tele-dyna combinatie binding

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 15 août 2013 · 16:09
    http://friflyt.no/Ski/Her-er-telerando-bindingen

... voor als je echt minder (960 gram!) mee naar boven wil lopen.
    Deze tele/dynafit combinatie kost 700 euro maar dan heb je ook wat 😃

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 août 2013 · 16:16
    Oeh, nice.
    May the powder be with you.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 16 août 2013 · 15:46
    Wow gaaf. Mss ook wel zelf te bouwen 😃
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 16 août 2013 · 21:23
    Je hebt dan alleen wel tele-schoenen nodig met dyna-inserts! Oh, en vergeet niet dat uitbreken dan wel erg lastig wordt. Maar heb al positieve geluiden gehoord van een ervaringsdeskundige!
    White room,Pillow lines,I rule
  • Geert-Jan
    Beginner
    Geert-Jan op 17 août 2013 · 12:17
    blijft toch een raar principe, dat minder voor meer.. 😃
  • coen
    Advanced
    coen op 17 août 2013 · 12:40
    Je hebt dan alleen wel tele-schoenen nodig met dyna-inserts! Oh, en vergeet niet dat uitbreken dan wel erg lastig wordt. Maar heb al positieve geluiden gehoord van een ervaringsdeskundige! telemikey op 16 aug. 2013 21:23

Ja, want neem aan dat de toepiece gelocked geskied moet worden dan? Bijzonder dat het die bewegingen aankan..
    Earn your turns...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 19 août 2013 · 21:14
    ... Maar heb al positieve geluiden gehoord van een ervaringsdeskundige! telemikey op 16 aug. 2013 21:23

Interessant. Ging dat vooral over het naar boven lopen of ook over 't afdalen?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 19 août 2013 · 23:11
    Beide. Maar hij gebruikte deze combo vooral als lichte tourbinding. Voor ruiger freeride werk was hij toch meer van de NTN Freedom.,
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 août 2013 · 23:10
    Made in Tromsø, waar anders?
  • mitely
    Expert
    mitely op 2 septembre 2013 · 08:24
    hier meer info...

http://www.olympusmtngear.com/

of Backcountry Gear Guide 2014
    ca. 1 Kg als Set !!
    en 399 $ (300,- &euro😉

hier nog meer TTS (en er wordt verteld warom de schoen in een Dyafit Toe-pice vast blijftzitten)

http://www.earnyourturns.com/16021/telemark-tech-system-variation-mant...
    Mitely
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 31 octobre 2013 · 10:23
    De kracht van NTN is dat de speling tussen de binding en de schoen 0,1% is waardoor je met je bergski perfect druk kan geven met de bal van je voet. De nieuwe Moonlight Pure (niet leverbaar) en Randonee hebben dit niet gezien de bijgevoegde foto. Verder is het achterlijk veel geld voor een TLT neusje met beugel.

• mitely
    Expert
    mitely op 31 octobre 2013 · 12:50
    Op de komende TeleEvent in Hintertux, wordt een nieuwe Tele binding presenteerd.
    Ook op basis van een Tech-binding en een Gasdrukveer !!
    Ben benieuwd..

to be continued.
    Mitely
  • Condratos
    Advanced
    Condratos op 1 novembre 2013 · 09:27
    En deze komt er ook nog aan, weliswaar 75mm

http://www.bishopbindings.com
    ‘En quittant le domaine skiable vous gagnez votre responsabilité’
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 1 novembre 2013 · 11:55
    En deze komt er ook nog aan, weliswaar 75mm
    http://www.bishopbindings.com Condratos op 1 nov. 2013 09:27

Deze bestaat al een tijdje, is duur en zwaar.
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 1 novembre 2013 · 12:03
    Ook de ATK telemark binding komt er nog aan maar is slecht verkrijgbaar.
    Zelf hoop ik er volgende week een te ontvangen om te testen. Ik heb zo mijn twijvels over de duurzaamheid van mijn zoolrand ondanks de metalen strip. Ook de afstand tussen de puntjes en de klauw is niet echt groot. Eens kijken of hij idiot proof is. Misschien dat er nog een paar voor de verkoop komen. Men heeft meer (alpine)bindingen verkocht dan gemaakt dus een lever/productie probleem.

• mitely
    Expert
    mitely op 3 novembre 2013 · 10:58
    Hey , ben zeer benieuwd naar jouw ervaring.
    qua ski gevoel doet me dat denken aan vroeger met de klasieke 3-pin binding.
    salut !
    Mitely
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 14 novembre 2013 · 18:28
    Ik heb de ATK nog niet ontvangen, morgen maar weer eens bellen.
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 17 décembre 2013 · 00:20
    Nog steeds niets ontvangen!
  • Teledaddy2
    Advanced
    Teledaddy2 op 3 janvier 2016 · 18:04
    Ondertussen is de Meidjo 2.0 van M-equip in opmars. Lichtgewicht en met de tweede veer bijgeplaatst wat mij betreft voldoende tegendruk. Prijs €530 voor de binding, €50 stoppers, €50 harscheisen blokje (excl. ijzer) en voor €199 heb je er een Dynafit hakstuk bij om alpine te kunnen skiën.
    http://www.telemarkshop.nl/contents/nl/p432_m-equipment-meidjo.html...
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 4 janvier 2016 · 10:09
    Gewoon een weekje geen hamburgers en chocola en je hoeft het verschil in gewicht in NTN en deze bindingen ook al niet met je mee te dragen. Hatsa 😃
    Het gaat beter als je denkt.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 4 janvier 2016 · 13:59
    @w00ter tja zo kan je alle vooruitgang afdoen. Maar als je het gewicht als enige verschil ziet dan kijk je imho over een aantal zaken heen. Heb de Meidjo 2.0 sinds vorige week binnen. Nu nog ff monteren 😃
    http://verticaldissidents.net
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 4 janvier 2016 · 20:28
    @w00ter tja zo kan je alle vooruitgang afdoen. Maar als je het gewicht als enige verschil ziet dan kijk je imho over een aantal zaken heen. Heb de Meidjo 2.0 sinds vorige week binnen. Nu nog ff monteren 😃 Teleaddict op 4 jan 2016 13:59
    @teleaddict ja lulkoek. Er is genoeg winst te boeken op binding gebied, maar als de belofte hier is dat ze alleen wat lichter zijn en minder stabiel voor dubbel de prijs van een NTN lijkt me dat op zijn minst gezegd niet echt een vooruitgang.

Ik blijf echter wel bij mijn punt over gewichtbesparing. Je kan er duizenden euro's tegenaan gooien (en als je BMI tegen de 18 hangt is dat ook de enige manier) maar je kan ook een paar kilo afvallen. Ik ben 13 kilo afgevallen in 6 maanden. Haal je nooit met euro's. Hoeveel je er ook van hebt 😃
  • RalphU
    Advanced
    RalphU op 5 janvier 2016 · 00:24
    @w00ter kilos aan je voeten kosten en stuk meer energie dan je denkt.
    "Weight on one's feet (from socks, boots, etc.) requires 4-6x times as much energy to move than the same weight as on one's back. Minimizing footwear weight is the most efficient means to reduce a hikers total calories burned (i.e. food carried), stress on body, etc"
    http://www.researchgate.net/publication/19462906_Energy_cost_of_backpa...
    http://www.fjaderlatt.se/2009/11/weight-on-your-feet.html...
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 5 janvier 2016 · 08:48
    @RalphU Interessant! De artikelen geven in ieder geval aan dat bij wandelen, en hoe harder je het doet, er een significant verschil is waar het 'extra' gewicht zich bevindt. Hoewel ik denk dat de resultaten grotendeels overgenomen kunnen worden naar de wintersportwereld zal de impact daar minder groot zijn. We gaan immers niet zo hard de berg op. Nu nog een onderzoek naar energieverlies door een instabiele binding bergaf. Trekken we die van elkaar af. Hebben we een mooi eindresultaat.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 janvier 2016 · 09:26
    Je tilt je ski niet geheel op bij touren, het verschil is minimaal. 1% VO2 max is helemaal niks, dat kan je met gewoon fit zijn en voldoende stroopwafels ook halen. 😃

Ik heb zelf ook een carbon/gewichts fetish, maar om nou te zeggen dat je met 100 gram minder eerder boven bent is een beetje overdreven. Persoonlijk voel ik het verschil niet echt, en mijn lichtgewicht set is iets van een kilo lichter dan mij andere planken. Neemt niet weg dat nieuwe gear kopen best lekker kan zijn, en dat het best een mooie binding is. Maar fit zijn doet ontegenzeggelijk meer dan de spulletjes, denken dat je fit bent helpt ook al schijnt.

Onderschat ook niet dat tech inserts gewoon iets lekkerder/soepeler lopen dan een NTN, er is een reden dat iedere fabrikant van tourbindingen in dat opzicht Dynafit imiteert, het werkt gewoon.
    splitfest.nl
  • mitely
    Expert
    mitely op 6 janvier 2016 · 20:50
    Hallo, de nieuwe 22Design ''Outlaw'' is eindelijk daar...!
    Hebben hem al een paar keer gemonteerd en ziet goed uit.
    Is een NTN binding met het walk systeem van de AXL binding.
    Wat natuurlijk veel meer komfort geeft bij het hooglopen
    Dan in vergelijk met de NTN Freedom.
    Zelfde 6 schroeven als bij AXL, Vice.
    Een echte step-in binding !

http://www.twentytwodesigns.com/Outlaw-NTN_p_80.html...

Hoop dat ik nog een paar fotos maken kan.
    Mitely
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 6 janvier 2016 · 23:00
    @W00ter: hoe kom je erbij dat die binding instabiel is???

Volgens mij is overigens het grote voordeel van deze binding dat je ROM tijdens touren behoorlijk groter is dan bij de NTN waardoor je minder tegen de einduitslag van de binding aan loopt (en dus energie verspilt). Daarnaast is het feit dat je een beweegbare ski crampon kunt gebruiken ook bijzonder prettig (bij NTN heb je eigenlijk alleen de vaste crampon die het goed doet). Dat vreet ook energie: telkens je ski echt op moeten tillen.

Ik ben overigens ook wel benieuwd hoeveel meer energie een instabiele binding kost bij goede telemark techniek (waarschijnlijk op harde sneeuw relatief meer dan in poeder)...
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 9 janvier 2016 · 20:04
    Ik ben het eens met @telemikey over de "ROM" / toervrijheid van Tech bindingen. Dat is voor mij doorslag gevend want met m'n NTN Freeeride stopt t bij +/- 35 graden en beweeg je tegen een veer in. (NTN Freedom is wat mij betreft een te kleine verbetering)
    Maar ik zie het ook als onderdeel van m'n quiver. De NTN freeride gaat zeker de deur niet uit. Meidjo wordt de binding voor de lange toeren waarbij wellicht maar 1 afdaling gepland staat. Waarbij ik vertrouwen heb ik de controle, ook bewust ben dat het iets minder zal zijn, maar dat accepteer tov het voordeel/energie besparing bij het stijgen.

Wbt controle en stijfheid. NTN bindingen, zeker de Freeride, houden de bal van de voet idd meer bij de ski dan Tech Telemark of 75mm. Maar laat dat geen excuus zijn voor slechte techniek. Ik zie vaak genoeg NTN'ers alsnog "met hun tenen skiën" ipv met de bal vd voet. Uiteraard minder dan als die persoon op 75mm skiet. Maar de binding maakt niet heilig.
    Zo kijk ik ook naar de Telemark Tech bindingen. Skiën met de bal van je voet blijft de sleutel voor controle.
    http://verticaldissidents.net
  • Karst
    Advanced
    Karst op 10 janvier 2016 · 14:27
    @telemikey mooie binding! Ben benieud naar je ervaringen.
    (Ik heb tot nu toe alleen gehoord dat t lekker toert en weer wat dichter bij een 75mm gevoel komt.) ben mn benieud naar hoe robuust die hak/tech-binding-stuk is. Tis 'maar' een din1-2 dacht ik... dus als j'em hebt, gebruik j'em alleen bij passages die wat spannender zijn (of als je moe bent)... Ofwel juist als je een wat meer zekerheid zoekt in je binding.
    Keep us posted.

En @mitley de outlaw is wel goed bulletproof ja!
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 13 janvier 2016 · 23:08
    @Karst: ik heb de binding niet hoor! Da's Teleaddict. Ik ben zelf ook benieuwd...

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro