Whistler 11/12 en 12/13

• GilbertS
    Expert
    GilbertS op 17 septembre 2013 · 23:59
    Twee winters en een zomer in Whistler geweest, de eerste werkte ik niet, de tweede wel als ski instructeur. Ik ben hier ook de zomer geweest, wat ik misschien nog wel genialer vond dan de winter (mountainbiken, lakes, hikes, geweldig klimaat), maar dat laat ik maar buiten deze post. Hierbij een beetje van mijn ervaring daar.

DE SNEEUW:
    De gemiddelde sneeuwval per jaar is bijna 12 meter. Mijn eerste seizoen was geniaal, er viel 14 meter, waarvan er in maart in 5 weken tijd 5 meter viel. Mijn tweede seizoen startte heel goed, met heel veel sneeuw in november en december, maar in het nieuwe jaar was het droog en als het dan sneeuwde was het steeds natte sneeuw voor mijn gevoel.

Maart 2012 zal ik nooit vergeten!

De sneeuw komt vrijwel altijd binnen met een storm met veel wind (bijna altijd met dezelfde windrichting) in de alpine. Bij verse sneeuw blijven de alpine liften vaak dicht door teveel wind, dus veel tree-runs! Dag twee, wanneer de storm overgevlogen is, heb je dus nog een poederdag, want de alpine gaat open!

Als de gladed runs allemaal uitgeskied zijn, gewoon tussen de dichtere begroeiing gaan skien, of weten waar je heen kunt out-of-bounds!

De kwaliteit van de geprepareerd runs is altijd heel hoog. Perfect machine werk en ik heb nog nooit een ijsplaat gezien hier.

IN-BOUNDS:
    Als een lift open gaat, kun je meteen ook alles skieen wat in-bounds is en bereikbaar is vanaf die lift. Dat maakte het soms dat het wachten op Avalanche Clearence wat langer duurt, maar daarna kun vanaf daar heen waar je maar wilt.

Ook zijn er heel veel runs, die nooit geprepareerd zouden worden, die gewoon gemarkeerd en genaamd zijn. Dit zijn vaak de single en double black runs. Dat zijn allemaal bowls, chutes, couloirs en gladed runs. Sommige routes zijn vrij lastig in te komen, door vorming van bijvoorbeeld een 2m hoge cornice, die je dus eerst moet droppen om in de couloir te komen.

Of je hebt Spanky's Ladder. Je hiked ongeveer 20m stijl omhoog met je ski's op je schouders, wat toegang geeft tot een gigantisch freeride gebied, zonder geprepareerd piste, alleen een cat-track terug naar de lift.

Hier kom ik vanuit Diamond Bowl uit bij Blackcomb Glacier, waarvanuit een cat-track terug gaat naar de skiliften

En er is bijvoorbeeld Mt. Flute, waar geen lift omhoog gaat, maar wel een pad omhoog geprepareerd wordt. Dit is in-bounds en is alleen open als ski patrol dit vrij geeft.

North Flute.

Hier twee filmpjes van in-bounds poeder. (eerste filmpje begint met een beetje sidecountry)

SIDECOUNTRY:

De sidecountry is heel toegankelijk. Vanaf Whistler heb je terrein, perfect geschikt om te beginnen met backcountry ski-touring. Vanaf Blackcomb heb je toegang tot stijle couloirs en chutes die je weer terug brengen in-bounds.

Wel jammer dat het soms bijna druk is. Heb wel eens een stuk of 40-50 mensen omhoog zien skinnen/hiken. Dat verspreid zich wel, maar toch. En het is jammer dat er aardig wat mensen zonder de juiste uitrusting toch out-of-bounds gaan.

Corona Bowl (sidecountry, maar hier wordt nog wel af en toe AC gedaan)

DOA (dead on arrival), chute van ongeveer 4 meter breed.

Iets verder weg op Mt. Phalanx

BACKCOUNTRY:

Had gewild dat ik dit nog veel meer gedaan had, maar het moet maar net uitkomen met vrienden die kunnen, werk en weer...

----Russet Lake!---- April 2012
    2-3 uur skinnen vanaf de Symphony skilift op Whistler. Er is een kleine hut daar en de geniale Mt. Fissile. Twee nachten daar gebleven, was snachts koud, zeker -25. Eerste dag in het donker begonnen met skinnen naar de voet van de berg, bij schemering de achterkant op gebootpacked. Bij zonsopkomst in heerlijke poeder naar beneden geskied. Tijdens lunch was de zon zo vel dat ik in mijn blote bast buiten kon zitten!

Mt Fissile, gezien van de zijkant.

Mt Fissile, de super geile north face. Toegang hiertoe is allemaal via de zuidkant.

Het kleine hutje bij zonsondergang.

In de hut

Op Mt. Fissile bij zonsopgang

----Duffy lake---- April 2013
    +- 3 uur skinnen vanaf de Duffy Lake Rd, naar Keith's Hut. Er is daar brandhout, dus het was wat warmer dan mijn eerste ervaring in een hut. Het terrein rond Duffy Lake is gigantisch, er zijn heel veel ski routes, zowel voor dag tripjes, als voor meerdere dagen. Helaas ben ik hier maar een keer geweest.

Vanaf de auto het bos in en skinnen maar!

Over een beekje

Vlakbij Keith's Hut, uitzicht op Anniversary Glacier

Keith's Hut

Bootpack naar de summit van Mt. Matier. Helaas hebben we het topje niet bereikt, omdat wolken ons plotseling al het zicht ontnamen

Mt Matier op de achtergrond

Tweede keer omhoog op Annerversary Glacier, zon was al zijn gangetje aan het gaan.

PARK:

Nog nooit een zo goed onderhouden park gereden. Schansen hebben een perfecte shape, zijn breed hebben een lange steile landing en een aanloop waarbij je snelheid heel goed kunt afschatten. Af en toe zouden ze wel wat creatiever kunnen zijn met slides misschien.

ANDERE DINGETJES:

Hockey op Alta Lake

Mijn eerste huis

Mijn tweede huis

Altijd weer die rode zonsopgang/ondergang

In mei, snowboarden en mountainbiken op dezelfde dag.

Mountainbike park

In Juli snowboarden, maar twee keer gedaan, te veel moeite om bij de glacier te komen. Gek om met 30 graden
    www.instagram.com/gilbertsmink/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 septembre 2013 · 00:08
    LIKE LIKE!!!
    May the powder be with you.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 18 septembre 2013 · 00:12
    Vet!!
  • Doekej
    Advanced
    Doekej op 18 septembre 2013 · 00:23
    wauw! gave foto's!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 18 septembre 2013 · 00:53
    Top, goed bezig geweest !!
    Snel weer terug of voorlopig in Nederland?
    And Also The Trees
  • evan
    Advanced
    evan op 18 septembre 2013 · 01:05
    Mooi avontuur en mooie foto's! Zal wel weer even omschakelen zijn naar de studie ...
    Wel even "bounce" in "bounds" en "shutes" in "chutes" veranderen 😃.
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 18 septembre 2013 · 04:27
    Thanks @evan haha ik ben en blijf verschrikkelijk nonchalant in spelling.

Ook wel interessant om de hersenen weer te gaan gebruiken en daarnaast hopelijk een paar interessante tripjes te kunnen doen naar de Alpen, met mijn nieuw gevormde blik op de bergen.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 18 septembre 2013 · 09:30
    Wat een binnenkomer. Gaaf man! Ik vind vooral die foto van de Diamond Bowl prachtig. Scherp/onscherp, bijna unreal...
  • RP
    Advanced
    RP op 18 septembre 2013 · 09:36
    Vet hoor, lekker!
    Explore the Outdoor!
  • Luns
    Beginner
    Luns op 18 septembre 2013 · 12:28
    Heavenly! Erg mooi verhaal en mooie platen.

In 2003 wel een keer 3 weken in Whistler geweest, maar het is wel duidelijk dat ik nog heel veel gemist heb (wist ik ook wel). Weer terug op de lijst..
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 18 septembre 2013 · 13:20
    Awesome post!
    Rex Monte - Amor Nix
  • Steef
    Advanced
    Steef op 18 septembre 2013 · 14:22
    Lekkah! *jaloers*
    Every turn is a sign of weakness
  • Simoni
    Tourist
    Simoni op 18 septembre 2013 · 21:21
    Schitterend!
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 18 septembre 2013 · 21:31
    Damn, ziet er goed uit!
  • Supershapert
    Beginner
    Supershapert op 2 octobre 2013 · 20:55
    Goed verhaal! lekkere platen en heerlijk video materiaal!
    Mijn neef werkt in Garfinkels dus ik ben alvast centjes aan het sparen om volgend winter ook een maandje te gaan rocken in Whistler!

heb er nu al zin in!
    Champagne powder is a champagne problem
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 2 octobre 2013 · 21:29
    Die north face van die Mt Fissile ziet er idd wel héééél vet uit 😃 😃
    Zalig verslagske !
    sbs roelz
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 6 novembre 2013 · 21:25
    @Supershapert haha Garfs op de donderdag 😉 Niet teveel sparen joh, gewoon gaan met een werkvisum 😀
  • GilbertS
    Expert
    GilbertS op 4 février 2014 · 08:46
    nog een filmpie:
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 4 février 2014 · 10:16
    heel vet verhaal. Canada is zo verslavend😉
    High Roller
  • Peteraloha
    Tourist
    Peteraloha op 4 février 2014 · 15:38
    Nice, very nice Was zelf ook maart 2012 in Nelson. Nog nooit zo veel sneeuw gezien idd.
    mag ik weg
  • basvennik
    Advanced
    basvennik op 10 février 2014 · 09:21
    Gaaf @GilberS.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro