In navolging van: Op zoek naar poedermaten voor as winter

• AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 23 octobre 2013 · 15:42
    Voordat ik van wal steek wil ik aangeven dat ik mij voor mijn gevoel erg kwetsbaar ga opstellen omdat ik geen idee heb wat voor soort reacties hier op gaan volgen. Be gentle 😋

In dit topic -> http://wepowder.nl/forum/topic/81868 is @tomzooi op zoek naar poedermaten. Hier kwamen veel reacties op en op een gegeven moment werd er voornamelijk gefocust op het Freeride paspoort. Het heeft mij er toe bewogen om nog eens kritisch naar mijn eigen paspoort te kijken. Deze heb ik ook bijgesteld, waardoor ik nu weer tot ‘Toerist’ ben gebombardeerd.

Echter de onzekerheid en het zelfvertrouwen hebben bij mij wel een flinke deuk opgelopen. Ik ben heel erg aan mezelf gaan twijfelen (voor zover ik dat al niet deed) v.w.b. mijn ‘Afdaal’ skills. Nu kun je zeggen neem lessen om je techniek aan te scherpen, maar dat heb ik al meerdere malen gedaan. Het probleem zit voor een groot deel tussen mijn oren, maar dat gevoel uitschakelen is makkelijker gezegd dan gedaan.

Bijkomend gevolg is dat ik vanwege bovenstaande eigenlijk bang ben om een vraag a la die van @tomzooi op dit forum te deponeren (Oke, ik doe het nu toch). Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die er geen probleem mee zouden hebben om iemand zoals ik op sleeptouw te nemen of die in mellow terrein ook het ‘trial-and-error’ mechanisme willen toepassen. Met ‘trial-and-error’ bedoel ik veel stuiteren en faceplants produceren in terrein waar je als ‘echt-beginnend-freerider’ op een verantwoorde manier kunt vertoeven. Of deze mensen zich ook op Wepowder bevinden weet ik niet, maar je moet ergens beginnen met vragen. Ik probeer in ieder geval zo eerlijk mogelijk te zijn over wat ik kan en niet kan.

In mijn directe omgeving zijn er genoeg mensen die een voorliefde voor sneeuw hebben, maar niet perse offpiste georiënteerd zijn. Degene die het wel zijn zijn boarders (no offense), waarvan er maar eentje is die echt dezelfde mindset heeft als ik. Met hem heb ik al een aantal tripjes gedaan, maar dat was voor mij echt aanmodderen waardoor ik uiteindelijk niet echt een voldaan gevoel had achteraf. Ik wil er nog bij vermelden dat dit niet aan mijn maat lag 

Dit seizoen zal een karige worden aangezien ik ook al een weekje (kerstweek) met familie en vrienden in Livigno ga vertoeven. Daar wil ik in ieder geval nog wat gericht lessen scoren en een beetje aanmodderen tussen de pistes in. In 2014 heb ik nog (financieel) wat ruimte om 1 PA#* te scoren en dan houd het wel een beetje op voor mij.

De hamvraag is eigenlijk: Zijn er hier mensen die ook nog aan het begin van hun Freeride carrière staan en misschien een kneus zoals ik op sleeptouw zouden willen nemen?

Wie ik ben en wat mij beweegt kun je hier lezen: http://wepowder.nl/profile/1966
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 23 octobre 2013 · 16:19
    Same here 😃
    Wilde eigenlijk 2 weken in Oostenrijk gaan zitten. Of 1 weekje daar zitten en een weekje met powderguides mee.

Ook toerist (ben nu wel bezig met Safety Academy) en heb deze zomer met Epique getraind.

Ben er flexibel tussen begin december en februari. Ben je bij de FFF?
  • RP
    Advanced
    RP op 23 octobre 2013 · 16:26
    Wat mooi van je dat je je zo kwetsbaar opstelt, hier straalt juist kracht vanaf!

Zo te lezen ken je je beperkingen en ik denk dat juist dat heel belangrijk is bij het freeriden.

Zeker weten dat er hier op WePowder meerdere gelijkgestemde zielen zijn dus die tripjes gaan zeker goed komen....

Zie nu dat @Haagje al heeft gereageerd 😉
    Explore the Outdoor!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 23 octobre 2013 · 16:26
    @Haagje Ik ben helaas niet op het FFF 😞. Mijn moeder is dan jarig.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 23 octobre 2013 · 16:37
    Tja ik zat ook even te twijfelen maar heb me wel ingeschaald op beginner. Misschien dat de termen toerist en beginner in de toekomst nog een keer aangepast kunnen worden zoals iemand anders in een discussie ook al aangaf. Zodra het paspoort teveel verandert in een statussymbool verliest het zijn kracht.

Ik zou ook prima met jou en @haagje een keer willen skien. Alleen zit het er dit seizoen naast piste weekje en SSC praktijk niet in, tenzij ik erg vlot afstudeer en werk heb.
    Indien dat het geval is was mijn plan om eens wat dagen met een gids met skileraar achtergrond te gaan rijden, ik denk dat je daar meer van leert dan achter een rood pak aan hobbelen.
    Mogelijk dat zoiets ook voor jou een goede oplossing is @spookjuh. Wat gelijkgestemden zoeken en kijken of iemand als kanski, manon raap, wolfgang hackel, etc een plekje hebben.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 23 octobre 2013 · 16:42
    Hey, zit met hetzelfde, moet m'n profiel nog aanpassen. Terug naar toerist, ooit wel cursus gedaan maar zit allemaal ver weg in't hoofdje. Ik ga januari, februari en stuk in maart in Oostenrijk met camper doorbrengen samen met m'n vriendin. Hebben tirol snow card dus gaan in tirol rondtrekken. Proberen daar een cursus mee te doen en m'n profiel op te krikken. Mocht je die periode naar tirol komen, laat maar weten. Misschien treffen we elkaar ginder.
    Grtz
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 23 octobre 2013 · 16:44
    Een gids nemen gaan we ook proberen te doen.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 23 octobre 2013 · 18:04
    [mention="/profile/2436"][mention=2436]@Haagje[/mention][/mention] Ik ben helaas niet op het FFF 😞. Mijn moeder is dan jarig. Spookjuh op 23 okt. 2013 16:26jammer, mar alvast feli!

Komt vast wel een gelegenheid om dut verder uit te werken. Uit welke regio kom je?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 23 octobre 2013 · 18:15
    Ik woon in Rotterdam
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 octobre 2013 · 18:35
    Stuur maar een pm als je plannen hebt. Als de financiën het toelaten ga ik in de kerstvakantie ook nog even met mijn gezin trouwens. Die doen niet aan wintersport dus heb ik tijd zat. 😃 Wellicht is er in Livigno iets te doen?

Ben zelf geen supergoeie boarder ofzo, maar kom overal wel naar beneden. Mellow terrein vind ik net zo leuk, en wachten en helpen geen probleem.
    splitfest.nl
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 23 octobre 2013 · 18:45
    Hou elkaar op de hoogte van data en locatie 😃

ik vind het ook prima om mellow terrein te rijden
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 23 octobre 2013 · 19:00
    Ik woon in Den Haag. Mellow terrein is altijd leuk 😃
    Ski trouwens
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 23 octobre 2013 · 19:13
    [mention="/profile/1966"]@Spookjuh[/mention]: Het is een inkopper en je hebt het zelf al aangegeven dat je wel op het verbeteren van je techniek gewezen zal worden, maar aangezien de bal voor ligt: Neem les en ga regelmatig oefenen naar aanleiding van het geleerde in de les.
    Voor het geld van één à twee freerideweekendjes kun je een seizoen lessen en vrij skiën op een borstelbaan en voor iets meer een heel jaar bij Club Snowworld oid. Als je techniek verbeterd komt het tussen de oren waarschijnlijk ook beter te zitten.
    Ik geloof dat je met tennissen aardig serieus en fanatiek bezig bent, met klimmen mogelijk ook. Ben je met je skitechniek net zo serieus bezig? Eerlijk?
    Het klinkt mogelijk badinerend, maar skiën is best lastig en vraagt gewoon wel tijd en energie en commitment en ...
    Neem van mij aan, het is de investering meer dan waard en maakt het plezier in de Alpen vele malen groter. Ook al zul je nog vaak vallen. Hoe zegt Paul Parker dat ook alweer in Free-Heel-Skiing? 'Every type of snow takes a thousand falls to master' of iets in die richting.
    Je weet niet waar ik woon, toch? 😋 😃
    Succes er mee. En als je weer eens wilt afspreken in Zoetermeer dan hoor ik het wel.
  • Allart
    Beginner
    Allart op 23 octobre 2013 · 19:20
    Ik ben met kerst 2 weken aan het roadtrippen met een maatje, ik neem m'n telemarks mee, dan zitten we buiten de piste vast bij elkaar in de buurt qua techniek 😉
    Gewoon je lokatie blijven posten hier 😀
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 23 octobre 2013 · 19:27
    Ik vind het alleen maar goed dat je dit zo eerlijk op wepowder zet: ik denk dat er veel mensen hier rondhangen met een vergelijkbaar probleem: zelf was ik daar ook 2 jaar geleden. Mijn mind heeft zich duidelijk veranderd en ondanks dat ik heel af en toe nog wel een lock heb (en dan opeens niets meer kan), knal ik nu redelijk met gemak overal naar beneden. Moet wel zeggend dat dat al weer een tijdje geleden is dat ik dat had, dus meters maken helpt duidelijk!

Ik kan alleen maar zeggen: vind idd een paar gelijkgestemden, prik een weekend en huur een skigids in met zn 4/5-en, een skileraar met gids skills. Geef eerlijk aan wat je wilt en dan met hem/haar meters maken. Neem een volle dag om in te skien op de piste, waar je je prettig voelt, dan gaan de dagen daarna offpiste ook veel beter. Wees ook eerlijk en stop op tijd. Want doormodderen off piste zorgt ervoor dat je de dag daarna geen benen meer hebt, en kan lawinetechnisch ook nog eens gevaarlijk zijn.

1 tip: Wolfgang Hackel is een fantastische gids, maar ik zou hem niet aanraden om hem in te huren als je mentaal zit waar jij zit. Daar heeft hij gewoon geen geduld voor. Sander Kan is hier wel heel goed in, maar die zit in Nendaz (CH) met dus Zwitserse prijzen. (zowel gids als onderdak). Kan hij ook niets aan doen want hij zit daar nu eenmaal. Is het geld overigens dubbel en dwars waard, maar je moet het wel hebben.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 23 octobre 2013 · 19:41
    Vergeet ook niet dat 30 graden op de piste iets heel anders is dan in een laag vers. In mijn geval: Ik bleef maar proberen bochtjes te maken zonder snelheid en daardoor de meest rare capriolen maken, omdat mijn geest me zei dat ik moest draaien gezien de steilheid.
    Toen ik 1 keer maar de gok waagde dat die leraar wel zou weten waar hij het over had en mijn ski's wat meer liet lopen voor ik begon bochten te maken was ik verkocht. Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn maar de 1e stappen zijn gezet.

En als je tijdens een PA gaat val je met een beetje geluk zacht 😃
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 23 octobre 2013 · 22:50
    hmmmm ik ga graag mee! heb ook mijn status van beginner (vroeger veel boeken er over gelezen) naar toerist gezet, nu na het voltooien van academy weer naar beginner....

Evenzo zoek ik ook mensen voor en PA, ben zelf op ervaring aan het skien (kom overal prima naar beneden) maar techniek zit er niet in. (dus kom ik eigenlijk niet prima naar beneden)
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • The_O
    Tourist
    The_O op 23 octobre 2013 · 23:35
    @Spookjuh niks mis met de toerist uithangen. Probeer vooral optimaal te genieten van de wintersport, plezier staat voorop. Onzekerheid zal ook zeker te maken hebben hoe fit je bent en of je genoeg skidagen in de benen hebt. Vanuit drukke Nederland/Randstad patsboem in de bergen is een grote overgang die tijd vraagt.

Wat paspoort betreft wellicht een apart draadje/discussie voor openen.
    And Also The Trees
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 octobre 2013 · 00:18
    @Emmer Het is een kwestie van keuzes maken inderdaad. Ik begin wel te neigen naar nog meer lessen, maar dat heb een paar jaar terug al een keer gedaan (20 x 1 uur op de borstelbaan). Ook heb ik daarna nog verscheidene sessies gedaan. (Epique, Skieexperience). Ik vind het niet erg om een beetje aan te modderen offpiste, maar zou dat graag doen met andere gelijk gestemden. v.w.b. tennis en klimmen: dat staat op een laag pitje vanwege mijn knie. Het is nu veel spinning en op de racefiets. Een keertje Snowworld is misschien wel weer leuk.

@skiester Ik ben een keer tijdens een een wepowder weekendje (Flaine) met een gids op pad geweest. Deze had duidelijk geen skileraar achtergrond, waardoor dat voor mij een beetje een deceptie werd. I.p.v. beginnen op mellow terrein (wat er wel degelijk was) stuurde ie ons het bos in wat niet echt toegankelijk was.

@The_O Ik vind het niet erg om de toerist uit te hangen en het plezier is er ook wel, maar die onzekerheid blijft. Aan mijn conditie zal het niet liggen gezien het feit dat ik veel sport.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 24 octobre 2013 · 00:24
    @Spookjuh daarom ook met gelijkgestemden een skigids regelen, niet perse een berggids. Jij huurt hem dus jij bepaalt in principe wat er gebeurt (tenzij veiligheidstechnisch een probleem natuurlijk). Mellow terrein is meestal geen lawine gevaarlijk terrein. Dus daar start je. Sterker nog: je start op de piste! EN pas als je je skibenen hebt gevonden ga je ernaast!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • slobson
    Tourist
    slobson op 24 octobre 2013 · 10:10
    Een gids nemen gaan we ook proberen te doen. twintipmafia op 23 okt. 2013 16:44

Ik ben eind januari week in Kirchberg/Kitzbuhel met de familie, misschien kunnen we daar voorzichtig een lijn zetten.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 24 octobre 2013 · 11:03
    Met een PA naar de Alpen knallen en een skileraar/gids huren vind ik een prima idee. Vervoerskosten heb ik toch niet 😃
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 24 octobre 2013 · 11:40
    [mention="/profile/1971"][mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention][/mention] Het is een kwestie van keuzes maken inderdaad. Ik begin wel te neigen naar nog meer lessen, maar dat heb een paar jaar terug al een keer gedaan (20 x 1 uur op de borstelbaan). Ook heb ik daarna nog verscheidene sessies gedaan. (Epique, Skieexperience). Ik vind het niet erg om een beetje aan te modderen offpiste, maar zou dat graag doen met andere gelijk gestemden. v.w.b. tennis en klimmen: dat staat op een laag pitje vanwege mijn knie. Het is nu veel spinning en op de racefiets. Een keertje Snowworld is misschien wel weer leuk.
    [mention="/profile/1097"][mention="/profile/1097"]@skiester[/mention][/mention] Ik ben een keer tijdens een een wepowder weekendje (Flaine) met een gids op pad geweest. Deze had duidelijk geen skileraar achtergrond, waardoor dat voor mij een beetje een deceptie werd. I.p.v. beginnen op mellow terrein (wat er wel degelijk was) stuurde ie ons het bos in wat niet echt toegankelijk was.Spookjuh op 24 okt. 2013 00:18

Als je skitechniek op de piste goed is zou ik je dan ook aanraden om veel poedermeters te gaan maken met een ski-gids en je hebt het over gelijkgestemden, ik zou zeggen boek een freeride trip bij Epuiqe of PowderPlay hier boeken zeer veel mensen in hun eentje een trip en naast het maken van vele kilometers helpen ze je ook actief om je techniek te verbeteren in het offpiste terrein! Tevens maak je hier meteen weer nieuwe poedermaten! En meestal wordt er ook nog gecarpooled voor de reis.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 24 octobre 2013 · 11:49
    en nog een tip:
    vermijdt de buckels niet, omarm ze 😃
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 octobre 2013 · 11:53
    en nog een tip: vermijdt de buckels niet, omarm ze 😃 rutgerberge op 24 okt. 2013 11:49
    Omarmen doe ik ze ook wel. Letterlijk 😋
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 24 octobre 2013 · 12:55 Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 octobre 2013 · 13:19
    @fanneige Die had ik ook al gevonden, maar thanx anyway
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 24 octobre 2013 · 21:02
    @Spookjuh: Ik ben vanaf 27 december in Livingo. Terwijl mijn vriendin daar een weekje les geeft kan ik gerust een dag vrijmaken om samen te gaan rijden. Het is trouwens allemaal nogal mellow terrein daar...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 24 octobre 2013 · 23:13
    @Grim3 Ik weet niet hoe laat je op die dag in Livigno bent, want dat is mijn laatste dag daar. Lijkt me wel leuk om einde van de middag een biertje te happen als het uitkomt.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 25 octobre 2013 · 20:36
    Ik weet dat ik via de praktijkweken van SSC een aantal poedermaatjes heb gevonden. Dan sla je op sommige gebieden twee vliegen in een klap maar moet je ook de knaken hebben.

Daarnaast idd proberen een aantal keren met een gevarieerde (niet steeds dezelfde) groep mee te gaan.

Dergelijke oproepen hier kunnen zeker ook helpen. Spreek een keer met een aantal mensen van hier af bijv voor een FFF oid en kijk of de koppen je aanstaan.
    White room,Pillow lines,I rule

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro