Skis Bouwen

• MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 27 septembre 2011 · 19:09
    Wie is die Luuk toch? Nee lol, mr dit is pica van de website. Heb het nog niet binnen. Hoe laat moet jij op school zijn morgen? Stringers werken toch goed?
    One step at a time.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 27 septembre 2011 · 19:15
    In de laatste ski zaten twee lange van (tip tot tal) langwerpige bobbels door die stringers, het is maar miniscul relief maarja toch.. Misschien zie je dat door die houten finier toplaag niet omdat die wat dikker is dan die carbontoplaag?
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 27 septembre 2011 · 20:25

[quote author=telemikey link=topic=2689.msg39206#msg39206 date=1317115258]
    Maar het idee is toch om de dikte van je kern te reduceren OMDAT je met carbon werkt?

Alleen carbon gebruiken ipv glasvezel lijkt me niet zinvol idd maar als je de kern vervolgens dunner kunt maken (lees: minder zwaar) dan zijn die stijvere carbon vezels toch weer heel interessant.

Op zich heb je gelijk dat dáár de gewichtsbesparing te halen is. Maar ook bij carbon geldt dat de stijfheid ontstaat door de afstand tussen de lagen, en die bereik je alleen maar door dikte van de kern. Als je een millimeter van je kern onder de voet weghaalt (en dus nog veel minder in tip en tail) wordt de stijfheid echter zó veel lager dat je dat niet zomaar compenseert met toevoegen van carbon (wat in combinatie met de extra epoxy overigens ook gewoon weer gewicht oplevert)

[/quote]

Okido, duidelijk.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Steven
    Tourist
    Steven op 27 septembre 2011 · 21:50
    @mickeydehaas: het wordt me nu duidelijk waar jouw probleem met stijfheid vandaan komt: 9 mm is echt heel dun voor een skikern. Mijn snowboards (en die zijn niet stijf en veeeel breder) hebben een kern van 7,5 mm, mijn ski's een kern die varieert tussen 12 en 14 mm, al naar gelang de gewenste stijfheid.

Nogmaals: Ik zou toch proberen de kern dikker te maken, onder de binding richting de 12 mm.

De hoeveelheid glas die je er nu instopt vind ik heel hoog: Onder de core 1450 gr/m² en boven 600 gr/m². Bovenin heb je nu geen directionele laag. Dat is niet optimaal.

Wat wegen je ski's nu per stuk?

Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 28 septembre 2011 · 00:17
    @Steven: het probleem is dat ik min kernen door iemand laat maken en die kan ze niet dikker dan 9mm leveren. Ik ga wel zeker ff navragen of het echt niet kan. Voor in de toekomst wil ik graag mijn eigen kernen maken en ik heb daar ook een goed adresje voor. Mijn oom heeft een boom verzorging bedrijf en heeft heel veel ruw hout op voorraad. Ook heeft hij alle nodige machines en hij woont 10 min van mij vandaan. Hij heeft een ongezaagde esdoorn liggen die ik heel graag wil veranderen in een paar skis. Het enige probleem is dat hij nogal goatish is en we nog steeds niet een keer samen zijn gekomen om het hout te verwerken.

Over het glas, je hebt zeker gelijk. Het wordt veel te dik zo. Ik laat denk ik dan de tweede laag bi-diogonaal onder de kern weg. Om de ski dan stijfer te maken dacht ik misschien twee stroken carbon over de lengte van 2,5cm breed te gebruiken. Deze komen dan boven de laag glasvezel op de kern te liggen. De skis die ik nu ga maken zijn de eerste van dit model. Mijn andere skis die geheel met glasvezel gemaakt zijn wegen ong. 2,5kg. Deze zijn echter veel smaller en hebben een andere samenstelling. Ik denk dat 3,5 a 4kg een goed streven is voor het nieuwe model.
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 28 septembre 2011 · 09:38

Mijn andere skis die geheel met glasvezel gemaakt zijn wegen ong. 2,5kg. Deze zijn echter veel smaller en hebben een andere samenstelling. Ik denk dat 3,5 a 4kg een goed streven is voor het nieuwe model.

Per stuk of per paar?

Je kan ook lokaal extra glasvezel gebruiken om stijfheid op bepaalde plekken te verhogen. Bijvoorbeeld een extra laag in het midden van de ski, door deze schuin af te snijden (in een punt of in een V-vorm) kun je een mooi stijfheidsverloop creëren (in de tip en tail bespaar je dan gewicht t.o.v. een volledig doorlopende laag glasvezel).
    Built for Speed
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 28 septembre 2011 · 11:59
    Ik heb nog een vraag met betrekking tot top sheet materiaal. Ben bezig met het samenstellen van een lijstje van materiaal wat ik nodig heb voor opbouw van de ski en ben tot nu toe gekomen, van bovenste laag naar onderste:

composiet laag: triaxaal glasvezel
    kern: waarschijnlijk bamboe
    composiet laat: triaxaal glasvezel
    belag + edge: ptex4000

Blijft over de top laat als bescherming van de glasvezel en epoxy. Welk materiaal gebruiken jullie hiervoor?
    Waar het wit is, is een weg.
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 28 septembre 2011 · 17:48
    Hoe zit dat met Aramide(kevlar) en de combo aramide/carbon vezels?

Voor een andere hobby van me (windsurfen) kom ik weleens in een shop voor epoxy, glas/carbon matten, etc.

Nu zat ik te denken, voor windsurfen wordt nauwelijks(alleen in de goedkope plankjes) nog glasvezel gebruikt.
    -De speed/slalom planken zijn allemaal van carbon (nu is stijfheid en gewicht daar erg belangrijk)
    -De freestyle planken daarentegen hebben vaak een extra laag aramide vezels of een mix van aramide en carbon weefsel.. Dit is taaier en daardoor breek zo'n freestyle plank minder snel en vangt het klappen en vibraties beter op..

klinkt als een eigenschap waar je ook wel in de ski/snowboard bouw wat mee kunt icm carbon... toch?!
    WE´ve got the POWDER
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 28 septembre 2011 · 18:01
    @Easy: 2,5kg per ski zonder binding. Dus 5kg per paar.

@RobinN: Je kunt meerdere dingen gebruiken als topsheet. Er is een soort kunststof die vaak gebruikt wordt als topsheet, deze komt doorzichtig en vaak in kleuren. Ook kun je de ski gewoon zonder topsheet persen en dan als hij klaar is een laag doorschijnende epoxy coating over de ski doen. Als laatste kun je ook nog fineer gebruiken. Is het mooist vind ik, BMB gebruikt fineer. Je perst het fineer gewoon mee en dan na het persen schuur je het licht op en doet er ook een epoxy coating over heen.

@koeienlap: Aramide wordt zeker wel eens gebruikt in skis. Ik heb het nog nooit als hele laag gezien maar wel als versteviging op bepaalde plekken. Wat ik nog nooit gezien heb is hybride weefsel. Dit is Carbon/Kevlar, kevlar=aramide. Ik wil het zeker wel een keer proberen. Wat ik ook wel eens gezien heb is Basalt weefsel. Dit is geheel natuurlijk en dus milieu vriendelijk.... Het nadeel is hiervan dat je vrijwel geen torsie stijfheid hebt.
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 28 septembre 2011 · 23:42
    @ RobinN: Ik heb ooit raamfolie gebruikt (licht en cheap), werkte prima. Maar mijn voorkeur gaat uit naar (bamboe) fineer!

@ Koeienlap: Bedenk wel dat je met een surfplank niet zo snel op twee rotsen staat met de uiteinden (zoals bij ski's op buckels wel kan gebeuren). Surfplanken vervormen tijdens gebruik veel minder dan ski's, de lagere rekgrens van koolstof is dan minder relevant. Aramide (kevlar) pas je normaal alleen toe als je "taaiheid" nodig hebt, wat ik daarmee bedoel is bescherming tegen "impacts" en breken/delamineren (beter omschreven als: falen).

@Easy: 2,5kg per ski zonder binding. Dus 5kg per paar.

😮 WOW .. dat is serieus zwaar!😮 Ik kan zo vanaf de bank niet achterhalen waarom je ski's zo zwaar worden, maar analyseer het probleem en bedenk een oplossing!
    Built for Speed
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 29 septembre 2011 · 00:32
    Ik weet bij nader inzien niet zeker wat het gewicht is. Het kan zijn dat dit het gewicht van mijn eerste paar ski's is. Deze waren heel slecht gefrabiceerd met extreem veel epoxy.Ik zal ff mijn laatste skis wegen, ze voelen echt heel licht aan.

Zou het trouwens een idee zijn om misschien aluminium in de tip en tail te gebruiken? Ik vind ABS geen lekker spul om mee te werken en aluminum is wel stijf en duurzaam. toch?
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 29 septembre 2011 · 14:02

Zou het trouwens een idee zijn om misschien aluminium in de tip en tail te gebruiken? Ik vind ABS geen lekker spul om mee te werken en aluminum is wel stijf en duurzaam. toch?

Ik zou gewoon de kern laten doorlopen in tip en tail (eventueel iets terugleggen langs de staalkant zodat er een CAP constructie ontstaat). ABS is zeer vervelend om mee te werken, het is gewoon lastig om een goed resultaat (hiermee bedoel ik de hechting) te krijgen. Aluminium mist flexibiliteit (hoeft overigens geen nadeel te zijn). Als je het als tip en tail spacer gebruikt, creëer je iig een zwak punt op de overgang tussen (hout of bamboe) kern en het aluminium. Dat zou wel eens kunnen leiden tot een gebroken tip of tail bij een harde landing o.i.d.
    Built for Speed
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 29 septembre 2011 · 20:21
    Ik zou gewoon de kern laten doorlopen in tip en tail (eventueel iets terugleggen langs de staalkant zodat er een CAP constructie ontstaat). ABS is zeer vervelend om mee te werken, het is gewoon lastig om een goed resultaat (hiermee bedoel ik de hechting) te krijgen. Aluminium mist flexibiliteit (hoeft overigens geen nadeel te zijn). Als je het als tip en tail spacer gebruikt, creëer je iig een zwak punt op de overgang tussen (hout of bamboe) kern en het aluminium. Dat zou wel eens kunnen leiden tot een gebroken tip of tail bij een harde landing o.i.d.

Ik zou het liefst helemaal geen tip of tail spacers willen gebruiken maar zoals je zegt gewoon de kern laten doorlopen. Het probleem is dat de kernen die ik laat maken beperkt zijn tot 160cm. Nu ben ik hard bezig om hier verandering in te brengen maar tot die tijd zal ik het met spacers moeten. doen. Ik ben niet van plan nog echt grote klappen te gaan maken met de eerste skis. Stel dat ze kapot gaan kan ik ze altijd repareren en ik weet dan wat er beter moet. Als ik aluminium van 2mm zou gebruiken, zou dat dan wel goed hechten?

Een ander probleem dat ik heb is het buigen van de randen. Dit wil maar niet goed lukken en daarom doe ik geen volle rand rond de ski. Ik laat de randen tot ongeveer de helft van de tip en tail oplopen zodat ik ze niet meer hoef te buigen. Wat alleen hiervan het probleem is dat de base dan een inkeping moet hebben zodat de edge niet uitsteekt. Dit heb ik tot nu toe gedaan door gewoon de tip en tail niet uit te frezen maar dit is niet ideaal. Het probleem hiervan is dat het heel lastig is om de vorm goed te krijgen bij het uitzagen van de ski. Zou iemand een alternatief weten hoe ik misschien de tip en tail wel kan uit frezen maar wel dat er een inkeping voor de edges overblijft. Ik gebruik een patroon uit mdf voor het uit frezen van de base.
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 29 septembre 2011 · 20:47
    Je kan ook in tip en tail aluminium gebruiken op de plek van je belag & staalkant en dan geen kern/spacer tussen de composietlagen. (zoiets heeft mij Dynastar TM ook)

Dan "sla je 2 vliegen in 1 klap": spacer en kantbuigen problemen opgelost! 😉

Aluminium gewoon ff goed opruwen (bijv. met grof schuurpapier) en afnemen met een oplosmiddel (zodat er geen vuil, schuurstof of vet op zit) voordat je gaat persen. Dat zou een prima hechting moeten opleveren.
    Built for Speed
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 29 septembre 2011 · 21:01

@ Koeienlap: Bedenk wel dat je met een surfplank niet zo snel op twee rotsen staat met de uiteinden (zoals bij ski's op buckels wel kan gebeuren). Surfplanken vervormen tijdens gebruik veel minder dan ski's, de lagere rekgrens van koolstof is dan minder relevant. Aramide (kevlar) pas je normaal alleen toe als je "taaiheid" nodig hebt, wat ik daarmee bedoel is bescherming tegen "impacts" en breken/delamineren (beter omschreven als: falen).

ander soort impact bij die windsurfers:
    <iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/v_A2flQJa20"; frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
    meer puntlast onder voeten
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • ollie
    Expert
    ollie op 29 septembre 2011 · 21:24

Je kan ook in tip en tail aluminium gebruiken op de plek van je belag & staalkant en dan geen kern/spacer tussen de composietlagen. (zoiets heeft mij Dynastar TM ook)

Aluminium gewoon ff goed opruwen (bijv. met grof schuurpapier) en afnemen met een oplosmiddel (zodat er geen vuil, schuurstof of vet op zit) voordat je gaat persen. Dat zou een prima hechting moeten opleveren.

Dat dacht de bouwer bij PMgear ook bij het bouwen van mijn Lhasa Pow's.. ondertussen ben ik al 3 reparaties verder en heeft onze ski-fix-god MtotheK er uiteindelijk een set popnagels in geknald. Nu zit het wel.. 😉
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 29 septembre 2011 · 23:57
    Ik heb dit wel eens gezien ja, maar ik weet niet of het echt werkt en of het wel zo mooi is ;D
    Maar daarmee zou ik niet helemaal het edge probleem oplossen. Het aluminium moet ik dan ook nog mooi laten aansluiten op de edges en dat is nou juist het probleem. Misschien kan ik een randje balsa of dergelijk van 3mm dik aanbrengen op de tip en tail van de base template. Zo krijg ik precies genoeg verschil bij het frezen om de edge te laten wegvallen.

Om alles ff wat duidelijker te maken heb ik hier wat ontwerpen en specs van de ski.

Het zij profiel, rocker.

De ski.

De specs.

One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 30 septembre 2011 · 10:58

[quote author=Easy link=topic=2689.msg39409#msg39409 date=1317322072]

Dat dacht de bouwer bij PMgear ook bij het bouwen van mijn Lhasa Pow's.. ondertussen ben ik al 3 reparaties verder en heeft onze ski-fix-god MtotheK er uiteindelijk een set popnagels in geknald. Nu zit het wel.. 😉
    [/quote]

Ik kan iig getuigen dat het bij TM's werkt, ik heb de "tip delaminatie test" een behoorlijk aantal keren uitgevoerd op TM's en ze gaven geen krimp. (Helaas kon hetzelfde niet gezegd worden van mij prototype zelfbouw ski, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn latere creaties wel goed zouden presteren.)

Ik heb dit wel eens gezien ja, maar ik weet niet of het echt werkt en of het wel zo mooi is ;D
    Maar daarmee zou ik niet helemaal het edge probleem oplossen. Het aluminium moet ik dan ook nog mooi laten aansluiten op de edges en dat is nou juist het probleem.

Mooi is subjectief (ik vind het niet lelijk). Aansluiting is simpel, aluminium voorbuigen en met tape aan het belag (met staalkanten) bevestigen. (voor de duidelijkheid: tape aan de onderkant plaatsen) Dan zal het niet snel schuiven tijdens het persen en krijg je een perfect resultaat.

Die 12m meter is wel een erg korte radius, ik neem aan dat die niet uit de lucht is komen vallen ... ?
    Built for Speed
  • cassaaa
    Tourist
    cassaaa op 30 septembre 2011 · 12:46

Maar daarmee zou ik niet helemaal het edge probleem oplossen. Het aluminium moet ik dan ook nog mooi laten aansluiten op de edges en dat is nou juist het probleem. Misschien kan ik een randje balsa of dergelijk van 3mm dik aanbrengen op de tip en tail van de base template. Zo krijg ik precies genoeg verschil bij het frezen om de edge te laten wegvallen.

Om alles ff wat duidelijker te maken heb ik hier wat ontwerpen en specs van de ski.

Het zij profiel, rocker.

De ski.

De specs.

Heb je hier een programma voor geschreven, of hoe heb je dit getekend met deze waarden?
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 30 septembre 2011 · 12:52

[quote author=Easy link=topic=2689.msg39330#msg39330 date=1317246178]

ander soort impact bij die windsurfers:

[/quote]

Begrijp ik uiteraard..maar wat eigenschappen zouden best van nut kunnen zijn. Gaaf filmpje van Robbie, goede oude tijd!

Overigens is 1 van mijn planken is doorzichtig(topsheet en base) waardoor je de techniek ziet zitten en na goed kijken zie ik (buiten de carbonstrip op de onderkant) op de bovenkant ook 3 strookjes van iets geel achtigs.. waarschijnlijk dus kevlar.

Maargoed, combo carbon aramide.. http://www.polyservice.nl/Koolstof-Aramideweefsel-p-16392.html... zou het van nut zijn voor het lamineren van skis/snowboard?
    WE´ve got the POWDER
  • Easy
    Advanced
    Easy op 30 septembre 2011 · 13:00

Maargoed, combo carbon aramide.. http://www.polyservice.nl/Koolstof-Aramideweefsel-p-16392.html... zou het van nut zijn voor het lamineren van skis/snowboard?

Wordt al gebruikt in bepaalde snowboards (ski's weet ik niet zeker). Ik denk dat er vooral marketing waarde inzit en schat de functionele toegevoegde waarde in als beperkt. In een park ski kan aramide misschien de duurzaamheid verhogen.
    Built for Speed
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 30 septembre 2011 · 23:22
    Mooi is subjectief (ik vind het niet lelijk). Aansluiting is simpel, aluminium voorbuigen en met tape aan het belag (met staalkanten) bevestigen. (voor de duidelijkheid: tape aan de onderkant plaatsen) Dan zal het niet snel schuiven tijdens het persen en krijg je een perfect resultaat.

Die 12m meter is wel een erg korte radius, ik neem aan dat die niet uit de lucht is komen vallen ... ?

Maar bedoel je nou dat er helemaal geen base in de tip/tail zit? Of dat er wel base zit maar daarop als spacer aluminium? De radius heb ik gemaakt omdat ik een ski wilde maken die goed in de poeder kan, maar waar je ook nog lekker mee over gladde pistes kan scheuren. `dit ontwerp heb ik ongeveer een jaar geleden gemaakt zonder iets te weten over het Salomon BBR project. Als ik nu kijk naar mijn ontwerp en de BBR zie ik wel wat vergelijkingen. De BBR wordt met het zelfde concept gepromoot als ik in gedachten had bij deze skis. Rocker voor de float en radius voor het snijden in het ijs.

Heb je hier een programma voor geschreven, of hoe heb je dit getekend met deze waarden?

Was ik maar zo goed met computers. Nee ik heb SnoCad gebruikt van www.grafsnowboards.com. Heel erg handig voor het ontwerpen en het laat je ook nog zo mooi tabelletjes exporteren en gratis!!! Maar wat vind je van het ontwerp?
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 1 octobre 2011 · 01:12
    Weet iemand trouwens misschien waar ik binding mounting templates van Marker kan vinden. Zo'n ding waar de mount gaten opstaan. Om precies te zijn de Marker Squire. thanks
    One step at a time.
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 1 octobre 2011 · 01:34
    Jongens van Marker zelf ff mailen? Lijkt me dat ze je hiermee wel willen helpen aangezien ze dan weer meer bindingen gaan verkopen.
    Waar het wit is, is een weg.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 1 octobre 2011 · 19:50
    Ik heb via Teton Gravity een template van de Marker Jester gevonden. Heb hem ff uitgeprint en hij klopt precies met mijn squire's. Kan het zijn dat deze het zelfde zijn?
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 2 octobre 2011 · 17:21

Maar bedoel je nou dat er helemaal geen base in de tip/tail zit?

Inderdaad! Je stopt ergens de staalkant en base en sluit het aluminium daar op aan. Het aluminium vormt dan de onderkant (het glijvlak) van de tip en tail; omdat dit op harde ondergrond de sneeuw toch niet raakt merk je daar niets van.

Ik heb via Teton Gravity een template van de Marker Jester gevonden. Heb hem ff uitgeprint en hij klopt precies met mijn squire's. Kan het zijn dat deze het zelfde zijn?

Lijkt mij zeer waarschijnlijk.
    Built for Speed
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 3 octobre 2011 · 14:16

Waarschijnlijk wel, er toch gewoon een paar 'standaard' mounting points. Die zullen bij de hele Royal Family van Marker wel overeenkomen (niet Schizo- en toerbindingen dan)
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 4 novembre 2011 · 14:03
    Na een tijdje niks doen ga ik weer verder met de skis. Ik heb alles klaar voor het nieuwe model, ik moet alleen nog de Bamboe kern van BMB op dikte maken. Dit ben ik van plan om vanmiddag te doen en als alles goed gaat hopelijk dit weekend een ski persen.

Mijn Lay-Up heb ik zo bedacht (boven naar onder):
    -Fineer topsheet
    -Carbon stringers
    -Bi-diogonaal glasvezel alleen binding gedeelte
    -Bi-diogonaal glasvezel
    -Full bamboe base
    -Quadriaxial glasvezel
    -VDS demp rubber
    -P-Tex 4001 base

Hopelijk gaat alles lukken. Alles was niet gelukt zonder de geweldige hulp van BMB en de hulp van Ivar voor het mee nemen van het bamboe! Heel erg bedankt nogmaals!

Hier nog een filmpje van de laatste bouw. De persoon in de geruite broek is mijn mede bouwer Luuk. Ik sta rechts. 😃

[vimeo]30189871[/vimeo]
    Hopelijk gaat alles zo lukken.
    One step at a time.
  • cassaaa
    Tourist
    cassaaa op 4 novembre 2011 · 14:53
    Leg je nou 2 lagen glasvezel onder de kern?
    En wat voor een blokje leg je nou op de tip?

ben benieuwd...
  • coen
    Advanced
    coen op 4 novembre 2011 · 15:07
    Een hele dikke respect jouw kant op! Awesome ;D

Ik wou dat ik zo handig was! Wat smeer je nou eigenlijk steeds tussen die lagen, iets van lijm ofzo? En hoe pers je zoiets eigenlijk en krijg je buigingen voor de tip of rocker ofzo erin?
    Earn your turns...

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro