Tourski-schoenen

• Constant
    Beginner
    Constant op 23 mars 2013 · 22:18
    Wat is smal? In een race-skischoen van 96 mm breed had ik bij het passen nog beweigingsruimte over...... 96 mm wordt vaak small genoemd.

en in m'n eerste verkenning zie ik dat een toerskie-schoen vaak 100 of 102 mm breed is. Dat wordt vaak medium genoemd. Ik zoek dus bij voorkeur richting 98 of nog liever 96 mm, en daarna waarschijnlijk toch een schuimschoen erin.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 24 mars 2013 · 09:16
    @Constant wellicht is dti interessant: http://www.wildsnow.com/more/backcountry-skiing-boot-dimensions/... En schoen"breedte" wordt ook vaak anders ervaren als de hoogte/volume anders is. Een lastig vergelijk met andere voeten, schoenen en meningen. En idd zoals je zelf al zegt en ervaren heb ik passen het enige om te bepalen wat goed voor jou is.

@Dick ik meen dat laatst ergens op http://www.wildsnow.com gelezen te hebben. Kan het zo snel niet meer terug vinden. En daar wilde ik alleen mee zeggen dat het niet altijd opgaat dat Italiaans smal is. Dat sommige merken stiekem ook uit een italiaanse fabriek komen.
    http://verticaldissidents.net
  • jriph
    Tourist
    jriph op 24 mars 2013 · 22:41
    skischoenen van allerlei merken komen zeeer vaak uit een (1) italiaanse vallei.

ik weet overigens niet of je een schuimliner kan gebruiken in een tourschoen met veel voor - achterwaardse beweging . ik heb nu een palau hard liner die is super licht en heel warm .maar kan niet veel volume innemen dus niet geschikt om een te grote shell te compenseren .hier zijn prima opties voor.
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 25 mars 2013 · 09:57
    @jriph interessant, die Palau Liners.
    Hoe bevallen ze jou? Kan jij iets zeggen hoe ze te vergelijken zijn met Intuition? (die zit nu standaard in mijn schoen) Heb het idee dat mijn liners langzaam minder worden dus wellicht is dit wel een optie.
    http://www.palau-boutique.com/thermo-liners-telemark,us,3,18.cfm...
    http://verticaldissidents.net
  • Constant
    Beginner
    Constant op 25 mars 2013 · 19:34
    Ik liep net in Saas-Fee voorbij de etalage van de lokale bootfitter, wat een toeval, ik zag een demonstratie-video van Sidas met een maat-binnenschoen voor toerskischoenen. Thermoschoen die 10 minuten in de oven gaat, drukpunten op de voet worden afgeplakt, binnenschoen om de voet heen, daarna direct in de tourschoen en schoen sluiten. Het zag eruit als een dikke voering, dus dat geeft hoop. En speciaal voor toerschoenen. Winkel was al dicht, ik ga morgen eens vragen of dit product iets voor mij kan zijn. Ik heb eerdere goede ervaringen met Sidas producten.

Qua tourski-schoenen ben ik in Saas-Fee nog niet veel wijzer geworden. Blijkbaar leeft dat hier wat minder?

Dank voor de tips voor de andere merken liners, die ga ik ook natrekken.

Ik merk dat de laatste twee of drie jaar er steeds meer producten op de markt komen voor voetproblemen voor skiërs, dus er is goede hoop op passende schoenen 😃
  • Constant
    Beginner
    Constant op 26 mars 2013 · 17:55
    Nog even een update vanuit Saas-Fee, vanmiddag nog even bij de bootfitter langsgelopen. Schuimschoenen worden door hem afgeraden voor toerskischoenen. De Sidas binnenschoen was hij erg positief over om overbodige ruimte weg te werken bij smalle voeten, mits de toiurski-schoen niet te ruim is.

Verder was de bootfitter erg positief over de vacuumfit freerider schoen van Fisher, geschikt voor toerskien dankzij een loopstand en het vacuumfit proces zou erg goed werken om overbodige ruimte weg te werken. Maar eigenlijk is het geen tourski-schoen.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 26 mars 2013 · 19:06
    [mention="/profile/129"]@teleaddict[/mention]
    ik heb een oud model palau hard in mijn alpine schoenen daar zitten nu ongeveer 250 dagen op en ze zitten eigelijk nog prima maar zijn wel vrij oud aan het worden. Voor mijn dynafits heb ik de nieuwe hard die een stuk harder is en veel minder materiaal op de bodem heeft (model is totaal anders en veel dunner dus je shell moet vooral niet ruim zijn). ze maken de schoen een behoorlijk stukje stijver en voelt stijver, dan een Lange 130 flex . door de smalle hiel pocket zit ik echt muurvast en heb ik toch ruimte om mijn tenen te bewegen (tegen koude voeten). ze zijn ook super licht

overigens gedaan door the bootroom in chamonix.

intuition of palau maakt volgens mij niet heel veel uit.
    @ constant
    als je een toerschoen neemt zou ik een "echte" nemen en niet een pokke zwaar freeride model met matige loopstand. shellfit zeker niet ruim ( ca 15mm in de lengte en breedte zo smal mogelijk i.p met je blote voet op je voetbed in de shell en dan mag je een paar mm ruimte hebben in de breedte jij komt waarschijnlijk uit op dynafit maar dan geen titan of zo maar ik denk het best de PU versie van de one omdat je die makkelijker kan drukken dan een pebax versie ,of een scarpa. een van de technica modelen heeft een 95 mm leest)

zeker te overwegen om een maat kleinere shell te nemen en die evt in lengte te punchen zodat je zo weinig mogelijk volume hebt wat je weer moet opvullen . neem je een hoogvolume thermo liner en klaar is kees.. althans in theorie. 😃

voetbed heb ik een superfeet kork die gaan erg lang mee en kan je onbelast modeleren en dat is bij doorgezakte voeten soms heel effectief ( die van mij 250+ dagen maar een vriend hier kwam tot de conclusie dat die van hem er 1100 dagen op hebben zitten! dus die 120 euro valt dan nog wel mee
    )
  • Constant
    Beginner
    Constant op 28 mars 2013 · 22:26
    Nogmaals dank voor alle tips.

En een leermoment vanuit Saas-Fee, tot mijn geluk en vreugde organiseerde de skischool gisteren een tocht over een noordhelling voor groepen 5 en groep 6, extra vroeg beginnen, eerst even hiken, daarna drankje bij de Brittaniahut, en toen heerlijk over een flinke afstand over een mooie laag poedersneeuw tot aan het dal van Saas-Almagan.

Alleen dat even hiken, ging bij mij veel slechter dan de rest van de groep, echt dramatisch. Dat groep 6 vooraan ging, dat is logisch. Maar ik liep te prutsen, ik zat ver achterop in een groep 5 met minder sportieve mensen, ondanks mijn maandenlange drie keer per week een halfuur stevig trappen op de crosstrainer in de fitness. Dus ik moet nog eens goed nagaan wat er verkeerd ging, want de inspanning was toch redelijk identiek in duur en beweging aan de crosstrainer in de fitness? Mijn skischoenen zijn erg stijf, ook met de schnallen open (hoge flex en stevige schuimschoen met weinig bewegingsruimte). En ik zal ook mijn techniek nog een keer laten controleren, want er ging zoveel verkeerd, dat kan niet alleen aan de schoenen liggen.

Ik werd nog gepasseerd door twee toerskiers, wat een verschil met mijn gepruts.

Maar om een lang verhaal kort te maken, sinds het leermoment van gisteren is de voorkeur dus om echte tourski-schoenen te kopen. En wellicht mijn ski-schoenen tzt te vervangen door freeride schoenen.

En het belangrijkste is natuurlijk dat ik sinds gisteren er van overtuigd ben om door te gaan met de ambitie om te gaan toerskiën.
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 28 mars 2013 · 22:58
    leuk je ervaringen te lezen. Goed denk ik om zelf deze ervaring op te doen. In mijn ogen is het zeker bij het touren van belang te letten op gewicht (van ski, binding en schoen). Al vaker zijn hier de Dynafit binding en bijbehorende tech schoenen.

Zelf heb ik gekozen voor de Dynafit One PX-TF. Dit omdat deze (relatief) licht is en er een stevig gevoel in heb. Wil je lichter kijk dan naar de TLT 5 (daar zijn verschillende binnenschoenen leverbaar). De opvolger die komend seizoen gaat uitkomen is een paar mm breder en hoger, daaruit blijkt wel dat de huidige schoen echt smal is.

Succes met passen.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 mars 2013 · 10:52
    @Constant ik denk dat de hoogte ook een rol speelt. Trainen op zee-niveau of hoog in de bergen is nogal een verschil. Te weinig rode bloedlichaampjes 😃
  • Constant
    Beginner
    Constant op 29 mars 2013 · 21:58
    Dat zou kunnen, maar ik ben de afgelopen twee maanden drie keer in een hooggebied op wintersport geweest. En dan zouden de andere deelnemers er minstens evenveel last van hebben en zou ik geen achterstand hebben opgelopen. Ik had wel maagproblemen en wat gerommel in de voorhoofdsholte, maar dat zie ik niet als hoofdoorzaak. Want zodra de hike erop zat, ging alles direct weer goed, voelde ik me 100%, 10 minuten later ging ik met redelijke snelheid en mooie bochten door de stuifsneeuw. En die mooie ervaring maakte alle ellende meer als goed 😃

Ik had blijkbaar een prutsmoment, zo'n moment dat van alles gelijktijdig verkeerd gaat. En ik heb een aantal dingen die ik de volgende hike anders wil gaan doen. Maar dat wordt volgend seizoen uitproberen, morgen rijd ik weer terug naar NL.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 2 avril 2013 · 13:33
    Ik ben nog even op internet aan het zoeken naar gebruikersreviews, vooral de klachten over "te nauwe" Dynafits bieden enige hoop voor mijn smalle voetjes. Heerlijk dat soort geklaag 😃.

Dat zeg ik met enige voorzichtigheid, want sommige liners zetten zich binnen enkele dagen naar de voet en horen "te krap" aan te voelen. En dat betekent bij smalle voeten dat de liner alsnog te ruim kan worden, dit euvel heb ik gehad met mijn beginners-ski-schoenen, die hadden ook zo'n afwijkende liner.

Nog gekeken bij liners van Intuition, die bieden verschillende diktes, waardoor er veel te customizen is bij te ruim-zittende schoenen. Maar de absolute voorkeur blijft natuurlijk om schoenen te kopen die bij aankoop strak zitten, dus met een centimeter ruimte tussen voet en buitenschaal.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 2 avril 2013 · 23:28
    een cm in de breedte is al vrij royaal

Je kan een tlt5 niet goed frezen omdat ze dan erg dun worden en als het dan niet genoeg is kan je niet meer uitdrukken zonder dat je er doorheen gaat . grilamid is zoiezo lastig spul . pebax ook (wel licht)

vandaar de overweging om heel krap te gaan in de shell evt een toepunch te doen voor extra lengte . dat is met een PU schoen een stuk makkelijker.

de standaard liners van dynafit zijn niet slecht maar ik heb gewoon liever een wrap around thermo liner uit een convectie oven omdat ik pootjes heb die nogal druk gevoelig zijn maar ik wil wel goed vastzitten en bij mij is dit de oplossing.

overigens de toebox is vrij ruim , maar dat is niet zo erg omdat de enkel vrij smal
    is. ik heb zo ruimte om
    mijn tenen te bewegen ( minder loude voeten) zonder dat ik in de schoen heen en weer beweeg . maar dat is afhankelijk van hoe jouw voet past. kan goed zijn dat je met een smalle voet maar een hoge wreef er helemaal niet inpast dus de enige oplossing is shells passen totdat je een vorm vindt waarmee je kunt werken .
  • Constant
    Beginner
    Constant op 6 avril 2013 · 21:42
    Dank voor alle adviezen, daarmee had ik genoeg zelfvertrouwen voor de volgende stap. Vandaag toerschoenen wezen passen bij een bekende zaak in Bilthoven. Uiteindelijk bleken de Dynafit Mercury het beste te passen op m'n smalle voeten. Echte toerschoenen gekozen dus, zowel op aanraden van de reacties hierboven als door de verkoper.

Deze Dynafiy Mercury's heb ik gekocht met een leuke einde-seizoenskorting. Ik moet nog wel een keer terug voor uitgebreide bootfitting, dat ging vanmiddag qua tijd niet meer lukken. Rechtervoet zit prima, linkervoet is qua afmetingen identiek aan rechts, maar toch nog instabiel. M'n smalle enkels zitten wel erg stabiel. Ik houd er rekening mee dat ik toch een dikkere liner moet kopen, dat is te verwachten met mijn voeten, maar laat ik eerst de bootfitter nog een kans geven 😃.

Nog een paar poeder-tourstokken met goede korting gescoord.

En via sport-conrad een Pieps DSP Tour voor 200 Euro kunnen krijgen en voor 100 Euro de bekende K2 rugzak met schep en sonde, want veiligheid gaat uiteraard voor alles 😉
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 6 avril 2013 · 22:18
    Nice! Goed om te horen, ik ski de Mercury ook dit seizoen (op mn toursetup) en het is een redelijk stijve fijne smalle schoen.

Ben benieuwd wat je er van vind, ik moest af en toe even wennen aan het ontbreken(minder aanwezig zijn) van progressieve flex tov mn FullTilts, maar als je ze met genoeg vorlage skied is er niks aan de hand.
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 6 avril 2013 · 22:57
    Ik ben even benieuwd hoe het gaat met skiën, een toerskischoen is zo totaal anders dan mijn stijve skischoenen met foam liner.

Ik heb de Mercury gekozen vanwege mijn smalle voeten, maar als ik de online reviews lees, is het een hele goede schoen voor het stoerdere werk. Wederom een stuk uitrusting waarop ik nog jarenlang kan doorgroeien.

Ik vind het mooi ontworpen dat de flex makkelijk aanpasbaar is middels de verwijderbare voortong.
  • svanderkrogt
    Advanced
    svanderkrogt op 7 avril 2013 · 11:08
    ik heb ook smalle voeten, en ik heb Garmont toerschoenen (Adrenalin)
    daar heb ik wel een extra (standaard Rucanor) inlegzooltje in moeten stoppen tnijveldt op 21 mrt. 2013 00:14

Voor mij precies hetzelfde, ook Garmont Adrenalin, met extra zooltje. Schoenen blijft lastig, ik toer al jaren met dezelfde gids die 2x per dag ff z'n schoenen uit doet (scarpa trouwens)...

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro