EHBO op hoogte-module

• dr.Outdoor
    Advanced
    dr.Outdoor op 10 novembre 2013 · 17:59
    P@bz en ik zitten te brainstormen over een (online) EHBO op de berg . Beide freerider en arts.
    Ik ben zelf werkzaam bij een stichting outdoormedicine en die bieden medische professionals een 3-daagse cursus aan waamee zij in een setting met beperkte middelen effectief medische situaties het hoofd kunnen bieden en voorkomen.

Ik zou wel graag willen weten of er animo is voor zo'n cursus, voor niet-medisch geschoolden. Wat voor onderwerpen zouden er dan aan bod moeten komen? (wonden, kneuzingen, breuken, hoogteziekte etc.)

Graag jullie reacties!!!
    Ride fast, ride safe
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 10 novembre 2013 · 18:08
    ga eens kletsen met @MennoBoermans die heeft hier veel ervaring in als medisch bergredder bij Air Zermatt en als aanbieder van de cursus EHBBO.

wel interessant een online platform!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 novembre 2013 · 18:12
    Er wordt natuurlijk al praktijkcursussen gegeven door Menno, http://www.wepowder.nl/forum/topic/77675
    Geen idee hoe het met de hoeveelheid aanmeldingen zit. dit is wel een serieuze cursus waar je volle dagen bezig bent met allerlei noodscenario's. Hierdoor zal de interesse beperkt zijn. Als je een lite cursus hiervan kan aanbieden waar er ook ruimte is voor glijden dan denk ik dat het veel aantrekkelijker wordt voor velen.

Ik denk dat er wel animo is, maar wil je echt groepen boeken dan zal je betere balans moeten vinden tussen glijden en
    Toerisski
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 10 novembre 2013 · 18:18
    Het idee is namelijk ontstaan doordat ik nu met de Safety Modules van WePower bezig ben. We denken dat het een leuke aanvulling zou kunnen zijn om hier een soort van EHBO-lezing / cursus van bijvoorbeeld 1 of 2 avonden aan toe te voegen, specifiek voor EHBO op de berg zoals @dr.Outdoor al zei.

Wellicht als hier behoefte aan is, zouden we dit iom [mention="/profile/57"]@Arjen[/mention] of [mention="/profile/56"]@MeteoMorris[/mention] kunnen uitbreiden met een online theorie module binnen de Safety Academy. Enige kanttekening vind ik dat scenario's waarin gehandeld moet worden, geoefend moeten worden (zoals pieperoefeningen). Dus een theoriegedeelte zou dan puur als aanvulling op zijn.

We horen het graag!
    Work hard, play harder
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 novembre 2013 · 18:30
    Er is een specifieke ehbo voor freeriders. EHBBO. nl

Oh, beetje late reactie zie ik... Volgens mij heeft Menno ook het gedeelte voor de academy geschreven toch?
    splitfest.nl
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 10 novembre 2013 · 19:07
    Kijk, dat wist ik niet. Iemand met een achtergrond en ervaring als @MennoBoermans kunnen wij zeker niet aan tippen. Maar goed dat we het hier ff checken 😉.

Wel kan ik me voorstellen dat er wellicht behoefte is aan een soort van lite hands-on cursus, waarin de basis besproken wordt al dan niet in combinatie met glijden of gewoon hier in NL.Wel belangrijk om dan in het achterhoofd te houden dat het niet iets wordt waarmee een soort van schijnveiligheid wordt gecreëerd.
    Work hard, play harder
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 10 novembre 2013 · 21:13
    Schijnveiligheid......mooi woord. Hoeveel aandacht gaat er uit naar pieperzoeken, sonderen en zelfs scheppen. En dan ......? Mijns inziens is reanimatie minstens zo belangrijk. Dit kan iedereen vrij makkelijk leren. Dus er is denk ik nog een gat waar jullie je ei in kwijt kunnen.
  • dr.Outdoor
    Advanced
    dr.Outdoor op 10 novembre 2013 · 21:36
    @thsoeters Tsja.....dacht eigenlijk zelf meer aan leren spalken van breuken, verbinden van wonden, carrierdevice maken om iemand te transporteren. Wat te doen bij bevriezingsletsel etc.
    Reanimeren kan natuurlijk wel meegenomen worden, maar een beetje goede reanimatie moet echt goed aangeleerd worden en ieder jaar herhaald worden.
    De cijfers voor een geslaagde reanimatie zijn wel superslecht. Van de 100 direct gestarte reanimatie slagen er maar 4, van die 4 zijn er 2 met blijvend hersenletsel...dus even een reanimatiecursus is wel lastig aanbieden.
    Ride fast, ride safe
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 11 novembre 2013 · 09:53
    Dat zijn idd geen goede cijfers
  • Thoomas
    Advanced
    Thoomas op 11 novembre 2013 · 09:55
    Menno Boermans EHBO cursus is in de Alpen, een EHBO cursus in nl is wel een stuk laagdrempeliger en toch nuttig.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 11 novembre 2013 · 10:04
    dit zijn wel hele nare cijfers. nog nooit eerder op een reanimatie cursus gehoord. Je gaat je bijna afvragen waar doe je het voor.

Dus de volgende fase is een AED geintegreerde plofzak, of misschien beter zelfs een AED lawine pieper. Dan doe je elke ochtend alvast de pads op hun plaats, sluit het aan op de piep en mocht het misgaan dan is het 1 druk op de knop. Helemaal als het op afstand te regelen valt. reanimatie onder de sneeuw of is dat niet direct wenselijk?
    Toerisski
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 11 novembre 2013 · 10:35
    dit zijn wel hele nare cijfers. nog nooit eerder op een reanimatie cursus gehoord. Je gaat je bijna afvragen waar doe je het voor.
    Dus de volgende fase is een AED geintegreerde plofzak, of misschien beter zelfs een AED lawine pieper. Dan doe je elke ochtend alvast de pads op hun plaats, sluit het aan op de piep en mocht het misgaan dan is het 1 druk op de knop. Helemaal als het op afstand te regelen valt. reanimatie onder de sneeuw of is dat niet direct wenselijk? sanno op 11 nov. 2013 10:04

Zo simpel is het helaas niet ben ik bang haha. Klinkt wel futuristisch 😉, maar als je onder de sneeuw ligt zonder zuurstof, heb je er nog steeds niets aan. Verder heeft een AED alleen maar baat bij een bepaald gestoord hartritme waardoor het hart niet meer effectief kan pompen.

Uit de ARREST studie (http://www.hartstichting.nl/13706/13735/13792/59047/arrest_onderzoek_2...) blijkt trouwens dat de overleving voor een zuiver cardiale oorzaak inmiddels is gestegen tot 23%. Let wel, dit betreft alleen mensen een cardiale oorzaak voor een hartstilstand. Dan heb je het nog niet over mensen die verdrinken, onderkoeld zijn, een bloeding in het hoofd hebben etc etc. Het enige wat niet gemeld wordt, is het percentage neurologische restschade onder de overlevers.
    Het heeft dus zeker wel nut om te kunnen reanimeren, niet alleen in bergen maar ook gewoon op straat.
    Work hard, play harder
  • Haas
    Expert
    Haas op 11 novembre 2013 · 23:15
    @thsoeters Tsja.....dacht eigenlijk zelf meer aan leren spalken van breuken, verbinden van wonden, carrierdevice maken om iemand te transporteren. Wat te doen bij bevriezingsletsel etc.
    dr.Outdoor op 10 nov. 2013 21:36

Deze skills maken onderdeel uit van de door Menno Boermans aangeboden cursus, die ik zelf heb gevolgd.
    Inmiddels alweer een paar jaar terug dus nodig tijd voor een 'fresh up'...

Van de 100 direct gestarte reanimatie slagen er maar 4, van die 4 zijn er 2 met blijvend hersenletsel...dus even een reanimatiecursus is wel lastig aanbieden. dr.Outdoor op 10 nov. 2013 21:36

Mooi stukje statistiek maar gaat het hier om gezonde (jonge) bergsporters?
    Of om oudjes met zwak hart die in de stad omvallen?
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 11 novembre 2013 · 23:37

Mooi stukje statistiek maar gaat het hier om gezonde (jonge) bergsporters?
    Of om oudjes met zwak hart die in de stad omvallen? Haas op 11 nov. 2013 23:15

Een nog vervelender statistiek heeft Menno Boermans een keer gegeven, hij heeft namelijk nagevraagd en in de gehele historie van de Bergredding in het district waar hij actief is heeft men nog nooit iemand gehad die onder de sneeuw is uitgehaald en na reanimatie (dus reanimatie nodig had!!) kwaliteit van leven heeft gehad, dus dat hij aanspreekbaar was. Ze hebben wel eens mensen na reanimatie in de toestand van onze kroonprins gekregen (zelf ademend) maar daar hielt het helaas op 😞
    ....maar zoals hij al aangaf als je in de situatie staat dat je iemand onder de sneeuw uithaalt wil je het toch proberen in de hoop dat deze persoon meer geluk heeft...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 12 novembre 2013 · 00:19
    ''Mooi stukje statistiek maar gaat het hier om gezonde (jonge) bergsporters?
    Of om oudjes met zwak hart die in de stad omvallen?''

Van die oudjes kiept een gedeelte om vanwege een ritmestoornis (VT als je geluk hebt met wat output) als je een AED in de buurt hebt of je staat er naast met een zapper in het ziekenhuis dan heb je redelijke kaarten. De mensen met echt een asystolie heb ik zelden goed zien overleven (als in functioneren).. then again we hebben wel eens iemand gehad die gevonden in het bos de volgende ochtend gewoon wakker werd en nadat hij zelfstandig en ongevraagd zijn beademing er uit getrokken had, meldde dat hij zo'n gekke avond had gehad..

no shit sherlock..

Een jonge bergsporter in lawine situatie gaat via het pad:

hypoxie-bradycardie-asystolie... zeg maar het : over the cliff principle

Als je er vroeg bij bent en de uitgegravene nog een pols heeft (hoewel wellicht wat /zeer langzaam) dan geef ik je nog een redelijk/tot goede kans met ademweg vrijmaken en beademen. Dat helpt tegen de hypoxie en het overschot aan Co2. En met geluk begint het dan weer te lopen.

Op het moment dat je een stilstand hebt zit je al een behoorlijk lange tijd in de ellende en zal je een berg problemen krijgen door de reperfusieschade als je de boel al weer aan de praat krijgt. Reperfusie schade is het equivalent van een inzet van de brandweer.. het goede nieuws.. je huis brandt niet meer, het slechte nieuws is dat je nu 80 cm water in je woonkamer hebt staan , de muren zijn gebarsten en de riolering is overgelopen .
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • sanno
    Tourist
    sanno op 12 novembre 2013 · 07:13
    dus naast je donorcodicil heb je een verklaring nodig dat je niet gereanimeerd wilt worden als je in die toestand onder de sneeuw uitgehaald wordt.
    Je schiet er zelf kennelijk niets mee op en verlengt en compliceert het rouwproces van nabestaanden.
    Toerisski
  • Opa
    Advanced
    Opa op 12 novembre 2013 · 11:46
    De cijfers van Menno hebben betrekking op de professionele redding. Dus dat gaat om mensen die lang zonder lucht hebben gezeten (professionele redding komt laat).

Verder kan onderkoeling bij lawineslachtoffers een positief effect hebben. Ik heb ook een aantal verhalen gehoord waarbij lawineslachtoffers na de eerste paar beademingen weer op gang kwamen.

But then again: reken je vooral niet rijk!
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Schneebegeistert
    Tourist
    Schneebegeistert op 12 novembre 2013 · 18:12
    Als er hier in Nederland een efficiente, niet al te time-consuming cursus wordt georganiseerd ben ik wel geinteresseerd. Vooraf literatuur bestuderen is geen probleem. Kun je me op de mailing list zetten, mocht je die hebben of gaan maken?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 12 novembre 2013 · 18:51
    Ik ben ook wel geïnteresseerd in zo'n (opfris)cursus. Ook ik heb een paar jaar geleden die EHBBO cursus bij Menno Boermans gedaan, en ik twijfel of de kennis nog zo paraat is.

Répondre

Vous devez être connecté afin de poster une réponse sur ce sujet. Connectez-vous ou créez un compte.

Passer à wepowder Pro

• Prévisions complètes sur 14 jours
  • Raideur de pente et exposition du terrain
  • Idées d'itinéraires freeride
wePowder Pro