Lawinepieper & Walkie-Talkie

• Erik-Jan2
    Tourist
    Erik-Jan2 op 25 novembre 2012 · 10:54

Ik heb de Pieps DSP en de Motorola TLKR-T8. Bekend is dat een Walkie-Talkie grote invloed kan hebben op de lawinepieper waarbij zelfs onbedoeld overgeschakeld kan worden van de zend- naar de zoekfunctie. Zie hierboven en op http://www.telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=52659... Welke voorzorgsmaatregelen gebruik ik om het storende effect van de Walkie-Talkie op de lawinepieper zo veel mogelijk te verminderen?

1. Standaard zo ver mogelijk van elkaar plaatsen (Pieps DSP zit links onder mn jas, Walkie-Talkie rechts bovenop mn jas (op de band van mn rugzak)
    2. Zo min mogelijk zenden
    3. Tijdens het zenden zo ver mogelijk van de lawinepieper vandaan (erg lastig)
    4. Uitschakelen tijdens het zoeken

Wie heeft er hier ervaring met de combinatie lawinepieper en walkie-talkie en de gevolgen die de apparaten op elkaar hebben?Welke voorzorgsmaatregelen neem je? Ik heb mn telefoon bijvoorbeeld vaak in mn rugzak zitten, maar dat kan ik met mn Walkie-Talkie niet doen, dan kan ik hem net zo goed thuis laten. Ben benieuwd naar jullie reacties!
  • freek
    Beginner
    freek op 25 novembre 2012 · 12:48
    In je rugzak kan toch prima als je deze erbij aanschaft?

http://portofoontoebehoren.nl/product/security-oortjes-voor-motorola-p...

Ik vraag me wel af wat de definitie is van 'too close' in "letting the two devices get too close"
    Hebben we het dan over 1 cm of is 30cm al te dichtbij.

edit: ik lees 15 maar ook 30 cm afhankelijk van fabrikant. 30cm is veel, zeker als je de lijn direct mag tekenen van bijv linksonder je borst tot je rugzak...
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 25 novembre 2012 · 12:56
    Bij Mobiele telefoons hebben ze het over 50 cm. Als je kijkt waar je je pieper draagt blijft er niet veel over. In de praktijk valt het mee maar wil je de uitzondering zijn? Bij L I praktijk hield Opa een mobieltje in de buurt en de DSP (een van de meest gevoelige volgens de statistieken) en die ging pas in de stress toen beide apparaten tegen elkaar werden gehouden.

Ik weet niet of beide apparaten vergelijkbaar zijn maar heb ergens het gevoel dat een walkie talkie wat meer vermogen heeft.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 25 novembre 2012 · 16:14
    Ik heb het met mijn Alan 456, icm met de Pulse ook even getest. In Send mode gaat er (ogenschijnlijk) niet zoveel mis. Zoeken gaat niet lekker.

Bij het aanzetten op afstand verandert er bij de Pulse niets (ook niet als je op de portofoon gaat zenden). Hou je de portofoon heel dichtbij, dan is er een burial gevonden. Op afstand houden van de portofoon maakt dan niet meer uit. De burial gaat pas weg als je de portofoon uitzet.

Ik moet het maar eens testen in een storingsvrije omgeving, maar het is wat zorgwekkend.

• josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 25 novembre 2012 · 16:18
    En de gedocumenteerde test http://tinypic.com/r/23uybo2/6
  • Haas
    Expert
    Haas op 25 novembre 2012 · 21:13
    Ook ik heb een pieps dsp.
    Al jaren geleden is gebleken dat de dsp 'uitgeschakeld' kan worden door magneten.
    Omdat er in de dsp gebruik wordt gemaakt van zogenaamde 'reedkontakten' (magneetschakelaartjes)
    Ik ga er even van uit dat de problemen die de boven geciteerde Oostenrijkers hebben ondervonden hieraan ten grondslag liggen. (die jongens hebben over het algemeen de neiging hun uit de kluiten gewassen radio's in een holster rond de borstkas te dragen... Precies OP de pieper)
    Ook met een mobiele telefoon is het mij gelukt m'n dsp tijdens het zenden uit de lucht te halen. Ik moest de telefoon daarvoor wel fysiek kontakt laten maken met m'n dsp.

welnu: in apparaten met speakers zitten magneten. Of het apparaat nu aanstaat of niet maakt dus niet uit. De magneten van de speakers zijn de boosdoeners en zijn ook 'actief' zonder dat het apparaat aanstaat. minder zenden met je two way radio biedt hier dan ook geen soelaas. Ook is er kleding op de markt met een soort magnetische druk knopen. hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Wat nu te doen? zorg ervoor dat je de magneten die je met je mee draagt niet in de buurt van je dsp komen. vanaf een paar cm blijken de problemen volledig te zijn verdwenen. Een jas of broek met magneetsluitingen is wellicht handig maar uit safety overweging taboe.

Een ander verhaal is het wanneer je de dsp of andere piepers op de ontvangst functie zet.
    Het is bekend dat er een veelheid van elektronische apparatuur is die een negatieve invloed kan hebben op het goed functioneren van je zoekende pieper.
    hierbij denkend aan: horloges, telefoons, walkie talkies, gps receivers, video camera's enz.
    Ook niet elektronische dingen kunnen zoekacties bemoeilijken. grote metalen objecten kunnen voor hinderlijke reflecties van de zendende, lees: de op te sporen pieper zorgen denk hierbij bijv. aan liftpalen, elektriciteitsmasten, liftstations.

Reden tot paniek?? Ik denk het niet. Als je veelvuldig met je pieper gaat oefenen kom je er vanzelf achter of de rest van je equipment hinderlijk interfereert met je pieper.
    Mocht je er achter komen dat je een stuk elektronica bij je hebt die het zoeken tijdens een eventuele reddingsactie onmogelijk maakt overweeg het dan thuis te laten. Vooralsnog heb ik zelf tijdens training sessie's geen last gehad van de overige spullen die ik bij me had.

NOTE: Neem geen laptop mee die aanstaat tijdens het freeriden. tijdens demo's op de ISPO heb ik keer op keer gezien dat er met de piepers geen land te bezeilen viel vanwege de laptops die links en rechts aan stonden.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 25 novembre 2012 · 21:47
    In dit topic http://wepowder.nl/forum/topic/61779 verwees ik al naar een hele uitgebreide piepertest http://testvyhladavacov.sk/file/946/sprava_spolu.pdf... waarbij ze dus juist hebben getest op gedrag in samenhang met een walkie-talkie en daar kun je ook zien dat het vooral de Pieps is die er moeite mee heeft. En met de rest kan de afstand die wordt aangegeven een halve meter / meter verder zijn maar dat is het dan ook.
  • Haas
    Expert
    Haas op 25 novembre 2012 · 22:32
    IEn met de rest kan de afstand die wordt aangegeven een halve meter / meter verder zijn maar dat is het dan ook. ffKnallen op 25 nov. 2012 21:47

Wat bedoel je hiermee?

In de test van de slovenen en tjechen schakelen ze de pieps dsp idd weer uit op de door mij boven genoemde methode.
  • freek
    Beginner
    freek op 25 novembre 2012 · 22:33
    Is er iemand die de taal spreekt én de zin heeft om dat document te vertalen? Ik kan er werkelijkwaar geen touw aan vastknopen 😃 Ik ben gek op grafieken maar als ik niet begrijp wat er op de x en y as staat houdt het snel op 😞
  • freek
    Beginner
    freek op 25 novembre 2012 · 22:35
    Ps: werkt de iProbe toevallig ook met magneten?
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 25 novembre 2012 · 22:49

Wat bedoel je hiermee?
    In de test van de slovenen en tjechen schakelen ze de pieps dsp idd weer uit op de door mij boven genoemde methode. mediahaas op 25 nov. 2012 22:32

Op pagina 25: Verzendende pieper op 20m afstand precies van de ontvangende pieper, verzendend (Ortovox, Mammut en Peeps) ontvangend alles.
    Situatie A: controle conditie, géén walkie talkie in de buurt
    Situatie B: Walki-talkie uitgeschakeld
    Situatie C: Walkie talkie ingeschakeld

Bijv. Mammut verzenden en Arva Evo3 ontvangen, afstand blijft constant met of zonder walkie talkie bij de verzendende pieper, blijft 20m.
    Zelfde situatie Mammut verzenden en Peeps ontvangen, Walkie talkie in de buurt lijkt de verzendende pieper volgens de Pieps 1m verder te liggen, het maakt overigens niet uit of die aan of uit staat. Maar ook Mammut heeft hier weer last van als ontvanger.

Zoals je ziet een aantal hebben er helemaal geen last van en een aantal combinaties hebben er geen last van maar ook een aantal wel.

Maar later vertellen ze dus dat Pieps kan vast lopen als er een Walkie-Talkie bij in de buurt is, iets dat andere reviews bevestigen. De afwijking is mee te leven, de meeste piepers wijken standaard al af, zie controle conditie A. Maar vastlopen betekend einde werking en in geval van een noodsituatie einde verhaal!
  • Haas
    Expert
    Haas op 25 novembre 2012 · 23:58
    Okay een afwijking van de in het display aangegeven afstand dus...

Maar later vertellen ze dus dat Pieps kan vast lopen als er een Walkie-Talkie bij in de buurt is, iets dat andere reviews bevestigen. De afwijking is mee te leven, de meeste piepers wijken standaard al af, zie controle conditie A. Maar vastlopen betekend einde werking en in geval van een noodsituatie einde verhaal! ffKnallen op 25 nov. 2012 22:49

Ja right, dat is dus hetzelfde verhaal als dat van de Oosterijkers in de eerste post van dit draadje. Ik verval in herhalingen maar het gaat dus om de magneet in die walkie talkie die de dsp (in zend modus) uit kan schakelen. Zorg derhalve voor een beetje afstand tussen pieper en magneet and you're in the clear. Ik was er eerlijk gezegd een jaar of drie geleden ook behoorlijk van onder de indruk. heb daarna e.e.a goed getest en als relatief ongevaarlijk ingeschaald.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 26 novembre 2012 · 00:01
    Okay een afwijking van de in het display aangegeven afstand dus...

Yep

Maar wat ik wel wil opmerken is dat ze dus niet hebben getest of deze afwijking lineair is! Waar ze eerder in de test piepers hier wel op hebben getest hebben ze bij deze afwijking hier niet naar gekeken dus is het te hopen dat er geen gekke afwijkingen komen zoals bij de diepte test waarbij valse signalen werden afgegeven (wat normaal is bij 2 antenne piepers zie verhaal van Opa in het draadje over 1 antenne lawine pieper in de shop).
  • Opa
    Advanced
    Opa op 26 novembre 2012 · 12:07
    Het advies is ten alle tijden: zorg voor minimaal 40 cm afstand tussen apparaten. Instinker daarbij is een apparaat in een rugzak doen: dat 'voelt' ver weg, maar is bij minder dikbuikige freeriders hemelsbreed soms toch te dichtbij. En Haas heeft (uiteraard) gelijk wat betreft het spontaan omschakelen; dat lijkt alleen op te treden bij kleine afstand tussen de apparaten.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Erik-Jan2
    Tourist
    Erik-Jan2 op 30 novembre 2012 · 13:56
    Bedankt voor jullie input! Oefenen met je set-up is natuurlijk erg belangrijk!

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro