RIP Jamie Pierre

• Steven
    Tourist
    Steven op 14 novembre 2011 · 08:13
    Tragisch nieuws:

Jamie Pierre, bekend van de hoge cliff jumps (of  beter cliff drops, hij skiede ze niet allemaal uit) is gisteren omgekomen bij een lawine ongeval. Hij werd meegesleurd door de slide, een cliff af. 

http://www.sltrib.com/sltrib/news/52907844-78/avalanche-pierre-resort-... het bericht.

Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • semmel
    Expert
    semmel op 14 novembre 2011 · 09:07
    Las het net.. 😞 Zijn we weer een held minder en een legende rijker.. :/
    Respect the Mountains..!
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 14 novembre 2011 · 09:25
    Rest / ski / huck in peace
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • doov
    Advanced
    doov op 14 novembre 2011 · 09:32
    Triest  :'(
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 14 novembre 2011 · 09:32
    Slechte zaak! Jamie meets his maker  >😞

Laten we extra oppassen met 'early season dumps'
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 14 novembre 2011 · 09:39
    Gadver dat is slecht nieuws zo op de maandagochtend :-[

RIP
  • skiester
    Advanced
    skiester op 14 novembre 2011 · 10:46
    RIP.  we kunnen wel zeggen dat ie dan is gestorven in het harnas.  Bekend van de cliff drops gestorven in een.... :-\
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 14 novembre 2011 · 13:38
    Deprimerend nieuws >😞

En dan te bedenken dat hij na zijn wereldrecord het "rustig aan" is gaan doen. Ok, rustig is relatief: in de periode voor zijn record had hij gemiddeld 10 hersenschuddingen per seizoen😮 (als ik me niet vergis heeft hij dat ooit verteld in een interview) en de cliffs na het record waren ook van FWT niveau. Maar in zijn ogen deed hij rustig aan, om de fameuze quote na zijn record te gebruiken: "Now I can enjoy powder turns"

RIP Jamie, you will be missed. :'(
    Built for Speed
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 14 novembre 2011 · 14:36
    >😞

Utah Avalanche center:

Accident & Rescue Summary:

This is a Preliminary Report -

Hardesty and Kobernik plan to head to the accident site tomorrow (Monday 11/14) for the full investigation.

Two men in their 30s left the closed Alta ski area with the intent to ride the well known terrain of Alta and Snowbird.  Neither ski areas are open yet and have yet to conduct any avalanche control within their boundaries.  We interviewed the victim's ski partner.  While neither had any rescue gear or formal avalanche training, they were both expert skiers and new the terrain well.  They continued to Snowbird via Baldy and accessed the Peruvian Cirque to gain the Gad Valley.  Rescue reports indicated that they had likely triggered another slab avalanche prior to the victim triggering the fatal one.  The partner did not recall hearing any collapses or whumphs in the snowpack, however.

With the partner watching, the victim dropped into the slope, immediately triggereing the slide.  He was carried hundreds of feet through steep rocky terrain and reportedly went over a small cliff band and came to a stop only partially buried.  The partner called for a rescue, alerting both the Snowbird Ski Patrol and Wasatch Backcountry Rescue, who subsequently accessed and evacuated the victim.
    Terrain Summary:

This was in steep northwest facing terrain, terrain that no doubt held old rotten snow from October.  The investigation will show more on Monday.
    Weather & Avalanche History:

Collapsing of the snow pack occurred all week prior to the accident.  There were two slab avalanches triggered early in the week and no less then 12 human triggered avalanches during the day of the accident.  Over an inch of water weight was added to our weak pre existing snow, obviously too much weight for the snowpack to stay put with people on the steeper slopes.
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 14 novembre 2011 · 17:36
    RIP... Heel erg bericht dit! Gatver...
    Pow!
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 14 novembre 2011 · 17:43

Neither ski areas are open yet and have yet to conduct any avalanche control within their boundaries.  We interviewed the victim's ski partner.  While neither had any rescue gear or formal avalanche training, they were both expert skiers and new the terrain well.

[...]

This was in steep northwest facing terrain, terrain that no doubt held old rotten snow from October. 

[...]

Collapsing of the snow pack occurred all week prior to the accident.  There were two slab avalanches triggered early in the week and no less then 12 human triggered avalanches during the day of the accident.  Over an inch of water weight was added to our weak pre existing snow, obviously too much weight for the snowpack to stay put with people on the steeper slopes.

Poeh... Ik hoop dat IEDEREEN bovenstaande nog even goed op zich in laat werken voordat de poederstress uiteindelijk ook in Europa toeslaat...
    You ski? wePowder!
  • basjuh1607
    Tourist
    basjuh1607 op 14 novembre 2011 · 18:20
    Whoow heavy dit 😞

cliffjump and ski powder in peace !
    Stay Stoked !
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 14 novembre 2011 · 19:23
    @ bart of de states
    pfff RIP
    sneeuw, pffff
  • coen
    Advanced
    coen op 15 novembre 2011 · 11:33

>😞

Utah Avalanche center:

Accident & Rescue Summary:

This is a Preliminary Report -

Hardesty and Kobernik plan to head to the accident site tomorrow (Monday 11/14) for the full investigation.

Two men in their 30s left the closed Alta ski area with the intent to ride the well known terrain of Alta and Snowbird.  Neither ski areas are open yet and have yet to conduct any avalanche control within their boundaries.  We interviewed the victim's ski partner.  While neither had any rescue gear or formal avalanche training, they were both expert skiers and new the terrain well.  They continued to Snowbird via Baldy and accessed the Peruvian Cirque to gain the Gad Valley.  Rescue reports indicated that they had likely triggered another slab avalanche prior to the victim triggering the fatal one.  The partner did not recall hearing any collapses or whumphs in the snowpack, however.

With the partner watching, the victim dropped into the slope, immediately triggereing the slide.  He was carried hundreds of feet through steep rocky terrain and reportedly went over a small cliff band and came to a stop only partially buried.  The partner called for a rescue, alerting both the Snowbird Ski Patrol and Wasatch Backcountry Rescue, who subsequently accessed and evacuated the victim.
    Terrain Summary:

This was in steep northwest facing terrain, terrain that no doubt held old rotten snow from October.  The investigation will show more on Monday.
    Weather & Avalanche History:

Collapsing of the snow pack occurred all week prior to the accident.  There were two slab avalanches triggered early in the week and no less then 12 human triggered avalanches during the day of the accident.  Over an inch of water weight was added to our weak pre existing snow, obviously too much weight for the snowpack to stay put with people on the steeper slopes.

Ten eerste een trieste gebeurtenis uiteraard!

Ongelofelijk dat iemand die zulk soort dingen doet dan zo aan z'n einde komt. Als je het verhaal zo leest was het ook niet echt verstandige outing, je zou anders verwachten van mensen met zo veel ervaring (of juist niet?!). No formal training, no avy gear, lawinebericht niet gecheckt en in de hike al een grote lawine getriggerd... Maar achteraf zo oordelen is altijd uit de context uiteraard, misschien speelden er meer factoren mee.

Goed trouwens dat die lawinedienst zulk soort uitgebreide analyses op internet zet, laten we hier van leren!
    Earn your turns...
  • Easy
    Advanced
    Easy op 16 novembre 2011 · 15:58

No formal training, no avy gear, lawinebericht niet gecheckt en in de hike al een grote lawine getriggerd.

Om hier even op aan te haken (zonder het safety-topic te verpesten):

Jamie Pierre was iemand die maar 1 vorm van bescherming noodzakelijk vond: God

Jamie Pierre had de minste ski-techniek van iedere pro die ik ooit in een film gezien heb, hij moest het van zijn lef hebben. Daarnaast vond hij dat helmen niet werkte en droeg hij bij voorkeur dus een muts. Dat hij deze houding t.o.v. lawine veiligheid ook aanhield verbaasd mij dan ook niets.
    Het TGR fragment (ik weet de filmtitel niet uit mijn hoofd) waarin hij bewijst dat hij "ballen" heeft, door ff op Dan Gardner's sneeuwscooter te springen is typerend.
    (Ik kan - op misschien Mike Wilson na - geen andere pro-skier bedenken die daar gek genoeg voor is)

Dit alles maakt zijn dood en het verlies voor zijn familie niet minder tragisch ...
    Built for Speed
  • BelgKoen
    Tourist
    BelgKoen op 22 novembre 2011 · 12:41

Damn, lees dit nu pas,

inderdaad een groot verlies, maar hij wist wat hij deed. Voor z'n wereldrecordjump vertelde hij dat God hem erdoor zou helpen en dat God hem beschermde en, als God het wou, hij zou overleven. Ik hoop dat hij bij zijn vriend God nu rust kan vinden!

RIP
    It's better to be "off piste" than to be "pissed off"
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 22 novembre 2011 · 14:10
    @Easy: Ik heb zat segmenten van Jamie in AK gezien waarbij hij dingen laat zien die genoeg skiërs die zichzelf pro noemen niet voor elkaar krijgen. Crashpants e.d. droeg hij wel degelijk. Neemt niet weg dat hij inderdaad geen helm droeg, maar dat doen er wel meer niet (overigens vind ik dat persoonlijk niet slim, maar dat terzijde). En ja, hij had beter kunnen/moeten handelen, maar om dat nou helemaal op het geloof te gooien?

Het is dus redelijk kort door de bocht dat nog het best geïllustreerd wordt door je voorbeeld van Mike Wilson (waarschijnlijk refereer je hier naar het segment van Mike Wilson in Push- MSP). Wilson heeft later bij MSP z'n beklag gedaan dat hij op deze manier teveel in een hokje geduwd werd.

Het punt dat ik wil maken: de zaken liggen soms net even wat genuanceerder. Maar goed, misschien wilde je het even lekker ongenuanceerd opschrijven. 😃 
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Easy
    Advanced
    Easy op 22 novembre 2011 · 22:55

@Easy: Ik heb zat segmenten van Jamie in AK gezien waarbij hij dingen laat zien die genoeg skiërs die zichzelf pro noemen niet voor elkaar krijgen. Crashpants e.d. droeg hij wel degelijk. Neemt niet weg dat hij inderdaad geen helm droeg, maar dat doen er wel meer niet (overigens vind ik dat persoonlijk niet slim, maar dat terzijde). En ja, hij had beter kunnen/moeten handelen, maar om dat nou helemaal op het geloof te gooien?

Jamie was zelf degene die altijd over zijn geloof begon en hij heeft zelf veelvouding gezegd dat het niet om vaardigheid maar of lef draait. (Bijna) alle ander pro skiers zijn technisch (veel) beter dan Jamie was. En dan heb ik het puur over skitechniek en niet de lijnen die hij koos (waar overigens verdacht veel "straight lines" tussen zitten). Een helm vond hij onzinnig en hij had veel hersenschuddingen. Tijdens een "tutorial" voor grote cliffs, geeft hij eerst veiligheidsinstructie (o.a. de landing sonderen voor rotsen) en land hij daarna op een rots. Vervolgens zegt hij dat zijn geloof hem daar gered heeft. Het was gewoon een bijzonder persoon, ik vind hem geweldig en vind het zeer triest dat hij er niet meer is.

Het is dus redelijk kort door de bocht dat nog het best geïllustreerd wordt door je voorbeeld van Mike Wilson (waarschijnlijk refereer je hier naar het segment van Mike Wilson in Push- MSP). Wilson heeft later bij MSP z'n beklag gedaan dat hij op deze manier teveel in een hokje geduwd werd.

Voor PUSH heb ik al genoeg Mike Wilson segmenten gezien om te weten dat het beeld wat MSP in PUSH schetst niet ver van de waarheid is. Mike Wilson is gewoon een persoon die vrij makkelijk dingen doet, waarvan de gemiddelde persoon al verstijft van angst als hij eraan denkt.

Het punt dat ik wil maken: de zaken liggen soms net even wat genuanceerder. Maar goed, misschien wilde je het even lekker ongenuanceerd opschrijven. 😃 

Natuurlijk is de praktijk altijd genuanceerd, maar nuance is saai! (Nuance is wat je krijgt van personen met media training: inhoudsloze woorden) Het zijn juist die dingen die apart zijn en een persoon uniek maken die ervoor zorgen dat wij ze herinneren. 😃
    Built for Speed

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro