onderhoudstopic: Wat? Waar? en tips...

• KevinHoogendam
    Beginner
    KevinHoogendam op 25 février 2011 · 01:11

Ik hoop voor je dat hij dichtblijft
    P-tex heeft de vervelende gewoonte om wel goed aan P-tex te hechten, maar niet goed aan staal.
    Hij kan heel mooi opgevuld lijken, maar binnen een dag weer open zijn 😞

Klopt, beter even langs een goed wax bedrijf gaan. Die kunnen er wel een nieuw stukje belag in zetten.

Heb vandaag hetzelfde gedaan met mn oude board. Stuk belag weg en de tandjes van de staalkant zichtbaar. Zit nu nog steeds dik in de P-tex en dat ga ik pas glad maken als ik het board weer nodig heb.
    It's always snowing somewhere
  • ginga
    Tourist
    ginga op 25 février 2011 · 01:33
    onderweg: ff drogen / 2 componentenlijm mixen / derin / klaar  8)
    nuff said
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 février 2011 · 14:22

Ja, tijdens Lawine I in Disentis had ik ook een dikke kras, je kon de ankertjes van mijn staalkant zien zitten   😞
    Toen heb ik hem 2 keer opgevuld als tijdelijke oplossing en hier in nederland definitief laten maken.

Maar je weet het niet, misschien blijft het maar een dag zitten of misschien wel veel langer  😃

Ik heb de kaarsen mee dus kan tussendoor ok nog een opvulactie doen als nodig.  En wellicht vind ik een shop die het beter kan.

Ik zag ook allemaal metalen dingetjes (de ankers?), iig was het zwart van het belag helemaal weg en nu is het weer mooi zwart!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 28 février 2011 · 02:34
    Denk dat Frats de boel id wel covered meer hoef je niet te weten. Tenzij je kleine super G monsters aan het groot brengen bent... ;D.
  • fabianvzwol
    Tourist
    fabianvzwol op 6 mars 2011 · 20:41
    Heb pas ook zelf mijn ski's gewaxed, maar heb toen niet geborsteld, is dit erg??

Wegens een aparte busreis na mn wintersport (klapband) heb ik morgen pas weer mijn ski's terug. Ik ga dit jaar aardig wat indoor skieen, en zou dus willen weten welke wax ik dan het beste kan gaan gebruiken

Een strijkijzer ben ik al naar op zoek, en als schraper gebruik ik een ijskrabber (van de bloedbank gekregen 😀). Waar vind je tegenwoordig nog strijkijzers met een compleet vlakke onderkant, marktplaats gaf geen resultaten en om nou €60 voor een dakine strijkijzer uit te geven gaat me iets te ver...

Ik begrijp uit bovenstaande dat je een gewoon schuursponsje kan gebruiken om de ski's de "finishing touch" te geven.

wat heb ik nog meer nodig als beginnend waxer? Slijpen laat ik toch nog maar even over aan de vakman..

p.s Is mijn eerste jaar met eigen ski's en wil dus graag ook zelf onderhouden (vind ik leuk om te doen 😀)
  • os
    Tourist
    os op 6 mars 2011 · 21:54
    Inklapbaar stewardessen strijkijzertje, erg handig ding: groot genoeg, klein opbergen/meenemen, geen gaatjes en maar twee tientjes!.
    http://www.strijkijzershop.nl/product/philips-reisstrijkijzer-hd1301-0...
  • fabianvzwol
    Tourist
    fabianvzwol op 6 mars 2011 · 22:06

Inklapbaar stewardessen strijkijzertje, erg handig ding: groot genoeg, klein opbergen/meenemen, geen gaatjes en maar twee tientjes!.

mijn dank is groot, morgen eventjes halen bij de kijkshop. Welke wax raden jullie aan, dacht zelf om gewoon een universele wax te nemen. Ik heb trouwens ski's die wit zijn aan de onderkant, vorige keer rode wax op gedaan en toen werd het een beetje roze, bestaat er ook iets als transparante wax?
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 6 mars 2011 · 22:36

lol, die heb ik ook! zeker een aanrader..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 novembre 2011 · 21:55
    Hoezo is het gebruikelijk staalkanten met een vijl te slijpen, terwijl eigenlijk al het andere staal normaal met slijpstenen gedaan wordt?

Ik voel me altijd een beetje een amateur als ik met zo'n kantenvijl sta te harken, en heb altijd de neiging er een paar waterstenen langs te halen (ik heb een beetje een gereedschaps fetish, dus ook veel ervaring met het slijpen ervan).

Het doel is toch een edge die scherp is en dat ook zo lang mogelijk blijft? In theorie zijn slijpstenen hier veel geschikter voor dan een vijl.
    splitfest.nl
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 7 novembre 2011 · 22:49
    De hoek is ook heel belangrijk en daarvoor is een steen waarschijnlijk een stuk ongemakkelijker dan een vijl.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 7 novembre 2011 · 23:11

De hoek is ook heel belangrijk en daarvoor is een steen waarschijnlijk een stuk ongemakkelijker dan een vijl.

Je kan een dunne steen toch ook in een "kant-slijp-houdertje" inklemmen? Daarnaast gebruiken ze in shops op de machines ook gewoon stenen ... dacht ik ... :-\
    Built for Speed
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 novembre 2011 · 14:16
    Onderkant gaat bij mij met een gewone staal vijl... lijkt prima te gaan.
    Zijkanten met een speciale kantenslijper
    Ik gebruik voor het waxen een strijkbout zonder gaatjes, gekocht voor 1€ op Koninginnedag.

Over wax verbruik (een €50cent meer of minder) kan ik me niet druk maken, zeker niet op het moment dat je het afzet tegen een tripje...
    White room,Pillow lines,I rule
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 8 novembre 2011 · 14:49
    Slijpen wa is da?  ;D
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 8 novembre 2011 · 14:59

Onderkant gaat bij mij met een gewone staal vijl... lijkt prima te gaan.

hoe controleer jij de hoek waaronder je dan vijlt? oa ivm die hoek laat ik m'n ski's eens in de 1 of 2 jaar toch ff ergens goed slijpen. Ook om geulen van steentjes er dan goed uit te laten halen en base gelijk weer ff te vlakken. Zijkanten doe ik wel altijd zelf.

Daarnaast gebruiken ze in shops op de machines ook gewoon stenen ... dacht ik ... :-\

Een stalen vijl is niet sterk genoeg om goede krassen uit je staalkant te halen. Technisch verhaal. Staal rondom een kras verhard door de impact. Wordt daarbij even hard, zo niet harder, dan je vijl. Ga je daarover heen is je vijl bot. Diamant is wel scherper/sterker dus een kras altijd eerst ff met diamant afvijlen zodat je weer op "zacht" staal zit.
    Als shop wil jij meters maken en niet continue je materiaal wisselen. Zo'n machine zet je 1x op z'n plek en wil je niet om de haverklap servicen. Dan zou ik er ook direct stenen in stoppen die alles aankunnen.

Zelf vijl ik haast alleen met Diamant 200 (of 400, weet niet meer). Grof genoeg om snel je kanten scherp te krijgen en fijn genoeg om "geen" bramen te hebben. (plus waarom altijd de krullen van je kanten te trekken als dat niet nodig is.... = behoud van je spul). Bij grote krassen of als de hoek er weer opnieuw in moet dan pak ik eerst de diamant om de krassen weg te halen ("zacht maken"😉, dan met de vijl alles weer op order brengen en daarna weer met de diamant de laatste braampjes weg.
    http://verticaldissidents.net
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 8 novembre 2011 · 15:22
    Ik zet vlak voor het skien m'n kanten ook altijd nog even 'aan' met een aanzetstaal:

• Fontio
    Tourist
    Fontio op 8 novembre 2011 · 17:41
    Ziet er uit als een messenslijper? Zelfde ding?
    ''The guy in the orange jacket!''
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 novembre 2011 · 18:03
    foutje
    White room,Pillow lines,I rule
  • Easy
    Advanced
    Easy op 8 novembre 2011 · 18:32
    @ telemikey: iets vergeten?

Een stalen vijl is niet sterk genoeg om goede krassen uit je staalkant te halen. Technisch verhaal. Staal rondom een kras verhard door de impact. Wordt daarbij even hard, zo niet harder, dan je vijl. Ga je daarover heen is je vijl bot. Diamant is wel scherper/sterker dus een kras altijd eerst ff met diamant afvijlen zodat je weer op "zacht" staal zit.
    Als shop wil jij meters maken en niet continue je materiaal wisselen. Zo'n machine zet je 1x op z'n plek en wil je niet om de haverklap servicen. Dan zou ik er ook direct stenen in stoppen die alles aankunnen.

For the record: ik heb een technische studie gedaan! 😉

Harding zal in het geval van een kras in een staalkant wel meevallen, mijn (stalen) vijl(en) worden er iig niet bot van. Daarnaast servicen ze de stenen op de machines regelmatig (m.a.w. om de haverklap).

Ik snap niet waar je reactie vandaan komt teleaddict, mijn opmerking was in reactie op ieism en TomDV, onderwerp: waarom men voor (handmatig) ski-onderhoud voornamelijk vijlen gebruikt en geen slijpstenen. Maar misschien mis ik iets? ???
    Built for Speed
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 8 novembre 2011 · 21:13

[quote author=Teleaddict link=topic=2225.msg42962#msg42962 date=1320760757]
    Maar misschien mis ik iets? ???

Ik blijkbaar ook 😉
    http://verticaldissidents.net
  • Easy
    Advanced
    Easy op 9 novembre 2011 · 19:38

[quote author=Easy link=topic=2225.msg42979#msg42979 date=1320773537]

[quote author=Teleaddict link=topic=2225.msg42962#msg42962 date=1320760757]

Maar misschien mis ik iets? ???
    [/quote]

Ik blijkbaar ook 😉
    [/quote]

😀
    Built for Speed
  • jriph
    Tourist
    jriph op 14 novembre 2011 · 11:13
    i.p.v het detunen van de tips en tail (bot maken) heb ik op mijn blauwe monsters iets anders geprobeerd en dat werkt erg goed. Omdat die dingen niet te buigen zijn hebben ze een beetje de neiging om als je ze eenmaal op de kant hebt een eigen traject te kiezen (met mach 3). Maar als je detuned word het weer een beetje laf qua grip ( 3mm camber & sidecut maatje jupiter en niet zo heel veel effectieve lengte),en daar aan heb ik een broertje dood als het weer eens blauw ijs is tussendoor..

Ik had gelezen dat je voor race skies het goed werkt als alleen de base angle vergroot naar 2 graden voor de 5cm rond de contact punten. En bij mij werkte dat goed, heb je nog wel een scherpe kant als je veel hoek maakt maar het voelt wat losser aan.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 2 février 2012 · 12:24
    Ga even dit topic kicken om zelf een vraag te stellen.
    Ik ben gisteren een paar huurskis gaan halen en neem ze in volste vertrouwen mee naar huis. Ik heb al vaker bij deze winkel gehuurd en als was altijd tiptop. Thuis controleer ik de base van de skis even aandachtig en merk ik een diepe (diepste stuk zit nog maar een beetje belag) kras van zo'n 2.5cm op 0.5cm. De kras zit gelukkig niet midden op de ski, maar meer naar de edge toe.
    Denken jullie dat ik dit ga voelen tijdens het skiën? Want ik heb niet meer genoeg tijd om ze terug te brengen voor een kleine reparatie.
    Grtz,
    Crash
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 2 février 2012 · 12:43
    Ik zou me er niet druk om maken, waarschijnlijk merk je er niets van, zeker als hij een beetje in de lengte richting is.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 2 février 2012 · 16:50
    Zolang er geen 'haren' uithangen zijn er geen problemen. Anders ff bijwerken met een stanleymes. Wel ff bellen dat er een kras inzit, zodat je de schuld niet krijgt als je een gat tot op de kern trapt...
  • Murky
    Advanced
    Murky op 2 février 2012 · 22:01

Zolang er geen 'haren' uithangen zijn er geen problemen. Anders ff bijwerken met een stanleymes. Wel ff bellen dat er een kras inzit, zodat je de schuld niet krijgt als je een gat tot op de kern trapt...

Inderdaad lang stanleymes lemmet vlak over de base halen zodat je wat van de opgebolde base weg haalt, daarna kan je nog een keertje waxen en merk je er zeker niets van.
    Skier turned Snowboarder turned Skier..
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 2 février 2012 · 23:32
    Top, bedankt voor het advies 😀
    [Zaag modus aan] Ik vind het toch een beetje not done om het zo te verhuren, het is voor zo'n winkel (en aan die prijs) toch niet zo'n grote moeite om dat wat op te vullen met t-pex oid :😃 [Zaag modus uit]

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro