Welke gebieden krijgen nieuwe liften voor winter '13-'14?

• fanneige
    Tourist
    fanneige op 12 août 2013 · 15:28
    op het risico van wat vervuiling,

Als vervolgens alle gebieden in dat land op elkaar lijken behalve het aantal liften en kilometers piste wordt de keuze gereduceerd tot die laatste criteria. Het is dus de eigen schuld van de kleine gebieden als ze niet boven het maaiveld uitsteken in de perceptie van toeristen. Ofwel omdat ze inderdaad niks bijzonders te bieden hebben, ofwel omdat ze hun sterke punten onvoldoende benadrukken. Het probleem is volgens mij dat om een bepaald imago uit te dragen verschillende onafhankelijke spelers (gemeente, liftbedrijf, horeca, detailhandel etc.) in een gebied moeten samenwerken en dat is altijd ingewikkelder dan het over de boeg van schaalvergroting te gooien en je lot in handen te leggen van de Bergbahnen om nieuwe liften te realiseren, hoe moeilijk dat tegenwoordig ook is.

Dat is voor een deel wat ik (ben naam van Franse kerel kwijt maar was redelijk hoge pipo in gebied Saint-Lary (in pyreneeen) hoorde, maardan ook dit:

Door bewust een paar pistes meer naast een lift te buldozeren kregen ze daar meer dan 100 km pistes, en dat heeft er toe geleid dat ze weer nieuwe toeristen binnen kregen (Britten, niet dat ze die wilden hebben, maar ze moeten wel ivm inkomsten)
    Doordat Baquirea en GrandValira aan het groeien zijn met liften en meer ski kilometers, merken ze een een paar jaar dat de toeristen daar liever naar toe gaan. Ondertussen koesteren ze de toergeiten, freeriders , sneeuwschoenwandelaars etc voor het " imago" maar ze onderzochten ook mogelijkheden om combi's te maken met omgevende resorts als La Mongie. Hij claimde dat het aantal mensen dat af komt op een onderscheidend vermogen gewoon heel klein is.
    (overigens is het inmiddels 4 jaar geleden dat ik die kerel sprak , geen 2, tijd vliegt ... )

Zijn voorspelling was dat een toerist naar minimaal 120 km pistes gaat kijken voor hij naar andere zaken zoekt. De redeninging van hem: ze (wij ook? ) zijn steeds meer luxe gewent en willen vooral een goed kantoor verhaal hebben, als je met 30 km pistes thuis komt ben je wel een beetje de loser van het koffie apparaat, tenzij het voor de kinderen is, als de kinderen ouder dan 12 worden willen die wel mee, maar moet er wel wat afstand mogeijk zijn tussen pa&ma en de kids.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 14 août 2013 · 21:27
    juist terug van zinal-grimentz ; zomervakantie om/en bergen te verkennen ; de verbinding zinal-grimentz boven tsirouc is in december klaar ; zoals bovenstaand al meermaals vermeld ontsluit deze miljoenenkostende gondel helemaal geen gebied maar vermijdt die gondel enkel een busverbinding (oh horror ; een bus) ...

Ik rij (en zoek ) al jaren in dit afgelegen gebied. Tot eer en glorie ; lees : "ongelooflijk plezante afdalingen". Maar ne mens wil altijd meer en omdat dit gebied zo "walhalla" is ; doorkruis ik in de zomer (bijvoorbeeld vorige week) dit woopa-woopa-gebied te voet zwetend op en neer en begin ik stilaan tsirouc te ontsluiten : daar ligt die grens ; daar ligt dat ; daar ligt die couloir; die is te doen, die (nog) niet ...

Als ge dan weer een nieuwe route (eergisteren) ontdekt in het bos van tsirouc (kwist niet dat dat bestond ; het bos van tsirouc ; hiermee dus 😃 ...) ; en je hart sneller gaat slaan (oh oh die zomerstoke) ; én je dan vluchtig schuin omhoog kijkt ; zie je dan die pilonen in aanbouw én zie je in gedachte die bomvolle gondel vol speurende blikken boven je je spiksplinternieuwe bochten en lijnen volgen ... (En je ziet iedereen denken : "Daar duiken we ook in!"😉

Een zwetende voettocht naar de Pointe de Tsirouc ; een vluchtende mama-gems mét kleintje spottend ; levert een opening op naar Ilot Bosquet ; ook al een droom van jaren. De noordwand van Sorebois ; skiërslinks wél ; dat weten we al jaren ; maar skiërsrechts ; hoe zit dat ? Zo dus ; via de Pointe de Tsirouc. Prachtig !
    ...
    Ware het niet dat ik de avond vantevoren ; tijdens het verre-kijkerend-edelherten-spotten-avondje vanop een "observatoire" toevallig aan de praat geraakte met een plaatselijke jonge jager (in de winter ook freerider 😃 "mijn vader is mountain-guide"😉 : "In compromis (met milieu- en anderde verenigingen) wordt dit gebied van Tsirouc "Beschermd Natuurgebied" en wordt er iemand aangesteld om overtredingen vast te stellen. Hier mag niet meer gefreeride worden."

De volgende dag werd er daar een half bos onder de toekomstige lift weggezaagd en met een luidruchtige (ik werd er in m'n tent toch van wakker) helikopter afgevoerd.

De edelherten trokken er zich niks van aan. 's Avonds verblijdden we ons eens te meer door dezelfde kudde edelherten te spotten in dat stijle Tsirouc ...

...
    sbs roelz
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 14 août 2013 · 21:34
    @Koen Oh paradox, oh vreselijke paradox. We zetten met veel geweld een lift neer, kappen een half bos en om de schijn te wekken dat we goed bezig zijn met de natuur laten we die paar honderd freeriders per jaar er niet meer in....
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 14 août 2013 · 21:50
    @arjen kheb m'n tekst terug wat aangepast : maar twas inderdaad op alle vlak een "confronterend" verlofke ; maar die nieuwe routes zijn zich wel op m'n harde schijf in m'n kop aan't wringen 😃
    (en met die edelherten heb ik ondertussen een amicale verhouding 😃
    sbs roelz
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 août 2013 · 10:54
    Bitter Koen.
    Maar als je zo serieus blijft zoeken... 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • psd
    Tourist
    psd op 15 août 2013 · 20:22
    In lech wordt de verbinding met Warht afgemaakt!!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 27 août 2013 · 14:17
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • kanski
    Elite
    kanski op 27 août 2013 · 23:44
    Verbier - le Chable - Bruson is komend jaar een feit! Waardoor waarschijnlijk Bruson op de goeie powderdagen overbevolkt gaat raken maar aan de andere kant een tocht over de west zijde naar beneden weer makkelijker toegankelijk maakt?! Tja, wat willen we nu eigenlijk...

In Siviez is de oude stoeltjeslift richting Plan du Fou komende winter ook vervangen door een high speed 8 persoonscabine lift. Daarvoor moeten ze wel een soort van muur bouwen om het skiën skiërs links van de ouwe stoeltjeslift te gaan voorkomen!!!

Voor 2015 is er een plan voor een gondel Sion - piste de l'Ours - Thyon en tevens Riddes - La Tzoumaz...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 27 août 2013 · 23:53
    Een gondel van Sion naar Thyon??? Geld teveel in Wallis?
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 28 août 2013 · 11:22
    Een gondel van Sion naar Thyon??? Geld teveel in Wallis? arjen op 27 aug. 2013 23:53
    nee, toeristen te weinig 😞
    sbs roelz
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 28 août 2013 · 11:46
    Een gondel van Sion naar Thyon??? Geld teveel in Wallis? arjen op 27 aug. 2013 23:53
    nee, toeristen te weinig 😞 koen_djfistel op 28 aug. 2013 11:22

Te weinig toeristen OM die grote toeristeninvesteringen te laten renderen 😃
    Wel interessant allemaal...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • coen
    Advanced
    coen op 28 août 2013 · 13:41
    arjen op 27 aug. 2013 14:17

Ik las Val Gronda en werd ff bang😋 Gelukking ging het over Ischgl!
    Earn your turns...
  • 49
    Advanced
    49 op 28 août 2013 · 20:12
    Zijn die gondels uit het Rhônedal naar 4-Vallées om de wegen/dorpjes naar boven te ontlasten?
    montagna bianca, ti amo
  • psd
    Tourist
    psd op 28 août 2013 · 20:42
    Weet iemand over gidsen in Ischgl zijn? Of een ski schoolschool!
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 28 août 2013 · 21:38
    Weet iemand over gidsen in Ischgl zijn? Of een ski schoolschool! psd op 28 aug. 2013 20:42

www.boristextor.nl
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 28 août 2013 · 21:45
    @psd Zie: http://wepowder.nl/playgrounds/silvretta-arena en dan wat naar beneden scrollen.
  • JustFrank
    Advanced
    JustFrank op 18 septembre 2013 · 08:50
    Het nieuwe pisten plan van Arosa Lenzerheide

Life is Good! Enjoy the Ride!
  • Kendo
    Beginner
    Kendo op 27 octobre 2013 · 17:11
    Warth-Schrocken is dit seizoen met Lech-Zurs verbonden, Lijkt de terugweg van een aantal freeride routes vanuit Warth naar Lech een stuk makkelijker te maken.

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 22 mars 2015 · 21:26
    Ik kon geen vervolg vinden voor dit topic, dus post het maar hier.

Wat begon als een 'wild idee' van de eigenaar van het Madrisa skigebied (Davos-Klosters), is nu zo goed als zeker realiteit geworden. De dubbele sleeplift 'Schaffurggli' zal vervangen worden voor een 6 person chairlift. Volgens de locals is de financiering rond, mede mogelijk gemaakt door de verkoop van aandelen aan een aantal high profile Zürichers. De nieuwe lift zou volgens geruchten in zomer 2016 gebouwd worden, maar daar kan ik geen bevestiging nog van vinden, dus wellicht al in zomer 2015.

Dit is voor een skigebied als Davos-Klosters toch wel heel groot nieuws. De afgelopen jaren stond voornamelijk in het teken van investeringen in sneeuwwinning en was er weinig geld over voor vervanging van oude liften, laat staan nieuwe liften.

(deze lift dus)

Verder is bekend gemaakt dat Pischa niet meer in zijn huidige vorm zal voortbestaan:

http://www.suedostschweiz.ch/wirtschaft/davoser-pischabahn-stellt-skil...

Nog meer bronnen: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=686&hilit...

@bertjebertje Please correct me if I'm wrong! 😃
    Rex Monte - Amor Nix
  • Mars
    Tourist
    Mars op 22 mars 2015 · 23:10
    Hier kun je in grote lijnen terugvinden welke liften worden gebouwd.

http://www.seilbahntechnik.net/de/lifts/construction/page1.htm...

Ook handig als je iets anders over een lift wilt weten.

Helemaal 100% is het niet. De oude lift van Col du Coq en de wens er een freeride gebied te maken staat er bv niet in.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro