Gear vs. Couloir update ski gekocht!

• pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 23 décembre 2012 · 13:34
    Hi,

Dilemma tussen ski's. Wil echt niet breder gaan dan 100mm omwille van de couloirs dat ik ski. Heb daar geen goeie ervaringen mee. (Coreupt candide pow)
    Zal wel deels eigen fout zijn. Als je dit soort dingen doet, moet je ski's hebben waar je vertrouwd mee bent en goed kunt inschatten...

Skiprofiel: 26 jaar en ski al 22 jaar meerdere weken per jaar. 1m92, 83kg. 90%offpiste maar dan in compleet verschillende sneeuwkwaliteit (poeder tot ijs). Uurtje of meer vellen geen probleem. Stukje rappel ook geen probleem. Ik ben heel tradionele,korte bochten, parallel stijl skiër.

Dus eigen ski's worden wel eens must! Kan niet blijven verder klooien.
    Na veel huren zijn mijn voorkeuren: traditionele camber, early rise, liefst geen twintip, toch wel metaal erin ( geen uitgekookte spaghettistokken)

Mijn shortlist:
    90mm: k2 sideshow, line prophet 90,
    100mm: k2 hardside, blizzard bonafide, line prophet 98,

Hopelijk is dit wat duidelijk. En alvast bedankt om jullie meningen te geven en advies. Testen is zeker al een advies maar ik kan niet alles vinden op te testen...
    The red line is not a limit, but should be the goal!
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 23 décembre 2012 · 14:23
    Ik kan je alleen wat vertellen over de Line Prophet 90, met de andere ski's die je noemt heb ik geen ervaring. Ik had een setje van het 2010/2011-model, maar er lijkt niet zo veel te veranderen aan de ski behalve de visuals. Ik heb er een tripje of 5 mee gedaan, in totaal een dag of 25, en in vrijwel alle omstandigheden vond ik het heerlijke latten. Ook op hogere snelheden zijn ze nog steeds erg stabiel, en ze gaan vrij gemakkelijk door alle soorten terrein (inclusief crud). Het enige nadeel dat ik eraan heb ondervonden is dat ze in de wat diepere pow ( 50cm) toch erg (wellicht te) snel zinken en vervolgens ook onderblijven, wat met matige ondergrond onder de poeder niet echt lekker skiet.

Zeker voor kortere bochten en the ocassional jumpturn (in de couloirs waar je het over hebt toch belangrijk) een fijne, stijve ski, maar net niet helemaal lekker voor diepe poeder in mijn ervaring.

Het is overigens wel een twintip 😉.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 23 décembre 2012 · 14:59
    Thx, voor deze ervaring!
    Wel in de diepe sneeuw beetje zakken vind ik niet zo heel erg maar onder blijven is wel niet ideaal. Ik weeg 83 kg en met de langste lengte misschien net geen float genoeg.

Ik hou van stevige staart en bij "twintip" kan dat nogal tegenvallen 😃
  • Dio
    Advanced
    Dio op 23 décembre 2012 · 16:21
    @pilotjoe Leuk topic! Waarom kies je specifiek voor de Hardside en niet de Coomback? (98 radius 23m vs 102mm radius 20m)
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 23 décembre 2012 · 17:30
    Sorry dat ik het moet vragen, maar met traditionele camber bedoel je dus geen rocker? Maar je wilt wel een early rise? Of bedoel je kleine camber onder de voet met een rocker in de tip?
    Rex Monte - Amor Nix
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 23 décembre 2012 · 17:56
    Sorry dat ik het moet vragen, maar met traditionele camber bedoel je dus geen rocker? Maar je wilt wel een early rise? Of bedoel je kleine camber onder de voet met een rocker in de tip? WhitePowder op 23 dec. 2012 17:30

Camber onder de voet en rocker in de tip. Zoals je zegt.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 23 décembre 2012 · 18:00
    @pilotjoe Leuk topic! Waarom kies je specifiek voor de Hardside en niet de Coomback? (98 radius 23m vs 102mm radius 20m) Dio op 23 dec. 2012 16:21

De comeback is iets slapper als ik mij niet vergis.
    De hardside is 98mm @23m radius. De comeback is iets breder nog.
    De k2 zijn idd wel een solid choice'!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 23 décembre 2012 · 20:43
    Volkl Mantra nog een optie. Wel breed maar erg tradditioneel verder.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 23 décembre 2012 · 23:02
    Op mijn lijstje zou staan

Volkl Nanuq (Tip rocker )
    Kaestle fx 94 (Chris Davenport pro model.. geen rocker, dun dubbel laagje metaal, geen korting..)
    K2 Coomback. (Ben niet een enorme fan van veel metaal in een ski)

Black Crows, Camox of Navis 186 (Navis ken ik .. prima ski.. betrouwbaar degelijk)

Whitedot Ranger (dat wordt hem.. ook omdat hij bij het patroontje van die andere past) tiprocker, flat tail, zero camber geen metaal , geen noodle.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 23 décembre 2012 · 23:58
    Volkl Mantra nog een optie. Wel breed maar erg tradditioneel verder. SPAM op 23 dec. 2012 20:43
    Volkl mantra is erg degelijk. Maar is zo saai vind ik. De Volkswagen Audi van de ski's. Ik heb de vorige,modellen geskied. Die zonder tip rocker. Is niet erg gesteld op korte bochtenwerk. Leent zich beter tot grote bochten.

Op mijn lijstje zou staan
    Volkl Nanuq (Tip rocker )
    Kaestle fx 94 (Chris Davenport pro model.. geen rocker, dun dubbel laagje metaal, geen korting..)
    K2 Coomback. (Ben niet een enorme fan van veel metaal in een ski)
    Black Crows, Camox of Navis 186 (Navis ken ik .. prima ski.. betrouwbaar degelijk)
    Whitedot Ranger (dat wordt hem.. ook omdat hij bij het patroontje van die andere past) tiprocker, flat tail, zero camber geen metaal , geen noodle. jriph op 23 dec. 2012 23:02

Die kastle fx 94 lijkt mij wel iets! Damn duur wel.
    Die black crows camox leek mij ook iets maar ook zo duur.
    De tourskis van volkl, zoals de nanuq, heb ik al getest en dat was niet ideaal als daily driver ski (te woody).
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 24 décembre 2012 · 01:01
    Heb je wel eens aan de Line influence (105 of 115) gedacht? Erg solide ski. Ik ski zelf de 115 en je kan daar echt bijna alles mee. Camber onder de voet, early rise en een metalen matrix.
    Atomic
  • skiester
    Advanced
    skiester op 24 décembre 2012 · 05:26
    Yep, breedte zegt niet alles over handling. Preacher met 112 skiet net zo makkelijk als een armada arv van 92mm. En blijft makkelijker drijven...

Testen testen testen'
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • huib
    Expert
    huib op 24 décembre 2012 · 09:00
    @pilotjoe Leuk topic! Waarom kies je specifiek voor de Hardside en niet de Coomback? (98 radius 23m vs 102mm radius 20m) Dio op 23 dec. 2012 16:21
    De comeback is iets slapper als ik mij niet vergis.
    De hardside is 98mm @23m radius. De comeback is iets breder nog.
    De k2 zijn idd wel een solid choice'! pilotjoe op 23 dec. 2012 18:00

Coomback te slap, als je 100kg bent of alle couloirs op mach3 skiet wel ja. Hardside of Coomback beide wel een goede veilige keuze. Als je indrdaad veel steile couloirs skiet, neem ik aan dat je regelmatig een stuk zal klimmen, dan zijn de lichtere Coombacks een goede keuze.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 24 décembre 2012 · 09:29
    De hardside heeft ietsje meer metaal erin dus ik veronderstelde dat ze ook stijver was en die 200g extra nam ik er wel bij. Maar idd de comeback lijkt logisch. Thx voor update. Heb trouwens met oude Coomback al 2 daagjes geskied.

Aangezien hier line prophet 98 set te koop staat twijfel ik. Maar met die twintip en ook wel zwaarder twijfel ik. Ik kan de line reeks nergens testen.

+110mm aint for me sorry, ik zal te antiek ingesteld zijn. Maar dat is persoonlijk.

Iemand ervaring met de nieuwe dynastar cham? En misschien nagewogen met binding erop? Die wegen waarschijnlijk weer aanzienlijk zoals vorige edities, maar ik vind ze altijd solide ski waar je kan op rekenen.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 24 décembre 2012 · 10:55
    Ik kwam deze nog tegen op Marktplaats. Misschien iets voor jou?

http://wepowder.nl/forum/topic/63005
  • jriph
    Tourist
    jriph op 24 décembre 2012 · 15:08
    Als je een matra niet lekker vind voor korte bochten dan is een xxl 194 denk ik geen logische keuze. met een radius van 41 meter geloof ik

Wellicht Fischer watea eens bekijken ?

als je dat overdempte gevoel van metaal lekker vindt zal een Hardside denk ik wellicht je ding zijn.
    van metaal wordt een ski niet per definitie stijver overigens
  • Dio
    Advanced
    Dio op 24 décembre 2012 · 15:10
    XXL doet ook 108mm odv, wordt 'm dus niet denk ik.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 24 décembre 2012 · 15:45
    Zelf vond ik dynastar ( wel maat smaller) veel toffer skiën dan de mantra. Maar dat is persoonlijk for what its worth.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 24 décembre 2012 · 18:09
    Die Dynastar uit marktplaats is overigens geen xxl maar een prorider. One quiverski van een poedermaatje. Traint er op woensdag net zo makkelijk bückel- als slalomtechniek mee.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 25 décembre 2012 · 10:39
    Die Dynastar uit marktplaats is overigens geen xxl maar een prorider. One quiverski van een poedermaatje. Traint er op woensdag net zo makkelijk bückel- als slalomtechniek mee. Dio op 24 dec. 2012 18:09

Moest die maatje korter zijn was dat ideaal geweest.

Iemand ervaring met stockli stormrider 95?
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 décembre 2012 · 13:10
    Reed 'sanno' daar vorig jaar tijdens L1 niet op? Die waren volgens mij enorm stijf!

Overigens niet breed willen: nogmaals, dat ligt echt aan de ski. Er zijn skis (liberty, whitedot, icelantic) die je makkelijk breed kunt skien en ook fijn en wendbaar maar niet slap. Combi van soepele tip en stijve tail (en die kun je ook in twin tip vinden want twintip is niet anders dan dat het puntje weer omhoog loopt - itt freestyle skis) is the way to go.

De 13/14 whitedot ranger is daarvoor ideaal en zelfs speciaal ontwikkeld om naast de preacher (die heel veelzijdig is maar te veel side cut en te grote shovels-155mm- voor steil en ijzig) gebruikt te worden voor als het echt steil en ijzig wordt. Ik kan ook niet wachten om ze te proberen.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 25 décembre 2012 · 14:21
    Twintip is ok voor mij. Als het lage twintip is en kort. Anders verlies je contactoppervlak.
    Maar ik zal je advies eens volgen en proberen te testen binne 2 weken 😃. Hopelijk kan ik eraan geraken.

Zo een stormrider ziet er mij wel robuust spul uit!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 25 décembre 2012 · 14:51
    Stormrider is een GS lat on steroids.
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 25 décembre 2012 · 19:57
    De radius is 22m van stormrider. Valt nog mee. Als je er dus hard op werkt kan je dus nog "kort" parallel bochten.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 25 décembre 2012 · 20:23
    Stimmt en dat lukt ook op xxl's (alleen niet de hele dag...)
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 25 décembre 2012 · 20:50
    Stimmt en dat lukt ook op xxl's (alleen niet de hele dag...) Dio op 25 dec. 2012 20:23

Brandende beentjes!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 25 décembre 2012 · 21:08
    Been there done that. ;D
  • jriph
    Tourist
    jriph op 26 décembre 2012 · 11:54
    blijft andermans mening maar lijkt mij een degelijke review http://www.epicski.com/t/108375/95mm-skis-salomon-sentinel-stockli-sto...

ik ken alleen de oude stoekli stormrider dp pro en scott schmidt . dat zijn grote brede gs skies: heel stijf ,gedempt, veel camber ..erg old skool.

Deze 95 ken ik niet maar lijkt op papier veel interessanter. Stoekli is heel mooi gemaakt maar IMHO erg duur.

Helemaal vergeten.

Elan .. ze hebben wat je zoekt. 888 of 999 al dan niet met metaal..

En bekende van mij gebruikt die dingen voor het skiien van niets anders als couloirs/ absurde lijnen: [url]http://seblefou74.com/principales-realisations-a-ski/... [/url]
  • pilotjoe
    Beginner
    pilotjoe op 26 décembre 2012 · 15:27
    Thx allemaal. Dit zijn de dingen die ik zoek en mij het beste liggen! Had die kerel zijn website al gevonden. Echt lekker!

Dus ik zal shortlist maken van wat ik zowat heb gehoord hier.
    - k2 coomback en hardside
    - dynastar legend en de cham (hopelijk nog review hiervan...)
    - line prophet en influence
    - black crowes camox
    - kastle fx 95
    - stockli stormrider 95 (er staat hier set te koop 😃, no respons yet)
    - elan 999 alu (iemand gewicht hiervan?)
  • TomDV
    Beginner
    TomDV op 26 décembre 2012 · 17:27
    Maak het misschien niet gemakkelijker, maar eentje die je misschien nog kan toevoegen: scott crusade. Ik ski hier op en ben er echt ontzettend tevreden van, ijzige piste tot matige hoeveelheid vers doet hij met gemak. Meer vers is het waarschijnlijk gewoon gebrek aan techniek waardoor ik harder moet werken.

Je vindt wel echt héél weinig over deze ski op internet.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro