Nieuw: de wePowder Safety Academy

• PeterSchrier
    Beginner
    PeterSchrier op 3 octobre 2013 · 10:05
    Ben nu als beginneling bezig de eerste module door te werken.

Wat mij opvalt is de heldere opbouw, hoge informatie dichtheid en de prettige bijkomstigheid dat je elk hoofdstuk je kennis kunt toetsen.

Wat betreft de prijs...ik was zoekende naar docu...en zo online voor deze prijs is een geweldig koopje. Dus goed ingeschat door de makers wat mij betreft. 😃

Keep up the good work!!!
  • robbe
    Advanced
    robbe op 3 octobre 2013 · 10:08
    Ben nu als beginneling bezig de eerste module door te werken.
    Wat mij opvalt is de heldere opbouw, hoge informatie dichtheid en de prettige bijkomstigheid dat je elk hoofdstuk je kennis kunt toetsen.
    Wat betreft de prijs...ik was zoekende naar docu...en zo online voor deze prijs is een geweldig koopje. Dus goed ingeschat door de makers wat mij betreft. 😃
    Keep up the good work!!! PeterSchrier op 3 okt. 2013 10:05

+1
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 3 octobre 2013 · 12:10
    En voor de Belgische freeriders: inmiddels is de betaalmodule bij de Belgische banken geaccepteerd, dus ook onze zuiderburen kunnen aan de slag! Arjen op 30 sep. 2013 23:35

Woehùùùùw!!
  • RP
    Advanced
    RP op 3 octobre 2013 · 15:55
    Is het mogelijk om het 3x3 schema uit hoofdstuk 6 wat scherper te maken of als high quality PDF beschikbaar te stellen? Is wel handig om in het Nederlands te hebben, krijg hem alleen niet zo geweldig uit de printer, zelfs niet in hoogste kwaliteit.
    Explore the Outdoor!
  • RP
    Advanced
    RP op 3 octobre 2013 · 15:56
    Sorry, hoofdstuk 7.....

en +1 voor de opmerking om de academy aan een balk op de WP pagina te hangen!
    Explore the Outdoor!
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 3 octobre 2013 · 16:08
    @RP Klopt, we zijn bezig met het 3x3 schema. Hopelijk binnenkort al een update.

Verder zijn we druk om de Academy ook goed zichtbaar te maken hier op WP (op een mooie manier).
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • RP
    Advanced
    RP op 3 octobre 2013 · 18:17
    Cursus 1 afgerond

Potverdorie zeg, top!

Helder, duidelijk, goed beeld- en videomateriaal maar het allerbelangrijkste: heel toegankelijk!

Niet te diep op minder relevante zaken ingaan maar simpele uitleg over de beslissingsmethodieken.

Chapeau!

En nu cursus 2 graag 😉
    Explore the Outdoor!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 octobre 2013 · 23:52
    @RP, druk bezig... komt, komt, komt
    May the powder be with you.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 5 octobre 2013 · 20:28
    Voor wie nu en dan wat basics voor zichzelf wil herhalen, is de folder Achtung Lawinen! van de DAV wellicht leuk om te hebben: http://www.alpenverein.de/chameleon/public/8185d319-e8bb-9a95-e333-087....

Ik heb 'm zelf in m'n werktas om er in trein/tram/etc. af en toe een blik op te werpen. Bepaald geen vervanging voor de Safety Academy of SSC, maar wel een mieters foldertje met informatie die klopt.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 21 octobre 2013 · 00:01
    Ik heb module 1 doorgenomen en ik ben onder de indruk.
    Het is behapbaar en niet alleen 'gelijkwaardig' met SSC-lawine 1, het is er ook een waardevolle aanvulling op. Enerzijds omdat het blijvend is (en dat is me wat waard), anderzijds omdat het goed is om waardevolle informatie nog eens van een andere kant, in een andere vorm tot je te nemen. Je wil een diamantje natuurlijk wel van verschillende kanten bekijken voor je zegt hoe mooi het wel niet schittert in het licht.

En die vorm scoort bij mij punten. Serieuze theorie en heldere voorbeelden in dat 'behapbare' jasje met prikkelende toetsvraagjes tussendoor. Arjen, MM, volgens mij hebben jullie hier een future-classic neergezet. Hartelijk dank voor alle tijd en moeite die er in is gaan zitten. Ik ben er blij mee!

(Er vielen me een paar minimale en niet-belangrijke spelfoutjes op...)
    Hoofdstuk 3. Sneeuw en weer, par. 20 Temperatuur
    wanneer de temperatuur continu (i.p.v. continue) schommelt...
    Hoofdstuk 4. Test
    vraagnummering begon bij mij met vraag 2
    en vraag 6 over route-opties: ... maar je hebt (i.p.v. het) altijd wel...
    Hoofdstuk 5. Mens en materiaal par. 3 Wie maakt welke fouten?
    ...laundry list of risks (i.p.v. riks)...
    En Hoofdstuk 7 par. 14 test:
    ...zet je zender (i.p.v. zenden) op ontvangen... (of was dat de bedoeling?)

(future-classic 😃 )
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 21 octobre 2013 · 07:42
    @mtv: thanks for sharing! best handig en compact.
    knowledge is powder
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 22 octobre 2013 · 16:44
    Zo, net de eerste module afgerond. Echt super werk. Ik merk dat ik veel geleerd heb en dat het goed blijft hangen.
    Ik heb whiterisk, maar die vindt ik qua opbouw rommelig en niet echt fijn om mee te werken als een leek, Ik had het boek Powderguide al wel een paar keer doorgelezen, maar door de duidelijke tekst, goede voorbeelden en de filmpjes waarin rustig en duidelijk gesproken wordt blijft dit toch veel beter hangen.
    De toetsen heb ik een aantal keer herhaald voordat ik doorging naar het volgende hoofdstuk zodat je toch elke keer weer wat andere vragen kreeg, lijkt me een aardige tip.
    Vooral hoofdstuk 3 heeft me een aantal A4'tjes aantekeningen gekost die ik ga uitwerken en plastificeren zodat ik deze op reis als een soort naslagwerkje kan gebruiken zonder dat ik een boek mee hoef te nemen (lees extra kilo's) Of na hoef te zoeken waar het precies ook alweer in de module stond. Heb ook meteen maar een DAV snowcard besteld.

Voor beginnende freeriders is dit echt een perfecte instap, en de 5 tientjes meer dan waard!

Nog wat feedback,
    Hoofdstuk 6: krijg je bij de toets de vraag, Wat zijn de 3 factoren die door werner munter beschreven worden? het goede antwoord, de mens, het terrein, sneeuw, weer. Tel ik er 4 😉
    Hoofdstuk 6: Ik vond de foto bij de vraag, welke alarmtekenen zie je hier, heel onduidelijk, maar dat kan ook aan mij liggen, weet niet of ik de enige ben hierin

En het viel me op dat bijna alle toetsen beginnen met vraag 2)
    One Life, Live it
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 octobre 2013 · 16:49
    Hi Thijs,
    Fijn om te horen dat de cursus zo goed bevalt!
    En dank voor de feedback. Daar gaan we mee aan de slag.
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 22 octobre 2013 · 16:59
    Over het Audio fragment van Whoem gerausch, er staat op whiterisk wel zo'n audio fragment, maar weet niet of hier copyrights o.i.d aan vast hangen..
    One Life, Live it
  • Sauerländer
    Advanced
    Sauerländer op 31 octobre 2013 · 12:18
    De eerste module heb ik met veel aandacht en plezier afgerond. Vooral het concept van online-theorie met videos is me erg goed bevallen, maar ook de heldere indeling, zodat het makkelijk was om het overzicht te houden over de stof. En natuurlijk heb ik de Snowcard direct aangeschaft. Aangezien ik al lid ben van de DAV was het al helemaal slechts een koopje. 😃

Na de cursus is me heel duidelijk geworden waarom off-piste bij mij altijd goed ging. Vaak hellingen genomen onder de 30 graden. Daarnaast ben ik wellicht de valkuil ingestapt van kennis op anderen te laten berusten. Oké het gezelschap waarmee ik onderweg was waren Zwitsers, skiën vaak off-piste en hebben een behoorlijk portie "mountain sense", maar uiteindelijk waren het zeker geen berggidsen. Het reflectieproces is dus meteen begonnen en ik denk dat dit één van de hoofddoelen van de cursus is.

Voorts wil ik graag nog wat Feedback geven:

De indeling van simpel, uitdagend en complex terrein was me gehele onbekend, maar veel makkelijk eigenlijk als dat ik gewend was. Zelf heb ik me de niveaus van de SAC-Skitourenskala eigen gemaakt en daar zitten veel verschillende niveau's in verwerkt van L tot EX, waarbij dat laatste (extrem ausgesetzt) zelfs voor de meeste Alpenbewoners ondoenlijk is. Desalniettemin zal het niveau systeem van de SAC wel in m'n systeem blijven zitten (ik maak er in de zomer voor "Hochtouren" ook gebruik van).

Wat mij als Sauerlandinwoner natuurlijk direct is opgevallen is de indeling van hoog, middel en laaggebergte in hoofstuk 4.11. Het zal wel een vergemakkeling zijn van de hoogteniveaus, zodat iedereen het makkelijk begrijpt, maar in principe slaat de indeling op het type gebergte en heeft het niets met hoogteniveau's in de Alpen te maken.

Bovendien bestaat er geen laaggebergte. Dit woord is op de één of andere manier onder Nederlanders ingeburgerd, maar in geen enkele andere taal komt dit terug. Een "Mittelgebirge" is dan een typisch Duitse naamgeving voor gebieden als het Sauerland, Zwarte Woud, Vogezen, Erzgebergte etc. In middelgebergten wordt Freeriden overigens vaak nog knap lastig, maar dat ter zijde. Onder de 500 m hoogte wordt er veelal van "Hügelland" gesproken. Met een hooggebergte wordt de Alpen in z'n geheel bedoeld, evenals de Pyreneeën of (delen van) de Karpaten.

Wat in hoofdstuk 4.11 m.i. overduidelijk bedoeld wordt zijn de indelingen van de "Altitudinal zonation" ofwel de "Höhenstufe". Daaraan kan inderdaad herkend worden met wat voor soort terrein, flora en fauna je onderweg te maken krijgt.

In hoofdstuk 5.8 wordt de zogenaamde Duitse term "pieps" aangehaald voor een lawinepieper, maar dat lijkt mij niet juist. Pieps is puur een fabrikant van lawinepiepers. In het dagelijks taalgebruik wordt in het Duits de afkorting "LVS" of "Lawinenpiepser" gebruikt. Vooral in schrijftaal wordt altijd de term "LVS" gebruikt.

Als laatste heb ik opgemerkt dat de toetsvragen soms erg makkelijk waren, welk een ieder mens met een beetje gezond verstand goed zou beantwoorden. Om sommige mogelijke antwoorden heb ik me ronduit slap gelachen, zoals plassen in je broek zodat de lawinehonden je makkelijker kunnen vinden. 😀

Misschien heb ik de stof juist goed doorgenomen en lag het vaak ook aan mezelf, wat natuurlijk erg leuk zou zijn, maar iets meer nadenken bij een toets zou zeker niet verkeerd zijn. Uiteraard waren er ook een aantal vragen bij waar ik wel even moest nadenken, maar dat was jammer genoeg eerder een uitzondering.

Toch is het al met al zeer de moeite geweest om de eerste module van de cursus te volgen en zal in de nabije toekomst met veel plezier de tweede module volgen. Ik kan deze deze cursus dan ook zeker iedereen van harte aanraden. Nu ik altijd benieuwd ben naar iets andere inzichten ga ik ook nog maar eens een paar Duitstalige boeken doorlezen die ik vers van de DAV heb ontvangen. En een praktijkcursus om vooral ook met reddingsacties meer vertrouwd te gaan worden. Immers: "Übung macht den Meister!"
    Sauerland² + Harz² = Alpen²
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 31 octobre 2013 · 14:29
    Afgelopen weekend module 1 en 2 afgerond. De modules zijn goed gestructureerd, in duidelijke taal, zonder poespas en met goed ondersteunend beeldmateriaal. Eerder ook al de 'Powderguide' gelezen, white risk dvd doorgenomen,lezingen bijgewoond en praktijk ervaring opgedaan. Toch nog veel nieuwe dingen opgestoken en alles weer opgefrist, in een vlot tempo! Ik zou graag nog meer cases willen zien, erg leerzaam! Het was verder het geld zeker waard, goed werk mannen!
  • RP
    Advanced
    RP op 31 octobre 2013 · 15:53
    +1
    Explore the Outdoor!
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 31 octobre 2013 · 16:05
    Module 2 ook maar aangeschaft.
    Bij vraag 4 van de test van hoofdstuk 2. (Wanneer en waar is het risico op natte sneeuwlawines het grootst richting het einde van het seizoen?) staat 2 keer hetzelfde antwoord
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 octobre 2013 · 16:24
    @Sauerländer @WoutM @RP @Zimoski thanks.
    We zijn al bezig met nieuwe vragen en cases.
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 13 novembre 2013 · 11:57
    Bezig met Module I en ga zeker door met nummertje II!

Quote uit hoofdstuk 4, paragraaf 6:

"En als je ook maar een heel klein beetje hebt opgelet bij biologie vroeger weet je dat"
    "Kaal is genieten, maar niet altijd"

I loled 😃
    Work hard, play harder
  • jaspercram
    Beginner
    jaspercram op 13 novembre 2013 · 14:31
    Hele goede theorie training. Extreem waardevol. Daar is duidelijk heel veel tijd in gaan zitten. Bedankt!

Oh ja, aan het eind wordt er wat reclame gemaakt voor Nederlandse gidsen. Heel handig. Maar misschien ook wel handig om wat pointers naar het vinden van locale gidsen erbij te vermelden.

Verder is me één of twee keer opgevallen dat het een beetje een mannen wereldje lijkt. Deze zin over gidsen kon ik snel vinden: "Stuk voor stuk mannen die hun passie achterna zijn gegaan."

Nogmaals bedankt!
    To ski or not to ski, that is the question
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 novembre 2013 · 20:52
    @P@bz @jaspercram... Dank!
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 20 novembre 2013 · 09:12
    Net eerst module afgerond. Erg ok. Ik vond de case study van de New York Times ook erg indrukwekkend. op de Academy zouden de plaatjes een wat hogere resolutie mogen hebben.
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • MarkieMark
    Beginner
    MarkieMark op 27 novembre 2013 · 14:58
    @meteomorris, het viel met net op dat module 1 bij mij op 99% afgerond blijft staan. Bij hoofdstuk 8 komt geen groen vinkte te staan, ook niet na het opnieuw door klikken van het hoofdstuk. Hoe kan ik zorgen dat dit wel op 100% komt te staan?
    Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 novembre 2013 · 15:37
    @MarkieMark er wordt naar gekeken. Dank voor het melden.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 27 novembre 2013 · 15:46
    @MarkieMark, ik gok dat je eerst moet delen op FB.
  • daryl
    Tourist
    daryl op 27 novembre 2013 · 15:51
    Hulde voor het aanbieden van al deze kennis en ervaring! Module 2 zal ook worden aangeschaft, daarna zou het leuk zijn om wat meters in simpel terrein met een ervaren gids te maken om ook wat praktijk ervaring op te doen!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 novembre 2013 · 15:52
    [mention="/profile/11074"][mention=11074]@MarkieMark[/mention][/mention], ik gok dat je eerst moet delen op FB. Zimoski op 27 nov. 2013 15:46

LOL... nee, zo is het niet. Zou wel nasty zijn. We gaan het fixen, is een foutje in het systeem.
  • Rene
    Beginner
    Rene op 27 novembre 2013 · 15:58
    [mention="/profile/56"][mention=56]@meteomorris[/mention][/mention], het viel met net op dat module 1 bij mij op 99% afgerond blijft staan. Bij hoofdstuk 8 komt geen groen vinkte te staan, ook niet na het opnieuw door klikken van het hoofdstuk. Hoe kan ik zorgen dat dit wel op 100% komt te staan? MarkieMark op 27 nov. 2013 14:58

Als je module 1 niet meer 100% is, geeft dit aan dat je dus niet meer alles hebt gelezen. We blijven de cursus continu door ontwikkelen dus kan het zijn dat er content toe wordt gevoegd aan hoofdstukken die je reeds al hebt gelezen. Resultaat; je progress is niet meer 100%.

Als je een hoofdstuk aanklikt zie je vinkjes achter de paragrafen staan die je hebt gelezen:

Heb je dit niet, dan staat er een oogje achter:

Grote kans dat je nog wat bij te lezen hebt in Module 1 - Hoofstuk 1 😉
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 27 novembre 2013 · 16:16
    [mention="/profile/5751"]@Rene[/mention] Ik heb hetzelfde als Mark en bij mij staat er bij het overzicht van de hoofdstukken dat ik H9 nog niet succesvol heb afgerond. In het overzicht van de paragrafen van H9 staat echter achter alle 4 de paragrafen een vinkje.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro