Skiën gevaarlijker dan snowboarden?

• Artman
    Tourist
    Artman op 18 janvier 2011 · 17:49
    Volgens een professor van het Rochester Institute of Technology wel...http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1348105/Skiing-deadlier...
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 18 janvier 2011 · 19:20
    Deze zin zegt mij genoeg:

"Research for the National Ski Areas Association in America found that skiers are less likely to have accidents on the pistes than skateboarders - but are more likely to die."
  • Simon
    Tourist
    Simon op 18 janvier 2011 · 19:39

Deze zin zegt mij genoeg:

"Research for the National Ski Areas Association in America found that skiers are less likely to have accidents on the pistes than skateboarders - but are more likely to die."

ligt mss meer aan de journalistieke capaciteiten van de auteur dan aan het onderzoek zelf?  :😃

Op eerste zicht zou ik eigenlijk ook zegge da skien gevaarlijker is als snowboarden... (beginnende) skiers gaan een stuk sneller dan (beginnende) snowboarders en het is natuurlijk ook makkelijker voor een skier om een boom/... te huggen dan voor een snowboarder.
    Talk less, ride more
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 18 janvier 2011 · 21:30

Op eerste zicht zou ik eigenlijk ook zegge da skien gevaarlijker is als snowboarden...
    1. (beginnende) skiers gaan een stuk sneller dan (beginnende) snowboarders
    2. en het is natuurlijk ook makkelijker voor een skier om een boom/... te huggen dan voor een snowboarder.

(Heb even nummertjes in je quote erbij gezet)

Ik heb geen zin in een snowboard/ skier bashing post maar hoe kom je in hemelsnaam tot die conclusie???
    White room,Pillow lines,I rule
  • poling
    Beginner
    poling op 18 janvier 2011 · 21:43

[quote author=Simon link=topic=2274.msg31384#msg31384 date=1295375941]

Op eerste zicht zou ik eigenlijk ook zegge da skien gevaarlijker is als snowboarden...
    2. en het is natuurlijk ook makkelijker voor een skier om een boom/... te huggen dan voor een snowboarder.

Ik heb geen zin in een snowboard/ skier bashing post maar hoe kom je in hemelsnaam tot die conclusie???
    [/quote]

hela skiers is sowieso voor....  😉 ;D ;D

maar idd zover reikt mijn analytisch vermogen ook nog niet.. ???
  • cassaaa
    Tourist
    cassaaa op 19 janvier 2011 · 07:55

[quote author=telemikey link=topic=2274.msg31392#msg31392 date=1295382619]

[/quote]

hela skiers is sowieso voor....  😉 ;D ;D

maar idd zover reikt mijn analytisch vermogen ook nog niet.. ???
    [/quote]

Dat zie je toch aan de stand van de sterren.
  • Spider
    Tourist
    Spider op 19 janvier 2011 · 09:18
    lekker belangrijk
    Better to burn out, then to fade away.
  • JeWeDe
    Advanced
    JeWeDe op 19 janvier 2011 · 10:35
    Het gaat allemaal over op de piste, dus niet heel relevant voor de meesten hier. ben benieuwd hoe het buiten de piste werkt.
    Dan is het misschien niet zo handig dat je snowboard als anker werkt...
  • ollie
    Expert
    ollie op 19 janvier 2011 · 10:42

lekker belangrijk

Ditto... ik pleit voor een vergelijkend onderzoek van de gevaren van parachutespringen tov synchroonzwemmen!
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Simon
    Tourist
    Simon op 19 janvier 2011 · 11:32

[/quote]
    punt 1 lijkt me duidelijk?
    punt 2 is naar mijn gevoel toch zo.. ook mss een gevolg van punt 1...als skier ga ge sneller, waardoor ge minder reactietijd hebt.

Talk less, ride more
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 janvier 2011 · 11:49
    Hierbij wat cijfers wat betreft dodelijke (lawine)ongelukken:

Frankrijk:
    * heden: http://www.anena.org/quels_risques/bilan_accident/bilan_10_11/bilan_20...
    * vorig jaar: http://www.anena.org/quels_risques/bilan_accident/bilan_09_10/bilan_20...
    * 2008/2009: http://www.anena.org/quels_risques/bilan_accident/bilan_08_09/bilan_20...
    * 2007/2008: http://www.anena.org/quels_risques/bilan_accident/bilan_07_08/bilan_20...

Zwitserland
    * heden: http://www.slf.ch/lawineninfo/wochenbericht/2010-11/aktuelle_Lawinenun...
    Voor zwitserland verder (nog) geen cijfers kunnen vinden waarbij er een onderscheid is gemaakt naar het type slachtoffer (ski, snowboard, wandelaar etc..)

US (Canada):
    * heden: http://www.avalanche.org/accidents.php
    * 2009-2010: http://www.avalanche.org/accidents.php?date=2009-2010...
    * 2008-2009: http://www.avalanche.org/accidents_prev.php?date=2008-2009...
    * 2007-2008: http://www.avalanche.org/accidents_prev.php?date=2008-2009...
    * 2006-2007: http://www.avalanche.org/accidents.php?date=2006-2007&sort=activit...

Wat valt er op te maken?
    * er vallen meer dodelijke lawineslachtoffers op een ski. Veel meer zelfs
    * relatieve berekening is onmogelijk. Onduidelijk is hoeveel skiers en snowboarders er onderweg zijn off-piste
    * conclusie: absoluut gezien vallen er meer dodelijke slachtoffers op ski, dan op snowboard indien er lawines in het spel zijn.

May the powder be with you.
  • karel
    Tourist
    karel op 19 janvier 2011 · 12:42
    aangezien de berg/lawine het niet uitmaakt of je op 1 of 2 planken naar beneden gaat kun je volgens mij aannemen dat je evenveel risico hebt om een lawine slachtoffer te worden. Als er dan 7x zoveel skiers als snowboarders overlijden door een lawine kun je daar uit opmaken dat er 7x zoveel skiers als snowboarders offpiste gaan.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 janvier 2011 · 12:53
    Tsja, dat is de vraag. :😃 Misschien is de techniek van de korte bocht die nog door veel skiers in de poeder gebruikt wordt debet aan het vaker lostrekken van lawines? Misschien vallen skiers vaker, omdat ze twee planken onder hebben waarvoor meer techniek vereist is, waarbij ze lawines lostrekken? Waarschijnlijk zijn er nog meer onzekerheden/variabelen waardoor je de verhouding van 1 op 7 niet zomaar door kunt trekken naar aantallen boarders/skiers.
    ??? Ik weet het niet.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 19 janvier 2011 · 13:06

aangezien de berg/lawine het niet uitmaakt of je op 1 of 2 planken naar beneden gaat kun je volgens mij aannemen dat je evenveel risico hebt om een lawine slachtoffer te worden. Als er dan 7x zoveel skiers als snowboarders overlijden door een lawine kun je daar uit opmaken dat er 7x zoveel skiers als snowboarders offpiste gaan.

Waarop baseer je dat het niet uitmaakt of je op ski's of een snowboard staat?

May the powder be with you.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 19 janvier 2011 · 13:23

[quote author=karel link=topic=2274.msg31431#msg31431 date=1295437354]

[/quote]

+1
    Ik meen me van SSC1 te herinneren dat snorbaarders minder diep door het sneeuwdek gaan dus iets minder snel een zwakke laag raken dan skiërs.
    WeRookie
  • Tjarco
    Tourist
    Tjarco op 19 janvier 2011 · 14:54
    Hum, betwistbaar onderzoekresultaat inderdaad

nog enkele factoren imo...

- Skiers zijn in de meerderheid en vaak een stuk ouder...
    - Skiers hebben stokken met touwen, die uit mijn ervaring ook levensbedreigend kunnen zijn...
    - Snowboarders vallen vaker, dus misschien beter 'getraind'...
    a beach is just a washed away mountain
  • karel
    Tourist
    karel op 19 janvier 2011 · 15:17

Op onderbuikgevoel dat de meeste slachtoffers van een NO-GO helling afdaalden waarbij zowel op skis als op board de lawine getriggered zou worden. 3x3 houdt er toch ook geen rekening mee of je boarder/skier bent?

+1
    Ik meen me van SSC1 te herinneren dat snorbaarders minder diep door het sneeuwdek gaan dus iets minder snel een zwakke laag raken dan skiërs.

Ligt eraan.. Gemiddeld snowboard 160x25cm = 4000cm2. Gemiddeld paar skies 2x180x8cm=2880cm2. Minder oppervlak, zelfde gewicht is meer druk dus dan heb je gelijk. Maar met dikke poederlatten 2x190x12=4560cm2, maakt het weer niet uit.
    Maar, zoals ik al zei, ik denk dat in de meeste gevallen dat een lawine werd losgetrapt dit verschil niet uit heeft gemaakt en dus voor de statistiek te verwaarlozen is.
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 19 janvier 2011 · 15:59
    wat ik met puur subjectieve waarneming zie is dat er veel meer groepen op skis buiten te pistes staan te haspelen dan op snowboards. (in ieder geval in frankrijk en italie)
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • poling
    Beginner
    poling op 19 janvier 2011 · 16:14

[Ligt eraan.. Gemiddeld snowboard 160x25cm = 4000cm2. Gemiddeld paar skies 2x180x8cm=2880cm2. Minder oppervlak, zelfde gewicht is meer druk dus dan heb je gelijk. Maar met dikke poederlatten 2x190x12=4560cm2, maakt het weer niet uit.
    Maar, zoals ik al zei, ik denk dat in de meeste gevallen dat een lawine werd losgetrapt dit verschil niet uit heeft gemaakt en dus voor de statistiek te verwaarlozen is.

mooi onderbouwd maarre volgens mij gaat het niet helemaal op. staat de skier met even veel druk op de ene ski als de andere? Hoeveel opp. drukt er werkelijk op de sneeuw, van ski en board....?

Anyway. Vind het sowieso een non topic.
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 19 janvier 2011 · 16:51

[quote author=karel link=topic=2274.msg31446#msg31446 date=1295446648]
    [Ligt eraan.. Gemiddeld snowboard 160x25cm = 4000cm2. Gemiddeld paar skies 2x180x8cm=2880cm2. Minder oppervlak, zelfde gewicht is meer druk dus dan heb je gelijk. Maar met dikke poederlatten 2x190x12=4560cm2, maakt het weer niet uit.

Vind het sowieso een non topic.
    [/quote]

+1

Ik vind vooral deze 'factoren' geniaal!  :😃

Hum, betwistbaar onderzoekresultaat inderdaad

nog enkele factoren imo...

- Skiers hebben stokken met touwen, die uit mijn ervaring ook levensbedreigend kunnen zijn...

• Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 janvier 2011 · 23:55
    Als Europeaan heb je vrij weinig aan dit onderzoek. Waarom? Omdat het Noord-Amerikaanse skigebieden betreft. En die zijn nou eenmaal anders dan Europese. Deze cijfers blijven in Europa dan ook nooit overeind. Wij hebben nou eenmaal weinig bomen, rotsen en andere zaken waar je hard tegenaan kunt knallen op de piste staan. En die dingen staan in de VS wel in en op wat waarschijnlijk gedefinieerd wordt als 'het skigebied' of 'de piste'.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • ollie
    Expert
    ollie op 20 janvier 2011 · 08:34

Je bent duidelijk nog nooit met mij op pad geweest...

... en ik ben niet oud!! (alleen traag met hiken) 😉
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Marco
    Advanced
    Marco op 20 janvier 2011 · 09:01

[quote author=Tjarco link=topic=2274.msg31442#msg31442 date=1295445246]

Je bent duidelijk nog nooit met mij op pad geweest...

... en ik ben niet oud!! (alleen traag met hiken) 😉
    [/quote]

Ollie, je bent niet oud. Echt niet. Jij geniet gewoon veel meer van een hike!!!
    En dat stokken met touwen gevaarlijk zijn, heeft Ollie wel duidelijk bewezen. Vooral voor zijn bindingen..... Levensbedreigend!
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 21 janvier 2011 · 11:15

J Trauma. 2009 Nov;67(5):1022-6.

An analysis of skiing and snowboarding injuries on Utah slopes.
    Wasden CC, McIntosh SE, Keith DS, McCowan C.

Department of Emergency Medicine, University of Utah, Salt Lake City, Utah 84132, USA. chad.wasden@hsc.utah.edu

RESULTS: Patients injured while skiing and snowboarding were predominantly men, representing 70.0% of injured skiers and 87.6% of injured snowboarders. The mean age for skiers was 41 (SD = 16), whereas the mean age for snowboarders was 23 (SD = 8). High percentages of patients among both groups had suffered injury to the head, which was more common in snowboarders when compared with skiers (27.3% vs. 20.4%, p = 0.010). Despite this fact, skiers tended to have slightly higher percentages of Glasgow Coma Scores in the moderate to severe range and accounted for all fatalities secondary to head injury (8 of 9 fatalities). The single snowboarder fatality was not caused by head injury but rather pneumothorax. Injuries to the head that were more common in skiers were fractures to the facial bones (5.2% vs. 1.4%, p = 0.003) and facial lacerations (5.8% vs. 2.9%, p = 0.035). Skiers were more likely to sustain injuries to the lower extremities (51.3% vs. 26.2%, p < 0.001), whereas snowboarders commonly had injuries to the abdomen and its organs (22.4% vs. 11.2%, p < 0.001). A considerable amount of snowboarders had injuries to the spleen (11.2%), liver (3.7%), and kidney (2.2%). Injuries to the spine were common in both groups but more in snowboarders (20.7% vs. 13.4%, p = 0.002). On an average, skiers spent 3.4 days in the hospital (SD = 3), a day longer than snowboarders who averaged 2.4 (SD = 2). Skiers were more frequently admitted to the floor or the operating room, whereas snowboarders were more often admitted to the intensive care unit.

appels met peren dus, kwestie van de juiste protectie kiezen (mild nieren , rug en hoofd  iig van snowboarders)
    Nuf said..
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • skiester
    Advanced
    skiester op 21 janvier 2011 · 13:28
    volgens mij kun je een groep van gemiddeld 41 niet vergelijken met een groep van gemiddeld 23.  Daarnaast gaat dit om absolute aantallen en dus niet om alle ski/board ongevallen.  Zoveel variabelen....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro