In navolging van: Op zoek naar poedermaten voor as winter

• Dio
    Advanced
    Dio op 26 octobre 2013 · 00:07
    [mention="/profile/1966"]@spookjuh[/mention] Qua knie-revalidatie en techniek zou ik (opnieuw) leren skiën op een rollerbaan. Een rollerbaan is niet precies hetzelfde als skiën in de sneeuw omdat er eigenlijk een essentieel onderdeel in de vergelijking mist, lees: je eigen voorwaartse snelheid en de daarmee samenhangende centrifugaalkracht. Doordat die centrifugaalkracht ontbreekt, wordt skiën op de band nog veel meer een balans-spelletje dan 'gewoon' skiën al is. Door de onder je door rollende band ervaar je voorwaartse snelheid terwijl je eigenlijk de hele tijd min of meer op dezelfde plek staat. Iets teveel uit balans staan levert daardoor meteen problemen op.
    Zeker als je begint is de belasting van je spieren fors maar wel gelijkmatig. Geen plotse horten of stoten tenzij je gruwelijk op je plaat gaat door een ernstig balansprobleem 😃

Een goede trainer/leraar zorgt ervoor dat je gaat skiën vanuit je voeten, met zo min mogelijk verstoring vanuit het bovenlichaam maar het bovenlichaam uiteindelijk wel betrekkend in de totale beweging. Er is geen betere plek om dat te leren dan op een band. Ik spreek over skiën, geen idee hoe dat voor boarders werkt.

Als die basispositie er is in geslepen zul je daar automatisch op terugvallen in case of emergency. En, omdat die basispositie klopt, zul je minder vaak op je bek gaan dan voorheen.

Los daarvan, iedereen met wie heb gereden gaat geregeld op z'n (m/v) plaat. Dat gebeurt gewoon. Volgens mij ligt de irritatiegrens bij de bazen rond de 1-2x keer vallen en bij de gewone mensen 3-5x vallen op dezelfde helling. Nieuwe helling, nieuwe kansen. Blijf je echter je valfrequentie volhouden..., hmmm. Misschien eerst aan de basis-skills werken voordat je weer mee de berg op gaat.

Maarre Alex, volgens mij kan je het best, no worries mate!
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 26 octobre 2013 · 00:25
    Ow, en waar het uiteindelijk in eerste instantie om ging, prima als je aanhaakt gast! Hou de stalking media wat in de gaten en dan gaat dat wel goed komen.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 27 octobre 2013 · 09:40
    Aan support geen gebrek. Dank daarvoor. Zoals [mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention] en @Dio al riepen ga ik flink investeren in lessen op de band. In Livigno ga ik iig nog 2 dagen met een gids op pad.

Drempels overwinnen is al lastig genoeg, maar als je het doet voelt het wel goed. Zo zie je (ik) maar weer dat je omgeving uiteindelijk anders uit de hoek komt dan je zelf denkt. Ook ben ik er nu helemaal van overtuigd (voor zover ik dat al niet was) dat deze community de plek is waar ik me thuis voel en waarmee ik me wil identificeren. Klinkt een beetje cheesy maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 30 octobre 2013 · 14:38
    Nog een vraagje n.a.v. het paspoort wat niet echt een eigen topic behoeft.
    Bij klimmen - gevorderd staat: Je hebt de capaciteiten om in terrein steiler dan 25 graden recreatief te touren of te hiken.
    Welke capaciteiten zijn dat? Betekent dat dat je ski's tourbindingen moeten hebben of moet je zelf ook nog specifiek iets kunnen?
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 1 novembre 2013 · 15:26
    Dit is wel makkelijk om te kunnen:

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro