DIY Splitboard en binding

• Easy
    Advanced
    Easy op 23 février 2012 · 19:22

-heel goed roeren!

Tip: goed en rustig roeren, je wil zo min mogelijk luchtbelletjes in je harsmengsel hebben. Als je snel klopt/roert komt er veel lucht in. Tenzij je een vacuümpomp hebt, krijg je dat er niet meer uit.
    Built for Speed
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 24 février 2012 · 11:30
    Thanx, Ik ga dit weekend aan de slag. zal wel even laten horen hoe het resultaat is geworden !

Leuke bezigheid in ieder geval, een splitboard bouwen !

Wanobi,

Ja, gebruik altijd de verhouding die de fabrikant aangeeft met epoxy anders droogt het niet goed of kan het broos worden. Je kan dit het beste op een weegschaaltje mengen:

-Plastic bekertje op een digi keukenweegschaaltje zetten en op nul resetten.
    -Bijv. 30 gram hars in het bekertje gieten
    -Weegschaaltje weer p nul stellen
    -15 gram harder erbij gieten

-heel goed roeren!
    -probeer niet te kleine hoeveelheden te mengen, dan werkt de harder soms niet en is de verhouding niet nauwkeurig genoeg. Minimaal 15 gram hars doe ik altijd.

Laat maar weten als je hulp of spullen nodig hebt om het op tijd af te krijgen: info at ivareisma punt nl
  • Bowen
    Advanced
    Bowen op 7 mars 2012 · 14:25
    Heel vet project! Lekker innovatief bezig! Succes met de rest van je project en ik blijf het zeker volgen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 mars 2012 · 22:24
    Net terug van een tripje, en heb het splitboard een paar dagen stevig getest als gewoon board om te kijken of het allemaal heel zou blijven. Als het goed is zijn er foto's van mij op het board op een maagdelijk poederveld, maar die volgen nog. 😃

Helemaal geen problemen gehad, de interface is sterk zat. Het plankje voelt eigenlijk exact hetzelfde als voordat ie gesplit was. Ik voel geen speling of beweging, geen verlies aan grip op ijs, perfect mee kunnen boarden.

Ik heb er nog niet mee kunnen touren, want de Spark pins zijn nog niet binnen van splitboards.eu, en ze komen dit seizoen ook niet meer. Beetje slordig van ze om me eerst maanden te laten wachten en dan nee te verkopen maarja...
    Dus die zal ik ook zelf moeten maken.
    splitfest.nl
  • blok
    Tourist
    blok op 9 mars 2012 · 00:50
    Heel tof om te volgen!
    even een vraagje tussen door. Ik heb nog een oude Lib Tech emmapeel 160. Zou dit lang genoeg zijn om als split boardje te gebruiken? Ik ben 189 en zn 80kg.
    Bad weather, best rides.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 mars 2012 · 08:17
    Als het voor jou lang genoeg is om poeder op te rijden, kan je er ook wel mee splitten. Als je zelf je sporen moet maken in heupdiepe fluff is iets langer misschien wel lekkerder. Is het een wide, en wat voor type rijder ben je?

Ik voorzie wel een probleem bij het splitten van een Emmapeel. Volgens mij is dat een board met Lib Tech's ribtech aircore toch?
    Dan moet je echt heel precies het midden zagen anders raak je het holle gedeelte en moet je dat weer opvullen met epoxy. Ook de gaten die je voor de interface en touring brackets gaat boren gaan de holle gedeelten raken en zal je op moeten vullen.
    Hoe ga je een holle "tunnel" uberhaubt opvullen zonder dat het helemaal volloopt met epoxy?

Er is genoeg moois tweedehands te vinden om te splitten, zeker aan het einde van het seizoen. Een paar skins kosten al meer dan een tweedehands freeride board, dus daar zou ik niet op bezuinigen. Is zonde van al je werk.

Lib tech T-rice of Dark series
    Ride slackcountry
    Een lange K2 Gyrator
    Nidecker Megalight
    Rossignol Experience Magtech
    Never Summer SL
    Gnu Billy Goat
    Capita Charlie Slasher
    Atomic Banger

Mijn tip: Iets langer of breder dan je normaal zou rijden. Iets stijver mag ook, je verliest wat stijfheid met splitten. En zoek echt een allround poederboard waar je ook op een ijzig stuk mee uit de voeten kan.
    splitfest.nl
  • blok
    Tourist
    blok op 9 mars 2012 · 15:33
    Bedankt voor de tips!
    Dat is helemaal waar van die core!  Dan gaat het hem niet worden denk ik. Vrees ook dat het te slap word na het splitten.

Heb wel nog Nitro pantera 165W & een charlie slasher 164 liggen.
    Die charlie slasher zou ik niet splitten ik vind deze nu eigenlijk al net niet torsie stijf genoeg... maar wel een leuk boardje
    De pantera ben ik veel te gehecht aan als alleskunner.

Ik hou de Sales nog maar wat in de gaten! Ik zou wel zn rossi experience willen proberen 😃....
    Bad weather, best rides.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 mars 2012 · 13:36
    Dat maakt het allemaal nog eenvoudiger, je gaat gewoon de Charlie Slasher splitten:

- Je kent het board, dus je weet al hoe je je bindingen het liefst heb staan.
    - Is goedkoop want je hebt 'm al
    - Je kan er gewoon op blijven rijden, dus het is niet zonde ofzo
    - Met goed splitten gaat de stijfheid niet echt minder worden, bij mijn split in ieder geval niet. De slasher hebben ze opzettelijk minder torsie stijf ontworpen.
    - Het is de juiste lengte naar mijn idee
    - Hij is flat, met een rocker nose. Echt perfect voor een split.

Let er wel op dat er (in ieder geval in het 2011 model) ergens wat dunne metalen stukjes in de base zitten. Afhankelijk van hoe je 'm gaat zagen kunnen die een beetje wegslaan of vervormen (wat je later weer gemakkelijk kan repareren). Een goede cirkelzaag of waterjet zal er geen moeite mee hebben.

Als je hulp nodig hebt met het zagen laat maar weten.
    splitfest.nl
  • wanobi
    Advanced
    wanobi op 19 mars 2012 · 12:11
    Ik heb een oude nitro suprateam van 159 gesplit. Werkt perfect, ik merkte geen verschil met het rijden !
    Ideaal dus. Is nog steeds lekker stijf en heeft dus zijn eigenschappen niet verloren. Ik heb voile vellen besteld bij
    splitboards.eu en die bevallen goed. Had eigenlijk de g3 vellen besteld maar die waren niet op voorraad in duitsland. gelukkig kwamen de voile vellen precies op de dag dat we vertrokken. Dit seizoen even geproefd van het splitboarden maar volgend seizoen echt op pad. Werkt zeer verslavend, je eigen lijnen verdienen met hiken !
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 mars 2012 · 07:54
    Al een tijdje geen update, eindelijk weer wat tijd om een beetje te klooien.

Brackets gemaakt van 2 lagen 250g/m2 Uni carbon. Is niet sterk genoeg om al het gewicht te dragen, maar deze zijn alleen om de hoeken en afmetingen goed te krijgen. Straks worden deze op de binding gelamineerd met nog wat extra carbon en in de vacuumpers verlijmd. Het kon niet direct in de vacuumpers omdat het dan door de kracht van het vacuum alles verschuift en het niet meer mooi past.

Plaatje plexiglas met wax in de maat van de binding. Koperen busjes is waar het carbon omheen komt.
    De "pin" is een vliegerstok, ik kan nog steeds geen alumiunium krijgen in 6.35mm diameter dus moet ik dat zelf draaien om de pins straks te maken.  >😞

Met epoxy en carbon in de klemmen. Peelply aan twee kanten en het gele is een vaatdoekje om de extra hars te absorberen.

En klaar!

splitfest.nl
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 26 mars 2012 · 13:23
    hey DIY'ers,

Ik heb hier bij mij nog een plankje liggen van Nitro (magnum warhammer 165wide)
    Als er iemand interesse voor heeft om die te kopen om te splitten?Voor 80 eurotjes mag hij weg.
    Zijn al wel een paar herstellingetjes aan gebeurd,maar is nog in goeie staat.
    Indien interesse,geef e-mail adres op en ik stuur wel een paar pics op dan.
    grtz,
    marc
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 3 avril 2012 · 14:06
    Fantastisch project!

Ik heb zelf sinds 2 jaar een oude Burton in gebruik, maar is heel zwaar en kan er (voor zover ik weet) geen crampons  onder plaatsen. Bij gebrek aan een alternatief maak ik op dit board met veel plezier de nodige (dag)tours en probeer ijs te voorkomen.

Na het lezen van dit topic ben ik toch ook wel erg enthousiast om zelf een board te splitten; altijd goed om een 2e board te hebben staan, voor mn vrouw of voor vrienden die langskomen...

Dit weekend gaan we hopelijk met een groep op pad op verschillende boards, waaronder een zelfbouw. Ik ben toch wel erg benieuwd naar de grip zonder staalkant. je hebt namelijk de meeste grip op de rechte kant en dat is bij de zelfbouw de staalkant-loze kant. Tot nu toe lees ik nog niet zoveel over dit 'manco'....?

Zoals je wellicht op je 'gewone' board merkt, is dat je regelmatig je bindingen verplaatst en dat je steeds weer opnieuw je ideale setup vindt. Bedenk dat je bij bv het voilesysteem vast zit aan je set up! Plaats het daarom dusdanig dat je er goed mee uit de voeten kunt op alle sneeuwcondities; poeder, ijs, piste! Oudere board hebben vaak een kleinere afstand tussen de inserts dan nieuwere (en meer freestyle gerichte) boards. Denk dus goed na over je ideale setup!! Ik zou een verstelbaar systeem echt een enorme verbetering vinden, ook omdat je je board misschien een keer uitleent.

Er was bij een aantal mensen interesse in een http://winter.alpadventures.com/themareizen/splitboard-adventures.... Wij bieden van 14-21 april een tourweek aan en je bent van harte welkom met je eigen gesplitte board of zonder board, aangezien we bemiddelen in huurboards. Mocht je een vriend(in) hebben die op toerski's wil deelnemen, dan ook van harte welkom. We hebben nog 2-3 plaatsen vrij!

• ieism
    Tourist
    ieism op 9 avril 2012 · 15:31
    Kleine update met wat foto's van het vacuumbaggen van de scharnieren voor de tourbrackets. Dit is best lastig allemaal precies passend te krijgen, maar met een beetje mazzel is het dan wel net zo licht als de originele binding.

Hier de twee scharniertjes van carbon die ik los gemaakt heb, omdat het geheel in één keer maken te lastig was doe ik het in twee delen. Er zitten koperen busjes in om slijtage te voorkomen. De witte pen is een vliegerstok, dat was het enige dat ik in 1/4 inch kon vinden.

Schoonmaken schuren, om de epoxy beter te laten hechten.

Tijdens het lamineren, triax carbon onder het het metalen palletje van de binding en om het scharnierpunt heen. De baseplate zit dus tussen twee lagen carbon "klem".  Het carbon loopt ook aan de zijkant van de binding omhoog, is sterker en dan kan ik de originele schroeven van de toestrap gebruiken om het te borgen straks.

Pin blijft erin om het allemaal recht te houden.

Vacuumzak nog open en het hele handeltje erin geschoven. maar altijd een grote vacuumzak anders gaat het trekken en wordt het een drama.

Pomp aan, en je ziet meteen de overtollige epoxy in de bleedercloth (vaatdoekje  😉 ) trekken, hoe minder epoxy hoe lichter en sterker.

Hopelijk is alles dan luchtdicht. Ik gebruik een oude zuignap van een TomTom om de slang aan de zak te maken, de speciale koppelingen hiervoor zijn namelijk heel duur. 
    Er zit een vacuumklepje in de slang tussen de pomp en zak, de pomp lekt namelijk nogal eens en je wil niet dat het vacuum ontsnapt. Pomp gaat ieder half uurtje even aan voor de zekerheid.

Acht uur wachten en hopen dat het gelukt is....
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 avril 2012 · 18:43
    Het ei is gelegd, dit is het geworden. Het had allemaal nog wel wat netter gemogen, maar er komt toch nog een stukje evafoam overheen.

In ieder geval lijkt het zeker sterk genoeg, probleem met carbon is dat je het altijd catastrofaal breekt of waarschijnlijk veel te sterk is. Precies sterk genoeg maken is heel moeilijk in te schatten.

Oh ja, de originele Ride RX binding voordat ik eraan begon was 824 gram. De toeramp is normaal gesproken een los onderdeel van plastic, en die heb ik dus vervangen door een vast carbon scharnierpunt. Nu is de hele binding tot mijn grote verbazing nog maar 811 gram....😮
    Is dus ook lichter dan Spark of Voile Lightrail  😃
    splitfest.nl
  • poling
    Beginner
    poling op 11 avril 2012 · 08:45
    indrukwekkend.
  • Henkie500
    Tourist
    Henkie500 op 11 avril 2012 · 19:17
    Ik vraag me alleen af hoeveel die 13 gram gaat uitmaken... Je kunt ook een paar druppels minder in je camelbak doen natuurlijk  ;D
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 avril 2012 · 19:40
    Niks, het is natuurlijk ook een tamelijk zinloos project eigenlijk.

Als je het hele systeem vergelijkt scheelt het natuurlijk veel meer. Dan is het zo maar een halve kilo lichter dan ieder ander systeem, en dat is best veel aan je voeten.

En dan is mijn systeem ook nog eens zo'n €300,- goedkoper en sta je vlak op je board zoals bij een normale binding.

splitfest.nl
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 12 avril 2012 · 11:55

Als je het hele systeem vergelijkt scheelt het natuurlijk veel meer. Dan is het zo maar een halve kilo lichter dan ieder ander systeem, en dat is best veel aan je voeten.

En dan is mijn systeem ook nog eens zo'n €300,- goedkoper en sta je vlak op je board zoals bij een normale binding.

het is toch 200 keer een halve kilo minder tillen.... en das heeeel veel.
    waarom bestaan er anders carbon stokken  ;D

p.s. super vet project
    may the pow be with you
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 avril 2012 · 14:48
    Onderkant van de binding, het carbon is aan twee kanten om het metaal gelamineerd. Het zit alleen vast met de schroeven van de toestrap.

Alles is netjes recht gebleven dus de pin past nog vrij makkelijk, alleen volgende week nog even echte aluminium pinnen draaien met een mooi handvat zodat ze er wat makkelijker uit te halen zijn.

splitfest.nl
  • huib
    Expert
    huib op 15 avril 2012 · 16:11
    Dat filmpje laat het goed zien en zo, het ziet er geweldig uit! Ik ken de splitboard systemen niet maar krijg het het idee dat dit wel lekker snel wisselt van toer naar afdalingsmodus. DIY maar het ziet er echt super profi uit. LIKE!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 15 avril 2012 · 17:44
    losse alu pin.... is da handig? of ga je daar nog iets op fixen? komt een beetje over als het oude systeem van steadicam.... ook een lossen borgpen die je kwijt  bent als je die nodig hebt.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 avril 2012 · 21:33
    ;D ;D Neej, gewoon met een kabeltje aan de binding net als bij alle splitboard bindingen. Anders is de kans dat je 'm in de pow laat vallen ongeveer 100% natuurlijk.
    splitfest.nl
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 16 avril 2012 · 06:56
    aaah, ik dacht al.  😀
    zie nog wel ruimte voor verbetering. Snowboarders moeten volgens mij de meest geduldige mensen op de planeet zijn, ik zie mezelf in ieder geval niet in de pow spelen met een alu pin die dan ergens doorgefrot moet worden.... maarja ik toer niet (meer) en speel meestal op 2 plankies
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • poling
    Beginner
    poling op 16 avril 2012 · 12:29
    kan je nog eens wat detail fotos van je disk en binding opsturen, ben benieuwd hoe het eindresultaat er nu uit ziet?
  • nebukadnezzar
    Advanced
    nebukadnezzar op 10 mai 2012 · 09:24
    Hey Ivar, ik ga binnenkort mijn oude boardje ook doormidden zagen en vroeg me af wat voor een zaag je hebt gebruikt, zat er nog een speciaal zaagblad in die tafel of was het gewoon een grof getand zaagblad voor hout? Maakt dat dat zo weinig uit vanwege het hoge toerental? En wat voor een dikt had het zaagblad?
    Ik heb al van een vriend die werktuigbouw doet aan het saxion de aanbieding dat ik mn board daar in de werkplaats op de zaagtafel kan splitten....

grtz, Joran.
    I just happen to have a split personality.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 mai 2012 · 11:15
    Zit gewoon een fijn combinatie zaagblad in, zo'n ding waar je van alles mee kan zagen. Ik zou er het minst groffe blad inzetten dat voorhanden is, maar in principe gaat het met elk zaagblad wel hoor. Dikte is rond de 3mm, maakt ook niet zo erg veel uit.

splitfest.nl

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro