Hoe groot is het lawinegevaar? Test je kennis..

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 novembre 2012 · 09:22
    De eerste lawineberichten verschijnen weer. Veelal nog zonder een duidelijk nummer.
    Ideaal moment om je kennis te testen. Eens kijken of jullie al wakker zijn.

Vraag 1: Roel en Steven zijn op weg naar de Diavolezza in de Engadin. Hoe groot is voor hen vandaag het lawinegevaar volgens onderstaand bericht?
    Voor de beginners: getal op schaal 1 t/m 5
    Voor de gevorderden: getal + hoogte en expositie

Nationales Lawinenbulletin
    Ausgabezeitpunkt 11.11.2012, 17:00 Uhr
    Allmähliche Abnahme der Lawinengefahr

Allgemeines
    Am Samstag, 10. November setzten aus Westen und Süden Niederschläge ein. Sie waren in der Nacht zum Sonntag, 11. November und am Vormittag am intensivsten. Dann gingen sie allmählich zu Ende. Die Schneefallgrenze lag am zentralen Alpensüdhang bei etwa 1300 bis 1700 m, in abgeschlossenen Tälern auch unter 1000 m. In den übrigen Gebieten sank sie von anfangs über 2000 m von Westen nach Osten auf 1500 bis 1800 m. Vollständig in Form von Schnee fiel der Niederschlag am Alpensüdhang oberhalb von 2000 m und oberhalb von 2500 m in den übrigen Gebieten. Am Alpenhauptkamm vom Monte Rosa bis ins Berninagebiet und südlich davon schneite es 40 bis 80 cm, wobei die höheren Werte im Tessin und in den betreffenden Gebieten Südbündens erreicht wurden. In den übrigen Gebieten des Wallis und Graubündens sowie am westlichen Alpennordhang fiel 20 bis 40 cm Schnee, am zentralen und östlichen Alpennordhang 10 bis 20 cm. Der Südwind blies am Samstag vorübergehend stürmisch. Am Sonntag flaute er deutlich ab und wehte am Nachmittag im Osten noch mässig, sonst schwach. Der Neuschnee, und im Hochgebirge auch Altschnee, wurden verfrachtet und besonders nordseitig oberhalb von etwa 2500 m auf teilweise lockeren Schnee abgelagert. Die Verbindung zum Altschnee dürfte damit in der Höhe stellenweise ungünstig sein.

Lawinengefahr
    Gefahrenstellen sind in allen Gebieten vor allem an steilen Nordhängen oberhalb von etwa 2500 m zu erwarten.
    Am Montag, 12. November sind in den Hauptniederschlagsgebieten am Alpenhauptkamm vom Monte Rosa bis ins Berninagebiet und südlich davon spontane Lawinen bis zu mittlerer Grösse noch vereinzelt möglich. Einzelpersonen können Lawinen auslösen, besonders an Übergängen von wenig zu viel Schnee. In den übrigen Gebieten sind vor allem die frischen Triebschneeansammlungen die Hauptgefahr. Diese können von Personen stellenweise leicht ausgelöst werden. Wurden sie bei abnehmendem Wind gegen das Niederschlagsende eingeschneit sind sie schwer erkennbar.
    Von Dienstag, 13. November bis Donnerstag, 15. November nimmt die Lawinengefahr ab, besonders in den neuschneereichen Gebieten. In den übrigen Gebieten und im Hochgebirge ist die Entwicklung etwas langsamer. Aus sehr steilen, grasbewachsenen Südhängen und aus Felsplatten muss mit Nassschneerutschen gerechnet werden.

De komende weken verzorgen het Snowsafety Center en wePowder met de support van The North Face 8 lezingen in het land over poeder voorspellen, poeder vinden, poeder rijden en weer veilig thuis komen. Het moment om je kennis bij te spijkeren, een basis inleiding te krijgen in het offpiste rijden en bij te praten met gelijkgestemden.

Data

15 november, Outdoor & Travel Outfitters, Roosendaal 19.00-21.30 uur (http://www.outdoor.org/contents/nl/d55_Lezing_Snow_Safety_Center.html...)
    16 november, The North Face store, Antwerpen 19.00-21.30 uur  (Reserveren! Mailtje naar antwerp [at] thenorthfacestore.be )
    25 november, Duijvestein, Snowworld Zoetermeer (vrije inloop)
    8 december, Duijvetsein, Snowworld Landgraaf  (vrije inloop)
    11 december, Avventura, Gent (http://www.avventura.be/shop/index.php?main_page=contact_us&zenid=...)
    12 december, Starpole, Brussel
    18 december, The North Face store/Bever, Utrecht 19.30-21.30 uur (http://www.bever.nl/index.cfm/fuseaction/content.data/filename/agenda_...)
    19 december, Bever, Groningen, 19.30-21.30 uur (http://www.bever.nl/index.cfm/fuseaction/content.data/filename/agenda_...)

May the powder be with you.
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 12 novembre 2012 · 09:34
    Ik denk lawinegevaar 4, >2500 m, noord.
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 novembre 2012 · 09:44
    Ik dacht ook in die richting, maar vind toch niveau 4 wat te hoog denk ik. Ik hou het op een hoge 3 >2500 m, noord, daaronder wat lager.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 12 novembre 2012 · 09:47
    OK, das een goeie, om weer even warm te worden!

Ik denk lawinegevaar 4, waarbij noord en <2500 een absolute no-go is, want veel (ingesneeuwde) triebschnee. Voor mij persoonlijk zou dit lawinebericht betekenen dat ik niet zou gaan en liever een dagje wacht.

4 vanwege kritische neuscheemenge (veel nieuwe sneeuw in combi met stormachtige wind), verder lees ik dat spontane lawines te verwachten zijn en ik kan me herinneren dat dat teken is voor een 4.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 novembre 2012 · 09:54
    Een hele dikke 3, >2200 noord nog erger.

Ik zou denk ik nog wel een keer nadenken, of iets noordelijker ergens een stabieler sneeuwdek zoeken?
    splitfest.nl
  • semmel
    Expert
    semmel op 12 novembre 2012 · 10:02
    Er is een duidelijk gevaar in alle richtingen stufe 3, waarbij het Noorden tot Westen Stufe 4.
    Boven de 2500 is het zeer kritisch, maar ook onder de 2000 meter moet je echt oppassen in verband met een slechte binding tussen sneeuw en bodem.

Zuid tot West zijn de veiligste opties, waarbij de sneeuw het minste is.
    Respect the Mountains..!
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 12 novembre 2012 · 10:44
    Ik zou ook zeggen 4.
    Boven 2500m (alle exposities) spontane lawines lijkt me een duidelijke indicator daarvoor.
    Daarnaast dus waarschuwingen voor triebshnee die lager liggen dan de 2500 en de overgangen van weinig naar veel sneeuw.
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 novembre 2012 · 11:57
    Ik dacht dat spontane lawines niet per definitie Stufe 4 inhield, maar dat de Stufe meer bepaald wordt door de grootte van de spontane lawines en hoe frequent ze zijn. Omdat deze tot klein tot middelgroot waren schatte ik een hoge 3. Maar mogelijk ben ik daar te onvoorzichtig. :-\ Thuis nog eens nakijken.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 12 novembre 2012 · 12:10
    Te weinig info om er een stufe aan te hangen vind ik. Die wordt toch ook altijd vast gesteld met de historie van het sneeuwdek.
    Maar wat ik wel weet:
    Boven 2500mtr op noordhellingen gevaarlijk en lawines te triggeren door enkele personen.
    Spontane lawines mogelijk. verder op alle exposities triebschnee vermijden.
    Ik zou wegblijven van noordhellingen en omdat de verbinding in het hooggebergte met oude sneeuw slecht kan zijn zal ik het niet te stijl zoeken dus <30 over hele helling
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 novembre 2012 · 12:14
    @All
    http://www.avalanches.org/basics/degree-of-hazard/

Blijf je dan bij je eerdere antwoord?

• powderskifun2
    Tourist
    powderskifun2 op 12 novembre 2012 · 12:39
    Ik zeg: Stufe 3 met kritisch op Noord boven 2500
  • skiester
    Advanced
    skiester op 12 novembre 2012 · 13:06

@All

Ja  8)

(moet wel zeggen dat ik twijfel tussen 3 en 4 op niet-noordgelegen hellingen, maar bij twijfel neem ik de hoogste - en wacht ik een dagje, want morgen is het zeker 3 op de niet-noordgelegen hellingen)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 novembre 2012 · 13:11
    Wat Powderskifun zegt. Of zei ik dat al  😀
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 12 novembre 2012 · 13:32
    - Hele dikke 3.

- Noord boven 2500m: Extra kritisch / no-go, en zeker niet steil.
    (want expliciet vermeld, en te verwachten op basis van windrichting en sneeuwval).

- Alle exposities: Triebschnee-pakken en overgangen tussen dik en dun zijn hoofdgevaar, en bovendien moeilijk te zien (ingesneeuwd).

- Komende week: Stabilisatie sneller in dikke lagen, oppassen voor natte drek en grondlawines.

Je zou de noordhellingen boven 2500 een 4 kunnen geven (hier is het duidelijke 'poorly bonded on most steep slopes'😉. De overall-situatie is echter geen 4, omdat het gevaar daar teveel gelokaliseerd voor is (alle andere hellingen zijn eerder 'moderately to poorly bonded on many slopes'😉.

Stap 2: Waar gaan we rijden als alle dikke stashes verdacht zijn ??
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 12 novembre 2012 · 13:38

@All

Ik neig nu toch meer naar een hoge 3. Spontane lawines "bis zu mittlerer Grösse"  zijn "noch vereinzelt" mogelijk. Verschil tussen 'mogelijk' (stufe 3) en 'waarschijnlijk/kunnen worden verwacht' (stufe 4).

Let the riding do the talking and you've said enough
  • Seek2
    Advanced
    Seek2 op 12 novembre 2012 · 13:58
    Hartstikke 3 had ik als eerste gedacht. Kritische neuschneemenge en mitere lawinen met ausloesung durch einzelpersonen moeglich. Jullie reacties en de hint bevestigen deze mening vooral. Bij 4 begint ook gevaar voor geexponeerde wegen en zo. Dat stond vrijdag nog in het lawinebericht genoemd. Als je niet te steil gaat en triebschnee kan herkennen valt er nu wel wat leuks te doen.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 12 novembre 2012 · 16:11
    Eerst even gekeken of Diavolezza idd in het geciteerde gebied ligt (het ligt idd in het 'hauptniederschlagsgebiet)

Stufe: Key words... auslosung durch EINZEL PERSONEN ("spontaan", "lawine mittler grosse" doen ook mee maar einzel personen is voor mij de rode vlag) dus stufe = 4

Orientaties: op welke orientaties moet ik even denken. Normaliter zou ik het kaartje met windroos even checken maar die hebben we zo vroeg in het seizoen niet. Het draait nu dus om de terminologie & conventies precies kennen. En die heb ik (hier) niet paraat.

Maar om toch een poging te wagen (of iig mijn gedachtengang toe te lichten): ik sta in dubio vanwege 'vor allem... oberhalb 2500m'. Die slaat volgens mij op de orientatie (niet op de hoogte). Dat klopt met wat ik weet: door die stormachtige winden uit het zuiden (Der Südwind blies am Samstag vorübergehend stürmisch) is het vaak lastig precies de triebschneesamlungen te duiden. Ja, natuurlijk aan de lij zijde (dus alles waar N in zit (O over N naar W). Maar zeker rond kammen en graten gaat dat alle kanten op. Dus kritieke afzettingen 'vooral' aan de N-zijde maar kan dus eigenlijk op alle orientaties zitten.

Daarom zou ik als ik daar nu was overal oppassen boven 2500m. Specifiek worden de overgangen van veel naar weinig sneeuw genoemd als gevaarlijke locaties.

Nog even mijn gezamenlijke conclusie dan:
    - stufe 4 boven ca 2500m op alle orientaties: dus op de piste blijven (officieel <30gr en de gehele helling in ogenschouw nemen)
    - onder ca 2500m is het dan (dus) een (dikke) stufe 3...
    White room,Pillow lines,I rule
  • Opa
    Advanced
    Opa op 12 novembre 2012 · 16:13
    Nou zijn we al vrij druk, maar ik zie toch duidelijk een doelgroep voor opfriscursussen! 😮
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 12 novembre 2012 · 16:18

Nou zijn we al vrij druk, maar ik zie toch duidelijk een doelgroep voor opfriscursussen! 😮

Graag! ;D
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 novembre 2012 · 16:32
    Goed.. nogmaals de tip..
    http://www.avalanches.org/basics/lawinengefahrenskala/.....
    veel makkelijker gaat het niet worden  :😃 :😃
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 12 novembre 2012 · 18:48

:-[

Dat heb je, zomertje ertussen, effe snel willen reageren... ugh.

Zelfde verhaal maar stufe 3.
    White room,Pillow lines,I rule
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 12 novembre 2012 · 19:02
    Ik ga voor stufe 3 vooral opletten in de sectoren waar noord in zit.

Onderbouwing:
    Kritische neuschneemenge meer dan 20cm bij stürmischer wind dus minimaal 3
    Lawine auslösbar durch geringer zusatzbelastung dus dan 3 of 4.
    "spontane Lawinen bis zu mittlerer Grösse noch vereinzelt möglich" duid voor mij op 3.
    Kritisch is kam nah + Runnen en Mulden vanwege "besonders an Übergängen von wenig zu viel Schnee" en triebschnee.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • Ogre/Robbert
    Beginner
    Ogre/Robbert op 12 novembre 2012 · 19:44
    ik zou zeggen

stufe 4 boven de 2500m op orientaties west tot oost (over noord)
    onder de 2500m is het stufe 3+ ivm de hoeveelheid ingewaaide nieuwe sneeuw
    may the pow be with you
  • Mavco
    Advanced
    Mavco op 12 novembre 2012 · 20:47
    Südbünden: sneeuwval vanaf 2000m 40-80 (vooral de hogere waarden) bij storm; kritische neeschneemenge.

alle exposities: hoge 3
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 12 novembre 2012 · 22:30
    Als iedereen een duit in het zakje doet... Hier mijn analyse.

"spontane Lawinen bis zu mittlerer Grösse noch vereinzelt möglich"
    Mittlerer Grösse, oftewel middelgroot. Hiermee wordt geimpliceerd dat de kans op grote lawines bijzonder klein is, en bij drie zijn die wel in enkele gevallen mogelijk. Oftewel, min stufe 2 (en niet min 3 omdat de kans op spontane grote lawines bijzonder klein is).

"Einzelpersonen können Lawinen auslösen"
    Losse personen (1 persoon dus) kunnen lawines triggeren, oftewel min stufe 3.

"In den übrigen Gebieten sind vor allem die frischen Triebschneeansammlungen die Hauptgefahr. Diese können von Personen stellenweise leicht ausgelöst werden."
    Triebschnee gevaarlijk en leicht auslosbar, oftewel min stufe 3.

Samenvattend: min stufe 3.

Dan "Gefahrenstellen sind in allen Gebieten vor allem an steilen Nordhängen oberhalb von etwa 2500 m zu erwarten.", oftewel, op noordhellingen boven de 2500m is het min stufe 4.

Waar ik nog wel naar benieuwd ben is hoe het volgende geinterpreteerd moet worden:
    sind in den Hauptniederschlagsgebieten am Alpenhauptkamm vom Monte Rosa bis ins Berninagebiet und südlich davon spontane Lawinen bis zu mittlerer Grösse noch vereinzelt möglich
    Dat geeft aan dat spontane middelgrote lawines dus kunnen voorkomen (met aanzienlijke kans) op de alpenhoofdkam van Monte Rosa tot in het Berninagebied en zuidelijk daarvan. Nu gaat het bericht daarna in dezelfde alinea verder met "Einzelpersonen können Lawinen auslösen". Heeft dit dan betrekking tot het eerderbeschreven gebied of op het gehele gebied waar het bulletin op van toepassing is? De "In den übrigen Gebieten" doet vermoeden dat het alleen voor het eerdergenoemde gebied is.
  • freek
    Beginner
    freek op 13 novembre 2012 · 09:24
    Volgens mij moeten we het als positief zien als iedereen het gevaar (te)hoog inschat.. altijd beter dan te laag.
    Maar ik word wel steeds nieuwsgieriger wat het juist antwoord moet zijn.

Ik ga zelf voor een mooie 3.

Wanneer kunnen we de uitslag tegemoet zien?
  • Seek2
    Advanced
    Seek2 op 13 novembre 2012 · 11:30
    Volgens mij is er niet echt een officieel antwoord, want SLF zit nog een beetje in de zomerslaap. De laatste hint van Morris lijkt me echter vrij duidelijk: 3.

• freek
    Beginner
    freek op 13 novembre 2012 · 11:35
    Ik snap dat de SLF daar niets over gaat roepen maar ik zie graag de redenatie van het cijfer dat Morris eraan zou geven
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 13 novembre 2012 · 13:06
    of Opa die zou het moeten weten.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • lucraak
    Advanced
    lucraak op 13 novembre 2012 · 22:01
    ... dit wordt een beetje een vreemd topic gezien het verschrikkelijke nieuws van vandaag maar daarom misschien des te belangrijker om de boel eens tot in de puntjes te analyseren ...

Ik kwam op lawinegevaar 4 uit in eerste instantie en gezien de tips van Morris zou ik volgens mij qua omschrijving van spontane lawines 1 cijfertje lager kunnen gaan zitten maar deze zin zint me niet.

"Der Neuschnee, und im Hochgebirge auch Altschnee, wurden verfrachtet und besonders nordseitig oberhalb von etwa 2500 m auf teilweise lockeren Schnee abgelagert. Die Verbindung zum Altschnee dürfte damit in der Höhe stellenweise ungünstig sein."

Ik snap dat ik misschien niet zomaar er een niveautje bij op kan tellen maar het zal geen goed teken zijn. Ik ben dus erg benieuwd wat welk lawinegevaar voor deze situatie (waarbij volgens mij boven 2500m het echt heel ongunstig is en daaronder iets minder ongunstig) wordt uitgegeven voor een geheel gebied. Of is het echt een twijfelgeval?
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro