Prins Johan Friso bedolven onder lawine?

• poling
    Beginner
    poling op 17 février 2012 · 16:35

[quote author=poling link=topic=3777.msg52317#msg52317 date=1329492559]
    tja als die gids op dat moment ook wil pleasen...maar goed een goede gids weet wel beter wat wel kan en wat niet, zeker een locale gids..

Waarom zouden mensen die al jaren offpiste skieën in het gebied een lokale gids in huren...ik denk dat de kans klein is dat hij met een gids op pad was...en als je iedereen ziet prikken dan verwacht ik ook niet dat ze een pieper bij hadden...
    [/quote]

was ie met locals weg dan?
  • ffKnallen2
    Tourist
    ffKnallen2 op 17 février 2012 · 16:48

[quote author=ffKnallen link=topic=3777.msg52321#msg52321 date=1329492807]
    tja als die gids op dat moment ook wil pleasen...maar goed een goede gids weet wel beter wat wel kan en wat niet, zeker een locale gids..

Waarom zouden mensen die al jaren offpiste skieën in het gebied een lokale gids in huren...ik denk dat de kans klein is dat hij met een gids op pad was...en als je iedereen ziet prikken dan verwacht ik ook niet dat ze een pieper bij hadden...
    [/quote]

[/quote]
    Ik bedoelde meer zo van iemand die er al van kleins af aan in het zelfde gebied komt en buiten de pistes gaat, daarvan verwacht ik gemaks zucht en dus zoiets heeft van ik hoef niet meer met een gids in dit gebied op pad...helaas...
  • djmj
    Advanced
    djmj op 17 février 2012 · 16:52

[quote author=josvboxtel link=topic=3777.msg52312#msg52312 date=1329491891]
    Ahhhh! Het filmpje: http://www.zie.nl/video/algemeen/Prins-Friso-in-levensgevaar-na-ski-on...

Dat is gewoon in het dorp, bijna op de straat!

Weer een mooi / slecht voorbeeld wat er kan gebeuren met stufe 4!

Volgens mij zijn dat geen beelden van het ongeval, maar beelden ter info.
    [/quote]

Dat zijn foto's van lawine eerder deze week in St. Christoph
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 17 février 2012 · 16:56
    Wat jammer dat onze mooie sport door mensen in de media die niet kundig zijn zo negatief in het nieuws komt. Hoop natuurlijk wel het beste voor onze prins.
    One step at a time.
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 17 février 2012 · 16:57

Wat jammer dat onze mooie sport door mensen die niet weten wat ze doen zo negatief in het nieuws komt. Hoop natuurlijk wel het beste voor onze prins.

T wordt maar weer eens duidelijk wat de gevaren zijn op deze manier!
    one way to go down
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 17 février 2012 · 16:59

[quote author=poling link=topic=3777.msg52325#msg52325 date=1329492937]
    [quote author=ffKnallen link=topic=3777.msg52321#msg52321 date=1329492807]

[/quote]

[/quote]
    Ik bedoelde meer zo van iemand die er al van kleins af aan in het zelfde gebied komt en buiten de pistes gaat, daarvan verwacht ik gemaks zucht en dus zoiets heeft van ik hoef niet meer met een gids in dit gebied op pad...helaas...
    [/quote]Sorry, maar woont Friso de hele winter daar? Dacht het niet, 1 a 2 weekjes per jaar. Daarom is een gids juist van toegevoegde waarde. Hij kent het gebied en heeft de opbouw van de sneeuw door de hele winter mee gemaakt. De gids kan daarom beter inschatten dan een bezoeker waar de risico's liggen.
  • Yugooo2
    Tourist
    Yugooo2 op 17 février 2012 · 17:15

Too bad, nu krijgen we weer de hele week RTL Boulevard "kenners"over het hoe en wat van off-piste rijen....zucht.... Rolf en Maarten maar gauw een persbericht naar al die "actualiteitenprogramma's " sturen..... :😃

+1
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 17 février 2012 · 17:20
    Rolf en Maarten zitten al in Hilversum (of waar die studio's dan ook staan).
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 17 février 2012 · 17:30
    DWDD vanavond?
    WeRookie
  • Fontio
    Tourist
    Fontio op 17 février 2012 · 17:33
    DWDD en pauw en witteman worden in A'dam opgenomen, vlakbij artis 😀

Maar ff serieus, als hij 15 minuten onder de sneeuw heeft gelegen was hij al buiten bewustzijn en heeft hij misschien al hersenbeschadiging opgelopen...

En als je dan leest

Via geenstijl...

Unbestätigen Meldungen zufolge hat er ein Polytrauma und einen Schädelbruch erlitten.

Ziet er niet goed uit  😞

Dan klinkt dat niet goed.

''The guy in the orange jacket!''
  • ffKnallen2
    Tourist
    ffKnallen2 op 17 février 2012 · 17:34
    Prins Johan Friso zou hersendood zijn. Hij zou na het lawine-ongeluk te lang zonder zuurstof hebben gezeten, aldus http://tinyurl.com/6mxyly9 Het Parool op basis van de lokale krant OE24.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 février 2012 · 17:55
    Allereerst: 
    Analyse van http://lawine.tirol.gv.at/ leert het volgende: 'Auf Grund der langen Kälteperiode wurden die oberen Schneeschichten zunehmend aufbauend umgewandelt, es bildeten sich kantige, bindungslose Schneekristalle.' Op deze 'glijlaag' is de afgelopen 48 uur tot 80 cm vers gevallen. Deze laag is zich aan het zetten. 'hat sich der jüngste Neuschnee schon leicht gesetzt.'

2 factoren voor ellende waren kortom aanwezig: een glijlaag + een gebonden laag. Nog onbekend is hoe steil de helling was waar de lawine loskwam en of deze direct danwel indirect werd veroorzaakt door de Prins en zijn groep. Tot zover een analyse op basis van het lawinebericht.

Ten tweede:
    OPROEP: laten wij als freeriders het oordelen, veroordelen en vooral gespeculeer achterwege laten. Een zeer gepassioneerd skier met een liefde voor verse sneeuw is in levensgevaar . Laten we hem en zijn familie het allerbeste toewensen en hopen dat alles goed komt.

May the powder be with you.
  • Haas
    Expert
    Haas op 17 février 2012 · 17:58
    +1
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • karst2
    Tourist
    karst2 op 17 février 2012 · 17:58
    - 1 voor lawine.

Kom net terug uit Vorarlberg, veel sneeuw en wind gehad. 40 tot 60 cm zwaar spul. Absoluut niet stabiel. Ook niet op 'laffe' hellingen. Dikke 4/5 dus.
    Sterkte aan prins, gezin en vrienden.

+ 1 ralf en maarten, en bericht morris.
  • jago
    Advanced
    jago op 17 février 2012 · 18:02

OPROEP: laten wij als freeriders het oordelen, veroordelen en vooral gespeculeer achterwege laten. Een zeer gepassioneerd skier met een liefde voor verse sneeuw is in levensgevaar . Laten we hem en zijn familie het allerbeste toewensen en hopen dat alles goed komt.

+1  Sterkte aan de prins en zijn familie en vrienden.

• Arno_Laeven
    Beginner
    Arno_Laeven op 17 février 2012 · 18:31
    Vandaag met gids onderweg geweest vanuit St. Anton richting Stuben, Langen enzo. Defensief gereden want inderdaad tricky situatie. Maar ik schrik vd reacties hier. Niemand kan zonder details oordelen over wat er gebeurd is, of r fouten zijn gemaakt, enz.
  • poling
    Beginner
    poling op 17 février 2012 · 18:38
    hoezo schrikken van de reakties? welke dan? volgens mij is niemand echt judgemental op msschn een uitzondering na..volgens mij gaan de meeste reaktie over het verkrijgen van meer duidelijkheid
  • bertjebertje
    Advanced
  • mvdbrink2
    Tourist
    mvdbrink2 op 17 février 2012 · 19:13
    de ORF schrijft op haar website:

Der 43-Jährige war mit einem Begleiter, einem 42-jährigen Einheimischen, im freien Skiraum unterwegs, als sich gegen 12.15 Uhr ein Schneebrett löste und ihn erfasste. Friso trug laut den Bergrettern einen Lawinenpieps bei sich, weshalb er von der Rettungsmannschaft relativ rasch gefunden und geborgen werden konnte, so Pia Herbst, Presseverantwortliche bei Lech-Zürs-Tourismus Bron: http://vorarlberg.orf.at/news/stories/2521537/
  • Henkie500
    Tourist
    Henkie500 op 17 février 2012 · 19:23
    Nou bij show nieuws hebben ze er iig verstand van:
    Hij droeg zo'n gsm ding, waardoor ze m snel konden vinden
    maar is ie nou gered door de ski patrol ofzo? Want volgens mij lag die gast waarmee hij was er ook onder aangezien ik iets las over meerdere slachtoffers
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 17 février 2012 · 19:27

Nou bij show nieuws hebben ze er iig verstand van:
    Hij droeg zo'n gsm ding, waardoor ze m snel konden vinden
    maar is ie nou gered door de ski patrol ofzo? Want volgens mij lag die gast waarmee hij was er ook onder aangezien ik iets las over meerdere slachtoffers

ABS getrokken...

http://www.wepowder.nl/magazine/artikel/prins-friso-bedolven-onder-law...
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 17 février 2012 · 19:29
    Maarten op her SBS nieuws!..

LAwinekunde wordt in een keer booming buisness, goed voor SSC
    Vliegen doet geen pijn...
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 17 février 2012 · 19:38
    aiaiai neit best!!!
    wel weer schrikbarend te zien hoe de media hier mee omgaat. allemaal mensen die zogenaamd experts zijn enzovoort.
  • rob
    Advanced
    rob op 17 février 2012 · 19:38
    .
    Ten tweede:

Ik wil me hier graag bij aansluiten.

Op dit moment is het louter speculatief wat er in de ronde gaat.
    Het is helaas erg genoeg wat er gebeurd is, en los van wat de oorzaak is geweest, dit is wat absoluut niemand wil.
    Ook wij als wepowderaars niet.
    Laten we het daarom houden bij de feiten en niet bij de misschien, ik denk, mogelijkerwijs... etc.
    Als straks de feiten er zijn, kunnen we er een beter professioneel een idee over vormen.
    Ik wens hem en zijn familie alle sterkte toe die ze kunne gebruiken.
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 17 février 2012 · 19:41
    @Morris:

Ik weet niet exact de helling waar het ongeluk zich voltrok maar volgens mij ligt Lech in Arlberg?
    jouw link verwijst naar Tirol.

http://warndienste.cnv.at/dibos/lawine/lagebericht.pdf...

Go to heaven, ski like hell!
  • bpomerantz2
    Tourist
    bpomerantz2 op 17 février 2012 · 20:06
    De NOS meldt:
    De vriend die met de prins was, kon na de lawine alarm slaan, doordat hij een veiligheidssysteem in zijn rugzak activeerde. Met dat ABS-systeem komt er een grote ballon uit de rugzak, die een skiër beschermt tegen de sneeuw. Johan Friso droeg dat systeem niet.

ai ai ai. vriend van prins dus gered waarschijnlijk door ABS niet bevestigd!! Sterkte +10 aan onze royals...
  • psd
    Tourist
    psd op 17 février 2012 · 20:37
    http://warndienste.cnv.at/dibos/lawine/ staat het juiste lawine bericht. De andere is van Tirol.  Ik ski al 10 jaar in Lech ben er met de skischool op pad in het terrein. Neem van mij aan dat er in Lech gewoon in het terrein wordt geskied met stufe 4 en zelfs met 5.

Als ik naar de redding foto's kijk zie ik dat er huizen en zelfs en bulldozer opstaat. De plek is net buiten Zug. Een glij stuk naar de lift. Ik denk hele domme pech.

Met respect voor een ieder die onder en lawine vandaan getrokken wordt. Hoop ik op het beste voor de familie en het inbijzonder zijn kinderen want wat moeten die nu al zonder vader
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 février 2012 · 20:49

Vandaag met gids onderweg geweest vanuit St. Anton richting Stuben, Langen enzo. Defensief gereden want inderdaad tricky situatie. Maar ik schrik vd reacties hier. Niemand kan zonder details oordelen over wat er gebeurd is, of r fouten zijn gemaakt, enz.

Dat is waar, maar het nieuws gaat dat ie zonder 3 eenheid onderweg was en zonder Airbag.  Het is natuurlijk altijd pech als je in een lawine komt, maar als het klopt wat gezegd wordt dan is dat gewoon niet slim.  Overigens twijfel ik wel aan die berichten als Morris zegt dat het een fanatieke rider is.  Want waarom zou hij dan niet minimaal een 3 eenheid dragen...

Alleen al vawege het feit dat ik midden in mn lawine1 zit (theorie gehad, praktijk komt nog) ben ik erg benieuwd naar de feiten, slope angle etc.  Want let's face it: liever zien we dat het een stommiteit is geweest dan dat de lawine onbegrijpelijk is en iemand is overleden ondanks alle voorzorgsmaatregelen, want onbegrijpelijk maakt het offpiste rijden voor 'ons' weer trickier...(want kennelijk gevaarlijker) en moeilijker uit te leggen aan het thuisfront.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 17 février 2012 · 20:53
    Laatste berichten geven aan wel pieper en vriend had ABS.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 février 2012 · 20:58
    Als dat zo is dan maakt het weer heel duidelijk waarom kameraden redding zo belangrijk is.  Want door de reddingsdienst binnen 20 minuten gevonden worden is extreem snel, en nog is hij er niet best aan toe.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro