Powder ski "welk advies"

• CPet
    Advanced
    CPet op 8 janvier 2013 · 17:35
    Hi ik wil een nieuwe powder ski kopen. Ik ben benieuwd wat jullie hier zouden kopen. Van belang wat kan ik en wat ski ik nu. Ski nu Scott Pure 2010/11 (big Mouantain) en Elan waveflex 14. Heb redelijke wat powder gedaan met gids en buddy's. Ski nu 40+ jaar meerdere x malen per jaar. Moet af en toe een baantje piste mee pakken met de kids. Ben niet van plan al te veel te gaan klimmen. Prijs indicatie met binding rond de € 1300,- Keek zelf naar nieuw scott pure, K2 sidsseth, mr Pollard en Nordica Helldorado. Rossignol Sqaud7. Graag feetback.
    Let the snow come!
  • boendertjuh
    Advanced
    boendertjuh op 8 janvier 2013 · 17:56
    Volgens mij kan dat goedkoper..... Sideseth + (goede) binding 800 euro volgens mij.

Ik heb ook voor deze ski gekeken, maar ben toch voor de pettitor gegaan.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 janvier 2013 · 17:59
    Hoeveel weeg je?
    Rex Monte - Amor Nix
  • CPet
    Advanced
    CPet op 8 janvier 2013 · 18:33
    Ah dat was ik vergeten. Ben rond de 87kg en 186cm groot en redelijk sportief (iedere dag wel bezig). Ski nu een jaar of 6 op diverse scott pure's redelijk tevreden maar kan denk wat speelser.
    Let the snow come!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 8 janvier 2013 · 18:41
    K2 is zeker speelser en gedempt.
    Dat budget ga je niet opmaken. Daar hou je bijna een praktijk cursus L I aan over als je goed shopt!
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • CPet
    Advanced
    CPet op 8 janvier 2013 · 18:52
    Haha, dat zou niet verkeerd zijn. Ga nog 3 keer op pad dit jaar maar misschien volgend jaar.
    @boendertjuh, waar om de pettitor? Wat vinden jullie van de Atomic automatic?
    Let the snow come!
  • Echo
    Advanced
    Echo op 8 janvier 2013 · 18:52
    Ik zou zeker Icelantic niet vergeten...zeker met de Labs optie.Je kan ze (gratis) testen als je besluit ze te kopen...
    http://www.icelanticbenelux.nl/labs/
    Do or do not, there is no try (Yoda)
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 8 janvier 2013 · 19:19
    Of de WhiteDot Preacher, maar zo zijn er velen die zouden kunnen passen.
    Je moet ook ff kijken naar de radius van je nieuwe latjes. Er zijn een aantal latten geschikt voor pistewerk ivm de korte radius. K2 heeft ze (kungfujas als je niet te zwaar bent) of zoals al genoemd die preachers. Een combi van redelijke radius (lees 20 of minder meters) en breedte onder de voet. Ook de 5 voudige geometrie van bv sommige Atomic en Armada latjes geeft vaak een kleine radius en veel float.

Gewoon ff een avondje de site van conrad scannen en dan bepalen of je daar of local wil kopen. Hier op de site onder de buton "shop" is ook vast wat te vinden.
  • rob
    Advanced
    rob op 8 janvier 2013 · 20:34
    Nordica patron. Heerlijke ski.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 8 janvier 2013 · 20:54
    Wellicht handig voor de mensen die hun eigen ski gaan aanraden om er even constructief bij te zeggen waarom ze die aanraden, anders heeft CP er niks aan.

+1 voor wat SPAM zegt.
    Rex Monte - Amor Nix
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 8 janvier 2013 · 21:59
    Als je speels zegt dan zou ik zeker de Armada JJ's gaan bekijken. Op youtube staan genoeg filmpjes van reviews. Daarin wordt met name het makkelijk maken van korte bochten in het bos aangegeven bij de JJ's. De TST is iets meer een piste ski maar kan ook nog een goede optie zijn. Wat betreft budget kun je voor €800,- een heel eind komen.
    Ik heb zelf net een set tweede hands gekocht via marktplaats en heb er dus nog geen ski ervaring mee maar ik vertrouw er wel op dat de JJ's ook op de piste nog aardig te skien zijn.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 8 janvier 2013 · 22:11
    Maar gewicht is key!

Vroeger was de foil het toppunt van speelsheid maar boven de 90 kg werd het een slappe noodle die niets meer terug gaf. Eigenlijk is dat bij verschillende types nog steeds zo. Maar zo zijn er ook planken die pas gaan leven als je ze zwaartekracht technisch op hun flikker kan geven😃

Ben je 100 plus dan kun je alle armada's etc weglaten uit je keuzelijst. Dus als je zo vriendelijk zou willen zijn om je gewicht te delen dan kan er iets preciezer advies worden gegeven😃

Om niet armada de schuld te geven, ben je 70 kg dan kun je beter sommige modellen van K2 en zeker Volkl laten staan.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 8 janvier 2013 · 22:18
    Ah dat was ik vergeten. Ben rond de 87kg en 186cm groot en redelijk sportief (iedere dag wel bezig). Ski nu een jaar of 6 op diverse scott pure's redelijk tevreden maar kan denk wat speelser. CP. op 8 jan. 2013 18:33
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 8 janvier 2013 · 22:31
    😃 zo zie je maar, alleen de laatste berichten lezen is niet voldoende.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 8 janvier 2013 · 22:48
    Hallo CP. Door je link met Swing snap ik hoe je op Scott ski's terecht bent gekomen. Waarom kies je niet voor de Scott Stunt skis volgens mij (maar ben geen expert) is die al een stuk speelser dan de Pure.
    Ik zou inderdaad gewoon kijken bij o.a. conrad wat bij je past, testen lezen op internet en plaatjes kijken. Op deze wijze ben ik uitgekomen bij Movement skis Super Turbo welke mij erg goed bevallen. Verder heb ik ook nog een paar Elan Boomerangs en dat is echt een hele speelse ski met veel float. Succes met zoeken en vinden.
    And snow it is.....
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 janvier 2013 · 23:12
    Als Scott skis je ding zijn en je wil een powder ski: Mega Dozer?! Zie verder voor Whitedot PM
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 9 janvier 2013 · 00:46
    Ok @CP "wat advies" van leeftijdsgenoot (40+).
    Als je gaat voor een agressieve ski (zoals die Helldorado) dan rekening mee houden dat je soms harder moet werken. Begrijp dat je aardig getraind bent dus wellicht no problem. Ski deze winter voor het eerst met een meer gevorderde ski en merk dit vooral in de bovenbenen als ik off-piste, moguls en/of glades ga. De ski's gaan dan bij wijze van spreken sneller dan ik waardoor ik soms behoorlijk op handrem ski en sneller verzuur. Ik kan (durf!) ze dus niet altijd goed te laten lopen. Het gaat steeds beter (ski veel 😉) maar proces duurt langer dan gedacht, had van tevoren bij dit punt niet stil gestaan. Begrijp nu beter wat ze met "Super Charger" bedoelen.....

Net als post @SPAM: turning radius, in het lijstje wat je opnoemt zit daar nogal verschil in. Maak je graag veel bochten of ga je veel tussen bomen door en pak je regelmatig boekelpiste dan is kortere radius uiteraard prettiger. Kijk ook naar positie van de binding en wat fabrikant ski aanbeveelt, meer naar het midden schijnt makkelijker (speelser?) te skien is mij hier ingefluisterd en heb ook wel idee dat dit klopt, maar goed mijn techniek is slecht/slordig omdat ik nooit les heb gehad en laat met skien begonnen ben. Sommige ervaren skiers vinden het "in het midden afgestelde" weer helemaal niets.

Laat weten wat je gekocht hebt en hoe de nieuwe aanschaf tzt bevalt...
    And Also The Trees
  • boendertjuh
    Advanced
    boendertjuh op 9 janvier 2013 · 05:55
    Ik heb de K2 Kung Fujas & Pettitor. De Kung Fujas waar ik eigenlijk dalijks op ski, de Pettitor heb ik erbij gekocht voor de wat meer epic days en wat grote/stijlere lijnen. Deze heeft meer powder rocker en is wat stijver. Reden dat ik voor de twin tips ben gegaan ipv de Sideseth is de speelsheid, makkelijker/vergevings verzind en hij ziet er kick ass uit.
  • doov
    Advanced
    doov op 9 janvier 2013 · 09:55
    . Sommige ervaren skiers vinden het "in het midden afgestelde" weer helemaal niets.

Ik ben zo´n ervaren skier ( 50+) en heb mijn centraal gemonteerde HellBents verkocht aan een van de jonkies hier op het forum. Nuff said?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • AllMountain
    Beginner
    AllMountain op 9 janvier 2013 · 10:17
    Zou me graag aan willen sluiten met het topic. Ben zelf ook op zoek naar vervanging en liep tegen een paar leuke Atomic Alibi aan, lengte 180. Wat is jullie mening en ervaring hierover. (lengte en gewicht, 182 en 82 kg.)

Eventueel zou ik een paar toerski bindingen willen monteren.
  • Metta
    Beginner
    Metta op 9 janvier 2013 · 10:29
    Ik zou dit eens proberen.
    Huren met geld terug als ze bevallen en je uiteindelijk de ski nieuw koopt.

http://www.snowcountry.nl/verhuur/product/armada-norwalk... als je niet perse rocker wilt in de tail en iets meer binding setback.

of http://www.snowcountry.nl/verhuur/product/armada-magic-j... als je een stijvere variant van de JJ zoekt met een grotere radius maar met vergelijkbare speelsheid

of gewoon de http://www.snowcountry.nl/verhuur/product/armada-ak-jj... die juist bedoeld is voor zwaardere skiers die de speelsheid van de JJ willen combineren met hogere snelheid en wat grotere lijnen.

Deze ski's zouden zeker bij jou gewicht passen.

SPAM is namelijk te suggestief met zijn gewichtsindicatie over 'alle Armada's'.
    Ik sluit dan ook niet uit dat hij (of zij?) bovenstaande 3 ski's zelf ook helemaal niet gereden heeft.

Verder staan er ook nog Line's en Icelantics om te testen. Handig concept dus.
  • CPet
    Advanced
    CPet op 9 janvier 2013 · 13:36
    Wat denken jullie hier van? Was mijn eerste keus.

Scott Pure 2012/13

Tailtype. niveau. Expert poids. 2,050 kg
    tailles. 178 188 cms 194
    Maten 124-104-138
    Venturi tail-camber-rocker tip en dual radius.

Radius 23mtr

Ik denk dat dit meer een big mountain ski is. Heb er overigens op de oudere modellen lekker op geskied.

Vind de Armada JJ, Atomic Automatic en de Whitedot Preacher goede opties!
    Let the snow come!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 9 janvier 2013 · 14:29
    Let wel dat de JJ en de Pure een rocker hebben en de preacher niet. De rocker maakt ze wat minder stabiel op de piste en hardpack alhoewel je er best mee kunt carven als je ze op hun kant legt. Deze skis hebben overeen dat ze best veelzijdig zijn, maar verder zijn ze dus totaal verschillend...
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • PaulB
    Tourist
    PaulB op 9 janvier 2013 · 15:01
    ik hoor ook veel goede berichten over Line (Opus of SFB...)
    ben zelf in de markt voor de Opus...

ik hou het in de gaten wat je keuze wordt 😃
  • CPet
    Advanced
    CPet op 9 janvier 2013 · 16:01
    Hi Paul, vind de Opus ook een topper maar schijnt het als je op de piste komt en het is wat hard niet best te doen. Ik vind hem wel erg gaaf!
    Let the snow come!
  • PaulB
    Tourist
    PaulB op 9 janvier 2013 · 16:29
    Hi Paul, vind de Opus ook een topper maar schijnt het als je op de piste komt en het is wat hard niet best te doen. Ik vind hem wel erg gaaf! CP. op 9 jan. 2013 16:01

dat is waarschijnlijk geen enkele ski van 110mm+, maar met een radius van 17m en een sidewall constructie schijnt de Opus toch nog aardig te presteren op hard-pack...

Menno (MK skiservice) was iig bijzonder enthousiast over deze ski, en ik geloof hem eerder dan de test-youtube-fimpjes uit BC waar schijnbaar altijd meters sneeuw liggen 😃
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 9 janvier 2013 · 16:34
    "en een sidewall constructie schijnt de Opus toch nog aardig te presteren op hard-pack..."

Uit nieuwsgierigheid, wat is er zo bijzonder aan die sidewall dan?
    Rex Monte - Amor Nix
  • PaulB
    Tourist
    PaulB op 9 janvier 2013 · 16:56
    "en een sidewall constructie schijnt de Opus toch nog aardig te presteren op hard-pack..."
    Uit nieuwsgierigheid, wat is er zo bijzonder aan die sidewall dan? WhitePowder op 9 jan. 2013 16:34

mijn persoonlijke ervaring is dat sidewall ski's wat torsiestijver en daarmee stabieler zijn (K2/Volkl/Elan/Line/etc) dan Cap constructies (Atomic/Salomon/etc).

er zijn overigens steeds meer merken die combinaties toepassen, zoals Armada met een sandwich sidewall onder de binding en cap in tip&tail...

al met al technische geneuzel, skieen zal het allemaal wel 😃
  • CPet
    Advanced
    CPet op 9 janvier 2013 · 18:57
    Tja de Opus Mr Pollard lijken mij inderdaad wel een topper. Heb Menno gesproken over deze ski. Wat een service geven ze daar echt heel netjes. Ski zal ik denk ik in 192cm nodig hebben volgens mij of, zou 185 voldoen? Lijkt mij wat kort denk ik. Ben al aan het kijken waar ze nog te krijgen zijn maar kom dan alleen uit in United states EVO of backcountry. Ik denk dat dit wel aansluit bij mijn wensen. Lengte toch uitzoeken. Wat voor binding moet je nu op zoiets zetten? 😉))))
    Let the snow come!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 9 janvier 2013 · 19:47
    Ik zou dit eens proberen.
    Huren met geld terug als ze bevallen en je uiteindelijk de ski nieuw koopt.
    http://www.snowcountry.nl/verhuur/product/armada-norwalk... als je niet perse rocker wilt in de tail en iets meer binding setback.
    of http://www.snowcountry.nl/verhuur/product/armada-magic-j... als je een stijvere variant van de JJ zoekt met een grotere radius maar met vergelijkbare speelsheid
    of gewoon de http://www.snowcountry.nl/verhuur/product/armada-ak-jj... die juist bedoeld is voor zwaardere skiers die de speelsheid van de JJ willen combineren met hogere snelheid en wat grotere lijnen.
    Deze ski's zouden zeker bij jou gewicht passen.
    SPAM is namelijk te suggestief met zijn gewichtsindicatie over 'alle Armada's'.
    Ik sluit dan ook niet uit dat hij (of zij?) bovenstaande 3 ski's zelf ook helemaal niet gereden heeft.
    Verder staan er ook nog Line's en Icelantics om te testen. Handig concept dus. Metta op 9 jan. 2013 10:29

Klopt. Mening vooral op quotes hier en in het veld gebaseerd en op de oudere modellen. Die kritiek heeft ook ongtwijfeld geleid tot bv de AK.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro