Dynafit FT12 kunnen breken.. even oppassen.

• jriph
    Tourist
    jriph op 23 janvier 2011 · 17:33
    http://www.wildsnow.com/4371/dynafit-breakage-ft-to/...

let even op dat als je FT12 hebt dat je schroeven dus echt vast zitten want beweging zal dit ''probleem'' zeker niet helpen. Als je het zijaanzicht van de ST vergelijkt met de FT en de nieuwe radical (slim die instap geleiders) is het wel duidelijk dat je behoorlijke buig krachten krijgt direct door die schroefgaten die je met de oude ST minder had.

Wel iets wat zeldzaam is kennelijk.

Maar alles kan stuk.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 24 janvier 2011 · 09:34
    Mmmh, vind de puntjes die eronder staan in de discussie wel interessant. Maar ik vind ook dat de meesten er even aan voorbij gaan dat die binding op een ski van 125mm stond. Met een Factor. Die hefboom moet insane geweest zijn. Dynafit maakt de binding zelf met een rem tot 110mm. Daar geven ze m.i. wel een beetje mee aan wat hun beoogde maximum skibreedte is...

Ik ga thuis mijn bindingen maar eens even van dichtbij bekijken.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • huib
    Expert
    huib op 24 janvier 2011 · 11:14

Maar ik vind ook dat de meesten er even aan voorbij gaan dat die binding op een ski van 125mm stond. Met een Factor. Die hefboom moet insane geweest zijn. Dynafit maakt de binding zelf met een rem tot 110mm. Daar geven ze m.i. wel een beetje mee aan wat hun beoogde maximum skibreedte is...

Als mijn nieuwe BD schoenen nu goed bevallen is dat wel een puntje. Volledig overstappen naar dynafit wordt dan interessant.
    Zou je de nieuwe Dynafit FT bindingen op een brede poederbak monteren? Ik zou zeggen dat mijn Coomba's op harde sneeuw meer op hun donder krijgen dan een echte poederplank in 30cm+ fluffy poeder.
  • Marco-tje
    Beginner
    Marco-tje op 24 janvier 2011 · 12:32
    Bij Conrad waar ik mijn toerspullen gehaald heb (o.a. Dynafit Vertikal ST) vinden ze 95mm al gauw het maximum voor een Dynafit binding...........
    Real Skiers don't have real jobs
  • jriph
    Tourist
    jriph op 24 janvier 2011 · 13:21
    Maar buiten dat de zinnigheid van een Dynafit op 125 mm onder voet skies (Mijn blauwe skies wegen al meer dan 5500 gram zonder binding..then again met dikke bindingen wegen ze helemaal een ton).

maar die overhang over de baseplate bij de FT lijkt gewoon niet zo handig. (add: dus de smalle base plate van de FT ivm de ST waardoor het buitenste stuk niet wordt afgesteund bij druk richting ski.. voor belasting op trek maakt het niet uit natuurlijk)

Dat betekend dat je de plaat ook op druk belast (in tourmode.. waarschinlijk ook in ski mode) ipv vooral op trek ( zoals bij de ST (waarbij je de plaat bij beide echt dwars door de schroef gaten belast). Nu is de vraag of een bredere ski nu echt zoveel extra torsie geeft

Het spreekt voor de sterkte van de gekozen materialen dat dit niet veel vaker gebeurd.

Mits de kwaliteit van het nieuwe stuk metaal van de baseplate (gesmeed alu schijnbaar...) goed is lijkt mij dat het nieuwe ontwerp in de basis sterker is.

Er zijn vooral beelden zijn van dynafits die een metalen topplaat van de rest van de ski hebben gerukt. Het lijkt dus dat de relatief kleine binding schroeven vooral worden ondersteund door de metalen top plaat (als je die hebt)

Het gros van de torsie moet bij dynafit worden opgevangen door de voorbak dus die moet wel goed vast zitten
    Ik denk dat inserts dus wel zinnig zijn omdat je die door de fors grotere diameter een toch flink hoger pull out weerstand krijgt. Dan de binding vast met goede boutjes (12.1 die rekken ten minste niet zo veel) en locktite.

Maar ik heb  ( dikke nerd)  er eens een schema'tje van getekend... en  goh dat is toch een interessant stukje mechanica wat wat ingewikkelder is dan het op het eerste gezicht lijkt.. ga eens puzzelen.

• huib
    Expert
    huib op 24 janvier 2011 · 14:29

Maar buiten dat de zinnigheid van een Dynafit op 125 mm onder voet skies, maar die overhang over de baseplate bij de FT lijkt gewoon niet zo handig.

De nieuwe Dynafit Radical FT komt met stoppers 110 of 130mm, dus daar zullen ze wel over nagedacht hebben.

• Vorda
    Tourist
    Vorda op 25 janvier 2011 · 05:26
    Lijkt me vrij duidelijk dat dit gewoon een foutje in het ontwerp was, dat (duidelijk) heel zelden voor een probleem zorgt. Het is ook wel mooi dat ze dit in de nieuwe editie aangepast hebben.

De grote vraag die ik heb is of de breedte van de ski hier eigenlijk wel veel invloed op heeft. Lijkt me vooral af te hangen van je gewicht en skihouding, niet?
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 25 janvier 2011 · 20:44

Lijkt me vrij duidelijk dat dit gewoon een foutje in het ontwerp was, dat (duidelijk) heel zelden voor een probleem zorgt. Het is ook wel mooi dat ze dit in de nieuwe editie aangepast hebben.

De grote vraag die ik heb is of de breedte van de ski hier eigenlijk wel veel invloed op heeft. Lijkt me vooral af te hangen van je gewicht en skihouding, niet?

Ik denk niet dat het écht een foutje in het ontwerp was, maar eerder een nieuwe doelgroep die de binding sneller ging toepassen in nieuwe set-ups dan dat Dynafit kon bijhouden/zich erop aanpassen (in alle redelijkheid kost het natuurlijk ook even tijd om zo'n nieuw ontwerp te designen/testen/productieklaar te krijgen). Het nieuwe ontwerp lijkt aan te tonen dat ze nu (in sneltreinvaart?) een inhaalslag aan het maken zijn. Dat er remmen tot 130mm leverbaar worden, toont m.i. ook wel dat ze zelf iets meer rekening hebben gehouden met dergelijke breedtes.

ik ben zelf een saloningenieur (en heb dus weinig écht onderbouwds te melden), maar bij stijve schoenen (Factor c.s.) en een heule brede ski (nadelige hefboom), wordt de binding natuurlijk wel het knakpunt. Op harde pistes meer dan in een meter pof (maar is een Coomback op een harde piste dan erger dan een Megawatt in pof?). En zeker omdat de FT de overhang heeft die in het plaatje was te zien (wat onlogisch is, maar mss iets met productie te maken heeft oid). Het pleit natuurlijk al dat ze de afstand tussen de schroef in de breedte groter hebben gemaakt, waardoor de hefboom weer voordeliger wordt (lijkt geneuzel, maar die schroeven staan dicht bij elkaar 5mm is al gauw >10% winst op je hefboom).

Ik denk eigenlijk dat ik met een ski van 125mm niet zou gaan toeren. Dan kun je ook iets van 100-110mm pakken, bijna net zoveel float hebben en een stuk lichter lopen en allrounder skiën. En dan een paar dikke bindingen op die 125mm, zodat je écht kan rippen als er veel pof ligt. Dynafits op een dergelijke ski is een beetje beyond the point wmb.
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 26 janvier 2011 · 17:34
    Ze ( dynafit) maken en verkopen een powerplate , dat lijkt mij wel een goed idee voor het geval dat dit echt
    hetgeen is wat het probleem is . Want het allemaal maar theorie he !

De knakker die het post is wel een enorm amerikaanse huiler. Er zijn duizende paren dynafit bindingen in omloop en eigenlijk kijken we al tijden met verwondering naar die dingen.. tjonge dat dat heel blijft !.. nou heeeel vaak wel.

Maar Lo and Behold! ze kunnen stuk..Joh verassend !.. Alles kan kapot (ook metalen 16 din race bindingen..) .

Je hoeft maar een klein gek butsje te hebben en je klapt ergens bij min 25 hard af .. dan wil metaal wel scheuren.. en als het eenmaal begint is het natuurlijk gedaan.

Ik denk dat het take home punt vooral is : check al gear bij veel gebruik eens in de zoveel tijd eens heel grondig.

Heb wel eens met een niet passende crampon gezeten die ik ongechecked in mijn tas had gegooid.. best koud verstellen in de wind bij min 15 op een kloteplek (sjouwde ze niet voor niets mee.)

• Vorda
    Tourist
    Vorda op 26 janvier 2011 · 22:11

De knakker die het post is wel een enorm amerikaanse huiler.
    Niet overdrijven, Wildsnow staat bekend als een van de beste touring blogs, en een Dynafit fanboy. Dat is net de reden waarom hij het post, anders zou hij verwijten krijgen dat hij niet objectief kan zijn.
  • Erik-Jan
    Advanced
    Erik-Jan op 26 janvier 2011 · 22:48
    Alles kan kapot... Ik ski zelf ook met de FT12 en m'n huisgenoot met Marker Duke, twee weken geleden waren we onderweg en breekt de montage plaat/rails van een Duke (kut plastic!), binding staat scheef en los op de ski, probeer dan nog maar eens beneden te komen ergens in de middle of nowhere... 
  • jriph
    Tourist
    jriph op 27 janvier 2011 · 09:30
    @vorda. Ik bedoel niet Lou Dawson maar de persoon met de gebroken binding die maar blijft doorgaan dat het crimineel is...
  • Vorda
    Tourist
    Vorda op 27 janvier 2011 · 22:18
    Ah, verkeerd begrepen dan 😃

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro