Skis Bouwen

• MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 10 février 2012 · 16:12
    Resultaat:

De tip rocker.

De tail rocker.

Klein schoonheid foutje in de tail. Bij het uitzagen het fineer los gekomen. Is alleen voor de mooi. Ski is verder goed.
    Specs:
    140/120/130 = ongeveer.
    Gewicht. 2600gram per ski.
    Ietwat aan de zware kant maar valt wel mee.
    One step at a time.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 10 février 2012 · 16:58
    Ziet er goed uit Mickey!

Wat voor soort (houtsoort) fineer heb je gebruikt?

m.b.t. gewicht: ik denk dat je door pneumatisch te persen zo'n 100gr. per ski kan besparen, omdat je dan gewoon meer (overtollige) epoxy uit de ski perst (en ze worden nog eens sterker en stijver ook, maar dat heeft vooral met verwarmd persen te maken).
    Built for Speed
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 février 2012 · 18:34
    pfff vette shape en mooi hout! props!
  • PaulB
    Tourist
    PaulB op 10 février 2012 · 19:13
    kickuh mickey! en dat voor een "hobby-project".....
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 16 février 2012 · 23:45
    De volgende is ook al onderweg. Vanmiddag de eerste er uit gehaald en morgen de tweede van het paar maken. Pica's volgen nog!

Hier nog een klein simpel filmpje van de vorige 'lay up' van de bovenstaande ski.
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 29 septembre 2013 · 22:14
    Beste mede poederverslaafden!

Het is alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een update heb gedaan, maar er is weer een nieuwe ski! Ik werk nu samen met mn broer Charlie (WhitePowder) en Luuk (luuk999). Samen hebben we onze krachten gebundeld en hebben we een nieuwe werkplaats, pers en mallen gemaakt. Het resultaat is deze ski:

Lengte: 186 (cm)
    Sidecut: 128-108-120 (mm)
    Radius: 17.6 (m)
    Tip rocker: 50 (cm)
    Tail rocker: 30 (cm)

Hier een video van de lay up. Het laatste gedeelte mist, maar er zit nog een laag carbon op en een clear topsheet. Mn camera had er geen zin meer in....

Omdat alles over de ski typen nogal veel tekst zou worden heb ik even een filmpje gemaakt waarin ik wat uitleg geef.

Tot slot nog wat foto's van de ski in detail.

Tip rocker:

Tail rocker:

Camber:

Topsheet:

Bubbels in de sidewall 😞
    One step at a time.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 29 septembre 2013 · 22:20
    Gaaf!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 septembre 2013 · 22:32
    Mooi! Fijne video's ook.

Waar zijn die omgekeerde bekertjes voor? Locaal wat extra hars of zit daar een andere gedachte achter?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 30 septembre 2013 · 00:04
    gaaaaf! oh en ik denk dat ze gewoon het laatste beetje meuk. (harsss?) uit de beker wouden halen?
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Dio
    Advanced
    Dio op 30 septembre 2013 · 00:16
    Mooi! Fijne video's ook.
    Waar zijn die omgekeerde bekertjes voor? EmileHendrix op 29 sep. 2013 22:32

Waist not, want not.

Goed project mannen!
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 30 septembre 2013 · 00:21
    De bekertjes draai ik om zodat ik zo min mogelijk epoxy verspil. Is geen goedkoop spul...
    Vond het er ook vet uit zien in de time-laps.
    One step at a time.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 septembre 2013 · 07:09
    Nice.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 septembre 2013 · 08:27
    Mooie filmpjes! En super mooie ski's geworden, ik denk dat de nieuwe pers echt een verbetering is of niet?

Let er op dat carbon veel moeilijker is qua 'wet-out' dan glas, zeker als het wat dikker en geweven is. Dit is tri-ax carbon, maar niet heel dik geloof ik... ? Bij Carbon zie je het ook slechter, glas verkleurd lekker duidelijk als het nat is en carbon niet.
    Daarom zie je ook uiteindelijk de lucht in de bovenste. laag Dat is jammer want minder mooi en ook minder sterk. Echt meer epoxy en opletten volgende keer.

Ik ben benieuwd waar je de core vandaan hebt, en of ze ook leveren in formaten voor boards.
    splitfest.nl
  • coen
    Advanced
    coen op 30 septembre 2013 · 09:33
    Tof man! Wat is jullie achtergrond als ik vragen mag, het lijkt namelijk een vrij ingewikkeld proces...
    Earn your turns...
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 30 septembre 2013 · 10:05
    Goed bezig mannen! Ik vindt de "carbon look" top sheet eigenlijk ook best mooi.
    Wel heel veel rocker naar mijn smaak, niet zozeer de lengte, maar wel de hoogte, maar smaken verschillen (gelukkig 😉 )
    Begrijp ik nou goed dat jullie de kernen aangeleverd krijgen? Is wat harder hout onder de binding dan geen optie?
    powpowwowjippiajippieee
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 septembre 2013 · 10:05
    @Davos-KlostersMickey Nice. Volledig Balsa? Wij hebben wat stijgskietjes in het verleden gebouwd met Balsa, we hadden geen topsheet en daardoor drukten we heel makkelijk door de laag epoxy/glasvezel heen. Ik ben benieuwd of jullie oplossing wel gaat houden. Keep us posted!!
    May the powder be with you.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 30 septembre 2013 · 10:55
    Ik zal m'n best doen om wat vragen te beantwoorden, wellicht dat Mickey het later kan aanvullen of verbeteren 😋

Mooie filmpjes! En super mooie ski's geworden, ik denk dat de nieuwe pers echt een verbetering is of niet?
    Let er op dat carbon veel moeilijker is qua 'wet-out' dan glas, zeker als het wat dikker en geweven is. Dit is tri-ax carbon, maar niet heel dik geloof ik... ? Bij Carbon zie je het ook slechter, glas verkleurd lekker duidelijk als het nat is en carbon niet.
    Daarom zie je ook uiteindelijk de lucht in de bovenste. laag Dat is jammer want minder mooi en ook minder sterk. Echt meer epoxy en opletten volgende keer.
    Ik ben benieuwd waar je de core vandaan hebt, en of ze ook leveren in formaten voor boards. ieism op 30 sep. 2013 08:27

Klopt, die nieuwe pers heeft zich zelf voor ons bewezen! Enige verbetering bij deze pers is dat we in het gevolg met minimaal 6 autokrikken willen persen i.p.v de 4 die we nu hebben gebruikt. Dan weten we zeker dat de druk overal keurig verdeeld is.

Bedankt voor je tips betreft de carbon topsheet! We hadden inderdaad na het persen de indruk dat we daar te weinig epoxy hadden gebruikt. Volgende keer dus minder 'hollands' zijn met de epoxy 😀

Onze cores komen van bComp uit Zwitserland. Waren heel behulpzaam, dus als je ze een mailtje stuurt over snowboards zullen ze je graag helpen denk ik.
    http://www.bcomp.ch/58-0-flax-und-balsa-wood-cores.html...

Ik zie dat ze een snowboard kern leveren met de volgende specs:

snow board Uni 1700 x 320 x 12 mm

Tof man! Wat is jullie achtergrond als ik vragen mag, het lijkt namelijk een vrij ingewikkeld proces... coen op 30 sep. 2013 09:33

Mickey: gaat Industrial Design doen in Delft volgend jaar.
    Luuk: doet nu Sport, management en ondernemen in Amsterdam.
    Charlie: doet nu Rechten in Amsterdam.

Voor de rest, een gezonde dosis interesse en de kennis van http://skibuilders.com/

Begrijp ik nou goed dat jullie de kernen aangeleverd krijgen? Is wat harder hout onder de binding dan geen optie? QmaartenQ op 30 sep. 2013 10:05

Klopt, zie mijn reactie hierboven. We krijgen ze dus aangeleverd van bComp, als planken. We moeten ze dus nog behoorlijk bewerken voordat ze bruikbaar zijn.

Wat betreft de versterking voor onder de bindingen, daar zijn een aantal mogelijkheden voor. Bij deze skis hebben we gekozen voor simpelweg een extra laag glasvezel. Volgens bComp zou dat voldoende moeten zijn, maar ik weet bijvoorbeeld dat Faction Skis een inkeping maakt in hun bComp cores voor een aluminium plaatje als versteviging onder de binding. Als we binnenkort de bindingen gaan monteren zullen we zien of onze manier 'goed genoeg is'.

[mention="/profile/1908"][mention="/profile/1908"]@Davos-KlostersMickey[/mention][/mention] Nice. Volledig Balsa? Wij hebben wat stijgskietjes in het verleden gebouwd met Balsa, we hadden geen topsheet en daardoor drukten we heel makkelijk door de laag epoxy/glasvezel heen. Ik ben benieuwd of jullie oplossing wel gaat houden. Keep us posted!! meteomorris op 30 sep. 2013 10:05

De kern is dus een hybrid van een aantal lagen hout. Op het moment zijn de skis erg stevig, ook van boven, maar zoals eerder gezegd voor het spannend met het monteren van de bindingen.

Was jullie epoxy goed gemengd? Onze vorige paar skis had ook geen topsheet, maar daar was de epoxy/glasvezel echt keihard geworden.
    Rex Monte - Amor Nix
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 14 février 2015 · 22:13
    Tijd voor een nieuw filmpje!

Net de lay-up gedaan, nu 24 uur in de pers 😃

One step at a time.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 14 février 2015 · 22:51
    Nice! Wat zijn precies die laatste twee stappen die je doet? Ik begrijp dat 1 van de twee topsheet is? Maar daarvoor een stukje plastic ofzo?
    Van dit filmpje toch nog wat geleerd voor Maandag 😃
    @MickeydeHaas
    A winter without powder isn't a winter!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 février 2015 · 00:14
    @MickeydeHaas
    Fijne filmpje! Wat voor muziek horen we? Beeld heeft een beetje weinig epic poles (gelukkig wel bijna genoeg andere aardige en herkenbare versieringen op de ski's). Ben nu bezig met een verslagje over het afgelopen juli-project. Herken veel. Tekeningetjes op de skis zijn er wel op vooruit gegaan 😉 Verstijving ziet er ook technisch uit 😃 In voor een nieuwe versie?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 15 février 2015 · 01:05
    @EmileHendrix

Muziek:

😋
    Rex Monte - Amor Nix
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 15 février 2015 · 15:13
    [mention="/profile/27311"]@JoostW[/mention] Het is eerst de topsheet en daarboven nog een laag afdek plastic. Dit plastic hecht niet aan epoxy en gebruik ik om te voorkomen dat de aluminum plaat aan de topsheet vastplakt. Ik smeer de topsheet eerst nog ff in met wat extra epoxy en draai hem daarna om. Hierdoor lijkt het ingewikkelder dan het is op het filmpje.
    [mention="/profile/1908"][mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention][/mention]
    Beeld heeft een beetje weinig epic poles (gelukkig wel bijna genoeg andere aardige en herkenbare versieringen op de ski's). Ben nu bezig met een verslagje over het afgelopen juli-project. Herken veel. Tekeningetjes op de skis zijn er wel op vooruit gegaan 😉 Verstijving ziet er ook technisch uit 😃 In voor een nieuwe versie? EmileHendrix op 15 feb. 2015 00:14

Een beetje sluik reclame moet toch kunnen... 😀 Ik ben wel in voor een Emile 2.0 ski!
    One step at a time.
  • Ike
    Tourist
    Ike op 10 mars 2015 · 23:51
    Wat voor sidewall en tipspacers hebben jullie bij de skis in het laatste filmpje gebruikt, is de hechting goed? En hoe kom je eraan?

Mij lijkt het voor m'n eerste skis wel een goed plan om epoxy sidewalls te gieten in de core. Met zwart pigment bijvoorbeeld.

[mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention]
    Gr Ike
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 27 mars 2016 · 15:11
    Zooo, het is alweer een jaar geleden, hierbij een update!

Met @MickeydeHaas en @SneeuwHaas de laatste tijd druk bezig geweest met snowboards bouwen. Je leest het goed: snowboards. Voorheen bouwden we vooral skis dus het was een behoorlijke uitdaging! Voor drie vrienden hebben we uiteindelijk snowboards gebouwd. Hieronder een paar picas!

Rond december hebben we een Swallowtail 158 gebouwd. Geinspireerd op de 58 swallow van Moss. Voor ons eerste board hebben we het zo simpel mogelijk gehouden door een bamboe kern en triax vezel te gebruiken. Geen gekke materialen zoals een balsa kern met veel carbon. Het board moest qua constructie gewoon kloppen.

In principe klopte de constructie en waren we erg blij met het resultaat. Paar kleine dingetjes:
    - Kern veel te dik. In de tip en tail uiteindes 3,5 mm. Board rete stijf.
    - Topsheet met verschillende kleuren Epoxy niet geweldig mooi.
    - Drukverdeling van de epoxy kan beter, met autokriks in een skelet persen is niet optimaal. Zie hieronder hoe:

Na dit project kwamen twee vrienden naar ons toe die ook wel zo'n 'customized' boardje wilden hebben. Stoked! Na onze eerste creatie dachten we natuurlijk nog betere boards te bouwen. Na paar keer rondom de tafel zitten kwamen we tot twee verschillende ontwerpen: een all mountain/park board en weer een dik freeride board.

Deze keer niet persen met autokriks, maar met een vacuum pomp. Via Kitehigh een professionele vacuümpomp op de kop getikt, top. Daarnaast skibuilders en andere fora afgestruind opzoek naar de juiste kerndiktes.

Het resultaat mag er wezen, vooral het freeride board met art van TK is goed gelukt!

Persen met een vacuumpomp:

Blije gezichten !

Boards worden nu getest, hopelijk zijn ze goed!! Foto's en video's volgen.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 27 mars 2016 · 15:14
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 mars 2016 · 15:58
    Mooi werk heren! Hoe hebben jullie de kleuren aangebracht? Handwerk op 't hout? Of iets moeilijkers?
    (En ik ben ook wel benieuwd hoeveel onderdruk jullie hebben moeten genereren...)
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 27 mars 2016 · 16:17
    @EmileHendrix. Thankss! De kleuren heeft een vriend aangebracht met soort van acryl stiften op het hout. We hebben een test gedaan met een stukje hout, glasvezel en transparante topsheet. De hechting was goed.
    Idee om de volgende keer misschien fineer als topsheet te gebruiken met daarop de art. Of misschien kan er worden geprint op de onderkant van de transparante topsheet??? Dan kan je wel de bamboe kern mooi zien...

We hebben 0,9 bar onderdruk gegenereerd!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 27 mars 2016 · 17:01
    Interessant. Wel een mooie low-tech oplossing met een acrylstift op de kern.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 6 avril 2016 · 13:55
    Als toevoeging op de post van @luuk999 een filmpje van de lay-up van het snowboard door @luuk999 en @MickeydeHaas

Interessant. Wel een mooie low-tech oplossing met een acrylstift op de kern. EmileHendrix op 27 mrt 2016 17:01

Ja low-tech is onze specialiteit 😋
    Rex Monte - Amor Nix
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 6 avril 2016 · 14:31
    Ik vind het het erg cool uitzien. Zijn er al test resultaten van de berijders?
    My drug is white powder. Deep, white powder.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro