Arc'teryx patent - de toekomst van lawine airbags??

• coen
    Advanced
    coen op 4 janvier 2013 · 20:11
    Arc'teryx heeft een patent ingediend voor een nieuw airbag systeem op basis van een fan gevoed door een sterke accu. Zou tot 50x kunnen opblazen tussen charges en zou veel lichter kunnen zijn dan de huidige systemen. Wat denken we er van? De toekomst van lawine-airbags of geen vervanging voor de huidige generatie rugzakken?

Ik vind het zeker interessant klinken maar ben nog wel huiverig. Ten eerste klinkt de installatie niet echt hufter-proof en is er meer ruimte voor mechanical failure. Daarnaast vind ik het fijn om op een ABS te kunnen vertrouwen die al jaren door ontwikkeld zijn. Ben benieuwd wanneer dit op de markt zou moeten komen, zal goed getest moeten worden!

Zie: http://www.wildsnow.com/9006/vaporbag-or-electric-avy-airbag-the-arter...
    Earn your turns...
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 4 janvier 2013 · 20:21
    Interessant. Ik heb het nog niet in detail gelezen, maar ik vraag me af hoe ze ervoor gaan zorgen dat de intake niet geblokkeerd gaat worden door sneeuw, ijs of kleding. Wel een toffe ontwikkeling. Ben benieuwd of het iets wordt.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 4 janvier 2013 · 22:53
    Foto's werken niet.
    Rex Monte - Amor Nix
  • psd
    Tourist
    psd op 4 janvier 2013 · 23:01
    Ben ook benieuwd hoe snel het systeem opgeblazen is. Hudige systemen zijn zeer snel. Veel testen voordat ik mijn ABS ga inruilen. Weet nu dat ik een beproeft en zeer bedrijfszeker systeem heb waar je op kan vertrouwen.
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 5 janvier 2013 · 00:46
    Klinkt super sketch. No way dat een fan een airbag snel kan opblazen. In ieder geval niet in het minst zo snel als perslucht.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 janvier 2013 · 10:59
    Ik denk dat het wel kan hoor. EDF's bijvoorbeeld. Motoren die 80.000 rpm draaien zijn in de modelbouw niet zo gek meer, met een venturi erbij kan je dan aardig wat lucht pompen hoor. En dat past ook wel in een rugtasje. Maar is ook niet goedkoop.
    We zullen het wel zien, maar het is een makkelijk sommetje als je er verstand van hebt, dus dat zullen ze wel gemaakt hebben neem ik aan.

Ik denk dat het wel een goede ontwikkeling is, want het zal veel lichter en herbruikbaar zijn. Kwetsbaar valt wel mee denk ik, kwestie van slim wegstoppen al die draden en accu.

Waar de lucht aangezogen zal worden ben ik wel benieuwd naar, dat probleem heb je bij perslucht niet natuurlijk.
    Je zou er zelfs een soort avalung bij kunnen maken die nadat je begraven bent ook nog om de zoveel tijd lucht aanzuigt en ergens in de buurt van je gezicht uitblaast.
    splitfest.nl
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 5 janvier 2013 · 12:30
    Gaaf om dit soort nieuwe ontwikkelingen te lezen. Ben benieuwd wanneer de eerste proto's en filmpjes opduiken met deze technologie.
    And snow it is.....
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 janvier 2013 · 12:47
    Er is nog een verschil tussen een patent aanvraag en een werkend commercieel product.
    Het kan best zijn dat ze ergens in een denkproces zitten, en vooral de concurrentie voor willen zijn met deze aanvraag.
    De grote vraag blijft wanneer het product rijp is voor de markt. Arc'teryx zal zeker niet over 1 nacht ijs willen gaan met dit product. Nu de aanvraag er licht en daarmee het bewijs dat ze met zoiets bezig waren/zijn in 2012 kunnen ze rustig door tinkeren totdat er een hufterproof product is.
    Toerisski
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 janvier 2013 · 13:19
    Interessant. Ik heb het nog niet in detail gelezen, maar ik vraag me af hoe ze ervoor gaan zorgen dat de intake niet geblokkeerd gaat worden door sneeuw, ijs of kleding. Wel een toffe ontwikkeling. Ben benieuwd of het iets wordt. yuryen op 4 jan. 2013 20:21

Snowpulse gebruikt (voor een deel) ook van buiten aangezogen lucht door gebruik te maken van het door ieism genoemde venturi effect. Daardoor kan de persluchtcilinder kleiner zijn. Nog nooit gehoord dat dit problemen op zou leveren.

Ik zie alleen de voordelen van dit systeem nog niet zo, anders dan dat het mogelijk lichter zou kunnen zijn.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 5 janvier 2013 · 13:46

Ik zie alleen de voordelen van dit systeem nog niet zo, anders dan dat het mogelijk lichter zou kunnen zijn. Willem2k op 5 jan. 2013 13:19

snel herbruikbaar
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 5 janvier 2013 · 14:03
    Dat, en geen geflikker met vervoer in het vliegtuig. (ik probeer mijn snowpulse naar Japan te krijgen, nou, vergeet het maar!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 janvier 2013 · 14:23

Ik zie alleen de voordelen van dit systeem nog niet zo, anders dan dat het mogelijk lichter zou kunnen zijn. Willem2k op 5 jan. 2013 13:19

snel herbruikbaar atlasemiel op 5 jan. 2013 13:46

Is dat een voordeel? Ik ga er vanuit dat je dat ding niet wekelijks gebruikt eigenlijk. En in tegenstelling tot de meeste accu's loopt die gascilinder niet leeg zo lang je hem niet gebruikt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • grossi
    Advanced
    grossi op 5 janvier 2013 · 14:55
    Ik vind het gewicht van een ABS wel meevallen. Om die reden hoeven ze voor mij geen ander systeem te bedenken. Voelt een beetje als het oplossen van een probleem dat er niet is. Maar los daarvan altijd goed dat innovatie op dit vlak altijd doorgaat.
    Lonesome Powboy!
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 5 janvier 2013 · 17:48
    Snowpulse gebruikt (voor een deel) ook van buiten aangezogen lucht door gebruik te maken van het door ieism genoemde venturi effect. Daardoor kan de persluchtcilinder kleiner zijn. Nog nooit gehoord dat dit problemen op zou leveren.
    Willem2k op 5 jan. 2013 13:19

Dat venturi effect ken ik de inlaat daarvoor zin gewoon in je tas. Ik weet miet hoeveel liter lucht dat bijdraagt. Nu moet alle lucht van buiten worden gehaald door 1 of 2 inlaten aan de zijkant van de tas. Nou moet dat niet zo'n probleem zijn, maar ik kan me voorstellen dat als de zijkant van je tas helemaal dichtgesmeerd zit met sneeuw dat dat de werking van het systeem beïnvloed. Maar goed ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn.

Wat ook nog anders is dan de huidige systemen is de aanwezigheid van meer mechanismes die kunnen falen en een benodigde powersource, die ook kan falen.
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 5 janvier 2013 · 18:17
    [/quote]
    Is dat een voordeel? Ik ga er vanuit dat je dat ding niet wekelijks gebruikt eigenlijk. En in tegenstelling tot de meeste accu's loopt die gascilinder niet leeg zo lang je hem niet gebruikt. Willem2k op 5 jan. 2013 14:23[/quote]

Goed punt van die accu vs perslucht en houdbaarheid. Maar je zou maar net door een tweede gepakt worden als je de eerste net hebt overleeft. 😞
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • Haas
    Expert
    Haas op 5 janvier 2013 · 21:04
    Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Het lijkt me idd wenselijk als de hele airbag techniek lichter wordt. Maar zou e.e.a door toepasing van een fan i.c.m een accupack sinificant lichter worden?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 janvier 2013 · 23:43
    235g voor het hele opblaas gedoe, daar komt het op neer. Dat is wel veel lichter hoor.
    Wat weegt alleen een cilinder al, 500 gram meestal wel?
    En in de USA hebben ze nog zwaardere cilinders dan hier in europa dacht ik....
    splitfest.nl
  • Allart
    Beginner
    Allart op 6 janvier 2013 · 01:05

Maar je zou maar net door een tweede gepakt worden als je de eerste net hebt overleeft. 😞 atlasemiel op 5 jan. 2013 18:17

Dan ben je wel echt verkeerd bezig volgens mij, en bij een nalawine gaat een airbag je zelden helpen denk ik...
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 28 février 2013 · 11:17
    Interessant. Ik heb het nog niet in detail gelezen, maar ik vraag me af hoe ze ervoor gaan zorgen dat de intake niet geblokkeerd gaat worden door sneeuw, ijs of kleding. Wel een toffe ontwikkeling. Ben benieuwd of het iets wordt. yuryen op 4 jan. 2013 20:21

In ieder geval de snowpulse en de ABS maken gebruik van Venturi ventiel, van de BCA ben ik niet op de hoogte maar die zal dat ook wel doen omdat je anders nog meer gewicht aan perslucht kwijt bent. En sinds zij geen probleem met de intake hebben zal deze dat ook niet hebben.
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 28 février 2013 · 19:51

snel herbruikbaar atlasemiel op 5 jan. 2013 13:46

Is dat een voordeel? Ik ga er vanuit dat je dat ding niet wekelijks gebruikt eigenlijk. En in tegenstelling tot de meeste accu's loopt die gascilinder niet leeg zo lang je hem niet gebruikt. Willem2k op 5 jan. 2013 14:23

Klopt ik vraag me ook af wat voor accu's het zouden zijn, hoe groot worden ze (Amp en afmeting). Hoe lang gaan ze mee zonder opnieuw op te laden? Wat doen de accu's in de winterse temperaturen?

Heeft er iemand veel verstand van de accu technologie? want zelf ben ik hier niet 100% up2date over..
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 28 février 2013 · 21:15
    Volgens figuur vijf zijn het Lithium-ion polymeer accu's. Die moet je goed inpakken wil je daar geen fik mee krijgen bij een crash.

Een 100 gram wegende 3 cel accu met 1200 mAh of een 200 gram wegende 4 cel accu met een capaciteit van 1700 mAh. Respectievelijk van 11,1 volt of 14,8 volt.

Als ik het concept van burst discharge goed begrepen heb kan-ie 66 Ampère leveren gedurende een tien, vijftien seconden discharge.

Een google-tocht leverde op dat het wel meevalt met hoe slecht ze he tdoen in de kou. Tegen de tijd dat wij het zelf koud vinden worden, zal dat met die dingen ook wel het geval zijn.
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 30 septembre 2013 · 17:16
    De batterijen en de mechanische motor zijn voor mij een reden om er extra kritisch naar te blijven kijken. Ik vraag mij even hard op af wat de batterijen doen als zij nooit gebruikt worden en telkens leeg raken op zelf ontlading?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 30 septembre 2013 · 18:19
    laten we het product met een zinc-air batterij op de markt brengen. Andere technologie, dus patenteerbaar, langer houdbaar, constantere stroom, waarschijnlijk lichter, compacter en zeker goedkoper.
    Toerisski
  • coen
    Advanced
    coen op 30 septembre 2013 · 18:21
    Nieuw licht op de zaak:

http://www.wildsnow.com/10904/arcteryx-airbag-backpack-design/...

Arc'teryx sourced een belangrijk deel van de ontwikkeling uit aan een bedrijf bekend met de ontwikkeling van dit soort ventilatoren.

http://www.wildsnow.com/10794/jetforce-black-diamond-airbag-backpack/...

Ook al aangehaald door dr. Gear in een blogpost, de nieuwe BD airbag:

http://www.wildsnow.com/10794/jetforce-black-diamond-airbag-backpack/...
    Earn your turns...
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 31 octobre 2013 · 10:01
    Misschien een positief puntje is dat je de airbag 2x kan trekken in een lawine als de eerste keer de balonnen niet goed gevuld zijn doordat ze klem zitten onder de sneeuw?

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro