Airbags in Airplanes

• Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 10 mars 2014 · 18:05
    Nou ik heb ook nog een ervaring te delen, als in variant op. Cilinder in de airbag-pack losgekoppeld, die in mn boardbag vanwege ruimte gebrek in gewone en hand bagage. Ik had mn bagage anders kunnen vormgeven maar ik had dus al en handbagage rolkoffertje en 2 grote check in bagage (tas en boardbag). Enfin ik geloof dat het niet veel uitmaakt. Het is maar net wie je treft bij de incheckbalies. DUs.... Met KLM naar Narita, geen probleem, Met Jetstar van Narita naar Sapporo - no problemo, van Sapporo naar Haneda (tokyo) - Big problem. Ondanks ik instructies en iata formulieren toonde wisten ze niet wat er wel en niet mocht. Ik heb toen in de vertrek hal mn airbag getrokken om m te legen. Hup provesories opvouwen en terug in de boardbag. Inchecken, ho ! Toch niet, cilinder dr weer uit, e.o.a. manager vond het niet goed. Ze wilde weten wat voor 'poison' er in de fles had gezeten. Nou ik wilde wel een grapje maken dat ik de vertrek hal incl. mezelf aan de mosterdgas had blootgesteld maar mn vlucht vertrok al over 10 minuten. Toen dacht ik laat die cilinder maar zitten, hou m maar. Als ik maar mn vlucht uit Tokyo naar Amsterdam niet ga missen, uiteindelijk na veel stress (ook van mij) mocht ie weer terug in mn boardbag. Ik moest een lullig formuliertje tekenen en mocht toch door. De dag erop in Tokyo.... enigszins spannend, cilinder in rugtas in boardbag, werd toch even aandacht aangegeven, en naast me stond een zwitser met een dergelijke variant. We mochten toch allebei door, althans de bagage mocht mee.. Die security check was veel uitgebreider dan in Amsterdam, daar werd niks gevraagd. Bij Jetstar gaf ik nota bene aan dat ik soort van explosive bij me had, maar ook die vroegen verder niets. Bij Skymark waren ze dus in alle staten of ongewis. En Narita security snapte het wel, maar daar is blijkbaar ook variatie in.
    Never a last run..
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 10 mars 2014 · 20:52
    @Dutchess Gewoon met KLM
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Niels
    Advanced
    Niels op 10 mars 2014 · 21:45
    En ik kan weer een nieuwe ervaring aan het vliegen met een airbag toevoegen. Vanuit Tokyo Narita naar Schiphol. Cilinder en trigger van de ABS mochten absoluut niet in de check-in bagage, maar moesten afgekoppeld als handbagage (samen met de ABS) mee.
    Bij de controle van de handbagage vonden de vriendelijke Japanners de hele rugzak heel interessant en na het beantwoorden van wat vragen uit interesse (niet nodig gehad, rijden veel europeanen hiermee) mocht alles zonder problemen mee als handbagage. Arjen op 10 mrt. 2014 13:51

Hier idem, maar de cilinder moest er zelfs in geschroefd worden...rare jongens die Japanners, dat merkte ik die avond ervoor ook al n beetje 😉
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 11 mars 2014 · 10:02
    @Niels Er zelfs inschroeven...wow, dat is wel weer een hele nieuwe dimensie. Nou, die Japanners zijn soms rare gasten, maar ik ken nog een paar laaglanders die er die avond ervoor ook wat van konden 😃
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 11 mars 2014 · 10:29
    In het kader van travel light, travel fast was ik deze keer naar Japan zonder airbag en alleen met mijn boardbag onderweg. Geen gedoe met inchecken en omdat ik alles in mijn boardbag had hoefde ik niets bij te betalen. Heerlijk back to basics.
    May the powder be with you.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 11 mars 2014 · 13:45
    Ik vlieg ongeveer 25 vluchten per jaar en ik heb de indruk dat regelgeving, richtlijnen en procedures m.b.t. beveiliging op elk vliegveld anders worden geïnterpreteerd en toegepast. Airbag issue is hier een goed voorbeeld van.

Ooit eens een voorval tijdens een overstap in Sydney. Een beveiliger dacht dat ik een parachute meenam. Ik kon de lol er wel van inzien en ben altijd wel in voor een grapje. Dus ik confirmeerde dat het parachute was, want je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Maar helaas een parachute mag je niet meenemen aan boord. Oeps, dan toch maar uitleggen dat het airbag is. Dat was natuurlijk niet meer zo makkelijk. Uiteindelijk een goed uur voor nodig gehad.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 11 mars 2014 · 14:22

Ooit eens een voorval tijdens een overstap in Sydney. Een beveiliger dacht dat ik een parachute meenam. Ik kon de lol er wel van inzien en ben altijd wel in voor een grapje. Dus ik confirmeerde dat het parachute was, want je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Maar helaas een parachute mag je niet meenemen aan boord. Oeps, dan toch maar uitleggen dat het airbag is. Dat was natuurlijk niet meer zo makkelijk. Uiteindelijk een goed uur voor nodig gehad. robbert op 11 mrt. 2014 13:45

LOL
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 novembre 2016 · 14:45
    Na een geslaagd FFF (met een boel Amerikaans visueel geweld, een mooie Zwitserse lijst en nog wat hele fijne ontmoetingen en gesprekjes tussen de films door) kijk ik met het oog op plannen voor de komende winter dit draadje nog eens een zoveelste keer door... En als ik het voor mezelf samenvat, kom ik toch niet op een eenduidig antwoord:
    - mogelijk gedoe op Schiphol
    - cilinder afgesloten mee in je handbagage OF cilinder niet in boardbag maar gewone check in bagage?
    - veel tijd inplannen voor het inchecken
    - regelwerk uitprinten en bij de cilinder houden.

En nu vraag ik me wat dingetjes af:
    - Is het een relatief oud draadje omdat het de afgelopen winters minder problemen heeft opgeleverd op Schiphol/andere vliegvelden? (Hebben mensen recent de afgelopen winters ervaring gehad dat het wel goed liep?)
    - Is het 'best practise' om vanaf (Schiphol op Europese vluchten) je cilinder vol en zonder release valve met papieren tussen je check in bagage te stoppen, of krijg je hem (afgesloten en met papieren) tegenwoordig wel door de controle als je het afgesloten/losgekoppeld tussen je handbagage hebt zitten?

Kort samengevat ben ik benieuwd of mensen dit draadje kunnen updaten met ietwat recentere ervaring.
    Bij voorbaat dank!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • jeroenj
    Advanced
    jeroenj op 6 novembre 2016 · 21:34
    Iemand een linkje voor regelgeving of de te printen papieren paraat?
    Kan n boel internet zoek uren schelen....
  • Mars
    Tourist
    Mars op 6 novembre 2016 · 21:38
    Die staan op de website van ABS
    https://www.abs-airbag.com/en/abs-in-planes.html
  • djmj
    Advanced
    djmj op 7 novembre 2016 · 09:26
    ...- Is het 'best practise' om vanaf (Schiphol op Europese vluchten) je cilinder vol en zonder release valve met papieren tussen je check in bagage te stoppen, of krijg je hem (afgesloten en met papieren) tegenwoordig wel door de controle als je het afgesloten/losgekoppeld tussen je handbagage hebt zitten?
    post] EmileHendrix op 6 nov 2016 14:45[/post]

Airbacks worden steeds meer mainstream, dus makkelijker om mee te reizen. Doe het zelf altijd zo (en dat werkt tot nog toe goed):
    - Backpack met cylinder er ingeschroefd (zien ze wat t is) en losse trigger in ruimbagage, met daarop de geprinte IATA-regels
    - Altijd vantevoren (telefonisch) aanmelden bij airline- mocht er toch onverhoopt iets fout gaan, dan is het veel eenvoudiger een claim in te dienen.

Ook geen stress bij de security check van handbagage, waarbij je aan de willekeur van een beveiliger van een externe firma bent overgeleverd.

Let op, zoals netjes door ABS vermeld werkt dit helaas nog steeds niet voor vluchten naar/van/met tussenstop in de USA. Binnen Europa en naar Canada probleemloos.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro