftig had kunnen doen. Ik neem trouwens aan dat je diamant + guide bedoelt, met de losse hand wat over je kanten gaan zou ik nooit doen.

Hier zal wel een cabinelift bedoeld worden.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 11 janvier 2011 · 13:40
    Ik bedoelde wachtend op de lift.. in chx kan je soms wel drie paar skies doen wachtend op de GM toplift. ???

Maar in een gekaapt eitje kan ook hoor.

Kanten zijn vaak oppervlakte gehard en er een boel afslijpen de hele tijd maakt ze vooral zachter. Je wilt dus zo min mogelijk er af halen om de vorm weer terug te brengen.

Dit kan met geleider, maar zonder guide gaat ook. een fijne diamant slijper neemt vrijwel geen materiaal af en de geleiding zit hem in de kant die je slijpt (de basis hoeken zitten er dus al in he! nieuwe hoeken of na een basegrind kan je alleen met een guide doen natuurlijk).De bramen e.d haal je er wel af zo. Lekker Zen momentje voor de volgende afdaling ook.
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 11 janvier 2011 · 13:53
    Een gekaapt eitje zou idd wel ideaal zijn, ik neem mijn bezwaren terug 😃
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 11 janvier 2011 · 15:50
    Bedankt voor de heldere uitleg jriph.
  • rdd
    Tourist
    rdd op 11 janvier 2011 · 17:38

Inderdaad, thanx jriph! Die tip over de ijskrabber, da's een goeie!

Maaruh... je gebruikt dus helemaal geen base cleaner? Hoef je de oude wax niet te verwijderen? Of gaat dat dan vanzelf als je flink verzadigt met nieuwe wax?
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 11 janvier 2011 · 18:14
    Basecleaner gebruik ik enkel als ik ptex moet repareren. Hotscrape in alle andere situaties. Staat toch ook duidelijk in de Frats zijn post hoor 😉
  • Frats
    Expert
    Frats op 12 janvier 2011 · 01:00

[quote author=TomDV link=topic=2225.msg30893#msg30893 date=1294757411]

Maaruh... je gebruikt dus helemaal geen base cleaner? Hoef je de oude wax niet te verwijderen? Of gaat dat dan vanzelf als je flink verzadigt met nieuwe wax?
    [/quote]
    ^^lees m'n post nog eens door, je verwijdert vuil en oude wax het beste met een "hotscrape"
    hierbij gebruik je een allround wax die je eraf schraapt wanneer i nog warm is en zo meteen alle vuil ermee af haalt ....

base cleaner en andere chemische producten worden door bijna elke "skitech" afgeraden ..
  • rdd
    Tourist
    rdd op 12 janvier 2011 · 09:20

^^lees m'n post nog eens door, je verwijdert vuil en oude wax het beste met een "hotscrape"
    hierbij gebruik je een allround wax die je eraf schraapt wanneer i nog warm is en zo meteen alle vuil ermee af haalt ....

base cleaner en andere chemische producten worden door bijna elke "skitech" afgeraden ..

Ik snap 'm! Voor een gewone waxbeurt dus een zogenaamde hot-scrape uitvoeren voor het schoonmaken van de base.

Basecleaner gebruik ik enkel als ik ptex moet repareren. Hotscrape in alle andere situaties.

Ik moet echter ook wat plekken repareren. Frats, gebruik jij (net als Vorda) wel een basecleaner als je met ptex wat plekken moet repareren? Alleen lokaal of maak je dan meteen de hele base schoon? En wat voor spul gebruik je daarvoor?

I'm learning...  😃
  • Frats
    Expert
    Frats op 12 janvier 2011 · 12:10
    ik doe enkel een hotscrape/baseclean wanneer ik aant waxen ben en zie dat m'n wax vuil wordt...
    (dit is bij mij meestal om de 3-5 waxbeurten en hangt ervan af waar je zoal skiet, indoor worden je skis heel snel vuil en moet je ook vaker waxen)

ik gebruik geen basecleaner voor ptex repairs..

ik wax zelfs eerst m'n skis, de krassen die je daarna nog kan zien/voelen zijn de moeite waard om op te vulle, die borstel ik dan goed uit en drup dan m'n ptex candle erin...
    kheb me ooit eens laten vertellen dat die ptex zo heet is dat ie 't beetje wax dat er nog op zit meteen verbrandt en dus toch goed kan aanhechten...

echt duidelijk shots of krassen vul ik op voorhand op, heel diepe krassen vul ik in laagjes op omdat anders de ptex barst wanneer ie gaat uitharden...

shots tot op het hout vul ik voor m'n eigen skis op met epoxy, voor andermans materiaal vul ik ze op met een beetje epoxy en werk dat dan af met ptex ...
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 14 janvier 2011 · 20:38
    ipv geo of dure krabbers koop bij de behangzaak een plastic plaat waarlangs je het behang afsnijd.
    Weet niet hoe ze die noemen of heten maar ze werken perfect en zijn lekker groot en idd schuursponsjes.
    sneeuw, pffff
  • jriph
    Tourist
    jriph op 15 janvier 2011 · 15:18

ik gebruik geen basecleaner voor ptex repairs..

ik wax zelfs eerst m'n skis, de krassen die je daarna nog kan zien/voelen zijn de moeite waard om op te vulle, die borstel ik dan goed uit en drup dan m'n ptex candle erin...
    kheb me ooit eens laten vertellen dat die ptex zo heet is dat ie 't beetje wax dat er nog op zit meteen verbrandt en dus toch goed kan aanhechten...

Bij mij valt het er dan altijd uit.. en als je wel basecleaner gebruikt niet. overigens is wax ab gewoon een citroenzuur gebaseerde ontvetter, zo chemisch is het niet. PE/PP/PTFE etc zijn erg inert dus de fobie voor basecleaner begrijp ik niet zo.  ik ken geen skitech die het zo doet.

De hele base ontwaxen is natuurlijk zinloos
  • skiester
    Advanced
    skiester op 24 janvier 2011 · 12:03
    hoe zit dat eigenlijk met kantenslijpen? Mijn skies zijn hartstikke bot en afgelopen weekend bij het afdalen van de kandahar was dat NIET grappig! Hoe vaak moet dat?  En kun je dat zelf zonder de boel te verknallen?  Een puimsteentje om de bramen te verwijderen begrijp ik wel, zelf waxen ook, maar wie slijpt er ook zelf?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • doov
    Advanced
    doov op 24 janvier 2011 · 18:44 Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 31 janvier 2011 · 00:44

[quote author=TomDV link=topic=2225.msg30893#msg30893 date=1294757411]

[/quote]

Gebruik NOOIT, maar dan ook NOOIT basecleaner. Dat is gewoon commerciele troep die je board/ski verneukt, ze maken dat soort dingen alleen om maar veel verschillende dingen aan de consument te slijten. Spuit dat spul er één keer op en je board neemt nooit meer een druppel wax op. Echt taffes spul is het.

Slijpen: Niemand hier heet Bode Miller dus een gewone 'tune set' is prima naar mijn mening (gewoon zo'n ding van 10-15). Je kan er 89-90 graden mee slijpen wat allebei meer dan scherp genoeg is.

Waxen: Af en toe vind ik meer dan genoeg, maar dat is meer omdat ik lui ben. Zeker als er geen poeder ligt en het ijzig is kan het me niet heel veel verotten. Het gaat bij mij meer om het verschil of m'n skiën of m'n ski's er onder lijden. Ik zal nooit, maar dan ook nooit m'n ski's ongewaxed wegstoppen voor een seizoen of twee weken, maar het maakt me niet heel veel uit als ik een dagje niet optimaal glijd.

Wat betreft materiaal betreft:
    Een droogstrijkijzer heb ik bij de Blokker voor 15€ gekocht, maar een tweedehandsje op marktplaats voldoet ook. Voor wax kan je ook een waxinelichtje gebruiken, maar eigenlijk niet zo veel uit. Als schraper voldoet een geodriehoek (0.79€ bij de Bruna) en een schuursponsje als borstel. Bam. Al die speciale dingen die er voor gemaakt zijn, zijn misschien wel iets beter, maar eigenlijk gewoon geldverspilling.
    Geef ik liever geld uit aan een tripje/nieuwe ski's of wat dan ook.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 31 janvier 2011 · 13:52
    okeee.  Basecleaner

Waarom NIET en zelfs NOOIT  ;D ?

Polyethyleen zelf is niet oplosbaar (althans niet in normale oplosmiddelen bij normale temperaturen) en reageert hoogstens met oxidatieve zuren (Geconcentreerd zwavelzuur,Waterstofchloraat, Perchloor.. allemaal vrij heftig spul).

Verder zit je ski aan elkaar met Epoxy. Als epoxy eenmaal is uitgehard is het vrij lastig waar dan ook af te krijgen. (Methyleen chloride lost het niet op, maar maakt het wel kapot.. je krijgt er ook kanker van.. dus ik ga er van uit dat dat niet in je wax remover zit).

Wellicht zie ik iets over het hoofd .?  ???

Ik gebruik het bij reparaties (Holmenkol) en ik zie echt geen verschil in hoeveel wax ik er in krijg (de reparatie is natuurlijk anders en heeft geen open structuur dan de base dus die neemt niets op).Ga het er ook niet afhalen (tenzij voor reparatie) om vervolgens weer 5 lagen er terug in te smelten.

waxine lichtjes heb ik ook wel eens op een rots ski gebruikt .. maar lekker glijen doet het niet hoor.

Ik geef echt geen vermogens aan wax uit (en dat kan zeker wel) maar die 15/20 euri voor een groot blok basis wax kan er toch wel af ?

Ik ben best een cheapskate maar een officiele metalen ski krabber kost 4 euro (althans lokaal). stuk 4mm plexiglas werkt ook goed

• poling
    Beginner
    poling op 31 janvier 2011 · 15:12
    @thijmendal. kom op, waxine lichtjes...en tuurlijk werkt het, vooral op de warme dagen. maar dat er wax is voor verschillende temperaturen is zeker geen commericeel gelul. En een geodriehook...dat schraapt toch voor geen meter. (leuke woordspelling). Maar niet uit onder welke hoek (weer 1) je dat ding houd, echt een scherpe rand heeft ie simpelweg niet. Sommige vinden schrapen sowieso niet nodig. Doe het dan op zijn minst om niet onnodig veel wax op de berg achter te laten zou ik bijna willen zeggen.

Ipv basecleaner kan je veel beter waxen met een goedkope wax en deze er weer afhalen (ook schrapen als ie warm is). De wax zal viezigheid uit de base mee nemen.

vwb slijpen, weet wel wat je doet. Eraf slijpen gaat rij makkelijk, maar erbij... Het is overigens geheel niet moeilijk, dat niet. En wegbrengen is een optie, maar soms zijn die lui ook zo lomp... heb een board staan waarop 1 kant van de neus nog 1mm staalkant over is...  😞

En lui, zoveel werk is het niet. Biertje, wijntje, jointje erbij of wat je ding ook is. Relaxt. Btw, het is nou niet dat je in de poeder zo goed gewaxed board/skies vereist, wel??
  • jriph
    Tourist
    jriph op 31 janvier 2011 · 18:22
    Ski kanten : snowboards .. geen idee.

Voor kanten heb je meestal een 1 graad nodig voor de belag kant (fabrieks hoeken zijn tussen 0 (sommige WC racers en 1.5).

voor de zijkant heb je variaties tussen 0 en 3 graden (normaal,voor race stock soms to 5 graden).
    (dat is dus 90-89-88-87). de meeste simpele versies hebbend de keuze tussen 89-88 met een base van 1 (dus voor een 1,1 or 1,2 kant.. af fabriek zijn er echter ook veel skies (Atomic, Stoekli, Fischer) die 1,3 kanten hebben)  loont de moeite om te kijken wat voor kant er op jouw skies zitten af fabriek.

ik gebruik nu een Weller 80 watt soldeerbout voor de reparaties. wordt wel heet (overigens met een brander heb je dat nog veel meer) dus wel een beetje blijven nadenken. maar met meer vermogen smelt het sneller en heb je uiteindelijk minder warmte in je ski terwijl je geen koude las hebt.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 31 janvier 2011 · 19:24
    Geinspireerd door TijmenDal: mijn skibum onderhoudsset:

- oud strijkijzer (bedoelt voor kleding, werkt prima voor waxen & is gratis!)
    - Breed plamuurmes (feitelijk hetzelfde als de duurdere metalen schrapers, alleen goedkoper dan een plastic schraper & heeft een handvat)
    - keuken/schuursponsjes (om met de ruwe kant de laatste wax te verwijderen na het schrapen)
    - universele wax (het liefst een groot en goedkoop blok)
    - fijne ijzervijl en tape (om de belagzijde van de staalkant te slijpen)
    - instelbare kantenslijper voor de zijkant van de staalkant (dit is het enige gereedschap wat niet super goedkoop was, maar voor rond de 30 e valt het te overzien)

(ptex, base-cleaner, e.d. laat ik voor het gemak buiten beschouwing. Dat is meer reparatie dan onderhoud ... )

n.a.v. poling's reactie: Over de kwaliteit van TijmenDal's methode durf ik niet de oordelen. Ik denk dat de vaardigheid van de persoon van groot belang is, doe-het-zelf onderhoud levert mij voldoende kwaliteit op.

Mijn doe-het-zelf onderhouden ski's lopen harder dan machine-onderhouden ski's. Daarmee wil ik niet beweren dat een goede shop ze niet beter kan prepareren, maar daar is de $$$ dan ook naar!

Het bespaarde geld kun je terug investeren in "verbruiksartikelen": gear!  ;D
    Built for Speed

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro