Skileraar in Tirol

• Gerben
    Tourist
    Gerben op 15 avril 2012 · 18:48
    Beste WePowderaars,

Aangezien hier aardig wat mensen rondhangen die een indrukwekkend lijstje aan diploma's op gebied van het skileraarschap, lijkt me dit een juiste plek om mijn vragen te droppen.

Ik ben 21 jaar en heb 5 jaar ervaring met skiën (+ de pogingen op zeer jonge leeftijd, maar laten we het daar maar niet over hebben...). Dat wil zeggen, ik heb een kleine 50 dagen op de latten gestaan. Daarvan een dikke 10 lesdagen. Als ik mijn eigen niveau zou mogen omschrijven, zou ik de term 'gevorderd' gebruiken. Ik kan moeiteloos alle pistes afkomen, ongeacht de condities van de pistes. Extreme buckelpistes daargelaten. Ik ski mijn pa, die ruim 40 jaar ervaring heeft, moeiteloos voorbij. Dat wil toch wat zeggen, ook al heeft hij zijn beste tijd ook wel gehad  😉

Anyway, ik heb het plan om komende winter papieren te halen en het gehele seizoen als skileraar te werken. In Tirol, dat staat vast. Ik heb uitgebreid research gedaan naar de te bewandelen routes, maar wil toch nog even jullie expertise en ervaring inschakelen.

Ik heb reeds contact gehad met iemand die een relatief kleine skischool runt in het westen van Tirol. Zij heeft me aangeboden om een interne opleiding te volgen, en daarna aan de slag te gaan. Dit leek mij zelf niet zo'n verstandig idee, omdat ik het al zie gebeuren dat ik het hele seizoen op de kinderweide sta. Om misverstanden te voorkomen, het lijkt me fantastisch om beginners en kinderen les te geven, maar ik heb er geen trek in om een heel seizoen op de weide te staan. Kortom, ambitie heb ik!

Ik wil dus Oostenrijke papieren halen (Anwärter om mee te beginnen). Al gauw kwam ik uit bij Snowsport Tirol (http://www.snowsporttirol.at/index.php?id=ski), waar zo langzaamaan data en locaties binnendruppelen voor de tweede helft van 2012. Op het eerste gezicht lees ik daar niets over een verplichting om al een werkplek te hebben gevonden. Die verplichting is er geloof ik wel in Salzburg. Vragen die ik met betrekking tot de Anwärter opleiding in Tirol heb zijn de volgende:

Wat is volgens jullie de 'beste' manier om Anwärter te halen als je in principe een heel seizoen tot je beschikking hebt (van september tot aan mei ben ik beschikbaar). Is het verstandig om die opleiding te volgen zonder contacten te hebben gelegd, of het is beter om vooraf contacten te leggen met skischolen in Tirol? Ervaringen van mensen die min of meer dezelfde route hebben bewandeld als ik van plan ben zijn zeer welkom.

Zonder arrogant over te willen komen, denk ik dat het gezien mij skicapaciteiten en de beheersing van de Nederlandse taal geen probleem moet zijn om het Anwärter papiertje binnen te halen. Dit baseer ik vooral op verhalen die ik heb gelezen en gehoord.

Dan de volgende stap. Ik hoop om nog voor de start van het seizoen in bezit te zijn van het Anwärter diploma, er vanuit gaande dat ik een baan heb gevonden. Hoe ziet een seizoen eruit? Uiteraard doe ik het niet om het geld, maar is het mogelijk om een heel seizoen quitte te draaien (kosten voor skiuitrusting en opleidingen niet meegerekend)?

En hoe zit het met dat Landes diploma. Is het reëel om ook dat diploma in hetzelfde seizoen te halen, of moet je daar niet aan beginnen?

Kortom, ik zit nog vol praktische vragen over hoe een en ander aan te pakken. Vooraf contact leggen met skischolen, of gewoon gaan? Tips voor leuke en uitdagende gebieden? Landes in hetzelfde seizoen te behalen, is dat reëel?

Alle ervaringen zijn welkom!
  • Henkie500
    Tourist
    Henkie500 op 15 avril 2012 · 19:07
    Ik heb zelf mijn anwarter snowboard gehaald bij snowsports academy, goede opleiding. Met zo'n diploma kun je overal gelijk aan de slag. Wat mij heeft doen kiezen voor deze instantie was dat niveau ervan hoger is ten opzichte van andere instanties, heb ik van horen zeggen. En ook tijdens de opleiding kwam dat wel naar voren, dat mensen vaak hun landes ergens anders gaan doen omdat bij snowsports de lat net even wat hoger ligt.
    Verder is een kleine ski school wel handig denk ik, altijd net wat persoonlijker en daarmee vaak wat strakker georganiseerd. Zelf heb ik met de kerst les gegeven bij een ski school in Zell am See. Toen ik weer terug kwam bleek ik daar best wel door afgezet te zijn... dus daar ga ik niet nog een keer heen.
    Opzich moet je er wel winst uit kunnen maken, ligt een beetje aan of je je accomodatie zelf moet betalen, je elke dag kunt werken(lijkt mij als skier geen probleem), hoe het middageten is geregeld op de pistes(gratis als je 3 gasten hebt oid), hoeveel je zuipt  ;D, en tot slot of je op zaterdag werkt.
    Wat namelijk best goed schijnt te werken is als je op zaterdag in een ski verhuur gaat werken of in een hotel oid.
    Van aardig wat mensen gehoord dat je op die manier toch wat meer mee terug kan nemen.
    Oja en als je landes wilt halen moet je eerst 10 dagen lesgeef ervaring hebben, moet je even een papiertje bij de ski school halen heet een praxisbestatigung oid.
    Dus als je een ski school uitzoekt zou ik van te voren even duidelijk de praktische dingen regelen, zoals:
    - skipas, gratis of zelf betalen?
    - Appartement, hoeveel pers, de kosten e.d
    - En het belangrijkste natuurlijk: hoe makkelijk krijg je vrij als het kei hard dumpt 😉
    Overigens heb ik over een ski school in Flachau, fun & pro, wel goede dingen gehoord.
  • Gerben
    Tourist
    Gerben op 15 avril 2012 · 19:23
    Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad ook al gekeken naar Snowsports academy. Over het algemeen lees ik daar ook goede verhalen over. Wat ik me alleen wel afvraag, is of het ook echt voordelen biedt t.o.v. het behalen van de Anwärter in zijn geheel in Oostenrijk. Ik kan me voorstellen dat het kostenplaatje van de Snowsport Academy iets gunstiger is, maar dat is voor mij geen doorslaggevend punt.

Ook ben ik er inmiddels ook wel achter dat het kiezen van een goede skischool veel verschil maakt. Ervaringen op dat gebied zijn ook meer dan welkom 😃
  • Marco-tje
    Beginner
    Marco-tje op 15 avril 2012 · 20:11
    He Gerben,

Elk Bundesland in Oostenrijk heeft zijn eigen Skiverband. Bij elk Skiverband kun je je aanmelden voor een je Anwärteropleiding. Bij een aantal Skiverbände moet je een verklaring van een skischool overleggen, dat je na afloop van de Anwärtercursus (aansluitend) les gaat geven bij een skischool uit het betreffende Bundesland.

Je kan ook je Anwärter via Snowsportsacademy volgen. Je kan daarbij kiezen uit boeken via http://www.snowsportsacademy.nl of http://www.snowsportsacademy.at. Als je het via Nederland boekt, dan moet je een extra opleidingsweek in Nederland volgen. Dit vormt de voorbereidingsweek op de eigenlijke Anwärteropleiding in Oostenrijk. Slaag je voor die week in Nederland, dan mag je in ieder geval op de Nederlandse indoor sneeuwbanen lesgeven.

Echt nodig is die voorbereidingsweek niet. Met de Anwärteropleiding (10 dagen) in Oostenrijk beginnen ze sowieso weer van voren af aan.
    Ik heb Anwärteropleiding dan ook direkt via http://www.snowsportsacademy.at geboekt (scheelt je ook weer een hoop geld voor die opleidingsweek in Nederland). Prima ervaring mee gehad: goede opleiding, professioneel en erg gezellig.
    Ik heb mijn Anwärter in november 2007 gedaan en mijn Landes I in mei 2008 (aan het einde van het seizoen dus). Tussen de verschillende diploma's verwachten ze dat je minimaal 10 of 20 dagen lesgegeven hebt....(verklaring skischool).

Ciao
    Marco
    Real Skiers don't have real jobs
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 15 avril 2012 · 21:30
    Check bij het zoeken naar een skischool ook ff of ze aan skileraren training doen. Je geeft aan veel ambitie te hebben en van deze trainingen leer je super veel, een soort van gratis skiles zegmaar. Echter niet alle skischolen doen hier aan, en zeker als je voor je Landes wilt gaan, waar de eisen voor eigen vaardigheid een stuk hoger liggen, zal je er veel nut van hebben.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 16 avril 2012 · 10:30
    Nog een tip: doe meteen een Dual-opleiding (anwärter ski & snowboard), kan ook via Tiroler verband;
    Als je verder wilt, zul je sowieso ook je Anwärter Snowboard moeten halen, en het vergroot bovendien je employability voor skischolen, dus zeker aan te raden, als je het in 1 keer doet kost het maar paar dagen extra.

Landes is weer een ander verhaal; daar is in Tirol een pre-selectie voor, waarbij buitenlanders sterk in het nadeel zijn. Die kun je dus beter bij Snowsports doen. Landes bestaat sowieso uit 3 delen, waarbij je LS1 prima als afsluiting van een seizoen kunt doen. Merkte bij Landes wel behoorlijke verschillen in niveau; wat opviel is dat vrijwel iedereen die een seizoen in Arlberg (Anton/Lech/Zuers) had gezeten het haalde, terwijl degene die een seizoen in de babywei hadden gestaan in een klein boerendorp het duidelijk niet bij konden benen. Zoek dus een gebied met uitdagend terrein waar je zelf als je vrij bent met collega's kan knallen. Zelf een seizoen in Anton gezeten en mezelf uitstekend vermaakt.

Interne opleidingen bij een skischool zou ik niet zo snel doen, als je vervolgens elders les wilt geven moet je altijd je (originele) documentatie kunnen laten zien en een papiertje van het Tiroler verband staat toch net even wat beter dan een papiertje van een lokale skischool.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 16 avril 2012 · 11:42
    Ik ben zelf (wanneer m'n studie het toelaat) ski leraar in Klosters (CH).

Voor mij was de eerste opleiding 2 weken, met daarbij nog een extra weekend trainen met de ski school zelf. Na deze opleiding gedaan te hebben werd ik zeker 50% van de tijd ingezet in de beginnersweide. De andere 50% meestal op een klein liftje met een blauwe piste, wat uiteraard al een stuk leuker is.

Had ik gelijk het tweede niveau ook gedaan, dan was ik waarschijnlijk het meest ingezet op rood/blauw pistes. Voor mij was dit overigens geen optie gezien de kosten en tijd die ik niet meer wilde maken na niveau 1.

Voor het halen van de opleiding heb je hier in CH in elk geval geen werkgever nodig, het maakt het echter wel eens stuk goedkoper. Ik heb die van mij trouwens twee jaar geleden in eind November gehaald, toen de eerste sneeuw gevallen was gingen wij de piste op voor de trainingen.

Je ski kwalificaties zijn zeker voldoende voor niveau 1, maar als niveau 2 het zelfde in AT is als in CH dan ben ik bang dat dat nog te hoog gegrepen is om gelijk aan het begin van het seizoen te halen... met als gevolg dat je net zoals 9/10 nieuwe ski leraren in het kinder weidje begint.

Tja verder.. weet niet precies of ik meer kan helpen gezien het verschil tussen AT en CH. Mocht je vragen hebben ik zal het topic blijven checken.

Rex Monte - Amor Nix
  • Gerben
    Tourist
    Gerben op 16 avril 2012 · 17:00
    Dank voor alle reacties.

Marco, de meeste Anwarter opleidingen van Snowsportsacademy worden gegeven op de Kitz. Betekent dit dan ook dat je onder Bundesland Salzburg valt?

Infernus, dat is zeker iets om op te letten. Maar ik neem aan dat het alleen de grotere skischolen zijn die zulke trainingen geven?

djmj, over het volgen van een dual opleiding heb ik nog niet over nagedacht. Maar wat bedoel je precies met 'verder willen'? Ik neem toch aan dat met enkel diploma's voor het skiën ook gewoon tot op het hoogste niveau kan geraken, of is dat niet zo? Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit op een board gestaan. 😋

WhitePowder, ik ben me er zeker van bewust dat ik in de eerste maanden (zo niet het hele seizoen) beginners, al dan niet op een weide, les zal geven. Het was enkel om aan te geven dat ik ambitie heb en dat ik het geen optie vind om een interne opleiding bij een skischool te volgen.

Wat me nog steeds niet helemaal duidelijk is, is of het van belang is om vooraf contacten te leggen met skischolen over een werkplek in het seizoen. Of kan de instelling waarbij je de opleiding doet (Snowsportsacademy of Snowsport Tirol) je daar ook bij helpen? Ik ben vooralsnog van plan om de anwarter opleiding te gaan volgen voordat het seizoen start. Dus in september, oktober of november.
  • Infernus
    Beginner
    Infernus op 16 avril 2012 · 18:14
    Dat klopt wel ja, maar heb je iets tegen het werken bij een wat grotere skischool?

Ik heb zelf ook een seizoen in St. Anton les gegeven. Ik heb mijn Anwärter bij het Tiroler verband gehaald (in de zomer, is ook nog een optie wellicht) Ik heb voordat ik mijn Anwärter ging doen gewoon een mailtje gestuurd naar een paar skischolen waar ik wel wilde werken, en veel van die scholen mailden terug dat ik van harte welkom was na het halen van mijn Anwärter. Ik zou dus gewoon een paar mailtjes rondsturen en kijken waar je de beste voorwaarden krijgt, en dan je keuze maken. Zeker als je er op tijd bij bent moet het echt niet moeilijk zijn om een baan toegezegd te krijgen.
  • Gerben
    Tourist
    Gerben op 16 avril 2012 · 18:19
    Infernus,

Nee, in tegendeel zelfs. Het lijkt me juist fijn om bij een wat grotere skischool te werken waar alles goed en straks is georganiseerd. Meer contacten opdoen en meer collega's om in de vrije uurtjes mee te rijden.

Ik ben blij om te horen dat jij geen moeite hebt gehad met het vinden van werk. Ik denk inderdaad ook dat het het verstandigst is om er vroeg bij te zijn en de skischolen actief te benaderen.
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 16 avril 2012 · 18:34

Marco, de meeste Anwarter opleidingen van Snowsportsacademy worden gegeven op de Kitz. Betekent dit dan ook dat je onder Bundesland Salzburg valt?

volgens mij doe je examen via het Wiener Verband.

Ik heb zelf mijn anwarter via de SBSSV in Salzburg gedaan. Leuke opleiding van 10 dagen die goed te doen is als je een goed ski niveau hebt. Vervolgens heb ik in zowel Salzburg als Tirol op verschillende scholen gewerkt. Mijn ervaring is dat de middelgrote scholen het fijnst zijn om te werken. Daar heb je het persoonlijke conctact van de kleine skischool en de organisatie van de 'skifabriek'. 

Dus als je een ski school uitzoekt zou ik van te voren even duidelijk de praktische dingen regelen, zoals:
    - skipas, gratis of zelf betalen?
    - Appartement, hoeveel pers, de kosten e.d
    - En het belangrijkste natuurlijk: hoe makkelijk krijg je vrij als het kei hard dumpt 😉

bovenstaand moet je kritisch op zijn inderdaad. dit kan erg verschillen per skischool of gebied!

• Sterre
    Beginner
    Sterre op 16 avril 2012 · 19:01
    Let ook op of je een vast contract krijgt voor het hele seizoen of alleen op uurbasis uitbetaald wordt. Als je echt het hele seizoen daar wil zitten heb je liever een vast contract dan dat ze vrij zijn om alleen gewerkte uren uit te betalen. De meeste skischolen hebben maar ruimte voor een paar skileraren die het hele seizoen kunnen werken dus het is wel fijn als je er op tijd bij bent dan heb je nog lekker veel keuze en kun je nog eisen stellen.
    Laat ook bij de skischool doorschemeren dat je wil leren en bereid bent nog meer diploma's te halen. Dan heb je kans dat zij daar ook in willen investeren. Sommige skischolen willen dan zelfs je tweede anwarter voor je betalen of meebetalen aan je landes. Wel op voorwaarde dat je nog x aantal uur komt werken.
    Veel plezier alvast!
    wooptiedoo
  • djmj
    Advanced
    djmj op 16 avril 2012 · 21:27

djmj, over het volgen van een dual opleiding heb ik nog niet over nagedacht. Maar wat bedoel je precies met 'verder willen'? Ik neem toch aan dat met enkel diploma's voor het skiën ook gewoon tot op het hoogste niveau kan geraken, of is dat niet zo? Voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit op een board gestaan. 😋

Nee, helaas, op het hoogste niveau (Staatlich) kom je tegenwoordig alleen met een Anwarter op de "andere" discipline (dus voor staatlich ski een snowboard aw en voor Staatlich snowboard een ski aw). En nog nooit geboard hoeft geen belemmering te zijn, ik had zelf 15 jaar niet meer op ski's gestaan toen ik m'n Dual deed (en heb sindsdien bijna alleen skiles gegeven en geskied). Zou je wel aanraden om alvast een lesje te nemen in snowworld o.i.d. zodat je in ieder geval kan blijven staan  :😃
  • micheldommel
    Advanced
    micheldommel op 17 avril 2012 · 09:22
    Als je nog nooit op een board hebt gestaan dan kun je je anwarter in 1 week halen 100% zeker vergeten.  Toen ik dit diploma haalde 2005 / 2006 waren er enorm veel mensen gezakt met toch al de nodige weken boardervaring in de benen.
  • Marco-tje
    Beginner
    Marco-tje op 17 avril 2012 · 10:30

.

Nee, zoals al eerder is vermeld....Snowsportsacademy Oostenrijk valt onder het Wiener Skiverband....

Je kan niet zeggen dat alleen grote skischolen skilerarentraining geven, ook kleinere skischolen doen dat. Het hangt er maar net een beetje van af hoe serieus de skischool zichzelf neemt  😃

Anyway, over werk hoef je je niet druk te maken. Als je ergens een seizoen wil zitten, dan zou ik eerst een gebiedskeuze maken en dan de lokale skischolen ff bellen/mailen. Doe dat uiterlijk in oktober, de skischolen weten graag in een vroeg stadium wie er een heel seizoen komt werken  😃
    Real Skiers don't have real jobs
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 18 avril 2012 · 03:24
    Bij de SBSSV (salzburg) kun je instromen in de Landes 1 zonder anwarter snowboard. je krijgt dan dacht ik drie dagen snowboardtraining (anwarter programma) en gaat dan verder met de landes ski. weet niet precies of je ook examen doet op het snowboard deel... feit is wel dat je aan het eind van de rit ook snowboard anwarter bent..
  • kanski
    Elite
    kanski op 23 avril 2012 · 22:14

Voor mij was de eerste opleiding 2 weken, met daarbij nog een extra weekend trainen met de ski school zelf. Na deze opleiding gedaan te hebben werd ik zeker 50% van de tijd ingezet in de beginnersweide. De andere 50% meestal op een klein liftje met een blauwe piste, wat uiteraard al een stuk leuker is.

Had ik gelijk het tweede niveau ook gedaan, dan was ik waarschijnlijk het meest ingezet op rood/blauw pistes. Voor mij was dit overigens geen optie gezien de kosten en tijd die ik niet meer wilde maken na niveau 1.

Voor het halen van de opleiding heb je hier in CH in elk geval geen werkgever nodig, het maakt het echter wel eens stuk goedkoper. Ik heb die van mij trouwens twee jaar geleden in eind November gehaald, toen de eerste sneeuw gevallen was gingen wij de piste op voor de trainingen.

Je ski kwalificaties zijn zeker voldoende voor niveau 1, maar als niveau 2 het zelfde in AT is als in CH dan ben ik bang dat dat nog te hoog gegrepen is om gelijk aan het begin van het seizoen te halen... met als gevolg dat je net zoals 9/10 nieuwe ski leraren in het kinder weidje begint.

Tja verder.. weet niet precies of ik meer kan helpen gezien het verschil tussen AT en CH. Mocht je vragen hebben ik zal het topic blijven checken.

Ik weet niet over welk niveau of opleiding jij het hebt, maar voor je stufe 1 (eerste officiële diploma) moet je 40 dagen voor een skischool werken die aangesloten is bij Swiss Snowsports. Dat is dus een volledig seizoen.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 24 avril 2012 · 10:05

[quote author=WhitePowder link=topic=4096.msg55600#msg55600 date=1334569322]

Ik weet niet over welk niveau of opleiding jij het hebt, maar voor je stufe 1 (eerste officiële diploma) moet je 40 dagen voor een skischool werken die aangesloten is bij Swiss Snowsports. Dat is dus een volledig seizoen.
    [/quote]

Ik denk dat hij "aspirant" bedoelt.  Dat is 7 dagen Techniek en 7 dg Methodiek.  Dan mag je al werken als skileraar (je moet zelfs om aan die 40 dg werken te komen) en daarna nog wat modules (14dg instructor/rettung etc), dan heb je idd pas stufe 1.  Ik denk dat hij die extra modules bedoelt .  Die kun je al doen voordat je aan de 40 dagen zit.  Je papiertje heb je dan alleen nog niet.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 25 avril 2012 · 10:58
    Inderdaad  😃
    Rex Monte - Amor Nix
  • prefix
    Tourist
    prefix op 4 octobre 2012 · 19:53
    Sorry dat ik bumb maar goede tips btw!
    volgend jaar ga ik mijn anwarter hale als de studie het toelaat

Groetjes Prefix 8)
    The joy i get from skiing, thats worth dying for
  • jefFREE
    Tourist
    jefFREE op 6 octobre 2012 · 23:41
    Hallo iedereen.. ik ben hier nieuw!

Zover ik weet hoef je alleen bij SA geen Anwarter te halen voor de andere discipline als je je Landes wilt gaan doen. Het niveau van de Anwarter is bij SA wel een stuk hoger dan bv Tirol.

Ik ben bang dat je als beginnend skileraar ongeacht eigen niveau heel wat uurtjes in kinderland zal staan!

TIP: Leer boarden haal alleen daar je Anwarter + Landes voor .. Snowboard leraren hebben in Serfaus/Fiss (Tirol) heel wat dagen meer vrij om zelf keihard te rippen!

• djmj
    Advanced
    djmj op 7 octobre 2012 · 12:43

Zover ik weet hoef je alleen bij SA geen Anwarter te halen voor de andere discipline als je je Landes wilt gaan doen. Het niveau van de Anwarter is bij SA wel een stuk hoger dan bv Tirol.

Ik denk dat je het andersom bedoeld? Tiroler Verband staat in Oostenrijk het hoogst aangeschreven

TIP: Leer boarden haal alleen daar je Anwarter + Landes voor .. Snowboard leraren hebben in Serfaus/Fiss (Tirol) heel wat dagen meer vrij om zelf keihard te rippen!

Slechte tip: er zijn tegenwoordig bijna geen skischolen die mensen met alleen een AW snowboard aannemen. Voor freestyle (landes) SB leraren maken ze een uitzondering, maar daar zijn er vaak al genoeg van, dus good luck.

Voor maximale employability gewoon duaal anwärter doen. En wil je zelf knallen, neem dan gewoon weekje vrij (niet in het hoogseizoen natuurlijk).
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 7 octobre 2012 · 16:33
    Ik denk dat Jeffree gelijk heeft. Het Wiener Verband (SA dus) staat het hoogst aangeschreven. De examens zijn veel moeilijker maar je leert er ook beter skien. Ik heb mensen gesproken die de opleiding bij het Tiroler Verband hebben gedaan en ze vonden het echt een lachertje. Een traverse was het moeilijkste onderdeel, terwijl bij het Wiener Verband toch ook serieus moet worden gecarved. Ik kan het zelf moeilijk vergelijken aangezien ik alleen bij SA heb gedaan maar afgaande op verhalen is het echt een stuk moeilijker. Ik vond het deel in Kaprun erg goed en erg leerzaam. Het deel in Nederland was erg rommelig. Het hangt waarschijnlijk erg af van de leraar die je hebt.

Ik denk dat je hoe dan ook voornamelijk kleine kinderen krijgt het hele seizoen. Ik heb zelf bij Fun & Pro in Flauchau gewerkt en daar mocht ik wel snel de berg op maar dan wel met 12 ukkies. Een interessante priveles kun je wel vergeten. Er zat een Deen en die was daar voor het derde seizoen en mocht nog steeds alleen maar kinderen lesgeven. Alle volwassen- en privelessen werden door Oostenrijkers gegeven.
  • powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 8 octobre 2012 · 11:21
    Ik denk dat de hele discussie van de verbanden sowiso een beetje nutteloos is. De basis die je leert varieert, maar uiteindelijk leer je na je Anwarter toch pas echt skien. Bovendien is het voor de doelgroep die je les geeft met een Anwarter compleet irrelevant of je wel al carveprufung hebt gehad of niet. Ook het lesgeven en de organisatie van je lessen heb ik eigenlijk gaanderweg pas echt goed opgepakt.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat Anwarter bij de TSLV inderdaad erg gemakkelijk was maar didactisch gezien vond ik hem wel weer aardig opgebouwd. Ook organisatorisch kwam het erg professioneel over wat ik bij latere vervolg opleidingen die ik bij SA heb gedaan een beetje heb gemist.

Het grappige is dat elk bundesland altijd hard roept dat de eigen opleiding de beste is, maar ik denk dat er bar weinig verschil in zit. Anwarter is Anwarter, Landes is Landes, en gelukkig is er maar 1 statlich dus daar hoeft niet over gediscieert te worden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat veel scholen in Tirol er automatisch vanuit gaan dat je Anwarter Snowboard hebt wanneer je je Landes volledig hebt afgerond. Zo heb ik bijv. afgelopen seizoen gezeur gehad met mijn skischool, omdat ik via het Wiener geen Snowboard anwarter hoefte te halen bij het afronden van Landes ski.

Het maakt bij het halen van je Anwarter overigens niet zoveel uit waar je vervolgens je Landes gaat doen. Ik heb met mijn TLSV Anwarter gewoon bij het Wiener verband mijn Landes gehaald.

Succes! En los van welk diploma je haalt komt het allemaal wel in orde!

• semmel
    Expert
    semmel op 8 octobre 2012 · 13:11

Ik denk dat de hele discussie van de verbanden sowiso een beetje nutteloos is. De basis die je leert varieert, maar uiteindelijk leer je na je Anwarter toch pas echt skien. Bovendien is het voor de doelgroep die je les geeft met een Anwarter compleet irrelevant of je wel al carveprufung hebt gehad of niet. Ook het lesgeven en de organisatie van je lessen heb ik eigenlijk gaanderweg pas echt goed opgepakt.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat Anwarter bij de TSLV inderdaad erg gemakkelijk was maar didactisch gezien vond ik hem wel weer aardig opgebouwd. Ook organisatorisch kwam het erg professioneel over wat ik bij latere vervolg opleidingen die ik bij SA heb gedaan een beetje heb gemist.

Het grappige is dat elk bundesland altijd hard roept dat de eigen opleiding de beste is, maar ik denk dat er bar weinig verschil in zit. Anwarter is Anwarter, Landes is Landes, en gelukkig is er maar 1 statlich dus daar hoeft niet over gediscieert te worden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat veel scholen in Tirol er automatisch vanuit gaan dat je Anwarter Snowboard hebt wanneer je je Landes volledig hebt afgerond. Zo heb ik bijv. afgelopen seizoen gezeur gehad met mijn skischool, omdat ik via het Wiener geen Snowboard anwarter hoefte te halen bij het afronden van Landes ski.

Het maakt bij het halen van je Anwarter overigens niet zoveel uit waar je vervolgens je Landes gaat doen. Ik heb met mijn TLSV Anwarter gewoon bij het Wiener verband mijn Landes gehaald.

Succes! En los van welk diploma je haalt komt het allemaal wel in orde!

Like, Zo is het
    Respect the Mountains..!
  • nielsvandenberg
    Tourist
    nielsvandenberg op 19 octobre 2014 · 04:39
    Hallo allemaal,
    ik ben nieuw op dit forum en ga komend jaar "de weg" van Gerben bewandelen...

Gerben of iemand anders zou je/zouden jullie je mij je/jullie bevindingen/ervaringen kunnen vertellen? Ik ga over 2 weken aan mijn anwärter beginnen bij snowsport tirol maar kan als ik die haal al wel in Serfaus aan het werk.

Bij voorbaat dank,

Niels
    Niels van den Berg
  • Bart313
    Tourist
    Bart313 op 20 octobre 2014 · 09:03
    beetje oud topic, maar ik zou je graag verder willen helpen. Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?
  • nielsvandenberg
    Tourist
    nielsvandenberg op 21 octobre 2014 · 02:19
    Dat is mooi, voornamelijk hoe alles in z'n werk gaat gedurende een seizoen. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat ze je een beetje kunnen/willen voorbereiden op landes aangezien ze er zelf ook weer van kunnen profiteren en is het verstandig om op vrije momenten wat vaker te gaan snowboarden ipv skiën zodat ik dat beter onder de knie krijg en dan misschien anwärter snowboarden gecombineerd met landes te doen?

Mvg,

Niels
    Niels van den Berg
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 21 octobre 2014 · 11:08
    Als jij ervoor zorgt, dat je een wit voetje haalt bij de lokalen, door bijvoorbeeld gemotiveerd te werken en veel te skien (van 's ochtends vroeg tot einde van de dag, last run) dan komt het wel goed. Ik d8 dat in Serfaus ook elke week een training is. (special voor de leraren)

In iedergeval moet je voor je Landes een Landes-Prüfung doen met drie onderdelen:
    - Carven grundstufe
    - Rhythmuswechsel : Lange Radien - Kurze Radien
    - Riesen slalom

Ik heb dit in ieder geval moeten doen op mijn prüfung, dit is wel jaren geleden, en dat kan natuurlijk veranderen. Wat mij dan het meest lijkt is dat de Riesen Slalom vervangen is. De andere twee zijn aardig normaal om goed te kunnen voor je aan een Landes opleiding begint. maarja you never know...

Tuurlijk is het verstandig om ook lekker te gaan snowboarden, wissel het goed af zo leer je beiden! Mijn voorkeur ging en gaat uit naar het Skien, het geeft mij meer Stoke... zowel op als naast de piste.

Succes, en vraag maar raak!
    Serfaus is een te gek dorp met leuke leraren!
    Skiing is Freedom!
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 21 octobre 2014 · 12:08

In iedergeval moet je voor je Landes een Landes-Prüfung doen met drie onderdelen:
    - Carven grundstufe
    - Rhythmuswechsel : Lange Radien - Kurze Radien
    - Riesen slalom

Serfaus is een te gek dorp met leuke leraren! Mitchel. op 21 okt. 2014 11:08

Ik heb hem vorig jaar gedaan bij tiroler, is nog steeds hetzelfde. Probeer inderdaad zoveel mogelijk kilometers te maken en elke handreiking die de skischool je doet om beter te worden met 2 handen aangrijpen

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro