1 April 2013 Les Arcs

• CorD
    Beginner
    CorD op 29 septembre 2013 · 12:53
    Op 1 april 2013 werd Les Arcs 2000 vrijgegeven nadat het een paar dagen vrij hevig had gesneeuwd. Op die dag kon je dan ook overal Off Piste skien. Omdat de cabine van Aiquille Rouge nog was gesloten ben ik via Lanchettes naar Piste Varet gelopen en had het geluk om de eerste sporen te kunnen rijden. Later op de dag ging ook Aiquille Rouge open en kon ook vanaf deze Plaats een off Piste route worden gekozen.

Think with powder
  • rollie
    Beginner
    rollie op 29 septembre 2013 · 13:32
    lekker hoor! maar zeker op 1:20 zie ik toch wel enge dingen.....
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 septembre 2013 · 14:01
    op de piste off-piste, da's fijn.
    Toerisski
  • CorD
    Beginner
    CorD op 29 septembre 2013 · 14:22
    Klopt, deed ook erg rustig aan. Veel controlemomenten zijn eruit geknipt
    Think with powder
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 30 septembre 2013 · 10:36
    Hey C,
    Lekker hoor, brings back memories 😃
    Stay safe!
    powpowwowjippiajippieee
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 septembre 2013 · 13:47
    Hey daar heb je je Preachers ff lekker uitgelaten!!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • CorD
    Beginner
    CorD op 30 septembre 2013 · 19:59
    @Maarten, Dank je en inderdaad safety first!

@ Skiester
    Inderdaad Preachers effe uitgellaten.
    Die dag was het overal super, zeker op de Varet. Een heerlijk gevoel als je als eerste je eigen sporen kunt rijden.
    Think with powder
  • tigaman
    Beginner
    tigaman op 29 novembre 2013 · 08:38
    Dat is echt pret !!!
    Maar een nieuwsgierig vraagje,
    Op wat heb jij je daar gebaseerd dat het er wel of niet veilig off piste skien was....want ik zie vanalles waarbij je jezelf vragen kan stellen.
    Heb jij nu echt eerst bvb een 3X3 methode en zo toegepast? Of is't gewoon van de liften zijn open, 't is in de buurt van de piste, en nu kunnen we knallen!
    Let op : Dit is gewoon een vraag....en zeker geen commentaar ofzo.
    Ik zou bvb op de plekken waar je steeds even stopt al zeker niet stoppen om wat sneeuw te zien glijden (ong. 6:25) maar zo recht en snel mogelijk me daar uit de voeten maken...of is dat een lawinecheque die me onbekend is? ps ik ben dan ook maar een tourist die tracht bij te leren.....
    Maar 't zagen er wel geweldige omstandigheden uit!!!
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • Pims
    Beginner
    Pims op 29 novembre 2013 · 10:11
    [ Offtopic] Ik snap echt de goede bedoelingen maar ik vind het zo jammer dat bij ieder filmpje tegenwoordig het over de lawine veiligheid gaat alles wordt helemaal kapot geanalyseerd. Volgens mij was dat in het skizone tijdperk wel anders, maar goed toen werden er ook niet allerlei vette activiteiten georganiseerd enz. het is gewoon een andere site geworden.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 29 novembre 2013 · 11:49
    [ Offtopic] Ik snap echt de goede bedoelingen maar ik vind het zo jammer dat bij ieder filmpje tegenwoordig het over de lawine veiligheid gaat alles wordt helemaal kapot geanalyseerd. Volgens mij was dat in het skizone tijdperk wel anders, maar goed toen werden er ook niet allerlei vette activiteiten georganiseerd enz. het is gewoon een andere site geworden. Pims op 29 nov. 2013 10:11

+1
  • tigaman
    Beginner
    tigaman op 29 novembre 2013 · 12:34
    Kijk, ik ben hier terechtgekomen op we powder omdat ik wel eens wat meer wou leren over veilig off piste skien.....
    Mij lijkt die analyse juist leuk. Zeker bij mensen die al een cursus gevolgd hebben...Die kunnen uitleggen waarom wel en waarom niet (met de nadruk op't laatste). Ik zit momenteel ook op't niveau dat ik vrij gemakkelijk alles afknal waar sneeuw opligt, maar doordat iemand mij op extreme fouten heeft gewezen direct na een run ben ik me vragen beginnen stellen.....En bij elk filmpje tracht ik de boel eens anders te bekijken dan : "Yeaaah Coool!!!"
    Sorry voor 't bederven van de pret....
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 29 novembre 2013 · 12:35
    Dus? Gewoon nergens naar kijken en indroppen? Elkaar niet attent maken op gevaren?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 novembre 2013 · 12:55
    @Pims, eens.

Ik denk niet dat het een andere site is geworden. Het is wel zo dat we (gedwongen) bewuster zijn geworden. Maar het blijft lastig voor velen om een goede modus te vinden tussen veiligheid en stoke. Ook voor mij.

Even alles in perspectief plaatsen.
    1. Les Arcs is Frankrijk en in Frankrijk gaat iedereen off-piste. Het grootste deel van de hellingen is er 'vielbefahren'.
    2. Het is begin April en de zwakke lagen zijn er tijdens de warme week van Maart massaal uitgeknald of gezet.
    3. De lawine is het gevolg van een externe explosie (zie de krater). De wind heeft er veel sneeuw gedeponeerd en er is een convex. Maar ga er maar van uit dat deze helling altijd door de pistedienst wordt gecontroleerd vanwege de lager gelegen pistes en het poedergeile Franse publiek.

Kun je deze helling daarom altijd en overal rijden? Nee. Maar het geval wil dat steeds meer mensen off-piste gaan en bovenstaande details missen en onbewust risico's gaan nemen omdat het in het filmpje ook kon. Het kan geen kwaad dat men bewust wordt. Ik vind de vraag van @tigaman dan ook de manier waarop het werkt. Stel een vraag zodat iedereen er wijzer van wordt. Wacht met oordelen.

De uitdaging de komende maanden/jaren zit 'm in de balans veiligheid versus stoke. Laten we vooral nieuwsgierig blijven en daarbij stoke & kennis blijven delen!
    May the powder be with you.
  • Pims
    Beginner
    Pims op 29 novembre 2013 · 13:35
    Tuurlijk veiligheid is belangrijk maar misschien kan het gebundeld worden in losse topics zodat de stoke in dit soort topics de boventoon blijft voeren.

Ontopic: Toen ik op seizoen was in Les Arcs is er 'inbounds' ook een ongeluk gebeurt met een skiklas en een ESF-leraar dus om er zo maar van uit te gaan dat het vielbefahren is blijft altijd gevaarlijk.
  • tigaman
    Beginner
    tigaman op 29 novembre 2013 · 13:40
    Dat zijn dus 3 interessante punten....😉
    En misschien inderdaad interessant om een topic met besprekingen op gebied van veiligheid te maken aan de hand van gefilmde beelden....
  • CorD
    Beginner
    CorD op 1 décembre 2013 · 18:58
    [mention="/profile/3438"]@Tigaman[/mention]:
    Je opmerking op Min. 6.25 is inderdaad correct alleen op 6.35 was het gevaarlijker. Dat was het gevaarlijke moment. Wat heb ik gedaan;

Toen ik die dag off piste ging, wist ik dat het gebied door de pistedienst als veilig was verklaart, daarom deed ik ook die afdaling, maar dat wil niet zeggen dat je naar beneden kunt knallen. Tevens zag ik enkele locals ook die richting opgaan en zij vertelden mij dat het gebied veilig was. Daarom eerst voorzichtig naar de sneeuw geskied( eerste gedeelte waren alleen rotsen. Eenmaal in de poedersneeuw maakte ik een bocht en rem meteen om te kijken wat de sneeuw doet. Sta stil en kijk rond (onder en boven mij), daarna maak ik een bocht en blijf zoveel mogelijk langs de kant skien. Dit herhaal ik twee tot drie maal. Wat gebeurde er 10 seconden later, ong. 6.35 . Ondanks mijn voorzichtigheid kwam er na een rembocht zoveel sneeuw naar beneden dat ik mijn skies met de sneeuw mee voelde gaan. Dus ik ging gedurende twee seconden met de sneeuw recht naar beneden. Nadat ik hieruit was geskied ben ik meteen gestopt en weer gekeken wat de sneeuw deed. (Was mijn beoordeling wel juist?!) Omdat ik geen breuklijnen zag ontstaan , en wist dat de sneeuw meteen uit elkaar viel, heb ik weer een paar rembochten gemaakt waarna er weer geen sneeuwbreuk ontstond. Toen werd de helling ook minder stijl en ging ik verder skien. totdat ik een paar skiers onder mij zag en ben meteen gestopt, daarna kon ik mijn afdaling afmaken.
    Je schrijft dat wanneer er sneeuw naar beneden komt, je de neiging hebt om je uit de voeten te maken! In zo'n situatie kun je beter omstandigheden stabiliseren door de omgevingssituatie in je op te nemen en kijken wat de helling gaat doen dan door te knallen en alles veel erger maken. Wanneer ik met een gids opstap ga, maakt de gids eerst een verkenningsafdaling en neemt iedere seconde in zich op. bij iedere bocht wordt de totale helling geobserveerd, eenmaal op veilige ondergrond mogen we one bij one afdalen, maar voorzichtigheid boven alles, bij iedere skiër.
    Think with powder
  • grotesmurf
    Beginner
    grotesmurf op 2 décembre 2013 · 19:12
    echt onwijs mooi filmpje hoor, mooie vlakke velden en die blaauwen vogel is ook nog aanwezig..

wel vraag ik mij af:
    - Op 3.20 staat iemand stil in het midden. Dit lijkt mijn geen optimale safety spot, of heb ik het mis?

En heb 2 vragen aan Pierre:
    1. Ik lees dat je op de helling de check's uitgevoerd heb van de 3x3 methode, had je je ook voorbereid op deze afdalingen voordat je op de berg stond?
    2. Ik zie niemand anders op je film die bij je skiet, was je alleen aan het skiën?
  • CorD
    Beginner
    CorD op 2 décembre 2013 · 21:08
    [mention="/profile/8514"]@Grotesmurf[/mention]:
    Bedankt voor je complimenten, ik vond het ook wel een aardig filmpje maar nu besef ik pas dat de situatie wel heel erg subliem was.

De persoon op 3.20 uur is een parapanter die net gedaald was, helaas was ik voor de daling te laat

Vraag 1: 3x3 methode is toegepast vanaf moment dat ik in de lift Aquille Rouge stapte.

Wij luisteren 's morgens altijd naar radio les Arcs, daar komt om 8.15 uur altijd de laatste weerberichten en de lawinegevaren. In dit nieuws werd verteld dat alles veilig was en de top van de aquille rouge zou vanaf 11.00 uur worden vrijgegeven. Tot die tijd had de dienst nodig om te beslissen of er nog ergens lawines opgewekt dienden te worden in de top van het gebied. Toen eenmaal ook deze was vrijgegeven heb ik bij starten van de lift gezien dat er nergens lawines waren opgewekt Dat maakte het voor mij makkelijker om deze beslissing te nemen. De locals die ik op dat punt aantrof en dezelfde richting opgingen bevestigden nogmaals mijn beslissing. Eenmaal op de helling ben ik voorzichtig te werk gegaan en de rest spreekt voor zich.

Vraag 2:
    Ik ski inderdaad alleen, maar zoals in de hele film te zien is, waren er verschillende lawines kunstmatig opgewekt. Omdat ik bij het starten van de lift geen opgewekte lawines kon ontdekken, werd voor mij de beslissing makkelijker om die helling te nemen.
    Think with powder

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro